Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1126 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28431
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16942)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11489)
Hodnotenie: (25 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (44)  [Verzia pre tlač] Tlač

Pán dokonalý – Honda CBR1000RR

 Zdieľať

Pridané: 25.09.2008 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 22661 [Testy a predstavenia - Test]

Honda začína byť v poslednej dobe pekne drzá, predchádzajúce dizajnové oddelenie asi dostalo padáka a usadlé krivky z nedávnej minulosti vystriedal výzor značne talianskej príchute. Chcelo to poriadny kus odvahy pustiť sa do niečoho takéhoto, klobúk dole.

Presne tak, celé to načal malý Hornet a logicky to neobišlo ani litrové CB-čko. Najviac presviedčania vedenia zo strany šéfdizajnéra bolo ale určite pri novom Firebladovi. Predchádzajúci model v červeno-čiernych farbách nevyzeral tiež vôbec zle (a to nespomínam verziu so zlatými ráfikmi), ale táto nulaosmička stojaca práve predo mnou je určite synak poštára Luigiho, ktorý sa staral zrejme nielen o doručovanie zásielok mame Hondovej. Dizajn je to, čo jedných na tejto motorke poburuje a zároveň mnohých zdvíha z kresla v obývačke alebo lavice začmúdenej miestnej putyky. Na fotkách je to zvláštna, často neidentifikovateľná zmes liniek, ktoré so sebou nie v každom uhle pohľadu triezvo komunikujú, no ak by ste ho vytiahli na denné svetlo a poriadne vytrieskali po zadku, strelka buzoly vo vašej hlave sa bude točiť ako pojašená hľadajúca sever.

Vychytávky Hondy

Pri každej motorke si vždy položím otázku, čo viac mi vie poskytnúť, čo ostatní nedokážu, to je asi základná otázka u každého z nás, keď ideme obnovovať vlastný vozový park. Takže má nový Blejd pod svojimi kapotami vôbec niečo naviac? Technologicky určite. Tradične ako aj v minuloročnom modeli je v útrobách RR-ky schovaný elektronický tlmič riadenia, ktorý tlmiacu silu mení v závislosti na rýchlosti motorky a vďaka tomu nemá pilot pri pohybe na mieste problémy s tuhým riadením. Naopak, pri chorobne rýchlych prejazdoch zákrutami je to presne opačne a HESD, ako Honda tento systém nazvala, sa stará o to, aby vám rajdy nedali preplesk. Super vecička a hlavne je tam už v sérii, vďaka čomu nemusíte mínať ďalšie ťažko našetrené peniaze pri pokladni dealera a utopiť ich radšej v benzíne a pneumatikách.

HESD je už dlhšie známa vychytávka, ale pre rok 2008 dostal Blejd aj antihoppingovú spojku, ktorá maká pri podraďovaní na tom, aby sa vám nezablokovalo zadné koleso. Na ceste ju moc často nevyužijete, ale na okruhu je jej práca jednoznačne plus. Klub sériovej montáže „antihopov“ sa tak rozšíril o ďalšieho člena , aj keď treba povedať, že niektoré motorky z Talianskej produkcie ju už mali v minulom tisícročí.

Planéta opíc

Pri prvej jazde na Firebladovi som bol trocha zdesený, čo je pri motorke, ktorá má krídlo na nádrži dosť neobvyklé slovo. Nízke riaditká, vysoko stupačky a piatkové preplnené hlavné mesto vo mne moc radosti nevzbudzovali. Na superšportoch je to takto vždy a chce to čas, aby ste ich pochopili. Ani reči o tom, ako Honda vždy padne behom prvého kilometra do ruky sa tu nepotvrdili. Po necelých dvoch týždňoch jazdenia však môžem s kľudom povedať, že kus pohodlia si na Firebladovi určite užijete. V meste to nie je žiadne trápenie, motor akceptuje aj naozaj nízke otáčky a jemne vyladené vstrekovanie si so všetkým už poradí. Trocha ma však prekvapil pomerne veľký brzdný moment motora, ktorý sa prejavoval hlavne pri zaradenej jednotke a pomalej jazde v kolóne. Pri náhlom ubraní to so mnou hrklo akoby som sedel na športovom dvojvalci, to som nečakal.

Úplne najviac ma ale dostala ukrutne ľahká ovládateľnosť. Mestá bývajú ostrými, pomalými zatáčkami povestné a tu to Blejd bral od podlahy, žiadne padanie do zákrut ani bitka s riadítkami a gymnastika v sedadle, to som tu nezažil ani raz. Jednoducho som si len vyberal trasu a motorka už všetko vyriešila za mňa, nič som nemusel plánovať a riešiť. Toto všetko zvládol chalanisko sám a občas som si pripadal, že som tu celkom prebytočný prvok. Ak to pôjde takto ďalej, za pár rokov dokáže na motorkách kľudne jazdiť aj vycvičená opica. Obrovská pochvala majstrom z Hondy.

Výborný podvozok, ako inak

Mestu sa počas nedeľného výjazdu nikdy nevyhneme, ale potom sú tu miesta, ktoré vyslovene vyhľadávame ako naša pani učiteľka zo základky päťkorunáčky na chodníkoch. Kvalitný asfalt a prehľadná cesta, pod zadkom necelých 180 koní...Dnes si to už ľudia skoro vôbec neuvedomujete, ale predstavte si, že by ste si v roku 1995 mohli kúpiť motorku so skoro 180 koňmi pod kapotou a pohotovostnou hmotnosťou 199 kilogramov? Zastavte sa, urobte si kávu a položte si túto otázku ešte raz. V tom roku tu predsa behali obézne motorky, ktoré by sme dnes neoznačili ani za turistické. Tak to bolo. A teraz? Vojdete do obchodu, vyvalíte niečo cez štyristo tisíc a veziete sa domov na mašine, ktorá by bola v onom roku 1995 zrejme plne konkurencieschopná víťaziť na okruhoch v svetových superbikoch.

Môže toto vôbec dopadnúť dobre? No to je dobrá otázka, na ktorú má Honda odpoveď „Áno!“, ale pozor, pretože to neznamená, že budete môcť plynom točiť ako úplný kretén. Honda robila vždy viac kompromisné motorky ako ostatní výrobcovia, ale tento nový Fireblade je asi revolučný. Na okreske si môžete dovoliť absolútne rýchlu jazdu a je skoro jedno na akom povrchu rolujete. Trocha záplat alebo dokonale rovný asfalt, Firebladovi je to fuk a pre pilota to znamená trvalý úsmev na tvári. Pohodlná, pritom ale stále veľmi športová pozícia vám dovoľuje sa do všetkého pustiť naplno ako je to len možné a fajnové tlmenie dovoľuje zvýšiť tempo ako si len prajete. Počas fotenia na Šturci mi však prišlo, že predná USD-čka by mohla byť nastavená o kapánek tvrdšie kvôli lepšej stabilite pri ostrom brzdení pred pomalými zatáčkami, ale to sa dá vyriešiť osobným doladením, kdeže chyba motorky. Od závodne naladenej R6-tky sa pruženie značne líši, no spätná odozva mu rozhodne nechýba a pekne viete, čo sa s pneumatikami pod vami deje. V tomto smere je to typická Honda, ale ešte o stupeň lepšia. Nie je tvrdá, ale pritom na ňu môžete poriadne pritlačiť. Stačí len zamieriť a Blejd už leží spolu s vami ukrajujúc slider z kolena, zábava ako sa patrí. Treba zase pochváliť neoriginálne montované Dunlopy Qualifiery RR, na ktoré som sa mohol stopercentne spoľahnúť a neriešiť problémy s priľnavosťou. Už na okruhu v Brne sa ukázali ako výborná voľba na občasné okruhové vozenie, odporúčam.

Nemôžem si pomôcť a tlačím Fireblada Cacao do ruky, čo na to povie. Vezie sa cez zákrutu, v ktorej naňho čumím a som z neho paf. Samozrejme z Fireblada, orientáciu zatiaľ meniť nehodlám. Je fakt nádherný a tá bordová farba v kombinácii s čiernou sú neodolateľné. V pohybe vyzerá skutočne exkluzívne, niečo ako letiaca Jelena Isinbajevová, bájna to žrdkárka (žalár tomu, čo toto slovo vymyslel :-) ). Na ráfikoch sú naviac aj bordové linky, detail, ale v konečnom pohľade to urobí svoje. Dizajn je veľké plus tejto Hondy, u mňa v tomto smere plný počet bodov.

A čo motor?

Ako každý nový model, tak aj tento dostal zopár koní naviac, no znížil sa nepatrne krútiaci moment, čo však aj tak nikto nepostrehne. 178, to je číslovka na ktorej sa to všetko momentálne zastavilo a môžem smelo povedať, že je to viac než dosť. Dvojvalcový fetišisti sa určite poobhliadnu po inom modeli a v skutočnosti je práve tento motor pravým protipólom dvojvalcov. Toľko slušného chovania v tak výkonnej motorke je fakt znakom asi každého Fireblada. Do 6 tisíc otáčok je to pohoďák, ktorý vás prevezie kam prst na mape ukáže, žiadne prepady výkonu alebo bezzubé zrýchľovanie. V zásobe máte fajn výkon na predbiehanie a pri turistike si s radením hlavu lámať nemusíte. Jasné, nie je to nič dych berúce, ale v porovnávacích testoch sa hovorí, že Blejd je v spodných a stredných otáčkach jedným z najsilnejších okrem asi GSX-R 1000 K5-6, pre mnohých legenda.

Ak však potrebujete prejaviť vašu športovú stránku, musíte ho roztočiť cez numero 6 na otáčkomeri, poriadne sa držte a dajte si bacha, aby vám nádrž nedala čelovku. Ručička otáčkomera vyletí hore ako dedov tep, keď zistil, že som mu šlohol zopár valcov exkluzívneho huliva s názvom MARS (a následne recykloval obsah svojho žalúdka). Pre zrýchlenie sa v tomto režime naozaj ťažko hľadajú slová, ale to je realita každého litra. Možno trocha na škodu je až príliš plynulý záťah bez špičiek v hornom pásme otáčok a to jednak kvôli väčšej živelnosti, ale hlavne kvôli tomu, aby som nemusel furt čumieť na ledku obmedzovača. Jednoducho mi motor nedal nikdy pocítiť, kedy by som už mal preradiť, ale to je viac menej prkotina. Hondy sú takýmto vychovaním povestné a pri výjazde zo zákrut, kedy visíte na plyne so stupačkou na zemi budete za to ďakovať, osobne odskúšané.

Vie aj cestovať

Počas doby, keď sme mali Blejda požičaného bolo nádherné počasie, prečo to nevyužiť a nevyraziť si na dlhší výletík. Letím teda posnoriť okolo nechutne úzkych a rozbitých ciest okolo Banskej Štiavnice až po priemerné okolo Brezna. Ak niekto poznáte cestu cez Hodrušu-Hámre, viete o čom hovorím, no ja som si tú cestu celkom užíval. Zákruty sú tam okolo nohy a rýchlosť nie je ktovie ako veľká. Napriek tomu sa bavím a prežívam každú jednu, pravá, ľavá, na brzdy a zase pridať. Pruženie ma neplieska po zadku a luxusne filtruje každú jamu a hrboľ, ovládateľnosť je ako z rozprávky. Čo viac vôbec chcieť od motorky tohto typu, spotreba sa pri tom pohybovala okolo 5 a pol litra, no pri rezkejšej jazde stúpla v pohode na 8 a to som sa musel neustále krotiť aby som došiel domov celý.

Potešila ma funkčnosť kapotáže a aj cestovanie pri rýchlostiach nad 200 sa mi zdalo celkom v pohode. Stačí prázdnejšia diaľnica a či chcete alebo nie, máte to tam. 150-tka bola príjemnou pri prehľadnejších širokých okreskách. Zakázal by som to vyrábať :-). Po nejakých 500 kilometroch za deň som trocha rozlámaný, ale všetko je v norme, kľudne by som si to dal ešte pár krát. Netreba zabudnúť ani na podľa mňa famóznu prevodovku. Jedna, cuk, dva, cuk a tak ďalej. Perfektná presnosť a vynikajúci pocit na radičke. Stačilo na ňu jemne zatlačiť a ďalšia rýchlosť tam padla ako po masle. Radosť preraďovať.

On the racetrack

Počas Honda dňa v Brne som mal možnosť Blejda vyskúšať aj na okruhu a tam sa výhody plynulého nástupu výkonu naplno prejavili. Nemusel som si toľko dávať pozor na plyn, no pokúsať sviniar dokáže a pri nájazde na cieľovku mi zadok urvalo ani som nevedel ako. 160 koní na zadnom kolese urobí predsa svoje a za možno trocha zavrhovaný elektromotorový priebeh výkonu som bol moc rád. Fireblade je tu ako doma a všetko je dokonale zladené. Brzdy, posed, motor. Všetko to hrá jednu ligu a pomáha jazdiť stále lepšie a lepšie časy. Táto motorka z vás jednoducho urobí lepšieho pilota, nebojujete s ňou, ona rozmýšľa za vás a vy posúvate neustále brzdné body a zvyšujete rýchlosť prejazdov cez zákruty. Všetko nasvedčuje tomu, že Honda nás podplatila...Ale houby, čistá realita. Brzdy jedna paráda, zdali sa mi ešte lepšie ako na 600-vke RR-ke a poskytovali mi tu kopec citu a sily. Nemajú nijak agresívny nástup, ale brzdia teda skutočne výborne. Jediné mínus sú tu zase tie štuple namontované na stupačkách ako pri novej CB-čke, ktoré dosadnú na okruhu na asfalt príliš skoro a na Šturci zahrmotali tiež pár krát. Odmontovať! Len si dajte potom pozor, aby ste neodpálili výfuk, ktorý vyzeral aj tak pomerne lacno- jeho čierna časť teda.

Vadilo mi

Ak sa na tento bordový kus poctivej roboty pozriem očami potenciálneho kupca, človeka, ktorý chce štvorvalec s vychovaním a parádnou ovládateľnosťou, vysokou hodnotou a výbornými výsledkami v WSBK, musím uznať jeho bezchybnosť. Naozaj netuším, čo by som tu vylepšil, asi len zvuk mohol byť chlapskejší ako to bolo na minuloročnom modeli. Tiež na prístrojovke by mohol byť palivomer namiesto len kontrolky rezervy a teplota okolia, to ma vždy poteší.

Slovo na záver

Litrové superšporty si kupujú ľudia, čo vedia do čoho idú a majú poväčšine jasné požiadavky čo by im mala motorka poskytnúť. Nebudem tu hrať múdreho, pretože z japonského štvorlístka som si vozil zadok len na Firebladovi a hovoriť tu o výhodách tej ktorej sa mi nezdá celkom na mieste. Ak ste už niekde čítali, že nový Fireblade je skvelý, musím to len potvrdiť. 178 koní, perfektne zvládnuteľných a využiteľných, krásna ovládateľnosť a výborné brzdy. Ak sa vám to zdá málo, bežte si kúpiť nejaké pekné auto. CBR1000RR 2008 je kus fakt fungujúceho železa.

Plusy a mínusy

vie všetko niekomu môže pripadať občas nudný

Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.

Pozadie / Wallpaper

 honda cbr 1000rr fireblade
 honda cbr 1000rr fireblade
Foto:
 Honda CBR1000RR Fireblade 2008 Yamaha YZF-R1 2008 Suzuki GSX-R 1000 2008 Kawasaki Ninja ZX-10R 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaYamahaSuzukiKawasaki
Model:CBR1000RR FirebladeYZF-R1GSX-R 1000Ninja ZX-10R
Rok:2008200820082008
Kategória:SuperšportSuperšportSuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:999.8 ccm998 ccm999 ccm998 ccm
Max. výkon:177.8 k (130.7 kW) / 12000 ot.180.1 k (132.4 kW) / 12500 ot.185.1 k (136.1 kW) / 12000 ot.188.1 k (138.3 kW) / 12500 ot.
Max. krútiaci moment:113.8 Nm / 8500 ot.112.7 Nm / 10000 ot.116.7 Nm / 10000 ot.113 Nm / 8700 ot.
Kompresný pomer:12.3: 112.7:112.5:112.7:1
Vŕtanie x Zdvih:76 x 55.1mm77 x 53,6 mm73.4 x 59.0 mm76.0 x 55.0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm120 mm120 mm
Zdvih vzadu:135 mm130 mm125 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne strmenedvoj kotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvoj kotúčová radiálne strmene
Priemer bŕzd vpredu:320 mm310 mm310 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17M/C (58W)120/70 ZR17MC (58W)120/70-ZR17120/70ZR17M/C (58W)
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:190/50-ZR17M/C (73W)190/50 ZR17MC (73W)190/50-ZR17190/55ZR17M/C (75W)
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:177 kg172 kg179 kg
Hmotnosť s náplňami:199 kg
Výška sedla:820 mm835 mm810 mm830 mm
Rázvor:1410 mm1415 mm1415 mm1415 mm
Dĺžka:2075 mm2060 mm2045 mm2110 mm
Šírka:685 mm720 mm720 mm710 mm
Výška:1130 mm1110 mm1130 mm1135 mm
Svetlá výška:130 mm135 mm125 mm125 mm
Objem nádrže:17.7 l18 l17 l17 l
Poznámka:
Poznámka:Cena: 439 000,- (12.9.2008)Cena: 399 900,- Sk (12.9.2008)Cena: 415 000,-Sk (12.9.2008)Cena: 414 900,- Sk (12.9.2008)

Pridané: 25.09.2008 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (25 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (44)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria