Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1909 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28803
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17137)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Hodnotenie: (27 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (109)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme novú XT1200Z Super Ténéré 2010

 Zdieľať

Pridané: 24.06.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17213 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Včera podvečer prebehlo v Motoshope Žubor v Banskej Bystrici predstavenie novej Super Ténéré. Ešte večer som mal možnosť ju krátkou jazdou otestovať.

Poďme ale pekne po poriadku. Motoshop Žubor bol jediným miestom na Slovensku, kde ste mohli Super Ténéré zhliadnuť. Jej slávnostné odhalenie bolo naplánované na včerajší podvečer. Rado Žubor oslovil nášho dakarského jazdca Jara Katriňáka a ponúkol mu novinku na celý deň.

A práve na Jara sa zo začiatkom celej akcie čakalo. Podľa jeho vlastných slov ho Ténérka natoľko uchvátila, až sa pozabudol. Vrátil ju, ako sa patrí, s úplne prázdnou nádržou a v následnom rozhovore nešetril slovami chvály. Dominovala tam veľmi dobrá ovládateľnosť, nízke ťažisko, skvelý motor, dobrý podvozok, ktorý si poradil aj s nástrahami rozbitých asfaltiek, ba aj nejakej tej šotoliny, na ktorú zablúdil... Pri jeho slovách som sa už len potichu nevedel dočkať ako ju vyskúšam sám.

 Jaro Katriňák
Jaro Katriňák

Prvý pohľad

Tenerku sme vám už predstavili dávnejšie:

25.02.2010 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 17212 [Bleskovky - Novinky]

-

Yamaha odhalila novú XT1200Z Super Ténéré

Zahalené rúškom tajomstva zostávalo oživenie dakarskej legendy modelu Super Ténéré. Po mesiacoch špekulácií vyložila Yamaha karty na stôl.

 

Po predstavení boli pre mnohých asi najväčším prekvapením použité kolesá 19 a 17 palcov (aj keď sú štandardom v triede, no Yamaha sa v tajomných výstavných štúdiách pýšila 21-tkou vpredu), ďalej mohutný vzhľad stroja a udávaná hmotnosť.

Musím povedať, že naživo Ténérka nepôsobí až tak neohrabane a mohutne. Predné svetlá s maskou sú naživo akési menšie, zadná časť motorky je dokonca "štíhla". Trochu bachratá je iba nádrž a plasty po jej bokoch. Pod tým ľavým sa skrýva aj chladič. Ténérka však do nádrže pojme úctyhodných 23 litrov paliva.

Momentálne je v ponuke iba verzia "First Edition", takže verzia vybavená doplnkami ako hliníkový chránič spodku motora, chránič predného svetlometu, bočné kufre a podobne. Táto verzia stojí 14 990 Eur a je možné ju objednať výlučne cez rezervačný systém.

Prvý dojem teda Ténérka spravila dobrý, a tak som sa tešil na tú krátku testovaciu jazdu. Žiaľ do zotmenia zostávala už len 1 hodina...

 Jaro Katriňák a Rado Žubor
Jaro Katriňák a Rado Žubor

Poďme do sedla

Na Ténérku sadám o ôsmej vediac, že času je málo a máme pred sebou len krátke zvezenie, keď chceme stihnúť aj spraviť nejaké tie fotky. Hneď z benzínky odbočujem smerom na Španiu Dolinu. Je tu úzka cestička s kopou zákrut a hlavne dostatočne rozbitá. Skvelý testovací podklad pre Super Téneré. Už od počiatku ma prekvapuje skvelá ovládateľnosť. Ťažisko je naozaj nízko, a ak je udávaná hmotnosť správna, tak netuším, kde ju konštruktéri z Yamahy schovali. Ako ďalší ma teší podvozok, ktorý je ako robený na takýto rozbitý povrch ciest. Predná prekotená vidla ukážkovo filtruje všetky nerovnosti a ja len sedím a nakladám.

No a tu sa dostávame k motoru. Nová pohonná jednotka (110 koní pri 7250 ot./min. a 114.1 Nm pri 6000 ot./min.), radový dvojvalec s posunutým časovaním o 270 stupňov, má zaujímavý zvukový prejav. Na výber sú dve palivové mapy - Touring a Sport. Prvý menovaný som tam mal naozaj len chvíľku :-). Šport má prejav hodný jeho mena, motor zaťahuje už od 2500 otáčok a nechá sa pekne vytáčať. Prevodovka pracuje bez pripomienok a číselká na prístrojovke nabiehajú naozaj rýchlo... Motoricky sa teda Ténérka v konkurencii rozhodne nestratí...

Motorka je vybavená viacerými elektronickými systémami. Tým prvým je elektronický plyn YCC-T, aj keď nerozumiem prečo z plynovej rukoväte vedú dve plynové lanká absolútne neupratane a popred prístrojovku. Ďalším lákadlom je brzdový systém a trakčná kontrola. Moja testovacia jazda bola prikrátka nato, aby som oba systémy dokonale otestoval, ale môžem povedať, že kontrolka systému TCS mi blikala ako na asfalte pri prudkej akcelerácii tak aj na ľahkej betónovo-šotolinovej ceste, ktorú som objavil. Trakčný systém je možné úplne vypnúť, alebo zvoliť režim vhodný na cestu alebo do terénu.

Spolu s týmto systémom sa upravuje aj funkcia integrovaného brzdového systému s ABS. Tento systém okrem zabránenia blokovania kolesa pri brzdení sleduje aj rozdelenie brzdných síl medzi kolesami. Pri použití prednej brzdy systém podľa rýchlosti, sily stlačenia brzdy a hmotnosti motocykla rozhodne, koľko brzdnej sily pošle na zadné koleso. Naopak pri jazde off-road, keď jazdec začne brzdiť najprv zadnou brzdou, systém poskytne jazdcovi plnú kontrolu nad brzdným manévrom.

Trakčný systém počas mojej krátkej testovacej jazdy pracoval tak ako na BMW GS, a som rád že má možnosť deaktivácie. ABS fungovalo spoľahlivo a tak ako sme zvyknutý na cestných motorkách. Celkovo brzdový systém zanechal skvelé dojmy a tiež odo mňa nedostane žiadnu kritiku.

Záver

Moja testovacia jazda bola naozaj krátka. Na Ténérku som sa šiel pozrieť s rozporuplnými pocitmi z papierových údajov. Naživo som sa však presvedčil, že to je ten prípad, kedy je skutočnosť lepšia ako fotografie. Treba uznať, že Yamahe sa vydaril skvelý bike. Skvelý motor, podvozok, ktorý je ukážkový na asfalte, stabilný aj pri vyšších rýchlostiach a ktorý sa rozhodne nestratí ani v teréne. Brzdový systém na prvý kontakt splnil moje očakávania. V neposlednej rade je tu kardan, o ktorom som počas jazdy ani nevedel, že tam je.

Samozrejme bolo by dobré Ténérku kvalitne preveriť, otestovať v náročnejšom teréne, zmerať spotrebu, vyskúšať na dlhej trati, za dažďa a podobne. Už teraz pevne dúfam, že sa nám na takýto test dostane do pazúrov...

Plusy, mínusy

motor, podvozok, ovládateľnosť, elektronická výbava, vypletané kolesá s možnosťou montáže bezdušových pneumatík nemotorne vedené lanká plynu, plastové diely po bokoch a umiestnenie chladiča (zraniteľnosť pri pádoch)

Video

Krátke video zo sedla Super Ténérky vzniklo na cestách v okolí Banskej Bystrice smer Špania Dolina.

Video z predstavenia a názor Jara Katriňáka na tento motocykel

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Beal
Video: kamerou GoPro natočil a zostrihal Tomáš Hajduch - Awia z predstavenia vyrobil MOTOproject

Motocykel na test poskytla spoločnosť Motoshop Žubor - predajca Yamaha Banská Bystrica. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.

Foto:
 Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010 BMW R 1200 GS 2010 KTM 990 Adventure 2009 Moto Guzzi Stelvio 1200 4V NTX 2010
Všeobecné informácie:
Výrobca:YamahaBMWKTMMoto Guzzi
Model:XT1200Z Super TénéréR 1200 GS990 AdventureStelvio 1200 4V NTX
Rok:2010201020092010
Novinka:NOVINKA 2010NOVINKA 2010
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroEnduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)dvojvalcový boxer (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1199 ccm1170 ccm999.8 ccm1151 ccm
Max. výkon:110.0 k (80.9 kW) / 7250 ot.110.2 k (81.0 kW) / 7500 ot.106.1 k (78.0 kW) / 8250 ot.104.7 k (77.0 kW) / 7250 ot.
Max. krútiaci moment:114.1 Nm / 6000 ot.120 Nm / 5750 ot.100 Nm / 6750 ot.113 Nm / 5800 ot.
Kompresný pomer:11.0 : 111.0:111.5:111 : 1
Vŕtanie x Zdvih:98 x 79.5 mm101.0 x 73.0 mm101.0 x 62.4 mm95 x 81.2 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)OHC (4V)
Chladenie:kvapalinouvzduchom a olejomkvapalinouvzduchom a olejom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:kardankardanreťazkardan
Zdvih vpredu:190 mm190 mm210 mm170 mm
Zdvih vzadu:190 mm200 mm210 mm155 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová radiálne strmene
Priemer bŕzd vpredu:310 mm305 mm300 mm320 mm
Pneu vpredu:110/80 19M/C 59V110/80-ZR1990/90-21110/90 ZR19
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:282 mm265 mm240 mm280 mm
Pneu vzadu:150/70 17M/C 69V150/70-ZR17150/70-18150/70 ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:203 kg209 kg
Hmotnosť s náplňami:261 kg229 kg259 kg
Výška sedla:845 mm850 mm860 mm820 mm
Rázvor:1540 mm1507 mm1570 mm1550 mm
Dĺžka:2250 mm2210 mm2250 mm
Šírka:980 mm940 mm1025 mm
Výška:1440 mm1450 mm1475 mm
Svetlá výška:205 mm261 mm210 mm
Objem nádrže:23 l20 l19.5 l18 l
Poznámka:
Poznámka:Vypletané bezdušové kolesá

Pridané: 24.06.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (27 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (109)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: