[Testy a predstavenia - Test]
Ako ste už v pozvánke mohli čítať, v dňoch 9.-10. novembra pre nás pripravila firma Mefosport testovacie dni modelov YZ a WR 2014. My sme mali možnosť pojazdiť už deň pred tým.
Na akciu sme vyrazili v zložení Filip Kalka - Masochista, RHplusB a Milan Mikulík - mikulec.
K dispozícii sme mali tri MX dvojtakty – 85, 125 a 250, dva štvordobé MX stroje – 250 a 450 a jednu endurko mašinu – WR450. Bohužiaľ, pre nedostatok času v kombinácii s určitými okolnosťami som neodskúšal novú YZ250F, čo ma trošku mrzí, ale nedá sa nič robiť, niekedy treba aj prehrať. Naštastie sa ju aspoň Mišovi podarilo prevetrať . Nechcem sa tu motať v predstavovačkách a opisovaní zmien, na to slúžia prospekty a PR články. Tu by som rád dal priestor inému. Dúfam, že sa vám to takto bude páčiť.
Nech sa páči naše poznatky:
Nie, neberiem ju z recesie! Fakt ma zaujíma, ako ide takáto maličká nervaňa. Cestou do Uheriec sme sa v aute bavili aj o tom, ako si každý začínajúci amatérsky motokrosár myslí, že potrebuje minimálne dvojtaktnú dvapade. Lebo štvortaktná štyripade sa mu zdá celkovo drahá, inak by bral asi aj tú. A pritom stačí tak málo. Trochu tej pokory a reálneho sebazhodnotenia.
Osempäťka sa robí v dvoch verziách, ale na Slovensku sa bude predávať len táto, s „veľkými“ kolesami. Aby sme si rozumeli, tak veľké kolesá sú vpredu 19 a vzadu 16. Malé kolesá sú vpredu 17 a vzadu 14.
Ani malé kolesá a vlastne celkovo malá koncepcia ma neodradili od toho, aby som sa konečne dozvedel, ako vie aj takáto maličká potvorka pocvičiť svojho jazdca. Jasné, hneď po nasadnutí je badať, že aj mojich možno 73kg aj s výstrojom je na ňu trošku viac a aj kratučká stavba nie je pre postavy môjho vzrastu (mám 176cm), ale po vybehnutí na trať mi je nad slnko jasné, že povozeníčko to bude super. Najprv sme si dali takú trošku endurkovú trať a tam sa mi zdalo, že by mohla byť jednotka trochu kratšia, respektíve silnejšia, ale na mx trati to bolo parádne. Len ju treba držať poriadne pod krom a plyn ovládať v štýle on/off. Inak to bude trápenie pre moto aj pre jazdca. No ja som sa bavil náramne. Veľkosť motorečky, vlastne skôr „malosť“ mi dávala pocit (a nie len pocit), že všetko musím ustáť. Či dobrzďovanie šmykom kde ma už zadné koleso predbieha a následný výjazd tým istým štýlom ala plochá dráha von zo zátačky, alebo hocijaké rozhodenie prejazdom cez rozmáčaný podklad, kde to s motorkou hádže zo strany na stranu. Som strašne rád, že som si vyskúšal ako jazdí osempäťka, lebo zas mi to rozšírilo obzory. Čestne a zodpovedne prehlasujem, že výkonu je tam habadej, ovládateľnosť a brzdy sú takisto parádne, tak neviem prečo mladí hošani tak špekulujú s veľkými kubatúrami.
Nakoniec som si dal na nej ešte jednu jazdu, a tá bola ešte lepšia. Klobúk dole pred týmto „prckom“
YZ85-bohovská sranda. Motorka je výrazne menšia ako YZ125, ale zas nie je až taká malá, aby mal dospelý chlap problém sa na ňu poskladať. Tým, že má menšie kolesá, tak som mal pocit, že sa vozím na pitbiku. Čudne to zatáča a neustále treba pracovať s prenášaním váhy. Motorka je na to krásne citlivá, lenže s mojími 75kg sa stačilo posunúť milimeter viac dopredu alebo dozadu a už to nezatáčalo. Je to však logické, keďže je to stavané na 10-12- ročných chlapcov. Presne toto však na tej motorečke bolo najzábavnejšie. Ani raz sa mi z nej nepodarilo spadnúť, a pritom som sa snažil. Motorka mala svoju vlastnú hlavu a dosť často ona určovala smer jazdy, ale tým, že je to taký bicyklík, tak bolo ľahké na nej udržať rovnováhu, aj keď na tom hrozne šmykľavom blate išli obidve kolesá bokom.
![]() |
Na túto som bol zvedavý úplne najviac. Je to moja obľúbená kubatúra, jazdím ju aj v súkromí a preto to chcem najviac porovnať. Nakoniec som ju osedlal ako úplne poslednú a musím povedať, že sa znova potvrdilo to najlepšie nakoniec, aj keď ma vycvičila zo všetkých najviac. Ak si myslíte, že práve táto ma zhodila, myslíte správne.
Na rovinu píšem, že táto motorajda mi sadla úplne najviac zo všetkých. Aj keď sa v podstate na vývoji prestalo pracovať nejaký ten piatok dozadu, dváca má čo ponúknuť nielen začínajúcim jazdcom. Že ponúknuť... Čo vám dá táto motorka (kubatúra), to vám už väčšie stroje nedajú. Chcelo by sa mi napísať, že čo to odpustí, ale budem radšej opatrný s týmto vyhlásením.
Ovládanie je neskutočne dobré - je ľahučká a má dobrú geometriu. Sadol mi dokonca sériový podvozok, aj keď musím povedať, že sme išli na dosť rozmočenom podklade, nebol vôbec vybitý a roletový a bol som tu prvý krát. Ale nezdalo sa mi, že by som tu niečo menil. Možno časom. Výkonu je tu toľko, že keď viete robiť s plynom, spojkou a prevodovkou, nemôžete sa nedržať aj väčších strojov na trati. A stačí byť len o málinko lepší a aj väčšie stroje necháte za sebou.
Trochu sa mi zdala tvrdšia prevodovka, ale to v podstate na každej, predsa to boli stroje s natočenými hodinami od 1 po možno 2,5...takže to si zrejme ešte krásne sadne.
Oproti malej 85-ke, ktorú ale nerátam medzi „dospelácke“ motorky, je tu viac sily, čo je logické, ale ovládanie zostáva skoro ako na malej. Je síce vyššia, takže aj ťažisko je inde, ale pocitovo sa hodne podobajú. Pre mňa to je stále bicyklík. „Kdežto dvoudobá dvapade...“
YZ125- úžasne príjemná motorečka. Yamahy sú známe tým, že majú výborne naladené tlmiče už v sérii. Na môj vkus sú príliš mäkké, ale to je jediné, čo im môžem vytknúť, lebo aj tak sa s tým jazdí parádne. Veľké prekvapko pre mňa však bol motor. Keď je niekto nemehlo, tak sa s ním ani nerozbehne, ako s hocijakou inou ostrou 125-kou, ale pre hobíka, čo chce na motorke blbnúť od vidím do nevidím, je to paráda. Netreba byť ani obzvlášť vyjazdený, aby si človek na túto motorečku za pár minút zvykol. Veľmi rýchlo som mal pocit, že to je moja vlastná motorka. Dosť by ma zaujímalo, nakoľko zmení charakteristiku motora "Rinaldi racing kit", pre fajnšmejkrov je dokonca aj 144-ka.
![]() |
...tak to je strašná mrcha! Doslova a do písmena. A možno práve preto by som ju chcel dokázať skrotiť. Ale to budem ešte musieť zjesť veľa omasteného chleba s cibuľou. Už len nakopnúť ju je ťažšie ako to „prdítko“ stopjetadvácu. No a samozrejme ten zvuk! Ten dáva jasne najavo, že tu nejde o „mušiu kategóriu“. Toto je vážna madam.
Stále nechápem ako si toto môže kúpiť začiatočník. Nechcem a netvrdím že sa viem voziť na „krosách“, ale na tejto motorke som si pripadal ako drevák. Buď som mal veľa plynu a motorka si robila so mnou čo chcela, alebo som dal radšej o kvalt vyššie a vtedy bolo zas trochu málo sily. Takže prespojkovať a zrazu hop a znova som mal plynu a výkonu veľa. Aby som si aspoň trochu užil, musel som sa strašne sústrediť na pravé zápästie. Až vtedy som zbadal, že v nízkych točkách je slabšia ako jej súperka v kategórii YZ450F a ešte je aj strašne nedočkavá a nervózna. Ak dáte len o niečo viac ako treba, už s vami zametá. To sa mi na štyri pade nestalo. Pre mňa je dvojtaktná dva pade stále méta snov. Toto keď ako-tak zvládnem, budem rád.
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Yamaha | Yamaha | Yamaha |
Model: | YZ 85 LW | YZ 125 | YZ 250 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 |
Kategória: | Cross | Cross | Cross |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 84.7 ccm | 124 ccm | 249 ccm |
Kompresný pomer: | 8.2:1 | 8.6 ~ 10.7 | 8.9 ~ 10.6 |
Vŕtanie x Zdvih: | 47.5 x 47.8 mm | 54.0 x 54.5 mm | 66.4 x 72.0 mm |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 275 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 287 mm | 315 mm | 315 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 250 mm | 250 mm |
Pneu vpredu: | 70/100-19 | 80/100-21 51M | 80/100-21 51M |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 190 mm | 245 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 90/100-16 | 100/90-19 57M | 110/90-19 62M |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 73 kg | 94 kg | 103 kg |
Výška sedla: | 904 mm | 998 mm | 997 mm |
Rázvor: | 1286 mm | 1443 mm | 1481 mm |
Dĺžka: | 1903 mm | 2139 mm | 2184 mm |
Šírka: | 758 mm | 827 mm | 827 mm |
Výška: | 1161 mm | 1318 mm | 1309 mm |
Svetlá výška: | 393 mm | 388 mm | 385 mm |
Objem nádrže: | 5 l | 8 l | 8 l |
Na túto sa mi bohužial nepodarilo posadiť, tak aspoň niečo od Michala.
YZ250F- toto je motorka len na preteky, pre pretekárov. Ak sa jej drží plyn, tak je to radosť, robí všetko ako som si predstavoval. Veľká nájazdová rýchlosť a plný plyn, ak sa mi toto nepodarilo alebo som netrafil stopu, tak sme v momente prestali byť kamaráti. Už to nebola zábava, ale trápenie. Keby som išiel pretekať, tak si bez váhania kúpim túto, ale musel by som pravidelne trénovať. V mojom prípade hobíka, ktorý si ide zajazdiť, len keď je pekné počasie, priaznivá konštalácia hviezd atď. tak sa mi najviac páčila YZ125- stále hrabe, stále ide bokom a netreba na ňu kondičku prvoligového hokejistu.
![]() |
Pri tejto motorke som čakal niečo...niečo iné. Čakal som ťažšie ovládateľnú, s neskutočným výkonom a hlavne pre mňa neujazditeľnú motorku. Opak je pravdou. YZ450F ma milo prekvapila. Nezdala sa mi vôbec ťažká, určite aj vďaka zmenám a uloženiu ťažiska. Dokonca ani výkon sa mi nezdal nejaký nezvládnuteľný. Vôbec som znej nebol ani tak strašne vyťahaný, ako by som čakal. No popravde, vyťahala ma dostatočne, ale čakal som viac. Skrátka, naladenie vstrekovania je nastavené tak, že som sa dokázal na nej povoziť aj ja. A čo je „horšie“, bol som asi rýchlejší ako na ostatných. Ovládala sa mi úplne ľahko, intuitívne, ako by som sedel na „malej“ moto. Keď som zatočil šúlcom nadoraz, nespôsobilo mi to nečakané črevné problémy a ja som sa len vozil a bavil stále a úplne rovnako v prvom, aj ôsmom či deviatom kole. Treba povedať, že ak je pilot aspoň trochu rozjazdený, má aké také zručnosti a má to v hlave a pravej ruke v poriadku, dokáže sa na nej dobre povoziť. Ak je pilot už zručnejší, určite v nej dokáže prebudiť tú beštiu a nemá problém na nej vyhrávať.
![]() |
YZ450F- toto už nie je ozruta ako bývali 450-ky kedysi. Dajú sa meniť palivové mapy, tak si človek aj výkon posunie tam, kde ho chce mať. Výborne drží stopu, tým pádom to ani zďaleka nie je taká zábava, ako dvojtakt. Na druhej strane, práve preto, že bola taká stabilná, tak sa na nej najlepšie skákalo. Túto motorku tak ľahko niečo nevyvedie z rovnováhy, ale keď sa jej otvorí plný plyn, tak to nechce prestať zrýchľovať.
![]() |
Ako posledná je na rade pre mňa endurová ikona WR 450. Medzi tým ako som na ňu nasadol, chalani tam dali cez Power tuner nahrať najostrejšiu kros mapu. Motoricky mi WRka pripomína malý tank. Ide si za každých podmienok úplne lineárne. Aj keď padnú otáčky trochu nižšie ako by mali, motor vôbec nezaplače a vcukublesku vás ťahá z problému. Nová WRka má prebratý 5 ventilový motor z motokrosovej YZ450 a rám z krosovej 250. Nejazdil som staršie, takže to neviem porovnať oproti predchodkyni, ale táto wéerka mi nepripadala nijako neohrabane. Ovláda sa pekne, ale na motore je jasne poznať, že je to endurko, aj keď s naladenou mx mapou. A to isté aj podvozok s pneu. Viem si na tom predstaviť absolvovať aj mx závod, ale skôr len tak do počtu k endurkovým podujatiam. Ak by som to chcel myslieť trochu vážnejšie aj na amatérskych kros závodoch, určite by som prerobil podvozok a vymenil obutie. Tie pneu boli na tomto podklade pre mňa dosť limitujúce. Zdali sa mi trošku menej „zakusujúce“ a teda motorka strácala na akcelerácii aj na decelerácii. Inak čo sa hmotnosti týka, tak je to kompletná hmotnosť pri stave, v akom je homologovaná do premávky. Takže blikače, speťáky, ťažký výfuk a ostatné zbytočnosti...
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Yamaha | Yamaha | Yamaha |
Model: | YZ 250 F | YZ 450 F | WR 450 F |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | ||
Kategória: | Cross | Cross | Enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 250 ccm | 449.7 ccm | 449 ccm |
Kompresný pomer: | 13.5 : 1 | 12,5 : 1 | 12.3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77.0 x 53.6 mm | 97.0 x 60.8 mm | 95.0 x 63.4 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (5V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 310 mm | 310 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 315 mm | 310 mm | 305 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 250 mm | 250 mm | 250 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 MS32 | 80/100-21 MS32 | 80/100-21 51P |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 245 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 100/90-19 MS32 | 110/90-19 MS32 | 120/90-18 65P |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 105 kg | 111 kg | 129 kg |
Výška sedla: | 965 mm | 965 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1475 mm | 1480 mm | 1475 mm |
Dĺžka: | 2165 mm | 2180 mm | 2315 mm |
Šírka: | 825 mm | 825 mm | 825 mm |
Výška: | 1280 mm | 1311 mm | 1275 mm |
Svetlá výška: | 330 mm | 335 mm | 335 mm |
Objem nádrže: | 7.5 l | 7.5 l | 7.2 l |
Pridané dňa: 18.11.2013 Autor: mikulec