http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Alpy² na kvadrát

[Mototuristika - Európa - Výlet]

Alebo ako sme sa do Slovinska vybrali. Jedná sa o voľné pokračovanie článku (Ako išli 2-valce na vandrovku). Naša príprava spočívala vo výbere zaujímavých ciest, miest a priesmykov podľa Google maps a cestopisov na MR...

Naša príprava spočívala vo výbere zaujímavých ciest, miest a priesmykov podľa Google maps a cestopisov na MR. Cez zimu som si kúpil textilné brašne práve pre túto akciu a nemohol som sa dočkať, kedy ich použijem. Ako padol prvý návrh na konkrétny termín padli aj hrdinovia, čo sa s účasťou dušovali. No nevadí, naše plány to už neohrozí. Finálna zostava: ja (mzetz150) a brat KaTeM.

1. Deň 16.6. (Rajec-Gusswerk)

Typicky zle prespaná noc pred odjazdom. SHMÚ predpoveď počasia na SK nejasná. Nakoniec padlo rozhodnutie a okolo 8 balíme. Posledná kontrola všetkých vecí a vyrážame. V PB sa stavíme pre vytlačené cestovné poistenie. Ja veziem 2 plné textilné brašne, plus dôležité veci v ruksaku. KaTeM vezie seba, kreditku a hrebeň :D. Strádujeme si to po D1 do BA, trošku pohadzuje, ideme v pohode 100-110km/h. Pred obedom prechádzame BA a razom sme v Kittsee práve na obed. Keďže sa pripomenul aj žalúdok ohrievame domácu pizzu na mojom motore.

 Prvý obed v zahraničí - domáca pizza
Prvý obed v zahraničí - domáca pizza

V Parndorfe Andrej hľadá benzínku, ja hľadám kadibúdku. V Eisenstadte je už teplo, narozdiel od SK. Cesty sú plné a dávam krátky oddych v poli. Pollstich, Permitz. O 16:00 sme na Alpengasthof Kalte Kuchl, fotíme sa pri Gasthofe a v prvej zatáčke vidíme ako to „položil“ motorkár, ktorý išiel oproti nám.

 Zastávka pri tom slávnom Kaltekuchl
Zastávka pri tom slávnom Kaltekuchl

Tak obozretne prechádzame cez prechod. KK sme zhodnotili ako zradný. Je rýchlejší ako passá a na prvý krát nepredvídateľný – chýbali značky zákrut. Andrejovi to ale nestačilo a dáva si KK ešte raz. Na druhej strane sa ale začína zaťahovať a v niektorých dolinách je búrka, s ktorou sa následne hráme na naháňačku. Nakoniec sme jej utiekli po lesnej ceste na Hubertussee.

 KaTeM pri jazere Hubertussee
KaTeM pri jazere Hubertussee

Robíme pár fotiek, po mokrej ceste míňame Mariazell Mariazell - Bazilika narodenia Panenky Márie, skracujeme si trasu a vypúšťame Leoben a Bruck and der Muhr. V Gusswerku hľadáme ubytko a nie sme sami, hotel je drahý, pokračujeme na Wildalpen Wildalpen - cesta 24 a napokon nachádzame Gasthof o 19:00. Cena je rozumná, dojedáme zásoby, fotíme historickú MVE a plánujeme trasu na druhý deň.

 Večer - Gasthoff pri Wildalpen
Večer - Gasthoff pri Wildalpen

2. Deň 17.6. (Gusswerk-Innerkrems)

Vstávame skoro. Vyrovnáme účty a vyrážame na Wildalpen. Vychádza slnko a dolina je miestami zahalená v hmle – túto cestu odporúčam. V mestečku za WA stretávame na benzínke gang historických motocyklov z DE. Nepodarilo sa im ani nám dohodnúť s tankovacím automatom. Kávomat je zhovorčivejší, ale motorky na kávu nejazdia. Spolu s Nemcami ideme do najbližšieho mesta, kde spoločne tankujeme. Smerujeme na Liezen, kde chytáme dlhú zápchu a horko. Pomaličky predbiehame kolónu a dostávame sa na začiatok, kde sa opravuje cesta. KaTeM konštatuje, že sme prasce jedny dopotené. Obedujeme u pani v rodinnom hoteli, Wienerschitzel mit Pommes. Stúpame do hôr, Solkpass Sölkpass – krásny, až na ten obľúbený Rollesplit (vysypaný piesek – akože oprava, ktorý sa s horúcim asfaltom lepí na kolesá i celú motorku a zároveň ostreľuje ostatných účastníkov premávky). Na vrchole narážame na neoznačené zákruty a vyschnuté jazero. Drážky nášho dezénu nás vedú okolo krásnej rieky Muhr a cestu do St. Michael si skracujeme cez Katschberg pass Katschberg Pass (1641 m), kde sú 15% klesania a prázdna cesta. V Katschberg stretávame prvú aj poslednú policajnú hliadku v zahraničí. Merali, našťastie sme dodržovali. Po ťažkom presviedčaní prehováram Andreja na Maltu.

 Malta - nie Sicilská, nie Slovenská
Malta - nie Sicilská, nie Slovenská

Došli sme na koniec doliny a stále frflal ako stará baba. Na mýtnici som ho pozval. Cesta hore je úžasná, keby sa dalo, tak sa s ňou ožením : ). Zastavíme sa na semafóre kde svieti 20 min wartezeit. Andrej sa rozhodne otočiť to ešte raz. Ja fotím vodopád na vyhliadke. Z 20 min sa zrazu stalo 13-7-2 a go. Andrej to nestihol. Nuž idem sám. Cestu si užívam a čakám ho hore, robím fotky z priehrady, študujem tabule.

 Priehrada - Malta
Priehrada - Malta

Spoločne ideme späť. Špecialitkou je mokrý tunel so zátačkami. Tankujeme a kupujeme diaľničné známky. Chceme ísť na Nockalmstrasse, ale v noci je uzavretá pre motorky. Ubytujeme sa v Innerkrems u babičky Bergmannovej. Spokojne zaspávame so sliepkami, nevediac čo nás čaká zajtra.

 Tešíme sa na Nockalmstrasse
Tešíme sa na Nockalmstrasse

3. Deň 18.6. (Innerkrems-Belluno)

Ráno vstávame s kohútmi. Dáme si skvelý Fruhstuck. S plným bruchom a plní síl vyrážame na Nockalmstrasse Nockalmstrasse. Cestu si užívame lebo ráno je prázdna a výhľady sú krásne. Fotíme, kocháme sa. Schádzame do Reichenau.

 Klesanie z Nockalmstrasse
Klesanie z Nockalmstrasse

 Skúšam miestnu eko-mašinu
Skúšam miestnu eko-mašinu

Nedorozumením sa dostávame na Falkertsee Falkertsee, ale nie je čo banovať je tam krásne. V Paternione hustne premávka. Horským prechodom pokračujeme do Herrmagoru – krajina a kultúra Ztalianovitieva. V Herrmagore na benzínke stretávame gang skútristiek v šatičkách, natankujú za 3 E a so bzukotom včeliemu úľu vlastným zmiznú. Posledný pass v Rakúsku (Naßfeld) Nassfeld Pass (Passo di Pramollo) je úplne skvelý, klopím to čo mi brašne dovolia :D. Sme na vrchole a začína sa útrapa menom Taliansko, nadol je len cesta 3. triedy a pochybnej kvality.

 Vstupujeme do Talianska
Vstupujeme do Talianska

Hneď za vrcholom sa porúča aj navigácia a odmieta navigovať v Taliansku, preto sa strácame hneď v prvom mestečku. Tolmezzo, Villa Santina – dávame si pizzu a oddychujeme v tieni. V budove je krásnych 33°C, motorky sa rozpaľujú vonku. Ešte šťastie že moja motorka nie je vybavená núteným chladením chladiča, inak by som mal výčitky, že sa prehrieva. Pohybujeme sa v okolí Ampezzo a trielime na passo Rest Passo Rest, navigácia 0 bodov. I keď to názov evokuje, moc rest to nebolo. Nedoporučoval by som tam ísť na večer (dlhý úzky pomalý). Prechod sa trochu preťahuje. Tramonti di Sopra – navigácia už nevie v ktorej krajine sme, blúdime po SP62, kde dostávam krízu, trápime sa. Som vyšťavený a unavený z tepla. Našli sme pochybné napájadlo, možno zvieracie v Andreis. Pred pitím sa okúňame, ale Andrej tam vstrčil hlavu a napil sa ako ťava. Keďže sa mu nič nestalo, tak som sa napil aj ja : ). Nachádzame cestu SP251 – ktorá je úžasná. (Bárcis, Lago di Bárcis) Okolo Lago di Barcis, cesta SR251 . S poslednými lúčmi slnka sme dorazili do Belluna, kde sa začala kalvária s ubytovaním. Nakoniec sme sa nejak dorozumeli a poslali nás do IGLU (zmrzlinárne) na privát. Človek by nečakal horko na izbe v zmrzlinárni. O 10 večer bolo ešte 28°C. Talián chcel za cimru 27 E bez fruštuku za osobu. Pred spaním škrtáme odvážne plány jazdenia po Taliansku, aby sme sa vrátili do konca schválenej dovolenky. Andrejovi sa dnes pokazil mobil, vypol sa a zostal mŕtvy. Odvtedy len posmrtné vibrácie a displej čierny. Taliansky zmätok bol asi silné kafé na severskú Nokiu. Celodenná navigácia ostáva už len na mojom telefóne.

4. Deň 19.6. (Belluno-Grappa-Chisaforte)

Opäť vstávame s hydinou, vyrážame na plné cesty, tankujeme drahý italský benzín. Kotúľame sa na Feltre a potom smer Passo Grappa. Krajina je južnejšia, cítiť vnútrozemie, sucho a teplo. Stúpanie na Grappu je dlhé ale rýchle. Na vrchu nás privítajú horské lúky, kde nachádzame Zimmer frei. Nasleduje niekoľko km prejazd po horských lúkach, krásna scenéria, vojenský vysielač a výhľad do hlbokého údolia.

 Monte Grappa - čo som to len zabudol?
Monte Grappa - čo som to len zabudol?

 Monte Grappa - tam hore niekde je vysielač
Monte Grappa - tam hore niekde je vysielač

Naopak klesanie je dlhé a únavné, ostré zatáčky so štrkom a to teplo... Bassano del Grappa – útrapa pokračuje, rušíme ďalšie cesty v danom pohorí, v horúčave a silnej premávke smerujeme do Treviso, Porderome a Udine. V Tarcente si dávame okruh v Julských alpách po hranice so Slovinskom, cesty sú krásne ale pomalé, neoznačené a dlho mimo civilizácie. Cesta bola tak na 2-ku, 30-40 km/h, nestretli sme žiadnych ľudí, ani autá. Navigácia sa stratila, a smerové šípky posielali do dedín, ktoré nie sú ani v autoatlase. Dochádza nám benzín, skracujeme okruh a sme radi že sa nám na výpary a s vypnutými motormi podarí zplachtiť do Attimis. Tankujeme na benzínke, ktorú obsluhuje talianský Argentínčan a nemožno sa s ním dohovoriť kde je pizzeria. Nakoniec vlčíme v Tarcente. KaTeM zdraví motorkára, ktorý si to následne s Banditom ustelie na prechode pre chodcov, kde dostal šmyk na predné koleso. Po večeri rušíme pomalé okruhy v Julských alpách a presúvame sa po peknej strade SR13 cez Moggio do Chiusaforte. Tu sa ubytujeme u vydridušky, čo nevie ani po EN, DE ani posunky. Platíme 30 E/os – hold prišli sme neskoro a žiadne iné ubytko nebolo. Na ubytovni sme sami. Večer si prejdeme podhorské mesto, vyfotíme rieku a dojedáme kaizerkové zásoby.

 Chiusaforte v noci
Chiusaforte v noci

5. Deň 20.6. (Chiusaforte –Nova Gorica- Jadranovo)

O 7 vstávame ako Bob a Bobek, balíme sa a mažeme reťaze v hesle „kdo maže ten jede“. Po krásnej SP76 smerujeme do Slovinska na Passo di Predil Passo di Predil, priesmyk do Slovinska (za zmienku stojí vracák v tuneli). Scenéria a vychádzajúce slnko je úžasné.

 Passo di Predil - zrána
Passo di Predil - zrána

 Vstupujeme do Slovinska
Vstupujeme do Slovinska

Podľa informácii z motoride, táto značka upozorňuje na rekord miestneho jogurťáka, ktorý to položil a ešte 6 km sa šúchal! Obrovská radosť keď opúšťame Taliansko a vstupujeme do Slovinska. Hneď odbočka na Mangart Priesmyk Mangart, ale kača páľené - je tam zákaz vjazdu motorových vozidiel. S dlhým nosom klesáme na Bovec. V kempe stretáme peknú SlovEnku : ) - Andrej sa čuduje, že je tým „Slovincom“ dobre rozumieť. V Kobaride ideme navštíviť Kobaridské múzeum WWI Múzeum 1. Svetovej vojny Kobarid – ako sme sa dočítali v jednom cestopise. Pani je veľmi ochotná a múzeum je vskutku zaujímavé. Konečne som sa dozvedel kto bol v 1.Sv.Vojne s kým a proti komu!

 Andrej pred múzeom 1.Sv.Vojny v Kobaride
Andrej pred múzeom 1.Sv.Vojny v Kobaride

Pokračujeme do Mostu na Soči. Pri moste oddychujeme a ohrievame si starú pizzu na motore.

 Most na Soči
Most na Soči

Vraciame sa na horskú cestu nižšej kvality, ktorá je nudná a pomalá (tu sme nevediac minuli horské múzeum WWI). V kanáli sa pripojíme späť k Soči a štrádujeme si to do Novej Gorice. V tom speku stíhame posledný vstup do Škocjanskej jamy Jaskyňa Škocjanske Jame (UNESCO) (12°C) - ktorá bola nádherná a doporučujem všetkým. To vstupné stojí za to! V jaskyni som bohužiaľ stratil puzdro na mobil – ak ho nájdete prosím prineste mi ho : )

 Zrútená časť - Škocjanske Jame
Zrútená časť - Škocjanske Jame

Ďalej Kozinec, Novi Grad, Rijeka (HR) – v meste sa motáme s navigáciou skoro 2 hodiny. 21:30 sme dorazili do Jadranova. A hneď pri značke nás odchytila bábuška a máme krásny apartmán za 35 E na noc. Zjednali sme na 2 dni. Vybalíme motorky, sprcha a spať, zajtra je oddych.

6. Deň 21.6. (Jadranovo)

A na šiesty deň oddychoval-i. Ja spím čo to len dá. Na 11 sa dotrepeme do obchodu, kúpim chleba, opaľovací krém a Colu. Okolo obeda sa dovezieme na motorke k moru.

 Moja Suzka prvý krát pri mori
Moja Suzka prvý krát pri mori

Je tu pohodička, ale vďaka prameňom sa mieša 25 a 12°C voda. Sú to mierne šoky. Poplávame, pozrieme pláž, Chorvátky a najeme sa v reštike. Andrej zisťuje že reťaz melie z posledného a tak u dedka z apartmánu opravujeme motorku. Napíname reťaz – nástroje : (Kľúč, WD40, dlhá hrdzavá tyč).

 Napínanie reťaze s odbornou asistenciou
Napínanie reťaze s odbornou asistenciou

Dedko z ubytovania je veľmi zhovorčivý, rozumie nám po Slovensky a rozpráva nám samé zaujímavosti. Núka nás cigaretami a chce aj uliať. Dokonca nám požičal notebook, aby sme si stiahli fotky z foťákov a videá z kamery na USB-flash disk! Poobede dáme ešte jedno plávanie a večer pred západom sa vyberieme na výlet na Krk, na ktorý sa musí cez platený most. Krk bol sám o sebe pekný ale tá večerná doprava bola nenormálna. No aspoň sme vyskúšali nové žiarovky v svetlometoch – Osram Super Tuti Fruti White Blue Power Night Breaker.

 Nočná idylka na Krku
Nočná idylka na Krku

Večer sa vrátime na apartmán a plánujeme ďalšie trasy. Vo správach dávajú prívalové dažde tak skracujeme výlet, rušíme Maribor a skracujeme Slovinskú časť.

7. Deň 22.6. (Jadranovo-Ljublana-Vršič)

Vstávame o 8:00, odchádzame z ubytka, lúčime sa s dedkom. Na cestu sme dostali balík bôbového lístia. Znovu blúdime v Rijeke. Prechod do SLO je uzavretý a musíme ísť na upchatý hlavný ťah. Navštívime jaskyňu Postojna Jama motoride.sk/?waypoint=1000 – ktorú výrazne nedoporučujem.

 Postojna Jama
Postojna Jama

Aj keď sme to uhrali na študentské vstupy, bolo to drahé a hodne masové. Jaskyňa bola krásna, ale hnali tam 400 ľudí ako ovce bez výkladu. Uvážili sme, že by bolo nemorálne platiť aj parkovné za motorku a tak sme to strihli medzi kvietky a rýchlo ušli – možno po nás ešte Parking-man pátra :D. Ešte na chvíľku sa otočíme ku krásnemu Predjamskému hradu Predjamsky zámok, Postojna – ale dnu nevstupujeme, aj tak sme strávili už veľa času v jaskyni ... Začína pohadzovať a rýchlo smerujeme na Ljublanu.

 Predjamský hrad - SLO
Predjamský hrad - SLO

Fúka nepríjemný bočný vietor, dávame si extra pálivú pizzu a prvý krát za výlet máme free wifi (snoríme predpoveď počasia na mobile). Pokračujeme na Tržič a konečne stúpame do hôr. Naše kroky vedú na jazero Bled.

 Jazero Bled a ostrov
Jazero Bled a ostrov

Nebyť tej studenej vody, tak namiesto dovolenky k moru idem tam. Kvôli Andrejovi vypúšťame Bohnijské jazerá Jazero Bohinj – vrátime sa o rok. Začína sa stmievať, trochu blúdime v Triglavskom národnom parku. Tu sa asfaltka zmenila na makadam asi na 10-12 km (sme zaprášení ako z Dakaru). Bahniakovi Andrejovi to nevadí, ale motorky sa sťažujú. Stúpame na Vršič, no výrazne sa ochladilo a cesta je po búrke. Slovinci to majú vymakané a do všetkých vracačiek nainštalovali biker-friendly mačacie hlavy. Cestou nás predbiehajú 2 Česi, s ktorými na sedle dávame pokec.

 Pohľad na podvečerný Vršič
Pohľad na podvečerný Vršič

Minulú noc spali na hulváta pod motorkami, a dnes sa pripoja k nám v hľadaní privátu. Zostup z Vršiča je krásny - plný zátačok. Hneď pod Vršičom nachádzame ubytko u babičky za 15 očí v staručkom domci nad riekou Soča. Večer ešte kecáme s českými cestovateľmi a pučíme sa od smiechu.

8. Deň 23.6. (Vršič – Villach – Viedeň – BA – domov)

Budíček a trasa je už jasná. Slovenské raňajky a pohľad na Soču.

 Slovenské raňajky
Slovenské raňajky

 Ranný pohľad na Soču
Ranný pohľad na Soču

Bratři ešte jedia a my štartujeme popredu. Smerujeme na Bovec a naposledy váhame pred odbočkou na Mangart.

 Zákaz vjazdu, prečo? Prečo ??
Zákaz vjazdu, prečo? Prečo ??

Potom už len Passo di Predil, Tarvisio, Rakúsko, tankujeme a vo Villachu vybehneme na diaľnicu. Keďže nás čaká dlhý presun po diaľnici na naháčoch bez štítu, znižujeme cestovnú rýchlosť na 110 km/h, diaľnice sú prázdne takže neprekážame. Počasie sa zhoršuje, pri Grazi dávame pauzu a ohrievame pizzu na motorke. Starší rakúsky pár na motorkách pochváli moju GS – vraj je to dlho sériovo vyrábaná motorka, veľmi obľúbená a spoľahlivá (spomína niečo o pól milióne kusov). Pani má ER5 a pokukuje po Andrejovej ER6n – a najradšej by už ďalej pokračovala na nej. Potom je už cesta prostá, do Viedne, kde asi 60 km pred poriadne zmokneme. Vo Viedni prestane pršať, tak zhadzujeme nepremoky a sušíme sa vo vetre. Podvečer dorazíme do BA, kde po prvých 10 km stretneme 3 bláznov v autách (aha už sme doma). Cestu po D1 strpčuje protivietor, oddych si vyberáme pri TT a TN. Nakoniec sme šťastlivo doma.

 Známejší hrad
Známejší hrad

Záver

Spolu to bolo 2900 km, 8 dní, 5 štátov, 3x pizza, Wienerschnitzel.

Celková priemerná spotreba mojej GS 500 E (s brašňami) bola 3,53 L/100km, Andrejova ER6n sa dostala tesne pod 4 L/100km.

V sezóne 2014 sa chceme vrátiť a poriešiť resty, ktoré nám v Slovinsku zostali.

Pridané dňa: 14.01.2014 Autor: mzetz150

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk