Anketa:
Vyskúšali sme novú XT1200Z Super Ténéré 2010
ZdieľaťPridané: 24.06.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17213 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Včera podvečer prebehlo v Motoshope Žubor v Banskej Bystrici predstavenie novej Super Ténéré. Ešte večer som mal možnosť ju krátkou jazdou otestovať.
Poďme ale pekne po poriadku. Motoshop Žubor bol jediným miestom na Slovensku, kde ste mohli Super Ténéré zhliadnuť. Jej slávnostné odhalenie bolo naplánované na včerajší podvečer. Rado Žubor oslovil nášho dakarského jazdca Jara Katriňáka a ponúkol mu novinku na celý deň.
A práve na Jara sa zo začiatkom celej akcie čakalo. Podľa jeho vlastných slov ho Ténérka natoľko uchvátila, až sa pozabudol. Vrátil ju, ako sa patrí, s úplne prázdnou nádržou a v následnom rozhovore nešetril slovami chvály. Dominovala tam veľmi dobrá ovládateľnosť, nízke ťažisko, skvelý motor, dobrý podvozok, ktorý si poradil aj s nástrahami rozbitých asfaltiek, ba aj nejakej tej šotoliny, na ktorú zablúdil... Pri jeho slovách som sa už len potichu nevedel dočkať ako ju vyskúšam sám.
Jaro Katriňák |
Prvý pohľad
Tenerku sme vám už predstavili dávnejšie:
25.02.2010 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 17212 [Bleskovky - Novinky]
Yamaha odhalila novú XT1200Z Super Ténéré
Zahalené rúškom tajomstva zostávalo oživenie dakarskej legendy modelu Super Ténéré. Po mesiacoch špekulácií vyložila Yamaha karty na stôl.
Po predstavení boli pre mnohých asi najväčším prekvapením použité kolesá 19 a 17 palcov (aj keď sú štandardom v triede, no Yamaha sa v tajomných výstavných štúdiách pýšila 21-tkou vpredu), ďalej mohutný vzhľad stroja a udávaná hmotnosť.
Musím povedať, že naživo Ténérka nepôsobí až tak neohrabane a mohutne. Predné svetlá s maskou sú naživo akési menšie, zadná časť motorky je dokonca "štíhla". Trochu bachratá je iba nádrž a plasty po jej bokoch. Pod tým ľavým sa skrýva aj chladič. Ténérka však do nádrže pojme úctyhodných 23 litrov paliva.
Momentálne je v ponuke iba verzia "First Edition", takže verzia vybavená doplnkami ako hliníkový chránič spodku motora, chránič predného svetlometu, bočné kufre a podobne. Táto verzia stojí 14 990 Eur a je možné ju objednať výlučne cez rezervačný systém.
Prvý dojem teda Ténérka spravila dobrý, a tak som sa tešil na tú krátku testovaciu jazdu. Žiaľ do zotmenia zostávala už len 1 hodina...
Jaro Katriňák a Rado Žubor |
Poďme do sedla
Na Ténérku sadám o ôsmej vediac, že času je málo a máme pred sebou len krátke zvezenie, keď chceme stihnúť aj spraviť nejaké tie fotky. Hneď z benzínky odbočujem smerom na Španiu Dolinu. Je tu úzka cestička s kopou zákrut a hlavne dostatočne rozbitá. Skvelý testovací podklad pre Super Téneré. Už od počiatku ma prekvapuje skvelá ovládateľnosť. Ťažisko je naozaj nízko, a ak je udávaná hmotnosť správna, tak netuším, kde ju konštruktéri z Yamahy schovali. Ako ďalší ma teší podvozok, ktorý je ako robený na takýto rozbitý povrch ciest. Predná prekotená vidla ukážkovo filtruje všetky nerovnosti a ja len sedím a nakladám.
No a tu sa dostávame k motoru. Nová pohonná jednotka (110 koní pri 7250 ot./min. a 114.1 Nm pri 6000 ot./min.), radový dvojvalec s posunutým časovaním o 270 stupňov, má zaujímavý zvukový prejav. Na výber sú dve palivové mapy - Touring a Sport. Prvý menovaný som tam mal naozaj len chvíľku :-). Šport má prejav hodný jeho mena, motor zaťahuje už od 2500 otáčok a nechá sa pekne vytáčať. Prevodovka pracuje bez pripomienok a číselká na prístrojovke nabiehajú naozaj rýchlo... Motoricky sa teda Ténérka v konkurencii rozhodne nestratí...
Motorka je vybavená viacerými elektronickými systémami. Tým prvým je elektronický plyn YCC-T, aj keď nerozumiem prečo z plynovej rukoväte vedú dve plynové lanká absolútne neupratane a popred prístrojovku. Ďalším lákadlom je brzdový systém a trakčná kontrola. Moja testovacia jazda bola prikrátka nato, aby som oba systémy dokonale otestoval, ale môžem povedať, že kontrolka systému TCS mi blikala ako na asfalte pri prudkej akcelerácii tak aj na ľahkej betónovo-šotolinovej ceste, ktorú som objavil. Trakčný systém je možné úplne vypnúť, alebo zvoliť režim vhodný na cestu alebo do terénu.
Spolu s týmto systémom sa upravuje aj funkcia integrovaného brzdového systému s ABS. Tento systém okrem zabránenia blokovania kolesa pri brzdení sleduje aj rozdelenie brzdných síl medzi kolesami. Pri použití prednej brzdy systém podľa rýchlosti, sily stlačenia brzdy a hmotnosti motocykla rozhodne, koľko brzdnej sily pošle na zadné koleso. Naopak pri jazde off-road, keď jazdec začne brzdiť najprv zadnou brzdou, systém poskytne jazdcovi plnú kontrolu nad brzdným manévrom.
Trakčný systém počas mojej krátkej testovacej jazdy pracoval tak ako na BMW GS, a som rád že má možnosť deaktivácie. ABS fungovalo spoľahlivo a tak ako sme zvyknutý na cestných motorkách. Celkovo brzdový systém zanechal skvelé dojmy a tiež odo mňa nedostane žiadnu kritiku.
Záver
Moja testovacia jazda bola naozaj krátka. Na Ténérku som sa šiel pozrieť s rozporuplnými pocitmi z papierových údajov. Naživo som sa však presvedčil, že to je ten prípad, kedy je skutočnosť lepšia ako fotografie. Treba uznať, že Yamahe sa vydaril skvelý bike. Skvelý motor, podvozok, ktorý je ukážkový na asfalte, stabilný aj pri vyšších rýchlostiach a ktorý sa rozhodne nestratí ani v teréne. Brzdový systém na prvý kontakt splnil moje očakávania. V neposlednej rade je tu kardan, o ktorom som počas jazdy ani nevedel, že tam je.
Samozrejme bolo by dobré Ténérku kvalitne preveriť, otestovať v náročnejšom teréne, zmerať spotrebu, vyskúšať na dlhej trati, za dažďa a podobne. Už teraz pevne dúfam, že sa nám na takýto test dostane do pazúrov...
Plusy, mínusy
motor, podvozok, ovládateľnosť, elektronická výbava, vypletané kolesá s možnosťou montáže bezdušových pneumatík | nemotorne vedené lanká plynu, plastové diely po bokoch a umiestnenie chladiča (zraniteľnosť pri pádoch) |
Video
Krátke video zo sedla Super Ténérky vzniklo na cestách v okolí Banskej Bystrice smer Špania Dolina.
Video z predstavenia a názor Jara Katriňáka na tento motocykel
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Beal
Video: kamerou GoPro natočil a zostrihal Tomáš Hajduch - Awia
z predstavenia vyrobil MOTOproject
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motoshop Žubor - predajca Yamaha Banská Bystrica. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Yamaha | BMW | KTM | Moto Guzzi |
Model: | XT1200Z Super Ténéré | R 1200 GS | 990 Adventure | Stelvio 1200 4V NTX |
Rok: | 2010 | 2010 | 2009 | 2010 |
Novinka: | NOVINKA 2010 | NOVINKA 2010 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1199 ccm | 1170 ccm | 999.8 ccm | 1151 ccm |
Max. výkon: | 110.0 k (80.9 kW) / 7250 ot. | 110.2 k (81.0 kW) / 7500 ot. | 106.1 k (78.0 kW) / 8250 ot. | 104.7 k (77.0 kW) / 7250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 114.1 Nm / 6000 ot. | 120 Nm / 5750 ot. | 100 Nm / 6750 ot. | 113 Nm / 5800 ot. |
Kompresný pomer: | 11.0 : 1 | 11.0:1 | 11.5:1 | 11 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 98 x 79.5 mm | 101.0 x 73.0 mm | 101.0 x 62.4 mm | 95 x 81.2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom a olejom | kvapalinou | vzduchom a olejom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | reťaz | kardan |
Zdvih vpredu: | 190 mm | 190 mm | 210 mm | 170 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 200 mm | 210 mm | 155 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 305 mm | 300 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110/80 19M/C 59V | 110/80-ZR19 | 90/90-21 | 110/90 ZR19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 282 mm | 265 mm | 240 mm | 280 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 17M/C 69V | 150/70-ZR17 | 150/70-18 | 150/70 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 203 kg | 209 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 261 kg | 229 kg | 259 kg | |
Výška sedla: | 845 mm | 850 mm | 860 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1540 mm | 1507 mm | 1570 mm | 1550 mm |
Dĺžka: | 2250 mm | 2210 mm | 2250 mm | |
Šírka: | 980 mm | 940 mm | 1025 mm | |
Výška: | 1440 mm | 1450 mm | 1475 mm | |
Svetlá výška: | 205 mm | 261 mm | 210 mm | |
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 19.5 l | 18 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Vypletané bezdušové kolesá |
Pridané: 24.06.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Dve dvanástky - BMW R 1200 GS a Yamaha Super Ténéré - raptor
- Video: Triumph Tiger Explorer 1200 - Grand touring v rytme trojvalca - Awia
- Yamaha odhalila novú XT1200Z Super Ténéré - Awia
- Prvé oficiálne foto Moto Guzzi Stelvio 1200 - Awia
- Prvé dojmy - Honda Crosstourer 1200 v Katalánsku - Awia
- Vyskúšali sme zbrusu nový elektro bike KTM Freeride E-XC 2015 - Awia
- Nový cestovateľ - BMW R 1200 GS 2013 - zeON
- Mitas E10 - nové pneu pre duálne cestovné endurá - Awia
- Yamaha XTZ 750 Super Tenere a Cagiva 125 Elefant-RE - begus
- Nové modely od Husqvarny - TR650 Strada a TR650 Terra - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora