[Testy a predstavenia - Test]
Aké to je skombinovať charakterný vidlicový dvojvalec z dielne moto Guzzi s pohodlným a turistickým obalom? Tak to som si mohol vyskúšať v sedle 8 ventilového Moto Guzzi Norge 1200 GT.
Moto Guzzi je značka, ktorá len prednedávnom oslávila svoje 90 výročie (1921 – 2011) a je známa hlavne používaním vidlicových dvojvalcov, ktoré ale montuje pozdĺžne. Valce sa tak neskrývajú jeden za druhým, ale su vystavené pekne pohľadom okolia po bokoch. Montáž je podobná montáži boxerov s tým, že valce zvierajú menší uhol a tak vytvárajú Véčkový motor.
Keď Guzzi postaví motor, tak je to jednoducho kus železa a je to motor, ktorý má dušu. Presvedčili sme sa o tom neraz, či už v sedle divokého Grisa, Sportky, alebo aj na turistike v Alpách v sedle Stelvia. Dá sa tento živočíšny dvojvalec naladiť aj na turistickú nôtu?
Norge je stelesnením toho, ako si taliani z Mandella predstavujú luxusný tourer. Bez akýchkoľvek kompromisov v oblasti pohodlia a pritom so skvelými, zábavnými jazdnými vlastnosťami. Základ hľadajme v ostatných V2 modeloch. Motor je aktuálne v ponuke v 8 ventilovom prevedení, ktoré pomohlo navýšiť výkon aj krútiak v celom rozsahu otáčok. Norge je vybavený mohutnou kapotážou, vpredu s rozmernými zdvojenými svetlometmi. Kapotáž bola navrhovaná v aerodynamickom tuneli, pre lepšiu ochranu jazdca. Oproti predchodcovi sa popracovalo aj na novom sedle, novej pozícii riadidiel a prístrojovky (pohodlnejší posed), nová je jednokotúčová spojka, dizajn bočných kufrov a olejový chladič.
Norge ide filozofiou – všetko čo potrebujete už v štandardnej výbave. Takže v základnej cene nájdeme:
![]() |
Všetko all-inclusive v sériovej výbave |
Tlačidlo štartéra, Vrr, Vrr, Vr, BRRRRM... Ak ti vadia nejaké mechanické zvuky vychádzajúce z motora, vypni zapaľovanie a vráť kľúče predajcovi. Tento charakteristický zvuk ku Guzzi jednoducho patrí, bez neho to nejde. Veľký dvojvalec sa budí k životu zatrasením a mohutným zvukom. Kým sa dotrasie zem, zaklopíš bočák, kopneš jednotku (samozrejme hlučne) a vyrazíš. Norge je cesťák, ale v jeho útrobách bije rovnaký motor ako v nevyspytateľnom a návykovom naháči s menom Griso.
To že sedíš na cesťáku zistíš rýchlo hlavne posedom, tak trochu utopeným v motorke, pred sebou mohutná kapotáž a plexi. Ak je horúco plexi v meste stiahneš elektronickým ovládaním dole, aby sa k tebe dostalo aspoň trochu čerstvého vzduchu. Elektronické ovládanie plexi je síce fajn vychytávka, ale ovládanie nie je zrovna ideálom ergonomickosti. Ovláda sa dvomi tlačidlami, jedno na ľavej a druhé na pravej strane riadidiel, ale na jeho ovládanie je potrebné dať ruku z rukoväte. Nato ale zabudneš hneď ako prvý krát poriadne potianeš pravačkou.
Norge je v sérii vybavený bočnými kuframi. Tie sú však dobre navrhnuté a využívajú každý milimeter priestoru a aj s nimi sa Norge nemení na obtlstnutú Bertu. To mu umožňuje sa vcelku obratne popreplietať aj mestskou premávkou. Motor je klasický Guzzi ťahúň, takže v meste si vystačíš z nízkymi otáčkami a je v podstate jedno aký kvalt tam bude. Veľký dvojvalec to potiahne v pohode. Spätné zrkadlá sú klasika tykadlá na riaditkách, nie žiadne utopené niekde v kapotáži, na ktoré si treba zvykať. Napriek tomu si myslím, že mohli byť trochu širšie a väčšie. Viditeľnosť v nich je ale stále v pohode.
![]() |
Norge bez kufrov pôsobí relatívne štíhlym dojmom, po odobratí kufrov vzhľad nehyzdia žiadne nevkusné rámy... |
Odkladacie priestory okrem kufrov nájdeš len pod sedlom a to vcelku veľkorysé. Peňaženku, doklady, lekárničku, zámok úplne v pohode. Poteší aj 12V zásuvka pod sedlom už v sérii. V kapotáži by si ale márne hľadal nejakú skrinku na drobnosti. Potešilo by niečo zamykateľné, ako bolo napríklad v prvej generácii Stelvia.
Hneď ako opustíš nudné mesto a vyrazíš na okresky, môžeš obrátiť list a využiť druhú tvár pohodlného GT-čka. V jeho srdci sa totiž ukrýva športový naháč s génmi spomínaného Grisa. Nieje to žiaden superšport, ale vysoko návykový bike s mohutným záťahom motora, s ktorým je radosť ťahať za plyn na každom výjazde zo zákruty. Tú silu tam je proste cítiť. Nebudeš sa hnať za top-speedom, ale za čo najviac pokrútenými cestičkami. Všetko toto je sprevádzané vibráciami, ktoré motor produkuje a dáva tak tej jazde toľko žiadanú živelnosť.
![]() |
Norge nieje žiaden štíhly atlét, ale na športovejšiu jazdu je dobre pripravený. Vďaka nízkemu ťažisku sa vo svojej "hmotnostnej kategórii" až prekvapivo ľahko preklápa. Podvozok je plne nastaviteľný a dodáva aj ostrejšej jazde potrebnú dávku istoty. K tomu sa pridávajú brzdy s overenými kvalitným štvorpiestikmi Brembo a systémom ABS, na ktoré sa dá spoľahnúť.
![]() |
Norge si asi nekúpiš, ak hľadáš vyslovene športovú motorku, ale nájdeš v ňom schovaný potenciál pre fajnové športovejšie zvezenie.
Norge prišiel na svetlo sveta ako vlajková loď značky práve v segmente Sport-touring. To že je niekto turista ešte nemusí znamenať, že nechce mať pod riťou kus živelnej motorky. Norge boduje naozaj bohatou základnou výbavou. V základnej cene nájdeš bočné kufre, integrované nosiče, elektricky nastaviteľný predný štít, vyhrievané rukoväte, centrálny stojan, palubný počítač a samozrejme pre bezpečnosť ABS. Čo viac si na turistiku priať?
![]() |
Možno pohodlný posed. Túto kapitolu má Norge rovnako výborne zvládnutú. Akurát sedlo pre spolujazdca sa mi zdalo trochu krátke, resp blízko pri jazdcovi. Je ale stupňovité a veľmi dobre tvarované. Spolujazdec tak sedí trochu vyššie ako jazdec a má lepší výhľad. Ochrana pred vetrom a vodou je priam dokonalá. Plexi je možné posúvať elektronicky, ale o tom som už písal vyššie. Jazdec sedí pohodlne a má veľmi dobrý rozhľad.
Bočné kufre sú dobre tvarované, lakované vo farbe motorky a dizajnovo dopĺňajú celok. Norge vyzerá veľmi dobre aj s kuframi aj bez nich. Nevýhodou trochu je, že v sérii nieje montovaný zadný nosič na batožinu resp. horný kufor. Asi sa vychádza z toho, že aj bočné kufre samostatne majú veľkú kapacitu. Rovnako drobnosti si nemáš kde v rozmernej kapotáži odložiť, jedine tak pod sedlo, kde ale nájdeš aj praktickú 12V zásuvku. Detail ktorý poteší.
Norge je 2v1. Okolo charizmatického motora je postavené luxusné pohodlné GéTe-čko. Pohodlím svojho jazdca rozmaznáva. Jeho motor zvláda kľudnú turistickú jazdu a vie sa za ňu odmeniť aj priaznivou spotrebou okolo päťky. Na druhej strane keď dáš pravačke voľnosť vie si cucnúť aj takých 7 litríkov. Priemer by som teda povedal tak niekde okolo šestky, čo v spojení s 23 litrovou nádržou dáva Norgu slušný dojazd takmer 300 km.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse (motoguzzi.sk). Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
![]() |
Konkurencia v segmente luxusných tourerov je veľká. BMW má v ponuke obľúbené RT. S Norgom má podobný mohutný veľký dvojvalec, ktorý má však nejaký ten koník navrch. RT je dostupné s kopou elektronických hračiek, aké u Guzzi (zatiaľ) nenájdete ako elektronický podvozok, trakčný systém, tempomat, audio systém a podobne. Všetky tieto vecičky sú už u Nemca ale za príplatok, takže cenovo sa dostávame do inej ligy. Už základná cena RT je 16 750,-€.
Potom tu máme dvoch veľkých Japoncov so štvorvalcovými motormi. Yamaha FJR bola pre rok 2013 inovovaná. Má slušnú základnú výbavu s elektronickými systémami a poriadne svalnatejší výkon štvorvalca. Cenovka tiež nieje zrovna najnižšia 17 490,-€ a za príplatok je dostupná ešte verzia s automatickou spojkou.
Kawasaki má v ponuke GTR 1400 s najväčším motorom. Výkonovo je to znovu riadny skok oproti Norgu. Kawa rovnako vsadila na bohatú základnú výbavu s elektronickými systémami. Cenovka je aktuálne na hladine 16 995,-€ za model 2013.
Je zjavné, že Norge valcuje konkurenciu najmä bohatou základnou výbavou a skvelou cenou.
Moto Guzzi Norge 1200 GT je veľký luxusný tourer, ale zároveň je to motorka zo starej školy. Do jazdy vám tu okrem ABS ešte nekecajú žiadne moderné elektronické systémy. Má dostatok výkonu na pohodlnú jazdy vo dvojici, ale aj motor s perfektným zábavných charakterom, ktorý tak skoro nikoho neunudí. Je to kus poctivého železa, ktorý môže byť tvoj už za 13 995,-€. (Aktuálne 05/2013 v akcii vrátane topcase za 12 995,-€)
![]() |
bohatá sériová výbava, motor s Guzzi charakterom, plne nastaviteľný podvozok, turista, ktorý má rád aj športovú jazdu, 12V zásuvka pod sedlom | ovládanie elektronického nastavenia plexi, spotreba ovládaná pravačkou, kratšie sedlo spolujazdca |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 5,9 l/100km |
Objem nádrže | 23 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 292 km |
Cena motorky | 13 995,- EUR |
Kufor topcase (lakovaný vo farbe motorky) s nosičom | 306 EUR |
Zadný nosič | 169 EUR |
Tašky do kufrov | 177 EUR |
Taška na riaditká | 70 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | v sérii EUR |
Príplatok ABS | v sérii EUR |
Vyhriavané rukoväte | v sérii EUR |
Turistické plexi | v sérii EUR |
Tankvak | 172 EUR |
Znížené sedlo | 219 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse (motoguzzi.sk). Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Moto Guzzi | BMW | Yamaha | Kawasaki |
Model: | Norge GT 8V | R 1200 RT | FJR1300A | 1400 GTR |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | |||
Kategória: | Cestovná | Športovo cestovná | Športovo cestovná | Športovo cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1151 ccm | 1170 ccm | 1298 ccm | 1352 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 7000 ot. | 110.2 k (81.0 kW) / 7500 ot. | 146.2 k (107.5 kW) / 8000 ot. | 159.1 k (117.0 kW) / 8800 ot. |
Max. krútiaci moment: | 104 Nm / 5500 ot. | 120 Nm / 6000 ot. | 138 Nm / 7000 ot. | 136 Nm / 6200 ot. |
Kompresný pomer: | 11 : 1 | 12.0:1 | 10.8:1 | 10.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 95 x 81.2 mm | 101.0 x 73.0 mm | 79.0 x 66.2 mm | 84,0 x 61,0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | OHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom a olejom | kvapalinou | kvapalinou | |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 170 mm | 120 mm | 135 mm | 113 mm |
Zdvih vzadu: | 155 mm | 135 mm | 125 mm | 136 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 | 120/70ZR17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 282 mm | 265 mm | 282 mm | 270 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-17 | 180/55 ZR 17 | 180/55-ZR17 | 190/50ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 251 kg | 229 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 259 kg | 289 kg | 300 kg | |
Výška sedla: | 800 mm | 800 mm | 805 mm | 815 mm |
Rázvor: | 1485 mm | 1545 mm | 1520 mm | |
Dĺžka: | 2195 mm | 2230 mm | 2230 mm | 2230 mm |
Šírka: | 870 mm | 905 mm | 750 mm | 790 mm |
Výška: | 1125 mm | 1430 mm | 1325 mm | 1345 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 125 mm | ||
Objem nádrže: | 23 l | 25 l | 25 l | 22 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 220 km/h | |||
Spotreba paliva: | 5.9 l/100km | 5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 292 km | cca 375 km | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | V sérii: nastaviteľný podvozok, ABS, bočné kufre, palubný počítač, elektrický predný štít, vyhrievané rukoväte, centrálny stojan. Cena 05/2013 13995,-€ | V sérii ABS. Cena 05/2013: 16750,-€ | V sérii: ABS, D-MODE (palivové mapy), tempomat, TCS, vyhrievané rukoväte, elektrické plexi, Cena 05/2013: 17490,-€ | V sérii ABS, KTRC, Systém monitorovania tlaku v pneumatikách, Eco indikátor, bočné kufre, vyhrievané rukoväte, bezkľúčový štart, elektrické plexi, Cena 05/2013: 16995,-€ |
Pridané dňa: 07.05.2013 Autor: Awia