[Testy a predstavenia - Test]
Už na pohľad mi bolo jasné, že nová KTM s menom Adventure nepôjde tak celkom v šľapajach 950 a 990-tok. Zdedila však športové gény, síce z rodiny superšportov, no off-roadu sa tiež nezľakla. Vďaka Motoshopu Žubor sme mohli na vlastnej koži vyskúšať čo za cestovateľku nám to teda v tej KTM-ke namixovali.
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Keď v roku 2003 spustila KTM predaj modelu 950 Adventure, doslova tak priniesla verejnosti možnosť kúpiť si civilnú verziu dakarského špeciálu. Inovovaný model 990 Adventure od svojho predchodcu taktiež ďaleko neutiekol. Gény týchto strojov mali jasný pôvod, rely! Preto niet divu, že si KTM v segmente cestovných endúr vybudovala povesť tej najostrejšej mašiny, ktorá ťažkým terénom nie len prejde, ale so schopným jazdcom ním doslova preletí. Dalo by sa povedať, že zo všetkých motocyklov v segmente bola práve KTM najviac „adventure“, avšak nie každý chcel mať doma šelmu o ktorú sa treba patrične starať. Čas ukázal, že zákazník chce viac pohodlia, kultivovanejší motor...
V KTM sa teda zamysleli a priniesli na trh úplne nový model cestovného endura, model KTM 1190 Adventure. Všetko staré je preč, a to doslova. Srdce stroja, motor (so servisným intervalom 15.000 km), teraz pochádza z nadupanej KTM RC8, jazdec je hýčkaný rôznymi elektronickými systémami, dokonca aj podvozok je elektronicky nastaviteľný a objavilo sa aj delené sedadlo. KTM 1190 Adventure teda ukazuje iný pohľad rakúskej firmy na to ako by mal vyzerať pohodlný adventure cestovateľ.
![]() |
Jasný signál o kompletnej zmene vysiela aj dizajn novej KTM-ky. Komu sa páči, nebudem mu to brať a kto má iný názor, tak iba súhlasne kývnem. Do úst sa mi tlačí slovo divný, no zároveň vďaka výzoru motorka pôsobí už na pohľad ľahko. Zmes ostrých hrán pod sebou ukrýva 23 litrovú nádrž a naopak hluché miesto pod sedadlom, ukazuje celému svetu nadupaný 150 koňový motor, poriadne dlhý zadný tlmič a časť rámu. Z celej motorky mám akýsi rozpačitý dojem. Zvlášť z detailov. Niektoré pôsobia lacno (stopky malých spätných zrkadiel) iné zase fajnovo (odlievaná zadná kyvka). Vôbec však nie som schopný pochopiť človeka, ktorý odobril dizajnérom návrh predného svetla. Ten lem LED svetielok je ako z nejakej stuningovanej Škody 105. O jeho zapínanie sa ale vôbec netreba starať, vlastne má jazdec na starosti iba zapínanie diaľkového svetla. Automatické denné svietenie je v réžii skrytého senzoru.
Všetka tá elektronika musela dostať aj adekvátne ovládacie prvky. Tomu sa prispôsobila aj prístrojovka pozostávajúca akoby z troch častí. Dominuje jej analógový otáčkomer, ktorého súčasťou sú aj „vystražné“ kontrolky informujúce o štandardných veciach ako zaradený neutrál, blikanie smeroviek, nízky tlak oleja... a na konci stupnice otáčkomera je aj jasne červeno blikajúci indikátor preradenia. Pravý LCD displej zobrazuje veľkými číslicami rýchlosť, jeho súčasťou je aj ukazovateľ zaradeného stupňa, stavu paliva, teploty motora. Displej zobrazuje aj čas, zvolené nastavenie režimu jazdy a nastavenie podvozku. Táto časť palubovky bola vždy dobre čitateľná, čo bohužiaľ nedá povedať o ľavom LCD dipleji.
![]() |
Práve prítomnosť ľavého displeja si vynútili nainštalované elektronické prvky a tlačidlá na ľavej časti riadidiel. Tie ovládajú multifunkčný displej zobrazujúci nepreberné množstvo informácii. Štyrmi tlačidlami sa dosť zložito preklikávalo cez bohaté menu palubného počítača. Všetko bolo treba viacnásobne odkliknúť a za jazdy sa mi stávalo, že som si navolil úplne iné veci než som chcel, respektíve som sa na nastavovanie kvôli vlastnej bezpečnosti vytoto. Inak som si mohol pozrieť aktuálny tlak v pneumatikách (občas však blblo zobrazovanie tlaku v prednej pneumatike), teplotu vzduchu, rôzne hodnoty odjazdených kilometrov a spotrieb dvoch tripov, a kopec iných vecí.
Komfort, bezpečnosť a určite aj snaha nezaostať za konkurenciou dohnala konštruktérov k zavedeniu elektronicky ovládaného plynu na KTM 1190 Adventure. Toto je prvý krok k úspešnému kroteniu motora, ktorého základy vznikli pri konštrukcii superšportu KTM RC8. Vďaka elektronicky ovládanému plynu bolo možné vytvoriť a zladiť nárast výkonu pri tej ktorej zvolenej palivovej mape. V kombinácii s trakčnou kontrolou (MTC), ktorá má aj náklonový senzor, a kombinovaným systémom ABS tu máme ľahko zvládateľných 150 rakúskych žrebcov a 125 Nm.
Plné stádo je k dispozícii v režimoch Sport a Street. Tie sa líšia zasahovaním trakčnej kontroly, ktorá by v režime Sport mala dovoliť ľahké prekĺznutie zadného kolesa pri výjazdoch zo zákrut. Redukovaný výkon na 100 koní je k dispozícii v režimoch Rain a Off-road. Rain skutočne výrazne ovplyvnil reakciu motorky na zatočenie šulcom, nehovoriac o výraznom zasahovaní trakčnej kontroly a ABSka pri brzdení. Režim Off-road je fakt hoden svojho mena. Tu trakčná kontrola dovolila pustiť zadné koleso aj do väčších driftov na šotoline, zatiaľ čo ABS-ko dokázalo jemne plniť svoje úlohy aj tam, kde prvé generácie ABSiek naplno zlyhali.
![]() |
Pre tých, ktorý by však chceli pri brzdení poslať zadné koleso do riadneho šmyku tu je možnosť nastaviť na ABS mód off-road, vtedy systém dovolí zadné koleso naplno zablokovať zatiaľ čo predok je stále pod jeho dohľadom. Ortodoxný vyznávači jazdy do ktorej im žiadne ABS ani MTC nezasahuje tieto systémy môžu proste vypnúť, načo by si ale potom túto motorku kupovali.
Elektrika má na starosti aj nastavovanie podvozku WP so zdvihmi 190 mm. Bez ohľadu na zvolený režim jazdy si jazdec môže vybrať medzi troma režimami tlmenia: Comfort, Street a Sport. Reálne rozdiely v jazdných vlastnostiach však bolo cítiť iba veľmi slabo. Potom je treba navoliť si nastavenie podvozku podľa zaťaženia: sólo, sólo s batožinou, jazda vo dvojici a jazda vo dvojici s batožinou.
Pri tej všetkej elektronike sa zdá byť hádam až neuveriteľné, že celý elektrický systém má iba dve poistky. Výborným bezpečnostným prvok je zapojenie zadného svetla. Ak z nejakého dôvodu zlyhá, rozblikajú sa smerovky aby informovali jazdca o probléme ale hlavne aby ostala motorka aj naďalej viditeľná.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Testovanie, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Za riadidlami chvíľu nevnímam žiadne displeje ani ma myšlienkami netrápi to ako sa motorka bude v tom ktorom režime jazdy chovať. Spokojnosť vyvoláva fakt, že z motorky dostanem bezpečne celými chodidlami na zem, že vzpriamený posed na pomerne tvrdom sedadle je pohodlný a že po stlačení štartéra sa motor prebudí k životu sprevádzaný, podľa mňa, fajnovou chrčiacou kulisou.
Načo by si niekto kupoval 150 koňovú mašinu ak by chcel jazdiť iba so stovkou z ponúkaných? Neviem, ale na zoznámenie s mašinou to vyskúšam. Hluchá odozva motora vo mne vyvoláva pocit, že idem na voľačom podstatne menšom. Žiaden brutálny záťah aký by som od 1195 kubíkového dvojvalca očakával sa nekoná. Jazdiť v Raine je strata času, Sport vyberám si teba!
![]() |
Nuž kto by to bol povedal, že KTM vyrobí z tohto motora čosi tak kultivované. Protestuje až keď ručička otáčkomera klesne pod dvojku aj to len tak nejako naznačí. Ani len reťazou poriadne nezatrepe (trochu ale áno)! Čakal som ostrú mrchu, ktorá chce ísť, rvať asfalt a čokoľvek iné čo sa jej ocitne pod kolesami. Nie však táto. KTM 1190 Adventure počúva ako dobre vycvičený psík a to je pre turistu dobrá vlastnosť. Nenúti jazdca byť neustále v strehu. Cítiť, že sa vývojári zamerali sa na odstránenie on/off efektu, ktorým trpel predchodca. Lepší hladký chod motora docielili vďaka montáži dvoch sviečok na valec. Rýchlosť sa dá ľahko strážiť (použitý režim Sport!) a taká legálna 90-tka je dosiahnuteľná na šestke tesne nad 3000 ot./min. Dokonca je pokoj aj od vibrácii. Je pravda, že čosi do stúpačiek prejde, no nie je to nič hrozné alebo otravné. Aj servisný interval 15.000 km vraví jasne, vyrobili sme motor pre turistu.
Evidentne si v Mattighofene dali záležať na tom aby pripravili pohodlný cestovný bike. Posed je vzpriamený, aj keď oproti iným motorkám v segmente by som povedal, že je o čosi športovejší. Nie však nepohodlný či vyslovene skrčený. Výškovo nastaviteľné delené sedadlo je pomerne tvrdé a relatívne úzke. Rozhodne by som ho ale nehodnotil slovom nepohodlné, skôr naopak a myslím si, že jeho tvrdosť bude počas dlhých presunov skôr výhodou. Škoda len komplikovanosti jeho nastavenia. Pri zmene výšky, ale aj pri jeho odnímaní z motorky, je nutné správne sa trafiť do niekoľkých bodov, čo je fakt otravné. Zadné sedadlo týmto neduhom našťastie netrpelo, čo by bola škoda, keďže sa pod ním ukrýva dostatočne veľký odkladací priestor.
Najväčším mínusom je na tejto motorke nevhodný čelný štít. Evidentne sa jedná o dobre premyslený marketingový ťah nútiaci zákazníka siahnuť po doplnkovej výbave. Lebo ochrana proti vetru a lietajúcej hávedi v ostatných častiach je vynikajúca. O bundu 4SR Stunt, ktorej predná časť je snehobiela sa mi za celý čas zasamovraždil asi iba jediný kus hmyzu. Vzduch dobre odvádzali aj kryty rukovätí. Len ten nastaviteľný čelný štít bol pri rýchlostiach nad 100 km/h otravný a pri zrýchlenom diaľničnom presune si vyžadoval prikrčenie až "zaľahnutie". Cintorín na prilbe bol tým najmenším problémom, trepanie hlavou a ramenami neodpustiteľné.
Poteší 12V zásuvka a malý odkladací priestor na boku prístrojovky. Len si v ňom netreba nič zabudnúť, je neuzamykateľný a má taký divný tvar, že doň, napríklad mobil nedáte. A keď už sme pri nepraktických veciach, pri manipulácii s motorkou pozor na madlá pre spolujazdca. Napriek tomu, že sa s motorkou ľahko manipuluje na mieste, je dobré chytiť madlá poriadne do rúk, inak hrozí ich odlomenie, sú z mäkkého plastu. Proti turistickému potenciálu mašiny silno bojuje vyhrievanie "nádobička" medzi nohami jazdca od zadného valca.
O prenos sily motora na zadné koleso sa stará reťaz. V KTM nestavili na kardan, no na kyvke nájdeme v zadnej časti ozubený hrebeň na ktorý sa reťaz pohodlne "odloží" napríklad pri demontáži kolesa.
Predchodca 1190 Adventure bol známy aj "svojím apetítom" na čerpacej stanici. Teda 990-sa už výrazne polepšila, ale aj tak poriadna ťahanie za plyn dalo zabrať peňaženke. 1190 sľubuje zlepšenie spotreby a veru boli sme prekvapený. Priemer sa po dlhšej jazde ustálil niekde okolo 5,5 lita na stovku. Aj keď sme namerali aj hodnotu 8,8l/100km, pri naozaj športovej jazde s večne blikajúcim signalizátorom preradenia. Pri vyslovene slušnej jazde do rýchlosti 120 km/h si KTM-ka cucla 5.2 litríka na stofku. Jazda s ručičkou vo vyššej časti otáčkomera mi však voňala viac.
![]() |
Ako som už písal, off-road v podaní KTM Adventure už nikdy nebude ako doteraz. Primárne určenie tejto mašiny je jasne zadané a rýchla jazda brutálnym terénom to nie je. Stačí sa trošku zohnúť a všimnúť si odhalené výfukové zvody. Strach by som mal aj o obrovskú koncovku výfuku, tá by si určite odniesla svoje aj pri obyčajnom spadnutí motorky zo stojanu. Plastové kryty rukovätí toho asi tiež veľa neznesú a nádobka s brzdovou kvapalinou mohla byť vstavaná k piestiku brzdy, takto hrozí jej ľahké ulomenie. Inak sa zdá byť všetko z hľadiska ochrany o.k., avšak dokúpiť padáky a poriadnu ochranu spodku motorky by určite nebolo na škodu. Sumár off-road mínusov by som zakončil spomenutím zlej polohy riadidiel. Riadidlá sú príliš blízko pri tele a nízko, čo robí jazdu v stúpačkách nepohodlnou.
Oceňujem použitie širokých zubatých stúpačiek. Po odobratí gumenej časti vystrčia pekné zúbky ktoré sa zahryznú do akejkoľvek podrážky. Nový rozmer vypletaných kolies o priemere 19 a 17 palcov už umožňuje obuť aj bezdušové pneumatiky. V KTM vyvinuli nové patentované bezdušové kolesá, ktoré majú výplet ktorý je dobrý pre offroad – klasické offroad usporiadanie špicov a pritom je to bezdušovka. Pre vážnych off-roadenia chtivých záujemcov tu je však model Adventure R s kolesami v enduro rozmere 21 a 18 palcov.
KTM 1190 Adventure sa však na šotolinkách cíti ako doma. Nie je na škodu prepnúť si palivovú mapu do módu Off-road. Síce dôjde k úbytku koníkov to ale vôbec nevadí. Ľahučké stláčanie spojkovej pačky a výborná dávkovateľnosť výkonu umožňuje pohodlné zdolávanie aj strmších výjazdov. Zadné koleso zbytočne neprehrabuje, nedochádza k predávkovaniu výkonu na zadné koleso. Nejde to na vrub trakčnej kontroly, tá práve v tomto móde dovolí prekĺzanie zadného kolesa, ale keď zaregistruje výrazný rozdiel medzi pretáčaním kolesa a samotnou rýchlosťou tak jazdca nenechá na holičkách.
![]() |
Pochvalu si zaslúži aj systém ABS, vôbec som nepociťoval potrebu ho vypnúť, dokonca bolo zbytočné ho prepínať aj do režimu off-road. Situácie kedy by som na staršej motorke kvôli nevypnutému ABS-ku letel ďalej vpred sa nekonali. Zasahovanie systému do brzdenia bolo až na samotnej hranici šmyku. Podvozok som nechal aj pri "ofroudení" nastavený na Sport, trošku tvrdšie nastavenie mi vyhovovalo. Cítil som presne kadiaľ vediem motorku, KTM-ka sa zbytočne nehúpala, skrátka všetko bolo také, aké by som to od výrazne asfaltovo zameraného turistu očakával. Ktovie aké by to bolo s modelom Adventure R.
Rýchla športová jazda tejto Adventurke proste sadla. Kombinácia výkonného motora, skvelého podvozku a perfektných bŕzd z tejto motorky spravila doslova pohodlný superšport. Motor 2v1 ktorý sa do 5-6 tisíc otáčok správal ako baránok v poriadnych točkách ukázal svoje pravé ja. Maximálny výkon aj krútiaci moment sa nachádzajú až kdesi hore a tam začína rock-and-roll. Lenivá mĺkva motorka sa razom zmení na čosi čo v sebe má práve ten "Ready To Race" charakter, bohužiaľ dosť tlmený.
![]() |
Keby som chcel vyslovene športovú motorku na naše cesty. tak by som si kúpi KTM 1190 Adventure. Výkonu má prebytok, podvozok je dostatočne tvrdý, trošku škoda ponárajúcej sa prednej vidly. Naše deravé cesty žerie KTM-ka s istotou, nikdy ma nerozhádzalo ani pri prudkom brzdení, svoje si tu isto odpracoval aj tlmič riadenia. Tu som si všimol aj jediný rozdiel medzi nastavením podvozku. Pri razantnom skoku na brzdy sa motorka v nastavení Comfort trošku zahúpala, ale nijak zvlášť by som tento fakt nedramatizoval.
O brzdenie sa nestará nič iné než radiálne štvorpiestiky od Bremba s 320 mm kotúčmi. Skvelo dávkovateľné aj jedným prstom v spojení s kombinovaným systémom ABS zvládajú motorku bezpečne zastaviť z akejkoľvek rýchlosti. Moderné ABS-ko, kontrola trakcie a všetka ostatná elektronika má na svedomí to, že 150 koní môže krotiť aj takmer začiatočník. Kto má trošku rozumu túto motorku v pohodičke zvládne.
Svižná jazda tejto motorke sedí. Na plyn sa po krátkom zoznámení vešiam doslova ako opica. V náklone skúšam najprv pridať iba trošku, potom viac a po rozjazdení nad ničím nerozmýšľam, skrátka plyn vždy na doraz a ručička až kamsi do neba. Pritom aj na 5-ke sa predok snažil dvíhať od asfaltu, no elektronika to dala stále do poriadku, a roztancovaniu kolesa úspešne zabránil už spomínaný tlmič riadenia. Netreba sa báť ani razantných podraďovačiek, problémy tu hasí antihopingová spojka. Jazda sa stala bohužiaľ čímsi, čo by som prirovnal k hraniu hry na počítači. Skrátka ťahám za plyn a motorka robí presne čo sa od nej dá očakávať. Skutočnému superšportu či nadupanému naháču by som toto vytkol ako najväčšie mínus, ale cestovnej motorke to pridám do plusov.
![]() |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Ready to Race - to je filozofia KTM a inak to nie je ani v prípade nového Adventure. V KTM vsadili na v segmente jeden z najvýkonnejších motorov v spojení zo super nízkou hmotnosťou. Tieto dva faktory by mali hrať pre KTM Adventure prím. Bike na rozdiel od svojho predchodcu už od pohľadu navodzuje dojem, že nevznikol z endura, ale v KTM street bikes dielňach. Predchádzajúca LC8 sa stala legendou a právom bola považovaná sa toho najväčšieho off-road dravca, ale trh si pýtal čosi iné. A to v KTM teraz namiešali. Navyše nechali ale zákazníkovi aj možnosť voľby s modelom Adventure R na enduráckych 18-21 palcových kolesách.
![]() |
Na ceste je 1190 žralokom |
1190 Adventure je pre mňa čosi ako SMT posunuté o level vyššie. V prvom momente ma prekvapil motor, ako dokázali z "zúrivého" RC8 vysekať takéhoto slušňáka a ťahúňa. Jazda v pohode od 2000 otáčok to nie je niečo čo by som od KTM čakal. Prvý dojem? Kde je tých 150 koní na ktoré som bol tak namotaný? Odpoveď prišla až neskôr...
Najskôr sme sa ocitli v teréne. Tu vytiahla KTM eso a tým je podvozok a ľahkosť ovládania a spätné impulzy. Napriek zmenšeným kolesám bola jazda v teréne s KTM-kou presne to čo som čakal - pasia. Trochu sklamaním sú nízko umiestnené riadidlá, ktoré neumožňujú normálnu jazdu v stúpačkách. To je ale ľahko riešiteľná záležitosť a priznajme si, zdvíhať "rajdy" musíme dnes takmer na každom cestovnom endure. Napriek turisticky zameranému modelu Adventure som v nej vycítil, že v KTM na jazdu v teréne nezabudli - v zálohe majú model R, ktorý v čase keď vychádza tento článok už jazdím v Alpách v okolí Mariazellu, takže sa môžete tešiť ešte na porovnávačku.
![]() |
šotolinky jej sedia |
Z terénu sa dostávame na cestu a na moje potešenie na Šturec. Tu sa k slovu dostáva aj motor, ktorý treba len poriadne poslať do otáčok. Ak som sa v prvom momente pýtal, kde koníky sú tak sú tam hore. Ručičku otáčkomera šupni nad 6 - 7 000 otáčok a začne to pravé rošambo. Keď k tomu pridáme fakt namakaný podvozok, elektroniku ktorá stráži jazdcovu pravačku (ale aj brzdenie) a nie celkom najlepší stav našich ciest po zime z KTM Adventure sa stáva "jogurt killer." Normálny športový agresívny street bike. Točenie pravačku je sakramentsky návykové a okrem iného si zapýta aj trošku priplatiť na benzínke. Hold to je daň za športové gény.
![]() |
Pozdrav zo sedla Adventure R z Álp |
motor 2v1 pre turistu kľudas dole, pre športovú dušu ostrý vrch, plná sériová výbava, dlhý servisný interval 15 000km, offroad jazdné schopnosti, naozaj dobrá spotreba | pre off-road mizivá ochrana (spodok motora, výfuk, bočné plasty a pod), zmena režimov jazdy a podvozka cez menu – treba zvyk, pre náročného turistu slabší plexištít |
KTM 1190 sa pustila do boja s čoraz hustejšie obsadeným segmentom cestovných endúr. Zrejme najväčším konkurentom tu bude nové vzduchom a vodou chladné BMW R1200 GS. Baworák poskytuje v príplatkovej výbave taktiež elektronický nastaviteľný podvozok, avšak Dynamic ESA poskytuje aj prispôsobovanie sa podvozku počas jazdy danej situácii. Nový motor v BMW R1200GS je však výbušnejší. Mám pocit akoby si charaktery motorov KTM s BMW z minulých rokov vymenila. Základná cena BMW je pritom menej ako 14.000 EUR, no jedná sa o GéeSu doslova iba s ABS-kom.
Ďalej tu máme Multistradu od Ducati, ktorá síce prekonáva KTM 1190 Adventure výkonovo, ale aj základnou cenou 15.900 EUR (cena bez elektronicky nastaviteľného podvozku). Honda Crosstourer prichádza s úplne iným točivým motorom V4, síce papierovo slabším, ale pocitovo oveľa viac zábavnejším. Veľkou výhodou Hondy je v tomto segmente možnosť zvoliť si za príplatok automatickú dvojspojkovú prevodovku.
Konkurencia je však oveľa rozsiahlejšia a porovnať všetkých konkurentov s KTM aspoň v teoretickej rovine by bola úloha na samostatný článok a viedla by len zbytočnej polemike. KTM sa skrátka vkliesnila niekde medzi športovejšie stroje ako Triumph Tiger Sport, Ducati Multistrada 1200, Aprilia Caponord 1200, Kawasaki Versys 1000 a pohodlnejších turistov ako BMW R1200GS, Honda Crosstourer, Yamaha XT1200Z Super Ténéré či Triumph Tiger Explorer.
![]() |
Kto od novej KTM 1190 Adventure čakal "neskrotnú" povahu, excelentné jazdné vlastnosti mimo spevnených ciest a čokoľvek iné z charakteru starších 950-tok, má smolu. Adventure je v KTM od roku 2013 vnímaná úplne inak než doteraz. Pri vývoji motora konštruktéri odviedli dobrú prácu. Vytvorili srdce stroja, ktoré síce stratilo to povestné "Ready-To-Race" avšak dovolilo okolo seba postaviť stroj, ktorý zvládne to, čo sa od modernej cestovnej motorky očakáva. Pohodlné cestovanie, jazda off-road či rýchle športové šantenie, to sú veci kde je KTM 1190 Adventure doma.
Motor 2v1 dole kľuďas hore športovec, jazda terénom v off-road móde, brzdy, funkcia ABS a MTC, jazdné vlastnosti on-road, bohatá základná výbava, | Funkcia čelného štítu, dizajn, zopár lacno pôsobiacich detailov, zraniteľnosť niektorých častí motorky, spotreba, minimálne rozdiely v nastavení podvozku |
Servisný interval | 15.000 km |
Spotreba | 5.6 l/100km |
Objem nádrže | 23 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 308 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 2000 ot. / 3200 ot. / 4500 ot. |
Cena motorky | 14.950,- EUR |
Nosič kufra topcase | 78,34,-EUR |
Kufor topcase | 445,26,-EUR |
Kufor bočný | 445,26,-EUR |
Príplatok ABS | v sérii |
Vyhriavané rukoväte | 197,34,-EUR |
Turistické plexi | 118,90,-EUR |
Tankvak | 140,60,-EUR |
Ochrana motora | 246,93,-EUR |
Prídavné svetlá | 385,76,-EUR |
Držiak GPS | 49,48,-EUR |
Padacie rámy | 246,93,-EUR |
Páčka brzdy | zatiaľ neudaná |
Stupačka | zatiaľ neudaná |
Spätné zrkadlo | zatiaľ neudaná |
Smerovka | zatiaľ neudaná |
Svetlomet | zatiaľ neudaná |
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM Banská Bystrica – Motoshop Žubor. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a DANE
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | BMW | Honda | Yamaha |
Model: | 1190 Adventure | R 1200 GS | Crosstourer | XT1200Z Super Ténéré |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | V4 76° (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1195 ccm | 1170 ccm | 1237 ccm | 1199 ccm |
Max. výkon: | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. | 129.2 k (95.0 kW) / 7750 ot. | 110.0 k (80.9 kW) / 7250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / ot. | 125 Nm / 6500 ot. | 126 Nm / 6000 ot. | 114.1 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.5:1 | 12:1 | 11.0 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 69 mm | 101.0 x 73.0 mm | 81 x 60mm | 98 x 79.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Unicam (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 190 mm | 190 mm | |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 200 mm | 190 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm | 310 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 | 120/70-ZR19 | 110/80-R19 | 110/80 19M/C 59V |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 276 mm | 276 mm | 282 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 | 170/60-ZR17 | 150/70-R17 | 150/70 17M/C 69V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 230 kg | 238 kg | 275 kg | 261 kg |
Výška sedla: | 860 mm | 850 mm | 850 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1507 mm | 1595 mm | 1540 mm |
Dĺžka: | 2210 mm | 2285 mm | 2250 mm | |
Šírka: | 953 mm | 915 mm | 980 mm | |
Výška: | 1450 mm | 1335 mm | 1440 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 180 mm | 205 mm | |
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 21.5 l | 23 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 5.4 l/100km | 6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 277 km | cca 268 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Tempomat: | nie | za príplatok | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | ||
El. Podvozok: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Iná výbava: | v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | za príplatok LED smerovky | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí. Servisný interval 15 000 km Cena 05/2013 14950,-EUR | ABS v sérii. Doplnková výbava: dynamický systém ESA (elektronické nastavenie pruženia), ASC (automatická kontrola stability), palubný počítač, LED smerovky, tempomat, LED reflektor s integrovaným denným stretávacím svetlom, kolesá s krížovým výpletom Cena 05/2013: 13950.- EUR | V sérii ABS, TCS, Anti-hop spojka (manuálna prevodovka) Voliteľná dvojspojková automatická prevodovka DCT Udávaná spotreba 6,13 km/l (v D-móde automatickej prevodovky WMTC test) Cena 05/2013: 13 390,- EUR | V sérii: Kombinovaný brzdový systém s ABS, YCC-T, kontrola trakcie, vypletané kolesá Cena 05/2013: 14 490,- EUR |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Triumph | Ducati | Aprilia |
Model: | 1190 Adventure | Tiger 1200 Explorer | Multistrada 1200 | Caponord 1200 |
Rok: | 2013 | 2012 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | NOVINKA 2012 | NOVINKA 2013 | NOVINKA 2013 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | L-kový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1195 ccm | 1215 ccm | 1198.4 ccm | 1197 ccm |
Max. výkon: | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. | 137.4 k (101.0 kW) / 9000 ot. | 150.0 k (110.3 kW) / 9250 ot. | 129.9 k (95.5 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / ot. | 121 Nm / 6400 ot. | 118.7 Nm / 7500 ot. | 116 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 12 : 1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 69 mm | 85 x 1.4 | 106x67.9mm | 106 x 67.8 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 190 mm | 170 mm | 167 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 194 mm | 170 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 | 110/80 R19 | 120/70-ZR17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 282 mm | 245 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 | 150/70 R17 | 190/55 ZR17 | 190/55-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 196 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 230 kg | 259 kg | 224 kg | |
Výška sedla: | 860 mm | 837 mm | 850 mm | 840 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1530 mm | 1530 mm | 1565 mm |
Dĺžka: | 2248 mm | 2240 mm | ||
Šírka: | 962 mm | |||
Výška: | 1410 mm | 1456 mm | ||
Svetlá výška: | 220 mm | |||
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 20 l | 24 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 6.1 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 245 km | ||
Servisný interval: | 15 000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tempomat: | nie | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí. Servisný interval 15 000 km Cena 05/2013 14950,-EUR | Trakčná kontrola (3 režimy), ABS (vypínateľné), Tempomat v sérii servisný interval až 16 000 km (alebo jeden rok) Cena 05/2012: 13 360,00 € | Cena: 02/2013 15 900 EUR | Cena 08/2013: 14.890,- EUR |
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | KTM | Kawasaki | Triumph |
Model: | 1190 Adventure | Versys 1000 | Tiger Sport 1050 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 1195 ccm | 1043 ccm | 1050 ccm |
Max. výkon: | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. | 118.0 k (86.8 kW) / 9000 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 9400 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / ot. | 102 Nm / 7700 ot. | 104 Nm / 4300 ot. |
Kompresný pomer: | 10.3 :1 | 11.7:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 69 mm | 77 x 56 mm | 79 x 71.4mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 150 mm | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 150 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 300 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 | 120/70ZR17M/C | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 250 mm | 255 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 | 180/55ZR17M/C | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 230 kg | 239 kg | 235 kg |
Výška sedla: | 860 mm | 845 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1520 mm | 1540 mm |
Dĺžka: | 2235 mm | 2150 mm | |
Šírka: | 900 mm | 835 mm | |
Výška: | 1405 mm | 1310 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 155 mm | |
Objem nádrže: | 23 l | 21 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 5.2 l/100km | 5.3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 302 km | cca 283 km |
Servisný interval: | 15 000km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||
Tempomat: | nie | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | V sérii: C-ABS, MTC (Motorcycle Traction Control), Multi-function prístrojovka, denné svietenie, LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí. Servisný interval 15 000 km Cena 05/2013 14950,-EUR | V sérii ABS a KTRC - tračný systém 3 módy + voľba 2. palivových máp Cena 02/2013: 11 995,- EUR | ABS v sérii Cena: 02/2013 11 440 EUR |
Pridané dňa: 17.05.2013 Autor: zeON