Hodnotenie:
tie politické vsuvky sú tam úplne zbytočné, a aj nesprávne
"V rámci zoskupenia RVHP, ktoré bolo riadené z Moskvy, s niektorými komoditami stredoeurópske štáty medzi sebou obchodovať nesmeli, no všetko dobré čo sa v NDR, PĽR, MĽR a ČSSR dopestovalo, či vyrobilo putovalo do ZSSR. Tam sa mali dobre, no my sme nemali toaletný papier, hygienické vložky a na všetko sa stáli rady. "
Tak to je hovadina od A do Z. Všetko, čo sa dalo vyviezť za devízy, sa za devízy aj vyviezlo. Bez nich by neboli stroje, technológie, patenty alebo materiály, ktoré východný blok potreboval - nemal alebo nevedel vyrobiť. Tým nemyslím, že na výrobu motoriek - ale napríklad aj na vojenskú výrobu, ťažbu, chémiu atď.
Aj preto sa motorky Csepel vyvážali (Pannonia je len obchodné označenie motoriek Csepel 250 po roku 1954, dnes je na to módne slovo "rebranding") - do USA, do Indie, do Brazilie atď., celkovo do viac ako 50 krajín.
Samozrejme, že podstatná časť do ZSSR, tam by sa ich predalo x-násobne viac, než bola výrobná kapacita, to sa týka aj Jawy, MZ, Simsona atď.
Spýtal som sa AI, čím to vlastne bolo, že ich v ČSSR bolo minimum, a tu je odpoveď:
"Maďarské motocykle, najmä Csepel (neskôr označované ako Pannonia), mali v polovici 20. storočia na československom trhu obmedzené zastúpenie v dôsledku niekoľkých vzájomne súvisiacich faktorov.
1. Motocykle Csepel (obdobie pred zavedením označenia Pannonia)
Motocykle Csepel vyrábala maďarská spoločnosť Csepel (pomenovaná podľa ostrova v Budapešti, kde sa továreň nachádzala). Počas prvých rokov výroby motocyklov v 30. rokoch 20. storočia a po druhej svetovej vojne boli motocykle a mopedy Csepel primárne určené na domáce použitie a export v rámci východného bloku.
Ich distribúcia v Československu však bola skromná z týchto dôvodov:
- Československá dominancia: Miestny motocyklový priemysel v Československu na čele s Jawou a ČZ vyrábal kvalitné a spoľahlivé mopedy a motocykle, ktoré sa tešili veľkej obľube doma i vo svete. To vytvorilo tvrdú konkurenciu pre zahraničné značky, vrátane Csepelu.
- Obmedzenia obchodu a dovozu: Československo malo silnú štátom podporovanú politiku, ktorá uprednostňovala miestnu výrobu a obmedzovala prienik maďarských motocyklov. Centrálne plánovaná ekonomika riadila obchod a často uprednostňovala výmenu základných tovarov pred spotrebnými predmetmi, ako sú motocykle.
2. Motocykle Pannonia (po roku 1954)
Po rebrandingu motocyklov Csepel na Pannonia v roku 1954 získala spoločnosť väčšie uznanie a zvýšila svoj export do iných krajín v rámci sovietskeho bloku. Zatiaľ čo motocykle Pannonia boli exportované do niekoľkých krajín vrátane Sovietskeho zväzu, západnej Európy, USA a ďaľšch krajín, ich podiel na trhu v Československu zostal obmedzený.
- Silné domáce značky: V 50. a 60. rokoch boli Jawa a ČZ dominantné nielen v Československu, ale boli aj významnými exportérmi do celého sveta. S takými silnými miestnymi značkami mala Pannonia ťažkosti konkurovať.
- Technologické rozdiely: Zatiaľ čo motocykle Pannonia boli známe svojou robustnosťou a spoľahlivosťou, československé značky mali technologický náskok. Napríklad motocykle Jawa a ČZ boli známejšie vďaka inováciám ako dvojtaktné motory a špičkové dizajnové prvky, ktoré boli pre československých jazdcov príťažlivejšie.
- Hospodárska a obchodná politika: Podobne ako v predchádzajúcich modeloch Csepel bol prístup Pannonie na československý trh obmedzený zameraním plánovaného hospodárstva na podporu domácej výroby. Československo sa radšej spoliehalo na vlastné priemyselné kapacity, vyvážalo motocykle Jawa a ČZ a bránilo sa dovozom zahraničných motocyklov, dokonca aj zo spriaznených socialistických krajín ako Maďarsko, Poľsko alebo NDR.
Záver: Hoci motocykle Csepel a Pannonia boli v Maďarsku uznávané a mali určitý exportný úspech, ich vplyv v Československu bol minimálny. Dominancia domácich značiek ako Jawa a ČZ spolu s obchodnými obmedzeniami a vládnou politikou uprednostňujúcou miestny priemysel obmedzovali úspech maďarských motocyklov na československom trhu."
|