[História]
Produkčný team Discovery Channel v roku 2005 natočil jeden diel relácie s názvom „Greatest Ever“ venovaný najlepším motocyklom všetkých čias.
Na programe sa podieľali motocykloví historici, konštruktéri, závodníci, testovací jazdci a fandovia ako Hugo Wilson, Kevin Cameron, Glynn Kerr, Kenny Roberts, Paul Garson, Charley Boorman a známy moderátor, motoristický zberateľ a fanúšik Jay Leno. Konečný rebríček je teda kompromisom rôznych názorov týchto odlišných ľudí, s ktorými určite nebudú všetci súhlasiť a asi by bolo chybou brať ho úplne vážne - veď koľko ľudí, toľko chutí. Faktom ale zostáva, že tento zoznam obsahuje stroje, ktoré významným spôsobom zasiahli do motocyklovej histórie.
Na desiatej priečke sa namiesto konkrétneho stroja umiestnila značka - Harley Davidson. So svojou viac ako sto ročnou históriou (datuje sa od r.1903), vzostupmi a pádmi učite medzi legendy právom patrí, aj keď po technickej stránke by sa jej stále dalo veľa vytknúť. Má však oddaných priaznivcov na celom svete a kult HD nájdete prakticky po celej našej planéte.
Predposledné miesto si vybojovala talianska značka Moto Guzzi a ich revolučný stroj V8 z roku 1954, prvý závodný osemvalec v motocyklovom ráme s neuveriteľne kompaktnými rozmermi: celý stroj vážil iba 135 kg, vŕtanie a zdvih boli iba 44 mm x 42 mm.
![]() |
Moto Guzzi V8 |
Bol však veľmi zložitý a poruchový a z pretekárskych okruhov ho vytlačili spoľahlivejšie radové štvorvalce.
Miesto číslo osem - slávny taliansky skúter Vespa, ktorú na podnet Erica Piaggia v roku 1946 vymyslel a skonštruoval Corradino D'Ascanio, letecký konštruktér ktorý paradoxne neznášal motocykle. Prvá Vespa, čo po taliansky znamená osa, mala 98-kubíkový dvojtaktný motor o výkone 3,5 k pri 4500 ot. Dosahovala rýchlosť 60 km/h a mala 3-stupňovú prevodovku.
![]() |
Vespa |
Ihneď po uvedení dosiahla obrovský úspech, každému skútru sa po čase začalo hovoriť Vespa. Vyrába sa pri množstve variácii dodnes. Produkcia dosiahla 17 miliónov kusov.
Štvrtý od konca sa umiestnil Rolls-Royce medzi motorkami, Brough Superior SS100 z roku 1925. Traduje sa historka, že reklamný slogan „Rolls Royce na dvoch kolesách“ pobúril majiteľov RR natoľko, že sa vybrali do Broughovej továrne. Keď sa George Brough o chystanej návšteve dozvedel, prikázal zamestnancom továrne obliecť si biele rukavice. Návšteva dopadla nad očakávanie a RollsRoyce oficiálne dovolil používať Brough-ovi jeho reklamný slogan.
![]() |
Brough Superior SS100 |
Vyrobilo sa iba 69 kusov SS 100 a cenou nezaostávali za svojou reklamou. Stáli 170 libier (treba si však uvedomiť, že v tom čase sa v Londýne zarábalo priemerne 1,5 libry na týždeň, takže cena tejto motorky predstavovala zhruba 2,5-ročný britský príjem). Brough tvrdil, že na jeho SS100 sa dá ísť rýchlosťou 160 km/h bez držania riadidel, čo bolo v roku 1925 priam nepredstaviteľné. V programe to odskúšali na zrenovovanom originále s pozitívnym výsledkom.
Šiesta priečka patrí géniovi z Nového Zélandu, Johnovi Britten-ovi a jeho stroji V1000. Prvý (a asi aj posledný) krát v motocyklovej histórii sa stalo, že jednotlivec sám skonštruoval v garáži vlastný motocykel tak revolučnej koncepcie a jazdných vlastností, že s ním zotrel všetky japonské a talianske koncerny s miliónovými rozpočtami na výskum a vývoj.
![]() |
John Britten V1000 |
Britten V1000: 985 cm3, 60° dvojvalec, 155 k pri 12 400 ot., 5 resp. 6-stupňová prevodovka, reťazový prevod, 145 kg.
lbs![]() |
John Britten |
V roku 1990 Britten skončil so svojím strojom v Daytone, USA v Battle of Twins tretí, v tom istom roku založil vlastnú spoločnosť Britten Motorcycle Company. Až do roku 1999 jeho stroje vyhrávali takmer všetky preteky. John Britten podľahol rakovine 5. 9. 1995 vo veku 45 rokov.
Piata priečka patrí nespornej legende motocyklových výrobcov, anglickej značke Triumph, ktorej história siaha až do roku 1883 (!) a ich modelu Triumph Bonneville, ktorý vyrábali v rokoch 1959 až 1983. Pôvodne to bol dvojválec s obsahom 650 cm3, neskôr 750 cm3.
![]() |
Triumph Bonneville |
Pôvodná spoločnosť Triumph v polovici osemdesiatych rokov skrachovala a nový Triumph Bonneville bol uvedený na trh v roku 2001, 790 cm3 dvojvalec, ktorý sa snaží nadviazať na pohnutú históriu značky. Značku Triumph celosvetovo preslávil film The Wild One z roku 1953, v ktorom Marlon Brando šoféroval Triumph Thunderbird 6T z roku 1950.
Vyčerpávajúce informácie z histórie značky Triumph sú k dispozícii tu (tak ako všetky ostatné odkazy, samozrejme a pre niektorých bohužiaľ, v angličtine).
Štvrtá pozícia je obsadená asi najkontroverznejším „motocyklom“ v histórii, poháňaným turbínovým 320-koňovým motorom z vrtuľníka, MTT Y2K. V programe porovnávali jeho zrýchlenie na letisku s letiacim prúdovým lietadlom Albatros L39. Y2K vyhrala so zrýchlením na 350 km/h za 14 s.
![]() |
MTT Y2K |
Nakoľko na motoride už o tomto stroji existuje článok, nebudem sa mu bližšie venovať. Snáď len historka od Jay Lena, ktorý ju vlastní, že raz sa na neho na križovatke nalepil chlapík na športovom aute. Leno, vedomý si 1200 °C teploty výfukových plynov z turbíny, potiahol kúsok dopredu. Šporťák sa ale znova nalepil na Lena a ten len v spätnom zrkadle sledoval, ako plastový nárazník športiaku postupne mení tvar...
Bronzová pozícia - legendárna Honda CB750, prvý sériový radový štvorvalec na svete, uvedená na trh v roku 1969. Bola to rovnako prvá sériová motorka s kotúčovou brzdou, ktoré sa dovtedy používali len v lietadlách.
![]() |
Honda CB750 |
Honda CB 750 je v podstate prvý svetový „superbike“, hodnota zrýchlenia z 0 - 100 bola 6,5 s a radové štvorvalce začali dominovať pretekárskym okruhom.
Na svoju dobu to bola aj „najmenej vibrujúca motorka na trhu“, čo v programe testovali plným pohárom vody položeným na sedadlo naštartovaného stroja. Spoľahlivá, solídna, výkonná, nevibrujúca.... Až nudná, preto tretie miesto. Dodnes patrí tento model ku kultovým motocyklom, často slúžil ako základ na výrobu custom chopperu v duchu tzv. old school, starej školy, dokonca na to dodnes existuje aj manuál.
Na druhom mieste sú opäť Taliani a superšportový dvojvalcový krásavec Ducati 916. Navrhnutý Massimom Tamburinim, jednalo sa značne vylepšenú vodou chladenú verziu modelu 888. Revolučne nový design, prvý krát sa objavilo vedenie výfukov pod sedadlom, čím sa zlepšila aerodynamika a aj celkový vzhľad. Rovnako ako jednostranné zavesenie zadného kolesa so systémom upravujúcim rýchlu zmenu polohy kola pri závodoch.
![]() |
Ducati 916 |
DUCATI 916 SBK: 90-stupňový dvojvalec, 996 cm3, štvortakt, 4 ventily na valec, 6-stupňová.prevodovka, upside-down Ohlins vidla, jednostranná kyvka s Ohlins tlmičom, max. rýchlosť viac ako 300 km/h, 144 k pri 12 000 ot., 157 kg suchá hmotnosť.
Ducati 916 ihneď po svojom uvedení vyhrala Moto GP a následne aj v rokoch 1995 a 1996. V roku 2000 bola nahradená modelom 996.
Tramtararááám - máme tu víťaza. Ak čakáte nejaký hypermoderný superšport alebo niečo podobné, ste poriadne vedľa. Za jasného favorita určila komisia nezničiteľný skúter Honda Super Cub.
![]() |
Honda C100 Super Cub |
50 cm3, štvortakt, jednoduché na ovládanie a manipuláciu. Vozí sa na ňom prakticky celá Ázia. Tento skúter je najpredávanejšie vozidlo na tejto planéte, od začiatku jeho výroby sa predalo neuveriteľných 50 miliónov kusov! Team Discovery Channel sa pokúšal naštrbiť jej povesť nezničiteľnosti tým, že najprv do nej naliali prepálený fritovací olej, potom ju zaťažili 4 x väčšou hmotnosťou ako sama váži, jazdili na nej a nakoniec ju zhodili z 22-metrovej výšky. Po páde Honda Cub bez problémov naštartovala a keby nemala pokrivené kolesá, v pohode by aj odišla.
Česť víťazom, sláva porazeným.
Pridané dňa: 01.08.2006 Autor: Mishko