[Testy a predstavenia - Test]
V skútrovaní som asi Hipster, pretože ma chytilo ešte pred tým, než sa stalo cool. Vďaka novej legislatíve otvárajúcej trh so skútrami širšej verejnosti sa na náš trh dostáva viacero noviniek výrobcov z celého sveta, aj tých menej známych. Netreba sa však báť siahnuť aj mimo tradičné a overené značky. Do rúk sa mi dostala novinka od taiwanského výrobcu SYM, sesterskej spoločnosti automobilového výrobcu Hyundai
Zatiaľ čo väčšina skútrov v tejto objemovej triede ide skôr do kategórie urban (Honda Vision, Peugeot Tweet), či športovejšieho charakteru (Honda PCX), tajwanskí priatelia zvolili komfortnejšiu karosériu maxiskútra. V tejto kategórii pre porovnanie jazdil Milan Mikulík - mikulec Peugeot Satelis Peugeot Satelis 2 125i 2013 - Malý veľký skúter. V porovnaní s menšími variantami nie je možno síce až tak mrštný v mestskej premávke a niekto môže oponovať, že pojem maxiskúter sa s motorom 125 ani nedá spájať, no na druhej strane je posed podstatne komfortnejší, plexi chráni pred dažďom a hmyzom a celkovo už na prvý pohľad pôsobí veľmi dospelo.
![]() |
sym joyride 125 evo |
Prvý dojem urobíš len raz. A ten na mňa džojrájt zanechal výborný. Dospelý vzhľad, slušné prevedenie, žiadne na prvý pohľad lacné a odrádzajúce detaily, ako u niektorých noname výrobcov. Plasty doliehajú, nikde nevŕzgajú, výbava na túto triedu slušná, dokonca zopár skvelých a ozaj podarených vychytávok. Z tých spomeniem napríklad netradične sa otvárajúce sedadlo do boku, v štýle dverí Lamborghini. Nielen, že to pekne vyzerá, ale ani sa vám nestane to, že vám dopredu vyklopené dvojsedadlo odrazu padne na hlavu (vlastná skúsenosť, bolí to). Zaujímavo je riešené aj veko nádrže, ktoré po otočení kľúčiku v zapaľovaní doľava vyskočí na vodiacej lište a tým pádom ho netreba odnímať a nikam pokladať. Rovnako pekne sú riešené stúpačky spolujazdca, ktoré sú v zaklopenej polohe skryté v bočnom plaste a otvárajú sa zatlačením smerom dnu, tým pádom sa dajú vyklopiť aj špičkou topánky a netreba sa k ním skláňať. Jediné, čo na mňa nepôsobilo celkom elegantne bol veľký plastový kryt koncovky výfuku, no na druhej strane si plnil svoju funkciu odvádzania tepla, takže radšej znesiem trochu mohutnejší plast, ako depilované lýtko. Inak sa moderný a svieži design s ostrejšími hranami ťahá od svetiel, cez spätné zrkadlá až po detaily ako stúpačky spolujazdca, sedadlo, či veko nádrže. Všetko čo sa dalo, je integrované, nič zbytočne nevytŕča a nepôsobí na skútri umelo priplácnuté. Línie sú pekne zladené a serióznosti celého vzhľadu prispieva aj pekný biely perleťový nástrek, žiadna lacota, ktorá by vyzerala, ako keby skúter niekto striekal doma v garáži.
![]() |
prístrojovka |
Príjemným prekvapením bola aj veľmi slušne vybavená prístrojovka. Otáčkomer, tachometer v km aj míľach, ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, tradičné kontrolky tlaku oleja, diaľkových svetiel a smeroviek a multifunkčný displej, ktorý nám ukazuje čas, stav nabitia batérie (u skútra užitočné info), celkové najazdené km, denný trip a stav nádrže. Všetky informácie, ktoré môžete žiadať prezentované jednoduchou a prehľadnou formou. Myslím, že vzhľadovo a kvalitou prevedenia sa SYM Joyride nestratí ani v konkurencii renomovaných značiek ako Honda, Piaggio, Peugeot či Yamaha
Posed nie je typicky skútrový, takže na ňom nesedíte ako prvorepublikový úradník za písacím strojom, ale zasadnete do pohodlného stupňového sedadla, nohy vystriete pred seba, skryjete sa za štít a hoviete si ako v ušiaku starého otca. Sedadlo spolujazdca vyzerá byť trochu až príliš vysoko a jeho opierka mohla byť o niečo vyššia, lebo takto to vyzerá, že je akurát vo výške bedier, ale nakoľko som nemal možnosť jazdiť vo dvojici, nedokážem to objektívne posúdiť. Okrem toho, na krátke prevezenie na kúpalisko, či na zmrzlinu vyzeral aj posed ľadvinky viac než prijateľne.
Veľkorysý štít a menej vzpriamený posed zabezpečia, že ste oproti iným, menším skútrom ukrytý. Rovnako nohy si viac oddýchnu a ich poloha bude bližšia najmä vodičom áut, keďže si môžete chodidlá zaprieť do prednej kapotáže. Nefúka na vás a okrem kolien, ktoré som mal pri mojej výške 192 cm vystrčené mierne do boku by ste ani nemali nijak zásadne zmoknúť, minimálne drobné prehánky vás určite nezastihnú nepripraveného. Pritom výrobca ponúka aj možnosť dokúpenia turistického plexi.
Konštrukcia miesta pod nohami je tradičná, bez tunelu, s takzvaným „miestom na pytel brambor“ (prípadne granúl, ak máte doma psa alebo mačku, 40 litrové vrece prírodnej podstielky pre mačky sa sem skutočne zmestí). Skôr ho ale asi využijete na ruksak. Na uchytenie prípadnej batožiny sú tu dolu k dispozícii hneď dva závesné háčiky, na strane sedadla aj pod riadidlami.
![]() |
Pre každého skútristu je dôležité, čo všetko do motocykla uloží. Okrem spomínaného miesta pod nohami má Joyride vpredu už len dva malé odkladacie priestory v prednej kapotáži, tieto sú ale určené asi iba na mince, prípadne vstupnú kartu na parkovisko, či diaľkové ovládanie garážových dverí. Veľký uzamykateľný priestor sa nachádza pod sedadlom. Spolu s jednou integrálnou prilbou sa sem zmestí kompletná povinná výbava a nepremoky, prípadne keď som mal helmu na hlave, tak celá moja mobilná kancelária v puzdre na notebook. Konštrukcia sedadla uprednostňuje viac miesta a opierku pre spolujazdca, ale výrobca ponúka aj univerzálny nosič na topcase. Podľa potreby si tak môže majiteľ dovybaviť džojrájda ľubovoľným zadným kufrom
Ako každý iný v kategórii 125 zvláda aj joyride bez problémov jazdu do rýchlosti 100 – 110 km/h, skutočne komfortný je ale rozsah 70 – 90, čiže mesto aj okresky preň nie sú problémom, na diaľničnom obchvate vás nikto neohrozí, vy nikoho predpisovo jazdiaceho neobmedzíte a na križovatke máte oproti autám stále výhodu rýchleho odpichu. Pozitívnou správou v dnešnej dobe sporenia je aj spotreba, ktorú výrobca udáva na 3,2l kombinovanú, pričom mne sa podarilo dostať aj na 3l, ale je pravdou, že som jazdil najmä po okreskách. Kolesá veľkosti 13 a 12 palcov sú skôr v tradične skútrovej veľkosti a priznám sa, že preferujem najmä v meste kombináciu 16 a 14 palcov, ale stále to nie je žiadna hrôza. Trochu mäkší aj oproti konkurencii je podvozok, takže spolu s menšími kolesami viac vnímate nerovnosti na vozovke. Hlavne ak porovnám s kategóriou urban skútrov, ako Honda Vision, či Peugeot Tweet. Čo je ale u skútrov veľmi podstatné sú brzdy. Variátor motorom brzdí podstatne slabšie ako bežné prevodovky, takže brzdy využijete omnoho častejšie. Tu sa rozhodli Taiwanci hodiť dopredu aj dozadu kotúčovku, pričom vpredu má kotúč priemer úctyhodných 273 mm, väčší nedáva v tejto kategórii nikto a vzadu je dvestovka. ABS sa u joyride neponúka v základnej, ani príplatkovej výbave, no nevidím v tom žiaden problém, pretože brzdy 150 kíl hmotnosti skútra zvládajú bez najmenšieho zaváhania a sú pekne, pomaly a blbuvzdorne dávkovateľné. Jednoducho, zastavíte rýchlo a bezpečne v akejkoľvek, aj krízovej, situácii. Pri využití skútra najmä v mestských podmienkach dosť dôležitá vec.
![]() |
brzdy |
Skúter má bočný aj hlavný stojan a na hlavný ide hodiť s ľahkosťou a bez trápenia. Na bočnom stojane z bezpečnostného hľadiska nenaštartujete a ten by som beztak používal iba na krátkodobé odstavenie. Prístup k baterke je cez na dve skrutky uchytenú krytku pod zadným pravým bočným plastom, chladiaca kvapalina sa dopĺňa cez nalievací otvor pri riadidlách a má aj kontrolku stavu umiestnenú v prednej kapotáži pod háčikom na batožinu. K predným svetlám sa dostanete cez kapotáž pomerne ľahko, o niečo zložitejšie to bude so zadným svetlom, tam je potrebné vyskrutkovať a vybrať podsedlový box. Všetky úkony by ale mal zvládnuť aj tak grambľavý jedinec ako ja. Joyride zároveň ponúka aj nakopávačku, ktorá šetrí baterku a umožní vám komfortné naštartovanie skútra aj v zhoršených klimatických podmienkach.
![]() |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Či už je to vyššie spomínaný Francúz Peugeot Satelis 125, prípadne niektorý model japonských výrobcov ako Yamaha X Max 125, Suzuki Burgman 125, u všetkých je cena oproti Joyride o približne dve tisícky vyššia
Sym Joyride je dospelo vyzerajúci skúter dostupný vďaka novej legislatíve každému, kto má vodičské oprávnenie A alebo B. Podľa mňa bude typickm kupcom tridsiatnik až štyridsiatnik, ktorý už má aj na aute čo to najazdené a skôr ako malé mestské, či športové žihadlo má záujem o komfortnejší skúter v dobrej kvalite za rozumnú cenu, na ktorom môže ísť ako do práce, tak aj s manželkou na víkendové povozeníčko po okolí. Pokiaľ sa nikam neponáhľate a stačí vám cestovná rýchlosť okolo 90 km/h, dá sa na Joyride robiť aj pekná víkendová turistika vo dvojici. No a priateľská spotreba vás určite presvedčí, že ak vonku neleje a nemrzne, je lepšie plechovku nechať v garáži a vytiahnuť von skúter.
![]() |
komfort, brzdy, design | mäkší podvozok |
Servisný interval | prvý po 1000 km, výmena oleja po každých 6000 km, výmena variátorových častí po 12 000 km |
Spotreba | kombinovaná približne 3,2 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 7,6 L, rezerva približne 1,2 L |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 200 km |
Otáčky motora pri 50, 90 kmh | 7500, 8100 |
Nosič kufra topcase | 58,14 EUR |
Turistické plexi | 75 EUR |
Páčka brzdy | 6,89 EUR |
Stupačka | 12,48 EUR |
Spätné zrkadlo | 17,75 EUR |
Smerovka | 17,50 EUR |
Svetlomet | 153,98 / 74,92 EUR (predný / zadný) |
Text: eNeM
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Moped-Slovakia s.r.o. www.moped-slovakia.sk. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Sym | Suzuki | Yamaha | Peugeot |
Model: | JOYRIDE EVO 125 | Burgman 125 | X-MAX 125 | Satelis 125 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.5 ccm | 125 ccm | 125 ccm | 125 ccm |
Max. výkon: | 12.57 k (9.24 kW) / 8500 ot. | 11.97 k (8.80 kW) / 9000 ot. | 13.99 k (10.29 kW) / 8750 ot. | 14.96 k (11.00 kW) / ot. |
Max. krútiaci moment: | 10.8 Nm / 6500 ot. | 11.33 Nm / 8750 ot. | ||
Palivový system: | vstrekovanie | |||
Rozvod: | SOHC (4V) | |||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | variátor | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 80 mm | |||
Zdvih vzadu: | 63 mm | |||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 273 mm | 260 mm | ||
Pneu vpredu: | 100/90-13 | 120/70-15 | 120/70 - 14 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 200 mm | 210 mm | ||
Pneu vzadu: | 130/70-12 | 140/70-14 | 140/60-13 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 160 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 156 kg | 159 kg | 173 kg | |
Výška sedla: | 735 mm | 792 mm | ||
Dĺžka: | 2152 mm | |||
Šírka: | 765 mm | |||
Výška: | 1423 mm | |||
Objem nádrže: | 7.6 l | 10 l | 11.8 l | 13.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 106 km/h | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 07/2013 - 2 440,- € | Cena 07/2013 - 4 190,- € | Možnosť príplatkového ABS Cena 07/2013 - 4 490,- € | cena 07/2013 - 4 150,- € |
Pridané dňa: 30.07.2013 Autor: eNeM