http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Novinky 2009 v triede superšport

[Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Rok 2009 bude v superšportoch tak trochu špeciálny. Okrem tradičnej dvojročnej obmeny modelov niektorých japonských značiek pribudne ďalší štvorvalec. Z Európy!

Ak máte na účte dostatok peňazí a chcete si budúci rok kúpiť litra schovaného pod kapotami, alebo sa vám v hlave stále odohráva myšlienková vojna, ktorá by to bola, keby tie peniaze na tom účte boli, tu je malý prehľad o tom, z akých noviniek budete môcť vlastne vyberať. A dopredu upozorňujem, že je toho viac než dosť a pokojný spánok po prečítaní zaručiť nevieme :-).

Aprilia RSV4 Factory

Konečne sme sa dočkali. „Stará“ RSV-čka bola nepochybne skvelá, charizmatická motorka s výbornými komponentmi a nádherným dizajnom, ale nalejme si čistého vína, s japonskými 180-koňovými štvorvalcami to mala na okruhu vopred prehraté. 143 koní je dnes už jednoducho primálo, i keď potrápiť dokážu každého z nás, rovnako ako 189 kg hmotnosť bez náplní je skoro z minulého storočia a pri hobľovaní sliderov je to poznať rovnako ako na stopkách.

 Made in Italy sa nezaprie
Made in Italy sa nezaprie

Rok 2008 bol taký, no budúci bude hviezdou apriliáckych showroomov a dúfajme aj seriálu WSBK, štvorvalcová RSV4. Zatiaľ však len drahšia verzia Factory, ktorá bude znamenať podvozok od Őhlinsu alebo ešte lepšie brzdy. Preboha, 4-valec v Aprilii, to by mohlo u mnohých privodiť infarktové stavy pri pomyslení na radové usporiadanie štvrťlitrákov. Nie, samozrejme, že je to V-čko, ale tentoraz namiesto 60° v RSV je v RSV4 uhol medzi valcami 65°. Výkon 180 koní je už poriadnym argumentom a verím, že ešte teraz si v Noale hrdo bijú do hrude, čo im aj právom patrí. Charakter motora bude určite iný ako v prípade in-line-ov a sám som zvedavý, ako si poradí s konkurenciou. Jeho nespornou výhodou bude tiež štíhlosť oproti R4.

 Na tej naľavo pôjde budúci rok svetové superbajky samotný Max.
Na tej naľavo pôjde budúci rok svetové superbajky samotný Max.

Nie je to však len motor, čím je RSV4 výnimočná. Aprilia bola vždy inovátorská (už prvá RSV z 1998-ho mala vstrekovanie, USD vidlicu alebo antihoppingovú spojku) a ani teraz neostala bokom. Prevodovka bude kazetová, čo určite ocenia echt závodníci pre jej ľahšiu výmenu a už pomerne bežné, ale určite nesporne výhodné je použitie antihoppingovej spojky, ktorá bude v prípade V4 využívaná zrejme viac než často. Podobne ako pri Yamahe bude lepšej charakteristike motoru novej Aprilie pomáhať premenlivá dĺžka nasávania rovnako ako elektronický ride-by-wire systém s možnosťou nastavenia viacerých palivových máp – tzv. multimapping. Dobrá je tiež hmotnosť, ktorá sa zastavila na 179 „suchých“.

 Je fakt štíhla
Je fakt štíhla

Nakoniec je to ešte jedna lahôdka, ktorú len tak ľahko na hociktorej motorke nenájdete. RSV4 umožňuje jazdcovi nastaviť si uhol sklonu prednej vidlice rovnako ako zadnej kyvnej vidlice a tiež umiestnenia motora v ráme. To už zaváňa machrovinkou, nie? Ja len dúfam, že to bude všetko výborne fungovať a Aprilia to neprepískne s cenou. Vyzerá to totiž na viac ako skvelý bike.

Oficiálne prezentačné video:

Bimota DB7 Oronero

Ducati je značka, hlavne v našich končinách stále exkluzívna a moc jej po našich cestách nejazdí. Ale občas sa predsa niečo nájde. Ak by vám vadilo aj to občas a milujete L-kové V-twiny Ducati a exkluzívny dizajn, môžete skočiť po Bimote. Najprv si ale pre istotu pozrite cenník, lebo toto naozaj nie je zábavka pre strednú triedu a trápny odchod z predajne po oznámení ceny predavačom vám naozaj nie je treba.

 Bimota DB7 Oronero
Bimota DB7 Oronero

Novinka DB7 Oronero nie je až takou novinkou, pretože štandartnú DB7 už poznáme dlhšie, ale Oronero je jednoducho „trocha“ viac z karbónu. Okrem kapotáže z tohto čierneho vlákna sú vyrobené aj niektoré časti rámu. Motor pochádza z 1098-čky a dáva 164 koní, pričom hmotnosť klesla na 164 kilogramov, čo je o jeden menej ako Ducati 1098R.
Dobre si ju prezrite, ak na ňu niekde natrafíte, pretože vôbec všetky Bimoty sú robené s obrovskou láskou pre detail. Je to balzam na dušu.

Foto:
 Aprilia RSV4 Factory 2009 Bimota DB7 Oronero 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:ApriliaBimota
Model:RSV4 FactoryDB7 Oronero
Rok:20092009
Novinka:NOVINKA 2009
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:vidlicový štvorvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:998.9 ccm1099 ccm
Max. výkon:179.5 k (132.0 kW) / 12500 ot.
Max. krútiaci moment:115 Nm / 10000 ot.
Kompresný pomer:12.8:112,5:1
Vŕtanie x Zdvih:78.0 x 52.3 mm104.0 x 64.7 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:120 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-17120/70-ZR17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm230 mm
Pneu vzadu:190/55-17190/55-ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:179 kg164 kg
Výška sedla:800 mm
Rázvor:1424 mm1435 mm
Dĺžka:2050 mm2100 mm
Šírka:715 mm700 mm
Výška:1165 mm1115 mm
Svetlá výška:135 mm
Objem nádrže:17 l16 l

BMW S1000RR

BMW sa chystá vypustiť nové RR-ko do šampionátu WSBK už budúcu sezónu, no ráta s jeho uvedením na trh až v roku 2010. To je pre niektorých možno sklamanie, ale na druhej strane je to lepšie, ako by ste sa mali voziť na drahom polotovare s vrtuľkou na nádrži, i keď BMW sľubuje, že nové S1000RR bude konkurencieschopné ako z hľadiska výkonového, tak aj cenového.

 Je to vôbec BMW? :-)
Je to vôbec BMW? :-)

Nuž, nechajme sa prekvapiť ako to naozaj bude. Zatiaľ vieme len to, že na rozdiel od Aprilie vsadili v BMW na radový štvorvalec a nebudú takisto chýbať špecialitky ako trakčná kontrola, ride-by-wire alebo premenlivá dĺžka nasávania. Z technických údajov toho nie je známe veľa, ale Bavoráci sa netaja, že RR-ko by malo mať približne 190 koní a pohotovostnú hmotnosť zhruba 190 kilogramov. Bejvávalo, kedy sa na BMW-čkach vozili výhradne šedivý germáni s pupkom ovísajúcim cez opasok...

 Sme zvedaví, čo predvedie na závodoch.
Sme zvedaví, čo predvedie na závodoch.

Ducati 1198

Po nahradení 999, ktorá bola trocha diskutabilná čo sa dizajnu týka, prišla Ducati v roku 2007 konečne s dizajnom nadväzujúcim na 998. Dve natiahnuté svetlá vedľa seba a letmáč, to sme si všetci priali a nakoniec aj dostali. Nová 1198 sa dizajnovo od 1098 nijak dramaticky nezmenila, na prvý pohľad vôbec a to je vlastne dobre, no zopár zmien sa udialo pod kapotami. Namiesto doterajších 1099 centimetrov kubických sa objem valcov zvýši na hustých 1198 a z pôvodných 160 koní a 123 Nm sa dostávame niekam na 170 koní a 131 Nm pri tých istých otáčkach za minútu ako mala aj 1098, teda 9750/8000. Hmotnosť sa znížila o 2 kilogramy na slušných 171 kg bez náplní a ako tak počítam, Ducati sa dostala so zažmúrením oka na magickú hranicu pomeru hmotnosť/výkon 1:1 už v základe.

 Je to jednoducho nádhera
Je to jednoducho nádhera

Modelu s označením S bude pri pohybe na okruhu pomáhať namiesto odpruženia Showa komplet Őhlins, ako aj trakčná kontrola a systém DDA, čo je systém slúžiaci na zbieranie a vyhodnocovanie rôznych dát motora, na základe ktorých zistíte, či ste borec alebo vám ide rýchlo akurát huba. Pribudlo samozrejme zopár karbónových častí, ako aj sedemlúčové Marchesiny a hmotnosť S-ka sa dostala na fajnových 169 kilogramov.

 S-ko jazdí na podvozku od Švédov
S-ko jazdí na podvozku od Švédov

R-ko má označenie ako doposiaľ a to 1098R, no nenechajte sa pomýliť. Objem bol už minulý rok 1198 kubických a tento rok nie je výnimkou. Na počesť legendárneho Troya Baylissa však pribudla verzia 1098 Bayliss LE. Dostanete k nej aj karbónové Termignoni na výhradne závodné použitie a mimo iné tiež plaketku s podpisom samotného Baylisstic Troya. 180 koní a 134 Nm sú na dvojvalec do neba volajúce hodnoty. Pri 165 kilogramoch to totiž vážne nie je sranda.

 Na počesť Troya, pán iskriaca čižma si to rozhodne zaslúžil.
Na počesť Troya, pán iskriaca čižma si to rozhodne zaslúžil.

Tu je oficiálne video s božským Baylissticom, nejde ho nemilovať:

Foto:
 BMW S1000RR 2009 Ducati 1198 2009 Ducati 1198S 2009 Ducati 1098R 2009 Ducati 1098R Bayliss LE 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:BMWDucatiDucatiDucatiDucati
Model:S1000RR11981198S1098R1098R Bayliss LE
Rok:20092009200920092009
Novinka:NOVINKA 2009
Kategória:SuperšportSuperšportSuperšportSuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalecvidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1198.4 ccm1198.4 ccm1198.4 ccm1198.4 ccm
Max. výkon:170.0 k (125.0 kW) / 9750 ot.170.0 k (125.0 kW) / 9750 ot.180.1 k (132.4 kW) / 9750 ot.180.1 k (132.4 kW) / 9750 ot.
Max. krútiaci moment:131.4 Nm / 8000 ot.131.4 Nm / 8000 ot.134 Nm / 7750 ot.134 Nm / 7750 ot.
Kompresný pomer:12.7:112.7:112.8:112.8:1
Vŕtanie x Zdvih:106x67.9mm106x67.9mm106x67.9mm106x67.9mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:Desmodromický rozvod (4V)Desmodromický rozvod (4V)Desmodromický rozvod (4V)Desmodromický rozvod (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:127 mm120 mm120 mm120 mm
Zdvih vzadu:127 mm127 mm127 mm127 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne monoblokydvoj kotúčová radiálne monoblokydvoj kotúčová radiálne monoblokydvoj kotúčová radiálne monobloky
Priemer bŕzd vpredu:330 mm330 mm330 mm330 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17120/70-ZR17120/70-ZR17120/70-ZR17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:245 mm245 mm245 mm245 mm
Pneu vzadu:190/55 ZR17190/55 ZR17190/55 ZR17190/55 ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:171 kg169 kg165 kg165 kg
Výška sedla:820 mm820 mm820 mm820 mm
Rázvor:1430 mm1430 mm1430 mm1430 mm
Objem nádrže:15.5 l15.5 l15.5 l15.5 l

Honda CBR600RR

Kto čakal, že Honda príde na svet po dvoch rokoch výroby poslednej generácie s kompletne prepracovaným motocyklom, môže byť trocha rozčarovaný. Nie je treba vyplakávať nad rozliatym mliekom, pretože žiadne sa vlastne nerozlialo. CBR-ka je totiž naozaj skvelá motorka, čo dokázala aj v našom teste a žiadne väčšie zmeny momentálne ani nepotrebuje. Tie, ktoré boli urobené hádam ani nestoja za reč, došlo k minimálnemu navýšeniu krútiaceho momentu medzi 8000 až 12000 otáčkami a tiež sa jemne zmenil dizajn kapotáže.

 Honda je v bezpečnosti neúprosná, ABS-ko na superšporte zatiaľ nepredviedol nikto.
Honda je v bezpečnosti neúprosná, ABS-ko na superšporte zatiaľ nepredviedol nikto.

Hlavnou novinkou je, ako aj pri modeli Fireblade, možnosť voľby systému kombinovaného C-ABS, čo je niečo ako vylepšené klasické ABS. Zohľadňuje špecifickú konštrukciu superšportu a malo by zasiahnuť až na samej hranici pádu. Vďaka elektronickej pumpe bude minulosťou aj typické „pulzovanie“ páčky pri aktivovanom ABS. Zaujímavé – uvidíme ako to ľudia prijmú.

 Roztočte ju cez 10 tisíc a uvidíte ten hukot!
Roztočte ju cez 10 tisíc a uvidíte ten hukot!

Oficiálne prezentačné video:

Honda CBR1000RR Fireblade

Rovnako ako pri CBR600RR je novinkou nový C-ABS, ktorý sa na našom testovanom kúsku z roku 2008 ešte neobjavil, inak sa zmeny dotkli najmä farebného prevedenia.

 Honda je spätá s HRC od nepamäti.
Honda je spätá s HRC od nepamäti.

 Cez víkend na okruhu, cez týždeň do práce – to mu ide.
Cez víkend na okruhu, cez týždeň do práce – to mu ide.

Oficiálne prezentačné video:

Foto:
 Honda CBR600RR C-ABS 2009 Honda CBR1000RR Fireblade C-ABS 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaHonda
Model:CBR600RR C-ABSCBR1000RR Fireblade C-ABS
Rok:20092009
Novinka:NOVINKA 2009
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:599 ccm999.8 ccm
Max. výkon:119.8 k (88.1 kW) / 13500 ot.177.8 k (130.7 kW) / 12000 ot.
Max. krútiaci moment:66 Nm / 11250 ot.113.8 Nm / 8500 ot.
Kompresný pomer:12,2 : 112.3: 1
Vŕtanie x Zdvih:67 x 42.5 mm76 x 55.1mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:135 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálnadvoj kotúčová radiálne strmene
Priemer bŕzd vpredu:310 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR17M/C (58W)120/70-ZR17M/C (58W)
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR17M/C (73W)190/50-ZR17M/C (73W)
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:194 kg209 kg
Výška sedla:820 mm820 mm
Rázvor:1375 mm1410 mm
Dĺžka:2010 mm2075 mm
Šírka:685 mm685 mm
Výška:1105 mm1130 mm
Svetlá výška:135 mm130 mm
Objem nádrže:18 l17.7 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:7 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 192 km
Poznámka:
Poznámka:Cena (28.7.2009): 10 790 € (325 059,54 Sk)
C-ABS 11 690 € (352 172,94 Sk)

Kawasaki ZX-6R Ninja

V Kawaski oproti Honde nemali také pohodové časy a museli trocha viac zabrať, keďže na rok 2009 pripravili úplne novú šesťku. Zmien sa udialo viac než dosť – spomeniem napríklad populárnu centralizáciu hmoty, lepší podvozok, kazetovú prevodovku, nové brzdy s radiálnou pumpou ako aj vylepšenú reakciu na plyn.

 Tu jej bude najlepšie
Tu jej bude najlepšie

Zmenou usporiadania výfukových zvodov sa docielilo posilnenia spodného a stredného otáčkového pásma pri zachovaní špičkového výkonu a premiestnením výfukovej koncovky spod sedadla na pravú stranu motorky sa údajne centralizovala hmota. Výsledný výkon 128 koní pri 14 000 ot/min (134 s Ram Air) je zlepšenie o 3 žrebce v porovnaní s 08-čkou. V Kawasaki sa so starou ZX-6R postavili na váhu a povedali si, že takto to ďalej ísť nemôže, a tak odľahčili všetko, čo mohli a výsledkom je pekných 10 kilogramov dole na rovných 191 kg pohotovostných.

 Kawa vsadila na osvedčenú klasiku v podaní Őhlinsu.
Kawa vsadila na osvedčenú klasiku v podaní Őhlinsu.

Zelení sa takisto vrhli na prístrojovku, ktorá je teraz viac než podobná tej zo ZX-10R a zobrazuje aj zaradený rýchlostný stupeň. Asi najväčšie plus má Kawasaki za montáž kvalitného tlmiča riadenia od švédskeho Őhlinsu. Je to osvedčená klasika bez použitia elektroniky (na ktorú vsádza najmä Honda), ako aj za antihoppingovú spojku, ktorá pomôže pri náletoch do zákrut na Pannonii alebo v Brne. A čo si budeme nahovárať, vyzerá dobre.

 Výfuk už pod sedadlom nenájdete.
Výfuk už pod sedadlom nenájdete.

Oficiálne prezentačné video:

KTM RC8R

Predstavenie RC8-čky sme vám priniesli už na jar a o pár mesiacov neskôr prichádza KTM-ka s jej vylepšenou verziou, ktorá má za cieľ ešte lepšie výkony na zatáčkovitom okruhu.

 Je na spapanie
Je na spapanie

Mimo výraznej zmeny lakovania do čierna, ktoré mi subjektívne príde agresívnejšie a tvary RC8 v ňom lepšie vyniknú, sa dostalo hlavne na zvýšenie objemu motora na 1195 centimetrov kubických z pôvodných 1148, čo v reále znamená nárast výkonu o 10 koní na slušných 165 pri 10 250 ot/min a takisto krútiaceho momentu na 123 Nm. Drobným zmenám sa nevyhol ani podvozok, ktorý je tradične dodávaný firmou White Power. Potešia takisto krásne ráfiky kolies ako aj pohotovostná hmotnosť, ktorá sa dostala pod 200 kilogramov.

 V závodoch sa jej zatiaľ moc nedarí
V závodoch sa jej zatiaľ moc nedarí

Oficiálne prezentačné video:

Foto:
 Kawasaki Ninja ZX-6R 2009 KTM RC8R 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:KawasakiKTM
Model:Ninja ZX-6RRC8R
Rok:20092009
Novinka:NOVINKA 2009NOVINKA 2009
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:599 ccm1195 ccm
Max. výkon:128.0 k (94.1 kW) / 14000 ot.164.6 k (121.0 kW) / 10250 ot.
Max. krútiaci moment:66.7 Nm / 11800 ot.123 Nm / 8000 ot.
Kompresný pomer:13.3:113.5:1
Vŕtanie x Zdvih:67 x 42.5 mm105 x 69 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm120 mm
Zdvih vzadu:134 mm120 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčová radiálne strmene
Priemer bŕzd vpredu:300 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70ZR17M/C120/70 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:180/55ZR17M/C190/55 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:191 kg200 kg
Výška sedla:815 mm805 mm
Rázvor:1400 mm1425 mm
Dĺžka:2090 mm
Šírka:705 mm
Výška:1115 mm
Svetlá výška:120 mm110 mm
Objem nádrže:17 l16.5 l
Poznámka:
Poznámka:Cena (28.7.2009): 10 399 € (313 280 Sk)

Suzuki GSX-R1000

Zmeny sa nevyhli ani Suzuki a jej legendárnej GSX-R1000, ktorá však posledné roky strácala na suverenite, ktorú do tejto triedy priniesol model K5 – K6. GSX-R nám začala priberať na hmotnosti a s tým bolo treba niečo urobiť. Momentálne sa ručička váhy zastavila na 203 „mokrých“ vrátane paliva, čo je už konkurencieschopná hodnota. V Suzuki si vyhrnuli rukávy a vytvorili kompaktnejší motor, ktorý dovolil ukrojiť z rázvoru 10 milimetrov a zároveň predĺžiť kyvnú vidlicu o 33 milimetrov. Zvýšil sa aj kompresný pomer na výsledných 12,8:1 a motor dostal nové titánové ventily spolu s kovanými piestami. Znovu si bude môcť jazdec vybrať medzi troma palivovými mapami, ako to bolo aj na staršom modeli a po vzore Hondy sa Suzuki pustila do montáže elektronického tlmiča riadenia, ktorého výhody sú nesporné. Pri pomalej jazde neprekáža a naopak pri tvrdých výjazdoch zo zákrut alebo pri jazde po zaplátanej ceste vám môže zachrániť plasty a možno aj zadok.

 GSX-R je jednoducho pojem
GSX-R je jednoducho pojem

Nie každému po chuti budú nové výfukové koncovky, ktoré pripomínajú rôzne veci, mimo iné teda aj výfuky :-). Originalita sa však počíta a to dizajnérom nemôžeme uprieť. Krokom vpred sú iste aj nastaviteľné stúpačky, alebo odnímateľný kryt sedadla spolujazdca, ktorý je fajn doplnkom (hlavne, keď nie je treba vyplatiť za neho 5 tisíc na drevo) a na motorkách tohto typu by mal byť permanentne namontovaný v rámci bezpečnostnej akcie „Zachráň aspoň spolujazdca.“

 Tento chlapík práve využíva služby elektronického tlmiča riadenia.
Tento chlapík práve využíva služby elektronického tlmiča riadenia.

Yamaha YZF-R1

Big Bang. Veľký tresk. Takto by sa dal preložiť nový systém zapaľovania, ktorý použila prvý krát v sériovom superšporte práve značka s ladičkami v znaku. Vzorom bol ako inak stroj so žltou 46-tkou a nápisom M1 na kapotáži, s ktorým vyhral „kuko“ Vale tento rok šampionát MotoGP. Vo svete závodných motoriek sa používa už dlhšiu dobu, ale na sériovom štvorvalci 21. storočia sa ešte nikdy neobjavil. Celá finta je v tom, že na rozdiel od konvenčných radových štvorvalcov, ktoré pália pravidelne každých 180° pootočenia kľukovej hriadele, motor Big Bang páli v nepravidelnej postupnosti 270° - 180° - 90° - 180°. Výsledkom, ktorý Yamaha hrdo hlása do sveta je, že s takýmto vybavením pod zadkom by mal mať pilot oveľa lepší cit pre ovládanie výkonu a ďaleko väčšiu trakciu. Dosť výživný je jeho zvuk, lepšie povedané chrapčanie celoživotného rockera, ktorý sa nepodobá na žiaden iný radový štvorvalec. Skúste si ho vypočuť, aj keď len z videa. Paráda.

 Na motor Big Bang je zvedavý každý fanatik brúsenia slajdrov.
Na motor Big Bang je zvedavý každý fanatik brúsenia slajdrov.

A nie je to len o zapaľovaní – motor novej R1-tky je úplne nový a dostáva zo seba 182 koní pri 12 500 otáčkach za minútu. Rovnako ako motor je nový aj rám Deltabox najnovšej generácie, ktorý sa prvý krát objavil na R1-tke už v roku 1998, ako aj zadná kyvná vidlica. Samozrejme v roku 2009 sú jeho parametre niekde inde, aby to všetko dokázal držať po kope. Rovnako ako pri R6-tke je tu použitá technológia ride-by-wire ovládania plynu a tiež premenlivá dĺžka nasávania.

 Svetlá budú určite stredom dlhých debát.
Svetlá budú určite stredom dlhých debát.

Výrobcovia konečne dostali rozum a začali uvádzať pohotovostné hmotnosti, ktoré sú oveľa smerodajnejšie ako hmotnosti bez náplní. V prípade Yamahy je pohotovostná hmotnosť 206 kilogramov. Novinkou je možnosť nastavenia troch palivových máp, ktoré ponúka tiež Suzuki alebo Aprilia. Už sa len dočkať jari a trocha zaťahať za plyn – tešíme sa!

 Modrá novej R1-tke sedí asi najviac.
Modrá novej R1-tke sedí asi najviac.

Oficiálne prezentačné video:

Foto:
 Suzuki GSX-R 1000 2009 Yamaha YZF-R1 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:SuzukiYamaha
Model:GSX-R 1000YZF-R1
Rok:20092009
Novinka:NOVINKA 2009NOVINKA 2009
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec Big Bang (4T)
Objem:999 ccm998 ccm
Max. výkon:182.1 k (133.9 kW) / 12500 ot.
Max. krútiaci moment:115.5 Nm / 10000 ot.
Kompresný pomer:12.8:112.7:1
Vŕtanie x Zdvih:74.5 x 57.3 mm78 x 52,2 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:120 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová radiálne strmene
Priemer bŕzd vpredu:310 mm310 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17120/70 ZR17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:190/50-ZR17190/55 ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:203 kg206 kg
Výška sedla:810 mm835 mm
Rázvor:1405 mm1415 mm
Dĺžka:2045 mm2070 mm
Šírka:710 mm715 mm
Výška:1130 mm1130 mm
Svetlá výška:130 mm135 mm
Objem nádrže:17.5 l18 l

Pridané dňa: 19.11.2008 Autor: Tino

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk