[Vaše stroje - Moja motorka]
Pomaly ďalej zájdeš, ale rýchlejšie si tam skôr.
Vedel som, že to raz príde... Užíval som si rozprávkového Crosstourera DCT 2020, vyskladaného, pripraveného pre mňa. Prevodovku, akoby vyrobili pre mňa. Zžil som sa s ňou okamžite. Spotreba 7+ stála za to... Crosstourer mal displej ako Honda CBF125 2022. Ale to je jedno, ľudkovia, displej nejazdí! Tento vzťah mal jednu chybu. Vážim presne ¼ Crosstourera.
Moja skúsená spolujazdkyňa, 12 ročná dcéra, sa nepatrne zamrvila na sedadle. Stál som na vedľajšej ceste, stojaci V4 motor – vysoko ťažisko, 290 kg, 60 kg spolujazdkyňa, mužíček bojoval, ale položil. Musel ísť z domu. V nedeľu ráno dávam inzerát, o hodinu volá chlap, poobede mám prachy, v garáži zostala Honda ADV 350. Boha, veď nemám motorku, v auguste 2022, keď moje obľúbené značky Honda, Yamaha majú prázdne salóny, čo je tragickejšie nemajú motorky s kardanom.EU úradníci zabili Yamahu FJR 1300, mimo blázinca sa predáva veselo ďalej. Kawasaki GTR 1400 zmizla ešte skôr. Honda VFR 1200 F sa porúčala v roku 2017. A, vlastne zmizla celá trieda aj s BMW K1300GT a Honda ST 1300.
V pondelok ráno som v BMW Košice. Musím opáčiť R 1250 RS a K 1600 GT. Smutná správa. RS nebude v roku 2022. Áno to „K“ čo je ťažšie ako Crosstourer...na „Káčko“ mi rezervujú utorkový termín v Banskej Bystrici. Priletím tam na skútri. Výstrel mimo, vôbec mi to „K“ nesadlo. Ako sa tak pozriem po salóne v rohu odpočíva RS s úsmevnými kilometrami. Preveziem sa, je to dynamit. Dostávam kontakt na majiteľa. Najprv sme nenašli spoločnú reč. Takže som si mohol teoreticky „nadrieť“ Triumph Tiger 1200 GT, pretože.... kardan, 240 kg pohotovostnej hmotnosti, 110kW. V stredu v Prešove absolvujem skúšobnú jazdu. Motorka na mňa pôsobí ľahko a obratne. Ale je to novinka, riedka sieť dílerov... som nalomený. O pár dní sa ohlási majiteľ RS. On spustil, ja pridal. Je doma.
Teraz vážne. BMW R 1250 RS nie je drahé. Má však pre nás zárobkovo bežných ľudí drahý servis. Normohodina stojí toľko ako príplatok kozmonauta za výstup z vesmírnej lode do voľného priestoru. Ale...
Pozerám základné ceny silnejších kardanových motoriek, čo nám ostali v roku 2020, BMW R 1250 RS 14.500 eúr. Honda Crosstourer 14.690 eúr, Yamaha FJR1300A 15.490 eúr. Všetky holé bez kufrov. Chceš ku Yamahe FJR 1300 e-podvozok, náklonové svetlá a kufre, nech sa páči FJR 1300 AE 18.490 eúr. Takže máš 4000 eúr na minutie v konfigurátore BMW. To rozbitie 4 litrov sa ti určite podarí. Istotne som sa nezbláznil, aj keď porovnávať nevychovaný boxer motor s motorom yamahy R4 alebo honďácku V4 chce dávku recesie. Ale niektoré fakty sú zaujímavé. Napríklad posed na FJR a RS je 1:1, rázvor +18 mm pre FJR, hmotnosť -40 kg v prospech RS / zohľadnil som veľkosť nádrží /, vyššie zdvihy pruženia pre RS, cenová príbuznosť.
Ozaj vedeli ste, že nejaký človek z marketingu nevedel, kde zaradiť Crosstourer a tak ho dal do sekcie Honda Adventure? Tú ťažkú kovadlinu so zdvihmi tlmičov 145/146 mm? Mimochodom RS má zdvihy 140/140 mm. Tak ten človek mal brata v BMW a ten nevedel, váhal, kde zaradiť RS tak ho dal do sekcie Šport, veď tam sú 200 kg krčítka. Asi to urobil, aby tam nemali len jeden model.
Ak ťa tvoja partia presviedča, že GS je to najlepšie, čo ťa môže stretnúť a ty si tenký, malý, slabý, a tvoje nohy vyzerajú ako odmocnina z ihly, nepočúvaj ich. Budeš sa trápiť. Tak to môžem povedať na plnú hubu :“Športovo turistická motorka s kardanom a nízkym ťažiskom a 243 kg pohotovostnej hmotnosti je len jedna.“ Je december 2022, niet inej, nemáš na výber. Jedine, že máš hrubý krk a oželieš „S“ a si odhodlaný bojovať s vetrom. Ostane BMW R 1250 R.
Pardón za predlhý úvod, ale niektoré zvláštnosti nášho mikrotrhu a oklieštený výber bolo nutné opísať.
Vývoj ceny.
Prvá cena 2019 14.500 eúr, október 2022 15.000 eúr, po modernizácii november 2022 15.100 eúr ale základná výbava už obsahuje:
• TFT displej s BMW Motorrad Connectivity
• LED svetlomet
• Dynamická kontrola trakcie (DTC)
• Integrálny systém ABS Pro (ABS optimalizovaný pre náklony)
• Tri jazdné režimy (Eco, Rain, Road) hlavne ten Eco
• Hill Start Control (HSC)
• USB zásuvka na nabíjanie
• Inteligentné núdzové volanie
• Dynamic Brake Control (DBC)
• V 4 polohách mechanicky nastaviteľný čelný štít, má dve pozície a dve možnosti uchytenia
Kto si objedná do konca roka, údajne zľava 500 eúr. Je to veľa? Názory sa rôznia. Ak si rozhorčený, pozri koľko stoja reťazové „nadlitre“napríklad Kawasaki Ninja 1000 SX.
Takže po 270 tisícoch km na hondách a yamahách sedím na nemcovi. Prvé dojmy sú dôležité, pokiaľ si nezvykneš, nepreladíš sa na inú strojovňu. Na stránke BMW sekcia servis, kde si na základe VIN čísla bezplatne stiahneš manuál, takže som sa teoreticky pripravil. Inak celkom milá služba.
Nohy sú trošku vyššie, nič strašné. Posed viac „na ruky“ to však vyrieši Aliexpress za 20 eúr. Nadstavec ti dvihne riadidlá o 28 mm a priblíži o 25 mm. Všetky káble budú v poriadku. Ak chceš byť štýlový nemeckí ladiči ti ich dvihnú za kilo, ale núkajú aj iné možnosti. Ak sedíš na motorke bočný stojan sklápaj podrážkou a nie pätou!
Ak si necháš základný štít, dozvieš sa hneď o kvalite tvojej prilby a tesnosti priezora. Za 90 eúr ti pomôže Kappa so štítom vyšším o 19 cm. Ja ho mám upevnený v spodných úchytoch a väčšinu v spodnej polohe. Na dlhých rovinkách sa mi nechce bojovať s vetrom, tak ho dvihnem, vždy sa však dívam na cestu ponad štít. Z vyššej do nižšej polohy štít nastavíš zatlačením, alebo ťahaním.
Sedadlo je výborné, dvojdielne. Pod sedadlom spolujazdca je odkladací priestor. Do modelového roku 2023 nebolo možné objednať ohrev rite. Nevadí, nechal som to namontovať u osvedčených ľudí. Servisné náradie je pekne uložené.
Mám vymenené stupačky, ale sú v rovnakej výške. Tu je prvé rozčarovanie. Mám rád radičku v nižšej polohe, čo sa dá samozrejme nastaviť. Ale potom mi vadí bočný stojan, ktorý končí a bráni mi v radení hore. Skrátka špičkou vždy oň zavadím. Prichádza na rad brúska. Vyriešené. No a kto má veľké chodidlá, tomu zase bude prekážať nášľapná plocha hlavného stojana. Ak nie, potom mám ja divné nohy. Na 27 cm „úsečke“ máme riadiacu páku, bočný stojan, stupačku, nášľap hlavného stojana. Celkom husto. Treba sa s tým pohrať.
Zrkadlá sú umiestnené na kapotáži, ale nie je to mestský skúter, tak to tolerujem a je v nich dobre vidieť, navyše sú vyššie a v zornom poli.
Ak skladáš moto s ohľadom na nízku cenu aj tak ber vyhrievané rukoväte. Sú tenké a ozaj hrejú, dvojstupňový ohrev stačí. Ak si ohrev nevypol, ale vypol si motor, naštartovaním sa samé zapnú. Pre ľudí s krátkymi prstami mám dobrú správu. Rozsah priblíženia páčiek je fantastický, konečne. Čo je veľmi dobré sú veľké tlačidlá a umiestnené ďaleko od seba. Síce na salóne to nevyzerá pekne, ale v noci v jeseni a zimných rukaviciach si na mňa spomenieš.
Ale otočný prstenec na listovanie v menu by mohol byť tenší. Znemožňuje mi pohodlné ovládanie smerovky. Smerovku vpravo zapnem pohodlne, vľavo veľmi povolím úchop. Ale nedokážem pri pomalej jazde „spojkovať „ a zapnúť smerovku vľavo. Potrebujem to často, bývam na kopci a posledné desiatky metrov niekedy „spojkujem na 1-2“./ hlavne keď máš automatické vypnutie smerovky/
Páčky si nastav poriadne, myslím ich uhol natočenia. Pri spolujazdcovi ti poviem prečo.
Čo vám napísať, po honďackych prevodovkách... Spočiatku som si myslel, že som na nejakom poľnohospodárskom stroji. Hlavne prechod z 2-3. Po 3.000 km som si nejako zvykol. Nie je to také sekanie, a sústredil som sa na vzadu sediacu dcéru a s ňou to nemykalo pri radení, ale ten mechanický hluk. No nie je to dobrý pocit. Malo to mľaskať. Neutrál je zreteľný. Na 1. prevodovom stupni pokutu mimo mesta nedostaneš, končí na 90 km/h, 2 na 128 km/h, 3 na 160 km/h, 4 na 190 km/h, 5 na 210 km/h. To znamená, že tretí a štvrtý prevodový stupeň sú univerzálne.
Nepoužívam, ruší ma to. Pripúšťam, že to môže byť dôsledok DCT prevodoviek. Na úvod nášho vzťahu som to párkrát vyskúšal v 3/3 otáčok smerom hore a nemal som z toho dobrý pocit. Smerom dole, tiež vo vysokých otáčkach je to podstatne jemnejšie. Osobne si myslím, že pri turistických motorkách tade cesta nevedie, možno pri športových. Parníku K1600GT by som prial možnosť výberu DCT.
Ako som uviedol, displej nejazdí. Neprikladám tomu žiadny dôraz. Uznávam, že je prehľadný, vždy príkladne čitateľný. Studený motor ti dáva najavo otáčkomerom. Vo vrchnom riadku si navolíš zobrazované info / len jedno, napr. dojazd/ . Prepínať si môžeš všetky dôležité aj zbytočné údaje, tripy, rýchlosti, spotreby, časy. Ak nemáš originálne GPS navigácia bude zobrazená šípkami.
Jednotlivé ikony sú dostatočne veľké. To je čertovsky dôležité!!! Priemerný nemecký motorkár je chlap 50+ a má motocykel 1000 cm3 + , teda môj rovesník a ja poznám len jedného bez okuliarov.
Po päťdesiatke sa už človek nechce veľmi párovať a s motorkou už málokto. Ale keď strašne chceš tak budeš mať v mobile všetky údaje o svojej motorke a servise. Keď sa budem chcieť zabiť na motorke, budem za jazdy listovať v rôznych menu a nastaveniach, hľadať kontakty...
Neviem zodpovedne prehlásiť, či má tie aplikácie lepšie Honda alebo BMW ale Honda ju má v slovenčine. Rovnako nerozhodne je to v štýle ovládania, otočné koliesko BMW alebo štvorsmerový ovládač Hondy.
V mojom prípade ESA. Mnohými rokmi vyšperkované pre potreby podpriemerných a priemerných motorkárov. Takže mne vyhovuje. Aspoň nič doma vidlicovými kľúčom nerozladíš.
Road a Dynamic. Prepneš počas jazdy ľavým palcom. Road je skutočne komfortný. Využíva zdvihy 140/140 mm, čo je na tú kategóriu motoriek veľa. Akurát chcem upozorniť na jeden chyták. Ak si prepneš jazdný mód na DYNAMIC / to je pravej strane / aj tlmenie sa ti preladí na Dynamic a keď začne pršať a vrátiš sa na jazdný mód ROAD tlmenie ostane na Dynamic.
Možnosť Auto.
Pruženie a tlmenie sa nastaví na základe tvojej hmotnosti. Keď do toho chceš babrať môžeš ho pri stojacej a naštartovanej motorke meniť na MIN a MAX. MAX môže byť použité pri spolujazdcovi, alebo, keď chceš pri spolujazdcovi znížiť dosvit svetlometov. LED svetlá sa nedajú nastaviť. Že sa ti to nepodarí, pripúšťaj manuál, ak je veľmi ťažký spolujazdec a vonku je nízka teplota.
Ja osobne mám nastavený jazdný mód DYNAMIC a tlmenie Road. Keď prší tak jazdný mód ROAD a tlmenie Road. Len tak naokraj, ten najostrejší mód jazdy DYNAMIC PRO má „najostrejšiu reakciu na plyn“ stále miernejšiu ako posledný Crosstourer. Takže, keď sa ti niekedy bude zdať silná motorka ucukaná, môže byť problém v tebe.
RAIN a ROAD. Za príplatok DYNAMIC a DYNAMIC PRO. Dobré, ale netreba spadnúť na zadok. Moja súčasná Honda X ADV 750 ich má viac a ten jeden užívateľský nastaviteľný USER má väčší rozsah nastavenia. Ale to už sme rozmaznaní. Ozaj by stačilo mať dva. Jeden dážď a jeden ostrý, spontánny. Samozrejme tým nastaveniam sa prispôsobujú asistenti ABS, trakčnej kontroly, aby sme sa hneď nezabili a odpúšťajú nám naše chyby.
Dá sa vypnúť ASC/DTC a ABS. Kontrolka ti bude trvalo svietiť. Skúšal som to len raz, nemám tú motorku ešte v rukách.
Vždy, keď som mal požičané nejaké BMW zdalo sa mi ovládanie podvozku a módov komplikované. Ale mýlil som sa. Na ľavej strane obsluhuješ tlmenie a pruženie, na pravej jazdné módy. Po čase je to detsky jednoduché.
Nezdá sa ale RS je dlhá motorka s rázvorom 1530 / o 45 mm dlhším ako turistický model RT / a spolujazdec sa ťa nebude dotýkať. Pochybujem, že sa bude opierať o nádrž. Sedí tak, že ho vôbec nechráni sériový štít, teda bude s vetrom bojovať a v prípade chladnejšieho počasia je vystavený väčšiemu chladu. Kožené gate sa šmýkajú na poťahu, keď ho prekvapíš nečakaným silným brzdením, môže sa stať, že sa neudrží madla, ktoré je skvele formované. Jednoducho sa na teba prilepí. Vtedy držíš na rukách dve hmotnosti a je dobré ak máš spojku a prednú brzdu nastavenú tak, že predlaktie a zápästie je v jednej rovine. Uhol stehna a lýtka vidíš. Vrchný kufor na opretie je asi nevyhnutnosť.
Nie, zatiaľ som nešiel na lepšej motorke čo sa týka tejto témy. Akoby tam nebol. Žiadne rázy, pazvuky. Napr. na 2 keď ideš okolo 25-30 km/h a máš zavretý/otvorený plyn, tak že ideš na voľnobeh a jemne pridáš a uberieš, nič rušivé, akoby tam bol remeň. Škoda, že si nepamätám jazdné dojmy z F800ST, mala remeň. Tu si dovolím pripomenúť, že ten kardan je bohovský a venujem mu len tak málo chvály.
Bravó. Svetlá síce neprisvetľujú do zákrut ani v modeli 2023. Ale pozri na ten rovnomerný svetelný kužeľ, ktorý začína takmer od predného kolesa!!! Stretávacie a diaľkové na 1*. Znova málo chvály, rozumej TEXTU za užitočný pokrok.
Niečo neuveriteľné. Tu by som pochválil aj ich sprisahanie s asistenčnými systémami. Keď silno brzdíš, akoby si vyhodil kotvu. Veď priemer kotúčov je 320 mm a 276 mm. Roky chodím brzdiť na staré letisko pre čmeliakov, už tam bol aj nános prachu a ako vidno bolo vlhko v ovzduší nie na asfalte. Pri nejakom 8 brzdení zo 100 km/h na 0 som si uvedomil, že ja brzdím jedným prstom! Len tak mimochodom, šiel som na 2 pri 7000 otáčkach 102 km/h. Vôbec som nemal žiadny pocit riskovania. A to som bežne zastavoval na hranici 36 m. Smerovky sa rozblikali, páčky pulzovali. Ale motorka stabilná a istá. Ak núdzovo o život brzdíš z vyššej rýchlosti ako 50 km/h bliká brzdové svetlo, ak rýchlosť klesne pod 15 km/h blikajú aj smerovky.
Spôsobil mi traumu a zdeptal moto ego na predvádzacej jazde v BB pred obcou Horná Mičiná. Otáčal som sa v stúpaní na nevhodnom mieste asi 200 m pod horizontom. Jasné, že keď sa otáčaš v stúpaní po otočení smeruješ dole svahom. Ale, čo keď ti chýba k otočeniu o 1800 5cm šírky cesty? Vtedy cúvneš s motorkou, ale keď ona sama zabrzdí? A ty nevieš, že silnejším stlačení brzdy ju odbrzdíš?! Ťahám, mykám motorkou, stojí ako pribitá, ja samozrejme brzdím, aby som nešiel dole svahom, odbrzdím a chcem ísť dozadu, sviňa brzdí aj tak. Fakt riadne pixxjem. V menu si poľahky túto funkciu vypneš, alebo len stlačíš silno brzdu. To sa dozvedám až na predajni. No nič, poznanie tejto drobnosti bolo stresujúce.
Som asi jediný človek, ktorému sa nepáčil a nevidel som žiadny dôvod, aby som ho tam nechal. Predal som ho a nasadil originál. V tom originálnom sa môžeš celý vidieť a upraviť sa, alebo krásavci, ktorí chodia ku barberovi sa môžu pri ňom učesať. Zvuk, ktorý vydáva originálny výfuk je nádherný. Charakterizuje ten nevychovaný motor a pánko zo Slovinska, by sa mal jeho úprave vyhnúť.
Tento 30 l kufor s opierkou ťa nijako neobmedzuje v rýchlosti. Kto ide veľmi rýchlo na motorke, vie o tom svoje. Je to Shad vyrobený pre BMW, ak je zatvorený, otvoríš ho bez kľúča. Je pevný a tuhý, nie ako základné kufre podobného objemu. Dorazy tlmia zatváranie veka.
Interval každých 10.000 km, ventily sa kontrolujú/nastavujú každých 20.000 km, taktiež výmena filtra a sviečok. Na 30.000 km sa mení olej vo vidle. O tlaku v pneumatikách sa dozvieš na displeji, aj jeho mierne klesanie a následné zobrazenie. Keby si zabudol na servis v aplikácií to máš zobrazené.
Nazval som ho nevychovaný. Dobre, je to nevychovaný klenot. Niekedy ostanú piesty v nevýhodnej polohe pre štartér a musí s nimi zápasiť. / Aspoň ja si to myslím./ To, čo dokáže vyprodukovať je fantastické, všetky jeho otrasy a vibrácie mu odpúšťam. Niekedy v októbri som šiel z Košíc do obce Čierna Voda. Zámerne som kopíroval hranice SK/H. Bolo mokro a veľmi chladno, šiel som pár hodín do 3000 otáčok a brnela mi ľavá ruka. Také niečo sa mi stávalo na iných motorkách pri denných dávkach 1000 km denne. Bola to pomalá monotónna jazda. Ak však jazdíš normálne a užívaš si výkon a pružnosť nič podobné ti nehrozí. Budeš veľmi šťastný a spokojný. Napríklad pri 4000 otáčkach máš k dispozícií 50 kW a 125 Nm. Na ilustráciu, pre Hondu NC 750, X ADV 750 je to výkon z kategórie snov a dvojnásobný krútiaci moment.
Časopis Motorrad 23/2022 uvádza:
Pružnosť 60 – 100 km/h 3.1 sek, 100 – 140 km/h 3.1 sek, 140 – 180 km/h 3.6 sek. Z grafu stojí za povšimnutie, že od cca 2000 otáčok má 100 Nm. Toto motorky od 15.000 eúr, ktoré vedia na úrovni odviesť spolujazdca nedokážu. Spotrebu mám 5.4 l, čo je výborné vzhľadom k radosti z pohybu. Oproti modelu R 1250 GS má RS iný koncový prevod. Je teda živšie a spontánnejšie. Najbližšie príbuzné reťazové motorky sú Kawasaki Ninja 1000 SX a Suzuki GSX-S 1000 GT, sú o 20 – 25 kg ľahšie, ale rázvor majú kratší o 70 - 90 mm.
Mohlo by sa z článku zdať, že k motocyklovému šťastiu potrebuješ 100 kW a kardan. Blbosť. Keď som v novembri prišiel vyplatiť Hondu X ADV 750 bolo na predajni nezvykle veľa šťastných ľudí. Ich úsmevy si budem pamätať. Prišli si prevziať dlho očakávané PCXka. Teda 11x slabší skúter. Niektorí si počas čakania spravili v Skalici vysokú školu, iní získali vodičák na autobus.
Po kúpe RS si vlož do peňaženky tajných 600 eúr na pokutu. Keď si len ležérne ideš s vyšším štítom, prichytíš sa pri 130 km rýchlosti, akoby nič. Možno som zbytočne dlho opisoval drobnosti, ale chcel som poskytnúť ucelený obraz aj za cenu nudnosti. Je mi jedno, čo si kúpiš motorka je moja, kúpená za moje prachy, nepotrebujem tu nikoho propagovať ani haniť. Tak veľa šťastia pri hľadaní správnej motorky.
Pridané dňa: 05.12.2022 Autor: MajoKE