|
Neda sa to zovseobecnovat.
Podla mna, napisem, co si myslim a co citim.
MG je cosi, ako lepsie Talianske topanky a Talianska moda.
Ked si to kupis nove, vyzeras velmi dobre, ked to vyjde z mody, vyzeras, ze si vyzeral dobre a stale sa budes citit dobre. Ked sa ti tie Talianske mokasiny zacnu rozlepovat, alebo obleku povolia stehy, nie kazdy vseobecny krajcir, alebo suster, bude ochotny to davat dokopy, ak sam nema rad taliansku modu.
Ako motorky, su viac vyrabane srdcom, ako hlavou, vyrabaju ich najma ako stylove moto, pekne moto a netradicne moto. Nejake velke technicke novinky, alebo prevratne riesenia necakaj, spolahlivost je priemerne dobra, ak sa vcas riesia prehliadky a servis, ktory je ale problem, chce to niekoho, co ma okrem srdca, aj hlavu a nieje prilis opity Talianskym vinom.
Ked sa pozrem na V85TT, vdim tradiciu, tazkych endur od MG. Malo kto to pozna, /MG Armada/ lebo v dobe ked sa vyrabali, som este ja vrtel chvostom, no a ked sa predavali olajbane, este u nas bola nainstalovana ohrada. /MG ambasador, edorado, armada V7/ Silove zlozky, tie tazke endura a cestne krizniky, pouzivali tak nejak subezne z motorkami BMW, od rady R80RT, cez dobu lietajucich tehal, K75 a K100. Keby vtedy Taliani nechrapali, nemali siestu, mozno by BMW uz boxery moderne oilhead, nemalo tak uspesne.
Pretoze z dovodu eurobuzeracie, /uz vtedy v rokoch 80tych/ zacali riesit ekologiu a bezpecnost a tato morova rana ekologicka, zavinila "hrozu" v podobe radovych 3 a 4 valcov u BMW, ktore mali vstrekovanie, ABS, katalyzator, ale zas oproti japoncom, to nebolo az tak uzasne. Samozrejme v tej konkretnej dobe.
Potom sa stalo nieco nedobre, USA zaviedli nejake dovozne obmedzenia a tak velky trh, sa pre MG, prakticky uzavrel.
V europe vtedy ale nebola taka velka cestovatelska nalada, orientovana na velke moto, alebo tazke cestovne endura.
Koli USA dovoznym obmedzeniam, zacali vznikat v takej velkej krajine, ako USA, vseliake fuzie a domace lepenice, KTM-Rotax-HD, na sposob Harley Davidson MT350E pre armadu, ako ciste endura, no a potom klasika HD v podobe, policajnych kriznikov v akej ju pozname dodnes. /electra gide/
Na juhu Svajciarska, gandenmarie, ale aj ich slavna "domoobrana", pouzivali dlho MG, ale ten trh je velmi maly a okrem par krajin v EU, ten trh vlastne MG, sa musela a dodnes musi delit z ostatnymi znackami. Ja si pamatam dobu, ale nemal som na to, aby som si to vtedy kupil, ked sa v drazbach, vyskytovala MG california, niekedy v 90tych rokoch, na nase vtedajsie platy to bol aj tak masaker. Ani v dnesnej dobe, keby sa to predavalo, za 1500-3000chf, neviem ci by si to niekto olietane a olajbane, kupil. Navyse macku vo vreci.
Lebo vtedy sa uz predavali lietajuce tehly, od BMW olajbane a ojazdene, modernejsie a konstrukcne kvalitnejsie, za cca 800-1200chf a vyskytovali sa take mnamky, ktore sa robili este vtedy aj ako nove, R80GS, R80RT, R100RT, /robili sa snad az do roku 96/ a to bola uz vtedy legenda, od modrej vrtule, ktora sa dala uz vtedy prestavat na vsetko mozne, alebo len udrzovat a pouzivat, jazdit a neriesit, pricom nahradne diely boli dostupne a to bez problemov, lebo ako pisem, tie zastarale modely, sa este stale vyrabali, aj ked mali karburator, koli emisiam, boli uz vybavovane neriadenym katalyzatorom.
Teda v tej dobe, MG vyrabala motorky tiez, ale stale to bolo prilis malo, aby mali tak silnu servisnu podporu a siet, ako BMW.
Podla mna, cisto subjektivny nazor je, ze tak ako v triede supersportov, ktora krajina a firma vedie, mal by byt dobry aj stroj pre civilneho mamlasa, vyrobeny supersport cestovny.
Tento segment v lacnej triede, maju asi Japonci..
Rovnako teda aj to, co vedie v pouzivanosti u silovych zloziek, by malo dobre sluzit v civile, pre cestovanie a turistiku na jednej stope.
Ked sa jedna o novu moto, dnes je to smiesne, je to asi teda Honda deauville, pan europan, alebo yamaha FJR, az potom je to BMW.
Ale ak vychadzam z dostupnosti velmi lacnych a olajbanych vrakov, vyrabanych a masovo pouzivanych v europe, vychadza mi z 90tych rokov BMW. Lebo ma z onych dob, vela zamenitelnych dielov a dodnes sa v podstate vyrabaju diely, na aspon tie legendarne a masovo zastupene produkcne typy a stale ich je vela medzi ludmi.
To sa o MG povedat asi neda.
Moto guzzi toto vsetko nema, ale je krasna. Teoreticky si dovolim napisat, je technologicky zastarala.
Dnes sa uz takto klasicke moto nerobia, teda v triede enduro na isto nie. Technicky to nieje ziadna prevratna vec, ta V85TT, nieje technicky zazrak, je to ale stale vzducho-olejom chladeny motor, ktory ani nema 4 ventily na valec, ziaden paraleveler v zadu, len klasicky liearny kardan, takze nic pre co, by sa mal clovek posrat z technickeho hladiska.
Podla mna, to ale dava predpoklad, ze pri domacej opatere, beznom servise, az po ten zlozitejsi, ako je vymedzenie voli uhloveho prevodu a pripadne vymeny rozvodov, to musi byt stale mozne opravovat doma, alebo zavesene na strome. U dnesnych modernych moto, sa moznost doamceho servisu, prakticky straca, narocnost na vybavenie, prekracuje moznosti domaservisu.
Otazka je dostupnost dielov, ale to ukaze cas.
Mne sa preto ta V85TT paci, ze je to prave tak nemoderne, ako aj nevykonne, az je to vlastne krasne. Uzitocnost a prakticka hodnota, ma ale stale odradzaju, lebo ak by som to bral do detailu, tak sa dodnes vozim na cagive elephant, alebo na aprilii touareg.
|