http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Cesta na Rally Albania 2014 – Úprava KTM LC4 Rally 1. časť

[Šport - Rally]

Hneď v prvý deň, čo sme sa do toho s Momulom pustili, to zhrnul jednou vetou: „Vieš, ono by na nej nebolo toľko roboty, keby sa nebol do toho vŕtal...“ Niet čo dodať, tak je!

Z mojej doterajšej tvorby je zrejme jasné, že nemám problém priznať sa ku kadejakým hovadinám a blbostiam. Niektoré ma len napadnú, nanešťastie mnohé aj zrealizujem. Budem v tom pokračovať – myslím v tom priznávaní sa, nie v tých hovadinách! Vy sa možno zabavíte a zo mňa neubudne...

 Ako by ju niekto zbil
Ako by ju niekto zbil

U Momula


Poznáme sa už dlho - je to zlatý človek a má skvelú, a najmä precíznu robotu. Bývame od seba 15 minút. Momul súhlasil, že moja oranžová láska zaparkuje k nemu do garáže a odíde odtiaľ ako znovuzrodená. Robíme na nej spolu raz za týždeň. Nóóó, robíme spolu... On robí a ja muklujem a robím takú tú brblačku okolo. Ale pri všetkom som, viem čo je ako urobené, vidím všetky zapájania a to je úplne kľúčové pre znalosť stroja a schopnosť riešiť problémy v teréne. Dobre sa s ním robí aj preto, že múdro radí a pritom rešpektuje zákazníka aj v prípadoch, ak nie celkom súhlasí.

 No čo s tým?!?
No čo s tým?!?

Východiskový stav:

Východiskový stav súčasnej prestavby bol vlastne model Evo3. Vysvetlím....

 Evo I - kokpit
Evo I - kokpit

Evo I bol stav pred Rally Albania 2012, kedy som bol so sebou strašne spokojný, ako dobre som si motorku pripravil. Naivný blbec... Kokpit bola vlastne zlátanina z hliníkových kusov a trojnohej nadstavby pre uchytenie roadbook-u, a jediné čo držalo bola platňa pod roadbook-om. Elektriku som úplne zbytočne skomplikoval a prekombinoval, a proste celkovo urobil zle. Na zadný blatník prišla hliníková krabica na náradie, v ktorej som vozil okrem iného všetko potrebné na opravu defektu, t.j. kopec železa. Vôbec som neodhadol, akým odstredivým silám sú koncové časti motorky vystavené. Toto obdobie úpravy mojej kátéemky možno najlepšie označiť ako obdobie tuposti. Krabica plná železa na konci podsedlovky bola vrcholným dielom tohto obdobia! A tie spínače... Na každú sprostosť samostatne, ako v lietadle – to bol komentár každého, kto mal to šťastie, že to videl na živo :-).

 Evo I - celkový pohľad
Evo I - celkový pohľad

Evo II bol dôsledok úprav počas Rally Albania 2012. Kokpit som musel zosilňovať dlho do noci po každej etape. Vždy som pridával nejaké vzpery, opravoval poškodené časti, doťahoval, no skrátka hrôza. Myslím, že to bolo v 4. etape, keď sa začal porúčať výfuk. Z jeho ôsmych nitov zostali len dva a nejakým zázrakom to udržali až do bivaku, kde som ho nanovo nitoval. V tento istý deň zároveň prdla podsedlovka pod ťarchou krabice s náradím. Našťastie pred dňom voľna a tak sa to podarilo pozvárať a dať zase dokopy.

Evo III bol stav po opravách a úpravách kokpitu po návrate z Rally Albania 2012, aby sa dali absolvovať nejaké domáce záležitosti (SandBaja 2013). Každopádne to bolo celé jedna grcka a zrelé konečne na nejakú serióznu prerábku.

 Evo III na Sand Baja 2013
Evo III na Sand Baja 2013

Zrod KTM LC4 Rally:

Momul dal do poriadku štartér, kam išli nové uhlíky. Ďalej treba z motorky zhodiť všetko, čom som na ňu za roky navešal a čo som na nej prerábal. K môjmu obdobiu „tuposti“ patrila predstava, že budem mať kátéemku zároveň na adventure cestovanie a zároveň na rally. Preto na nej boli napr. vyhrievané rukoväte a mazanie reťaze. No čo Vám budem hovoriť – blbec...

 Chúďa ošklbané
Chúďa ošklbané

Na cestovanie výborné, ale na rally absolútne nevhodné Oxfordy idú dole a osadzujú sa penové rally gripy. Už len prvý dotyk s nimi a je mi jasné, aká hovadina to predtým bola. Pokračuje sa odstrojením predku aj zadku. Nanovo sa zvára podsedlovka, ktorá bola v Albánsku len provizórne vyriešená mechanikom tímu EAO. Kontrolní otázečka soudruzi: v článku Cesta na RA 2014 - Čo nás čaká v Albánsku? na druhej fotke pod servisným stanom pri nákladiaku EAO stojí jeden bradáč v bledohnedom tričku. Zdanlivo tam stojí len tak podaromnici, ale v skutočnosti čaká na zvárača. Kto by to tak asi mohol byť?!?

 Pán majster v akcii
Pán majster v akcii

Síce mám z LC4-ky všetky pôvodné diely a teoreticky (aj prakticky...) je možné uviesť ju do pôvodného stavu, ale predpokladám, že to už nikto nikdy neurobí. Všetko podriaďujem určeniu motorky na rally. Kokpit je vystavený neskutočným vibráciám a nárazom, preto musí zniesť veľa. V kokpite bude len to nevyhnutné, kvôli minimálnej váhe. Obzvlášť radosť má z Touratech roadbook-u! Len ťažko môžem sprostredkovať tie pocity, s akými som obzeral elektrické roadbook-y u ostatných jazdcov, zatiaľ čo ja som ručne prevíjal ten môj. Zakaždým, keď v spravodajstve z veľkých rally počujem, že pretekárovi odišiel roadbook a musel prevíjať ručne, tak si hovorím: „...to poznám!“. Už len tento profi kúsok navigačnej techniky je splnením jedného malého sna. Veľký a ťažký Tripmaster je nahradený druhým TrailtechVector-om. Aj pôvodný dosť veľký budík otáčkomera ide preč a nahradí ho malý digitálny a nič vážiaci otáčkomer/merač motohodín.

 Prvé cvičné osadenie
Prvé cvičné osadenie

Prečo dva Vector-y? Každý je samostatne napojený, má vlastný snímač magnetu na kolese a vlastný diaľkový ovládač. Výpadok jedného ma nevyradí z možnosti navigovať. Ak totiž náhodou odíde elektromotor v roadbook-u, ešte stále sa dá prevíjať manuálne, ale ak odíde jediné počítadlo, nie je sa podľa čoho navigovať. Zároveň je možné v prípade chodu oboch nastaviť pre každý iné zobrazované údaje.

 Samostatné snímače magnetu pre každý Vector
Samostatné snímače magnetu pre každý Vector

Elektrika je zásadne prerobená a všetky moje nekvalitné zásahy sú odstránené alebo urobené poriadne. Spínačka je nahradená vypínačom. K spínaciemu vypínaču pribudli ešte dva ďalšie. Jeden na svetlá, druhý na kokpit. Bude tak možné odstaviť podľa potreby jednotlivé okruhy, ak by sa objavil problém s elektrikou a bolo treba šetriť šťavu. Každý okruh samozrejme so svojou poistkou. Sú vyvedené káble na dobíjanie batérie s rýchlokoncovkou pre Omnimate a káble, na ktoré bude po administratívno-technických prebierkach pripojené GPS sledovacie zariadenie pridelené organizátorom RA.

 Evo I v praxi – prvý deň, ešte to nebolo dolámané...
Evo I v praxi – prvý deň, ešte to nebolo dolámané...

A potom je tu kopa drobností, ktoré nie sú tak viditeľné. Rozobrať a vyčistiť ovládače na rajdách, plynový šúlec (aby sa konečne vracal tak ako má), vyriešiť uchytenie ovládača roadbook-u, napraviť a znovu zvariť dokrkvané stupačky, rozšíriť šusplech...

Stav k 19.01.2014 je viac ako potešujúci – dnes sme zapojili a vyskúšiali roadbook, odskúšali spínače a som nadšený. Zatiaľ sa prestavba vyvíja podľa tých najlepších predstáv. Každý jazdec si chce pred pretekom pripraviť motorku tak, aby po každej etape bolo potrebné len dotankovať, skontrolovať/vymeniť vzducháč, vyčistiť a namazať reťaz. Tak verím, že sa nám to podarí.

 Stav k 19.01.2014
Stav k 19.01.2014

Až bude motorka znovuzrodená ako KTM LC4 Rally, čaká nás podvozok. Ten bude riešiť FARYN. Kátéemka by mala byť komplet pripravená na prelome februára/marca. Neviem sa dočkať, až ju poriadne prevetrám.

Pridané dňa: 23.01.2014 Autor: Landal

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk