[Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Rok 2009 bude v superšportoch tak trochu špeciálny. Okrem tradičnej dvojročnej obmeny modelov niektorých japonských značiek pribudne ďalší štvorvalec. Z Európy!
Ak máte na účte dostatok peňazí a chcete si budúci rok kúpiť litra schovaného pod kapotami, alebo sa vám v hlave stále odohráva myšlienková vojna, ktorá by to bola, keby tie peniaze na tom účte boli, tu je malý prehľad o tom, z akých noviniek budete môcť vlastne vyberať. A dopredu upozorňujem, že je toho viac než dosť a pokojný spánok po prečítaní zaručiť nevieme :-).
Konečne sme sa dočkali. „Stará“ RSV-čka bola nepochybne skvelá, charizmatická motorka s výbornými komponentmi a nádherným dizajnom, ale nalejme si čistého vína, s japonskými 180-koňovými štvorvalcami to mala na okruhu vopred prehraté. 143 koní je dnes už jednoducho primálo, i keď potrápiť dokážu každého z nás, rovnako ako 189 kg hmotnosť bez náplní je skoro z minulého storočia a pri hobľovaní sliderov je to poznať rovnako ako na stopkách.
![]() |
Made in Italy sa nezaprie |
Rok 2008 bol taký, no budúci bude hviezdou apriliáckych showroomov a dúfajme aj seriálu WSBK, štvorvalcová RSV4. Zatiaľ však len drahšia verzia Factory, ktorá bude znamenať podvozok od Őhlinsu alebo ešte lepšie brzdy. Preboha, 4-valec v Aprilii, to by mohlo u mnohých privodiť infarktové stavy pri pomyslení na radové usporiadanie štvrťlitrákov. Nie, samozrejme, že je to V-čko, ale tentoraz namiesto 60° v RSV je v RSV4 uhol medzi valcami 65°. Výkon 180 koní je už poriadnym argumentom a verím, že ešte teraz si v Noale hrdo bijú do hrude, čo im aj právom patrí. Charakter motora bude určite iný ako v prípade in-line-ov a sám som zvedavý, ako si poradí s konkurenciou. Jeho nespornou výhodou bude tiež štíhlosť oproti R4.
![]() |
Na tej naľavo pôjde budúci rok svetové superbajky samotný Max. |
Nie je to však len motor, čím je RSV4 výnimočná. Aprilia bola vždy inovátorská (už prvá RSV z 1998-ho mala vstrekovanie, USD vidlicu alebo antihoppingovú spojku) a ani teraz neostala bokom. Prevodovka bude kazetová, čo určite ocenia echt závodníci pre jej ľahšiu výmenu a už pomerne bežné, ale určite nesporne výhodné je použitie antihoppingovej spojky, ktorá bude v prípade V4 využívaná zrejme viac než často. Podobne ako pri Yamahe bude lepšej charakteristike motoru novej Aprilie pomáhať premenlivá dĺžka nasávania rovnako ako elektronický ride-by-wire systém s možnosťou nastavenia viacerých palivových máp – tzv. multimapping. Dobrá je tiež hmotnosť, ktorá sa zastavila na 179 „suchých“.
![]() |
Je fakt štíhla |
Nakoniec je to ešte jedna lahôdka, ktorú len tak ľahko na hociktorej motorke nenájdete. RSV4 umožňuje jazdcovi nastaviť si uhol sklonu prednej vidlice rovnako ako zadnej kyvnej vidlice a tiež umiestnenia motora v ráme. To už zaváňa machrovinkou, nie? Ja len dúfam, že to bude všetko výborne fungovať a Aprilia to neprepískne s cenou. Vyzerá to totiž na viac ako skvelý bike.
Ducati je značka, hlavne v našich končinách stále exkluzívna a moc jej po našich cestách nejazdí. Ale občas sa predsa niečo nájde. Ak by vám vadilo aj to občas a milujete L-kové V-twiny Ducati a exkluzívny dizajn, môžete skočiť po Bimote. Najprv si ale pre istotu pozrite cenník, lebo toto naozaj nie je zábavka pre strednú triedu a trápny odchod z predajne po oznámení ceny predavačom vám naozaj nie je treba.
![]() |
Bimota DB7 Oronero |
Novinka DB7 Oronero nie je až takou novinkou, pretože štandartnú DB7 už poznáme dlhšie, ale Oronero je jednoducho „trocha“ viac z karbónu. Okrem kapotáže z tohto čierneho vlákna sú vyrobené aj niektoré časti rámu. Motor pochádza z 1098-čky a dáva 164 koní, pričom hmotnosť klesla na 164 kilogramov, čo je o jeden menej ako Ducati 1098R.
Dobre si ju prezrite, ak na ňu niekde natrafíte, pretože vôbec všetky Bimoty sú robené s obrovskou láskou pre detail. Je to balzam na dušu.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Aprilia | Bimota |
Model: | RSV4 Factory | DB7 Oronero |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový štvorvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 998.9 ccm | 1099 ccm |
Max. výkon: | 179.5 k (132.0 kW) / 12500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 115 Nm / 10000 ot. | |
Kompresný pomer: | 12.8:1 | 12,5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 78.0 x 52.3 mm | 104.0 x 64.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 120 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 230 mm |
Pneu vzadu: | 190/55-17 | 190/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 179 kg | 164 kg |
Výška sedla: | 800 mm | |
Rázvor: | 1424 mm | 1435 mm |
Dĺžka: | 2050 mm | 2100 mm |
Šírka: | 715 mm | 700 mm |
Výška: | 1165 mm | 1115 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | |
Objem nádrže: | 17 l | 16 l |
BMW sa chystá vypustiť nové RR-ko do šampionátu WSBK už budúcu sezónu, no ráta s jeho uvedením na trh až v roku 2010. To je pre niektorých možno sklamanie, ale na druhej strane je to lepšie, ako by ste sa mali voziť na drahom polotovare s vrtuľkou na nádrži, i keď BMW sľubuje, že nové S1000RR bude konkurencieschopné ako z hľadiska výkonového, tak aj cenového.
![]() |
Je to vôbec BMW? :-) |
Nuž, nechajme sa prekvapiť ako to naozaj bude. Zatiaľ vieme len to, že na rozdiel od Aprilie vsadili v BMW na radový štvorvalec a nebudú takisto chýbať špecialitky ako trakčná kontrola, ride-by-wire alebo premenlivá dĺžka nasávania. Z technických údajov toho nie je známe veľa, ale Bavoráci sa netaja, že RR-ko by malo mať približne 190 koní a pohotovostnú hmotnosť zhruba 190 kilogramov. Bejvávalo, kedy sa na BMW-čkach vozili výhradne šedivý germáni s pupkom ovísajúcim cez opasok...
![]() |
Sme zvedaví, čo predvedie na závodoch. |
Po nahradení 999, ktorá bola trocha diskutabilná čo sa dizajnu týka, prišla Ducati v roku 2007 konečne s dizajnom nadväzujúcim na 998. Dve natiahnuté svetlá vedľa seba a letmáč, to sme si všetci priali a nakoniec aj dostali. Nová 1198 sa dizajnovo od 1098 nijak dramaticky nezmenila, na prvý pohľad vôbec a to je vlastne dobre, no zopár zmien sa udialo pod kapotami. Namiesto doterajších 1099 centimetrov kubických sa objem valcov zvýši na hustých 1198 a z pôvodných 160 koní a 123 Nm sa dostávame niekam na 170 koní a 131 Nm pri tých istých otáčkach za minútu ako mala aj 1098, teda 9750/8000. Hmotnosť sa znížila o 2 kilogramy na slušných 171 kg bez náplní a ako tak počítam, Ducati sa dostala so zažmúrením oka na magickú hranicu pomeru hmotnosť/výkon 1:1 už v základe.
![]() |
Je to jednoducho nádhera |
Modelu s označením S bude pri pohybe na okruhu pomáhať namiesto odpruženia Showa komplet Őhlins, ako aj trakčná kontrola a systém DDA, čo je systém slúžiaci na zbieranie a vyhodnocovanie rôznych dát motora, na základe ktorých zistíte, či ste borec alebo vám ide rýchlo akurát huba. Pribudlo samozrejme zopár karbónových častí, ako aj sedemlúčové Marchesiny a hmotnosť S-ka sa dostala na fajnových 169 kilogramov.
![]() |
S-ko jazdí na podvozku od Švédov |
R-ko má označenie ako doposiaľ a to 1098R, no nenechajte sa pomýliť. Objem bol už minulý rok 1198 kubických a tento rok nie je výnimkou. Na počesť legendárneho Troya Baylissa však pribudla verzia 1098 Bayliss LE. Dostanete k nej aj karbónové Termignoni na výhradne závodné použitie a mimo iné tiež plaketku s podpisom samotného Baylisstic Troya. 180 koní a 134 Nm sú na dvojvalec do neba volajúce hodnoty. Pri 165 kilogramoch to totiž vážne nie je sranda.
![]() |
Na počesť Troya, pán iskriaca čižma si to rozhodne zaslúžil. |
Tu je oficiálne video s božským Baylissticom, nejde ho nemilovať:
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | BMW | Ducati | Ducati | Ducati | Ducati |
Model: | S1000RR | 1198 | 1198S | 1098R | 1098R Bayliss LE |
Rok: | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | ||||
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | |||||
Typ motora: | radový štvorvalec | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1198.4 ccm | 1198.4 ccm | 1198.4 ccm | 1198.4 ccm | |
Max. výkon: | 170.0 k (125.0 kW) / 9750 ot. | 170.0 k (125.0 kW) / 9750 ot. | 180.1 k (132.4 kW) / 9750 ot. | 180.1 k (132.4 kW) / 9750 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 131.4 Nm / 8000 ot. | 131.4 Nm / 8000 ot. | 134 Nm / 7750 ot. | 134 Nm / 7750 ot. | |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 12.7:1 | 12.8:1 | 12.8:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 106x67.9mm | 106x67.9mm | 106x67.9mm | 106x67.9mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | |
Zdvih vpredu: | 127 mm | 120 mm | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 127 mm | 127 mm | 127 mm | 127 mm | |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne monobloky | |
Priemer bŕzd vpredu: | 330 mm | 330 mm | 330 mm | 330 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 245 mm | 245 mm | 245 mm | |
Pneu vzadu: | 190/55 ZR17 | 190/55 ZR17 | 190/55 ZR17 | 190/55 ZR17 | |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 171 kg | 169 kg | 165 kg | 165 kg | |
Výška sedla: | 820 mm | 820 mm | 820 mm | 820 mm | |
Rázvor: | 1430 mm | 1430 mm | 1430 mm | 1430 mm | |
Objem nádrže: | 15.5 l | 15.5 l | 15.5 l | 15.5 l |
Kto čakal, že Honda príde na svet po dvoch rokoch výroby poslednej generácie s kompletne prepracovaným motocyklom, môže byť trocha rozčarovaný. Nie je treba vyplakávať nad rozliatym mliekom, pretože žiadne sa vlastne nerozlialo. CBR-ka je totiž naozaj skvelá motorka, čo dokázala aj v našom teste a žiadne väčšie zmeny momentálne ani nepotrebuje. Tie, ktoré boli urobené hádam ani nestoja za reč, došlo k minimálnemu navýšeniu krútiaceho momentu medzi 8000 až 12000 otáčkami a tiež sa jemne zmenil dizajn kapotáže.
![]() |
Honda je v bezpečnosti neúprosná, ABS-ko na superšporte zatiaľ nepredviedol nikto. |
Hlavnou novinkou je, ako aj pri modeli Fireblade, možnosť voľby systému kombinovaného C-ABS, čo je niečo ako vylepšené klasické ABS. Zohľadňuje špecifickú konštrukciu superšportu a malo by zasiahnuť až na samej hranici pádu. Vďaka elektronickej pumpe bude minulosťou aj typické „pulzovanie“ páčky pri aktivovanom ABS. Zaujímavé – uvidíme ako to ľudia prijmú.
![]() |
Roztočte ju cez 10 tisíc a uvidíte ten hukot! |
Rovnako ako pri CBR600RR je novinkou nový C-ABS, ktorý sa na našom testovanom kúsku z roku 2008 ešte neobjavil, inak sa zmeny dotkli najmä farebného prevedenia.
![]() |
Honda je spätá s HRC od nepamäti. |
![]() |
Cez víkend na okruhu, cez týždeň do práce – to mu ide. |
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | CBR600RR C-ABS | CBR1000RR Fireblade C-ABS |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 599 ccm | 999.8 ccm |
Max. výkon: | 119.8 k (88.1 kW) / 13500 ot. | 177.8 k (130.7 kW) / 12000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 66 Nm / 11250 ot. | 113.8 Nm / 8500 ot. |
Kompresný pomer: | 12,2 : 1 | 12.3: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 67 x 42.5 mm | 76 x 55.1mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 135 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70-ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17M/C (73W) | 190/50-ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 194 kg | 209 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1375 mm | 1410 mm |
Dĺžka: | 2010 mm | 2075 mm |
Šírka: | 685 mm | 685 mm |
Výška: | 1105 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | 130 mm |
Objem nádrže: | 18 l | 17.7 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 7 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 192 km | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena (28.7.2009): 10 790 € (325 059,54 Sk) C-ABS 11 690 € (352 172,94 Sk) |
V Kawaski oproti Honde nemali také pohodové časy a museli trocha viac zabrať, keďže na rok 2009 pripravili úplne novú šesťku. Zmien sa udialo viac než dosť – spomeniem napríklad populárnu centralizáciu hmoty, lepší podvozok, kazetovú prevodovku, nové brzdy s radiálnou pumpou ako aj vylepšenú reakciu na plyn.
![]() |
Tu jej bude najlepšie |
Zmenou usporiadania výfukových zvodov sa docielilo posilnenia spodného a stredného otáčkového pásma pri zachovaní špičkového výkonu a premiestnením výfukovej koncovky spod sedadla na pravú stranu motorky sa údajne centralizovala hmota. Výsledný výkon 128 koní pri 14 000 ot/min (134 s Ram Air) je zlepšenie o 3 žrebce v porovnaní s 08-čkou. V Kawasaki sa so starou ZX-6R postavili na váhu a povedali si, že takto to ďalej ísť nemôže, a tak odľahčili všetko, čo mohli a výsledkom je pekných 10 kilogramov dole na rovných 191 kg pohotovostných.
![]() |
Kawa vsadila na osvedčenú klasiku v podaní Őhlinsu. |
Zelení sa takisto vrhli na prístrojovku, ktorá je teraz viac než podobná tej zo ZX-10R a zobrazuje aj zaradený rýchlostný stupeň. Asi najväčšie plus má Kawasaki za montáž kvalitného tlmiča riadenia od švédskeho Őhlinsu. Je to osvedčená klasika bez použitia elektroniky (na ktorú vsádza najmä Honda), ako aj za antihoppingovú spojku, ktorá pomôže pri náletoch do zákrut na Pannonii alebo v Brne. A čo si budeme nahovárať, vyzerá dobre.
![]() |
Výfuk už pod sedadlom nenájdete. |
Predstavenie RC8-čky sme vám priniesli už na jar a o pár mesiacov neskôr prichádza KTM-ka s jej vylepšenou verziou, ktorá má za cieľ ešte lepšie výkony na zatáčkovitom okruhu.
![]() |
Je na spapanie |
Mimo výraznej zmeny lakovania do čierna, ktoré mi subjektívne príde agresívnejšie a tvary RC8 v ňom lepšie vyniknú, sa dostalo hlavne na zvýšenie objemu motora na 1195 centimetrov kubických z pôvodných 1148, čo v reále znamená nárast výkonu o 10 koní na slušných 165 pri 10 250 ot/min a takisto krútiaceho momentu na 123 Nm. Drobným zmenám sa nevyhol ani podvozok, ktorý je tradične dodávaný firmou White Power. Potešia takisto krásne ráfiky kolies ako aj pohotovostná hmotnosť, ktorá sa dostala pod 200 kilogramov.
![]() |
V závodoch sa jej zatiaľ moc nedarí |
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Kawasaki | KTM |
Model: | Ninja ZX-6R | RC8R |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2009 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 599 ccm | 1195 ccm |
Max. výkon: | 128.0 k (94.1 kW) / 14000 ot. | 164.6 k (121.0 kW) / 10250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 66.7 Nm / 11800 ot. | 123 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.3:1 | 13.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 67 x 42.5 mm | 105 x 69 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 134 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55ZR17M/C | 190/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 191 kg | 200 kg |
Výška sedla: | 815 mm | 805 mm |
Rázvor: | 1400 mm | 1425 mm |
Dĺžka: | 2090 mm | |
Šírka: | 705 mm | |
Výška: | 1115 mm | |
Svetlá výška: | 120 mm | 110 mm |
Objem nádrže: | 17 l | 16.5 l |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena (28.7.2009): 10 399 € (313 280 Sk) |
Zmeny sa nevyhli ani Suzuki a jej legendárnej GSX-R1000, ktorá však posledné roky strácala na suverenite, ktorú do tejto triedy priniesol model K5 – K6. GSX-R nám začala priberať na hmotnosti a s tým bolo treba niečo urobiť. Momentálne sa ručička váhy zastavila na 203 „mokrých“ vrátane paliva, čo je už konkurencieschopná hodnota. V Suzuki si vyhrnuli rukávy a vytvorili kompaktnejší motor, ktorý dovolil ukrojiť z rázvoru 10 milimetrov a zároveň predĺžiť kyvnú vidlicu o 33 milimetrov. Zvýšil sa aj kompresný pomer na výsledných 12,8:1 a motor dostal nové titánové ventily spolu s kovanými piestami. Znovu si bude môcť jazdec vybrať medzi troma palivovými mapami, ako to bolo aj na staršom modeli a po vzore Hondy sa Suzuki pustila do montáže elektronického tlmiča riadenia, ktorého výhody sú nesporné. Pri pomalej jazde neprekáža a naopak pri tvrdých výjazdoch zo zákrut alebo pri jazde po zaplátanej ceste vám môže zachrániť plasty a možno aj zadok.
![]() |
GSX-R je jednoducho pojem |
Nie každému po chuti budú nové výfukové koncovky, ktoré pripomínajú rôzne veci, mimo iné teda aj výfuky :-). Originalita sa však počíta a to dizajnérom nemôžeme uprieť. Krokom vpred sú iste aj nastaviteľné stúpačky, alebo odnímateľný kryt sedadla spolujazdca, ktorý je fajn doplnkom (hlavne, keď nie je treba vyplatiť za neho 5 tisíc na drevo) a na motorkách tohto typu by mal byť permanentne namontovaný v rámci bezpečnostnej akcie „Zachráň aspoň spolujazdca.“
![]() |
Tento chlapík práve využíva služby elektronického tlmiča riadenia. |
Big Bang. Veľký tresk. Takto by sa dal preložiť nový systém zapaľovania, ktorý použila prvý krát v sériovom superšporte práve značka s ladičkami v znaku. Vzorom bol ako inak stroj so žltou 46-tkou a nápisom M1 na kapotáži, s ktorým vyhral „kuko“ Vale tento rok šampionát MotoGP. Vo svete závodných motoriek sa používa už dlhšiu dobu, ale na sériovom štvorvalci 21. storočia sa ešte nikdy neobjavil. Celá finta je v tom, že na rozdiel od konvenčných radových štvorvalcov, ktoré pália pravidelne každých 180° pootočenia kľukovej hriadele, motor Big Bang páli v nepravidelnej postupnosti 270° - 180° - 90° - 180°. Výsledkom, ktorý Yamaha hrdo hlása do sveta je, že s takýmto vybavením pod zadkom by mal mať pilot oveľa lepší cit pre ovládanie výkonu a ďaleko väčšiu trakciu. Dosť výživný je jeho zvuk, lepšie povedané chrapčanie celoživotného rockera, ktorý sa nepodobá na žiaden iný radový štvorvalec. Skúste si ho vypočuť, aj keď len z videa. Paráda.
![]() |
Na motor Big Bang je zvedavý každý fanatik brúsenia slajdrov. |
A nie je to len o zapaľovaní – motor novej R1-tky je úplne nový a dostáva zo seba 182 koní pri 12 500 otáčkach za minútu. Rovnako ako motor je nový aj rám Deltabox najnovšej generácie, ktorý sa prvý krát objavil na R1-tke už v roku 1998, ako aj zadná kyvná vidlica. Samozrejme v roku 2009 sú jeho parametre niekde inde, aby to všetko dokázal držať po kope. Rovnako ako pri R6-tke je tu použitá technológia ride-by-wire ovládania plynu a tiež premenlivá dĺžka nasávania.
![]() |
Svetlá budú určite stredom dlhých debát. |
Výrobcovia konečne dostali rozum a začali uvádzať pohotovostné hmotnosti, ktoré sú oveľa smerodajnejšie ako hmotnosti bez náplní. V prípade Yamahy je pohotovostná hmotnosť 206 kilogramov. Novinkou je možnosť nastavenia troch palivových máp, ktoré ponúka tiež Suzuki alebo Aprilia. Už sa len dočkať jari a trocha zaťahať za plyn – tešíme sa!
![]() |
Modrá novej R1-tke sedí asi najviac. |
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Suzuki | Yamaha |
Model: | GSX-R 1000 | YZF-R1 |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2009 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec Big Bang (4T) |
Objem: | 999 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 182.1 k (133.9 kW) / 12500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 115.5 Nm / 10000 ot. | |
Kompresný pomer: | 12.8:1 | 12.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 74.5 x 57.3 mm | 78 x 52,2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 120 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70 ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/50-ZR17 | 190/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 203 kg | 206 kg |
Výška sedla: | 810 mm | 835 mm |
Rázvor: | 1405 mm | 1415 mm |
Dĺžka: | 2045 mm | 2070 mm |
Šírka: | 710 mm | 715 mm |
Výška: | 1130 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm |
Objem nádrže: | 17.5 l | 18 l |
Pridané dňa: 19.11.2008 Autor: Tino