Anketa:
Priesmyk Mangart, Slovinsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Zaujímavý výstup na skalnatý vrch v slovinských Alpách. Z miesta je nádherný výhľad na slovinskú a rakúsku stranu Álp. Priamo do sedla položeného vo výške viac ako 2500 m.n.m sa dá prísť priamo autom alebo motorkou, slovinci vyberajú 5 eur za moto/auto za výstup.
Video: Cesta pod Mangart
Video: Mangart 2014
Články:
- Italy trip 2013
- Môj „veľký“ Triglavský okruh
- 5 dňová: Rakúsko - Slovinsko
- Alpy² na kvadrát
- Motovýlet do Slovinska
- Trikrát a dosť alebo Júlske Alpy
- Lombardia a Dolomity 2015
- Via ITALIA 2016
Fotogaléria:
09.10.2011 - vietorr

09.10.2011 - vietorr

30.03.2011 - mark

10.08.2010 - derbi

10.08.2010 - derbi

10.08.2010 - derbi

12.08.2008 - avatar3

12.08.2008 - avatar3

12.08.2008 - avatar3

12.08.2008 - avatar3

18.04.2006 - zeze

18.04.2006 - zeze

18.04.2006 - zeze

18.04.2006 - zeze

18.04.2006 - zeze

18.04.2006 - zeze

Detaily:
Krajina: | Slovinsko |
Región: | Alpy |
Typ: | Priesmyk |
Pridal: | avatar3 12.08.2008 (06:00) |
Poloha: | N 46.441 E 13.642 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 30527 |
Nadmorská výška: | 2678.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Obojsmerná prístupová cesta je pomerne úzka a treba dávať veľký pozor na oproti idúce autá.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Passo di Predil, priesmyk do Slovinska, Slovinsko | Priesmyk | 5.5 km JZ |
2. | Vršič, Slovinsko | Priesmyk | 9.1 km JV |
3. | Ruska Kapelica, Slovinsko | Pamiatka | 9.6 km V |
4. | Pevnosť Kluže, Slovinsko | Múzeum | 9.7 km JZ |
5. | Wurzenpass / Korensko sedlo, Rakúsko | Priesmyk | 12.0 km SV |
6. | Sella Nevea, Taliansko | Trasa | 14.0 km JZ |
7. | Vyhliadka Aljažev Dom, Slovinsko | Vyhliadka | 15.7 km V |
8. | Vodopád Boka, Slovinsko | Prírodný úkaz | 18.0 km JZ |
9. | Villacher Alpenstrasse, Rakúsko | Priesmyk | 19.2 km SV |
10. | Vodopád Peričnik, Slovinsko | Prírodný úkaz | 19.4 km V |

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!