http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Vyskúšali sme šidlá pre vodičáky A2: Hondu CB500X a Hondu CB500F

[Testy a predstavenia - Test]

Honda pre rok 2016 inovovala svoj päťstovkový modelový rad. Nám sa do rúk dostali CB500F a CB500X. V čom sa líšia a v čom sú rovnaké? To sa dočítaš v našom teste.

Text: datadive
Foto: datadive, Jan Zemiar

Honda mala v ponuke dlho legendárnu CB500. V roku 2012 si honďáci povedali, že zoberú útokom cieľovú skupinu zákazníkov s vodičákmi skupiny A2 a pustili do sveta hneď tri nové päťstovky: CBR500R, ktorá dizajnovo kopírovala Fireblade, naháča CB500F a CB500X, najmenšie cestovné endrurko vo svojej ponuke.

Honda CBR500R CB500F CB500X
Honda CBR500R CB500F CB500X

Posledné inovácie sa týkali najmä dizajnu, technika ostala rovnaká, pribudlo veľa originálneho príslušenstva, ktoré obsahuje aj "carbon look" dielce.

Honda CB500F Príslušenstvo, Honda CB500X Príslušenstvo

Technika a dizajn

Motor (471 ccm) ostal bez zmien, ak teda nerátam hnedé dekle pre modely CBR a CB500F. Hovoríme o radovom dvojvalci so štvorventilovou technikou a PGM-FI vstrekovaním, ktorý má maximálny výkon 35 kW (8500 ot.) a krútiaci moment 43 Nm (7000 ot.). Valce a piesty sú prebraté z CBR600RR a konštrukcia bloku motora z CBR1000RR (napr. kanáliky pre rozvod chladiaceho média). Samozrejme, všetko upravené tak, aby sa to zmestilo do limitov A2. Ojničné čapy pootočené o 180°, vyvažovací hriadeľ, nová menšia vodná pumpa, nové menšie a ľahšie čerpadlo oleja, rozvod DOHC (rozvodová reťaz aj ozubenia ošetrené vanádiom). Dôraz bol kladený na maximálne utlmenie neželaných vibrácií, nízku spotrebu, nenáročnosť na údržbu, spoľahlivosť a vysoký kilometrový nábeh. Proste nech sa to netrasie, nežerie trávu popri ceste a niečo vydrží.

Prevodovka je klasická šesťstupňová. Pre všetky päťstovky dostali rovnaké prevodové pomery. Brzdy majú všetky rovnaké, teda vpredu 320-mm kotúč okusuje dvojpiestik od Nissinu, a jednopiestik z rovnakej fabriky okusuje vzadu 240-mm kotúč. Brzdy sú vybavené systémom ABS.

Rám chrbticový, konštrukcie Diamond, pozváraný z chróm-molybdénových rúrok je tiež spoločný pre všetky modely. CB500X má o stupeň väčší sklon prednej vidly. K odlišnej ergonómii medzi modelmi F a X, prispieva určite aj mierne odlišný podvozok, vyššie sedlo (o 20 mm) a vyššie riadidlá na Xku. Jemné rozdiely v stavbe sa potom prejavia na celkových rozmeroch, rázvore, svetlej výške. Rozdiel je aj v objeme palivových nádrží, Xko má 17,3 litra a eFko 15,7.

Rozmery CB500F a CB500X:

Model dĺžka šírka výška svetlá výška rázvor pohotovostná hmotnosť
Honda CB500F 2075mm 780mm 1060mm 155mm 1410mm 192kg
Honda CB500X 2095mm 830mm 1290mm 170mm 1421mm 195kg

Honda CB500X 2016
Honda CB500X 2016

Na podvozku sa dá nastaviť predpätie vpredu aj vzadu. Xko má vyššie zdvihy. Priemer rúrok prednej vidlice je 41 mm. 17-palcové kolesá odliate z hliníkovej zliatiny majú na Fku obuté Dunlop Sportmax D222 a na Xku Dunlop Trialmax D609 (120/70, 160/60).

Prístrojovka ukazuje klasiku: ovládanie select/reset, bez prekvapenia. Xko ju má oranžovú, Fko modrú. Obe pekne čitateľné, ale na oboch mi chýba informácia o zaradenom prevodovom stupni, ktorá by sa určite začiatočníkom zišla.

Ovládacie prvky sú primeranej kvality. Všetko je na svojom mieste, až na klaksón a smerovky, ktoré sú vzájomne prehodené oproti tomu ako som zvyknutý. Honda to tak robí od roku 2010 a asi na to majú dôvod.

Honda CB500F 2016
Honda CB500F 2016

Po dizajnovej stránke sa toho zmenilo na oboch testovaných modeloch najviac. Obe motorky dostali full LED predný svetlomet, zadné LED svetlo, takže žiarovky ostali už iba v smerovkách. Na eFku prepracovali bočné miniplasty a prednú masku, ktorá dostala agresívnejší vzhľad. Na Xku prešli zmenou tiež bočne plasty a predná maska, plus vyššie plexi, ktoré sa dá po uvoľnení skrutiek nastaviť do dvoch pozícií. Čo rozhodne môže Xko Fku po dizajnovej stránke závidieť, je výfuková koncovka.

Zadné partie oboch modelov sa líšia asi najviac. eFková mi príde taká, ako to povedať, zbytočne široká, a to ucho, hmm. Xková sa mi páči viac a po bližšom preštudovaní som na madle pre spolujazdca objavil predprípravu na pavúka (drážka zospodu) a háčiky na upevnenie batožiny. Pod sedlom oboch strojov je miesto na lekárničku a náradie.

Celkovo dizajn hodnotím ako slušný na danú cenovú kategóriu. Nájdu sa veci, ktoré pôsobia lacno, ako napríklad zadná kyvka, plechová rozeta a zrkadlá, ktoré su rovnaké ako na 12-ročnej CBF, ktorú má kamoš v garáži. Nájdu sa aj oku lahodiace prvky ako napríklad už spomínaný predný svetlomet, zvody, u eFka celý motorový priestor, lakovanie a prevedenie kapotáží. Spoza riadidiel vyzerajú obe motorky dobre a človeku je hneď jasné, že sedí na modernom bajku, ktorý má dizajnom osloviť najmä mladšiu generáciu.

Honda CB500F 2016
Honda CB500F 2016

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda v meste a mimo neho, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Mestská výzva

V meste sú oba stroje doma. EFko je do mesta priamo navrhnuté, Xko nijako nezaostáva. Po naštartovaní sa ozve na Hondu až prekvapivo slušný bublák, rezonátor vo výfukovej koncovke robí svoju robotu dobre. Jednotka čisto rozbehová, neutrál sa nedá netrafiť, prásk dvojka a kopanec... Toto by mohlo prebiehať aj hladšie, neutrál by nemusel byť tak výrazný. Dvojku treba radiť hneď po pár metroch a potom točiť, lebo keď potiahnem jednotku cez 4000 otáčok, dvojka ma riadne nakopne. K hladkému chodu motora mi to nesedí.

Ovládateľnosť, či už pri posúvaní, nízkych rýchlostiach, alebo pri prepletaní pomedzi autá, je brilantná. Klasické nahaté šesťstovky môžu ticho závidieť, pripomína mi to skúter. Na otočenie mi stačí jeden a pol pruhu. Motor nie je žiadny trhač, ale stále stačí, aby CBčka s prehľadom vyhrávali šprinty od semafóru po semafór. Nemá problém bez protestov držať posúvaciu 20tku. O dynamike sa dá hovoriť po rýchlosť 140 km/h, maximálku som stretol kúsok nad 170 km/h, ale to už som mašinku vyslovene trápil a zvukový prejav vo vyšších otáčkach sa tiež dlho počúvať nedalo. CB500X mi v meste sedela lepšie. Za prvé som sa na ňu lepšie poskladal, za druhé mäkší podvozok je vhodnejší na bratislavské cesty než relatívne tvrdšie nastavenie tlmičov na CB500F, a za tretie vyšší posed Xka mi umožnil mať výborný prehľad o doprave okolo mňa. EFko mi bolo malé, zdalo sa mi zbytočne tvrdé. Motor mi prišiel trochu lenivejší ako na Xku. Keďže sú rovnaké, pripisujem to aerodynamike alebo zábehu. EFko mi pripomína frajerkinu CBF250, Xko skôr NCčko. Oba stroje sú v meste agilné šidlá. Úzka stavba, ovládateľnosť, LED svetlomet neprehliadnuteľný v spätnom zrkadle auta, to je hlavná výzbroj päťstoviek na prežitie v mestskej džugli.

Honda CB500F 2016
Honda CB500F 2016

Potulky okolo komína

Mimo mesta je doma Xko, už len kvôli ochrane proti vetru. EFko vraví že dá sa, ale dosť fúka. 35 kW nedovolí veľa vyvádzať. Keď to vytočím k hranici 8000 otáčok, je tam náznak srandy. Pri agresívnej jazde na špici výkonovej krivky rýchlo narazím na limity podvozku a aj z motorky mám pocit, že sa krúti, vzpiera, a veľmi jej to nechutí. Ostrá jazda vyžaduje veľa radenia, aby som motor udržal v hornom spektre otáčok, musím sa naozaj snažiť, občas nechám preradiť obmedzovač. Využívam celé spektrum otáčok. Brzdy nie sú veľmi športové, mohli by mať aj prudší nástup. Sú dobre dávkovateľné. Keď je výjazd z ostrej zatáčky do kopca, mám sto chutí vytiahnuť bičík a kričať "hijó lemra lenivá". Športové ambície zabalím skôr než to prepálim a PK Babu opúšťam so zmiešanými pocitmi.

CB500F týmto u mňa trochu stratilo. Nemám rád motorky, obzvlášť nahaté, ktoré nevedia spraviť bububu. Na môj vkus je eFko až priveľmi "hladké", trochu VTčkového charakteru tam mohli prisypať. Na druhú stranu presne takúto mašinu by som kúpil frajerke ako jej prvú, prípadne druhú po 125ťke. Vydržala by jej dlhšie ako 125-250tka, nevystrašila, poslúchala, a eventuálne položenie by ani nebolo tak drahé, keď tak pozerám na ceny "no OEM" náhradných dielov. (za prvý rok frajerka odpálila 3 sady páčok a jedno zrkadlo).

CB500F je na celodenné motanie sa po okreskách trochu pritvrdá, naopak v sedle CB500X nie je problém stráviť celý deň. Veľmi sa mi páči prevedenie madla pre spolujazdca, ktoré som už vyššie spomínal. Pavúkom poriešiť víkendovú batožinu, bez nutnosti dokupovania tašiek alebo kufrov, je hračka.

Výborne funguje aj Xková kapotáž a po miernom mrholení mám mokrý iba spodok nohavíc a trochu ramená. Kým som si zvykol, párkrát som miesto vyhodenia smerovky zatrúbil, pri tankovaní nie je kam dať viečko nádrže a eFko má o chlp lepši rajd ako Xko. Za úplnú parádu považujem dojazd Xka, teoretických cca 500 km na nádrž pri 80 - 90 km/h vyhliadkovej jazde.

Honda CB500X 2016
Honda CB500X 2016

Xko som zobral aj trochu mimo asfalt. Na mojom dunajskom testovacom polygóne som veľmi rýchlo narazil na limity podvozku. Napriek tomu, vďaka výbornej ovládateľnosti stroja a dobre dávkovateľnému výkonu som sa miestami aj bavil. Absencia elektroniky mi umožnila pár výjazdov s kontrolovaným šmykom. Nie je to motorka na celý deň lietania po šotolinách a poľnačkách, ale presun zvládne. Primárne je určená na asfalt a tomu zodpovedá aj výkon na nespevnených cestách.

Vo dvojici atakujeme max. povolené zaťaženie 200 kg (najmä vďaka mojej bodovej diéte - čo vidíš, to zbodneš) a Xko aj eFko tak trpí. Mašinu treba vytáčať, aby ožila, a aj tak to nie je ono. Spolujazdec rozhodí inak neutrálne rozloženie hmotnosti a predok ide pocitovo hore. Jazda vo dvojici sa dá, ale nie je to na celý deň. Okrem toho na opticky malom eFku dvaja vyzeráme tak trochu komicky.

Honda CB500X 2016
Honda CB500X 2016

Ak to zhrniem hokejovým spôsobom, tak prvá mestská tretina 3:2 pre iXko. Druhá tretina, ktorá sa odohrávala na okreskách, 2:1 pre Xko a tretia tretina, ktorá sa odohrávala vo dvojici a miestami v športovom tempe, 0:0. Záver "zápasu" medzi CB500X a CB500F 5:3 :) Hráči mali počas zápasu spotrebu 3,8 l až 4,1 l, pri blbnutí na Babe 4,8 l. Do pozoronosti vám ešte dávam bohatú fotogalériu.

Konkurencia

Ako prvé mi napadli Kawasaki ER6-N/F a malý Versys, ktoré majú síce vyšší výkon ako povoľuje A2, ale dajú sa objednať priškrtené. Cenovka je cca o dve tisícky vyššia. KTM Duke 390 a Yamaha MT-03 majú tiež približne 35 kW, ale zaostávajú v krútiacom momente. Platí staré známe objem nenahradíš, Honda proste trafila dieru na trhu. Od Yamahy ešte MT-07, ale 55kW treba priškrtiť. Môžem ešte spomenúť BMW G650GS alebo Husqvarnu TR650, v teréne to myslia vážnejšie ako CB500X, sú drahšie a jednovalec nemusí každému sadnúť. V A2 kategórii momentálne hraje Honda prvé husle, všetci ostatní majú buď nejaké "ale", alebo sú minimálne v technických parametroch pozadu, alebo sú cenou o triedu vyššie.

Záver

Honda vraví, že modelový rad CB500 má predstavovať vstupnú bránu do sveta veľkých motoriek. Nedá sa nesúhlasiť. Oba stroje sú výborná voľba, či pre mladých s A2 vodičákom, alebo motorkárov s prílišným rešpektom ku kW v techničáku. 35 kW nie je veľa, rozhodne nevystraší, ale na úsmev to miestami stačí.

Honda CB500X za 5990 eur je rozumná kúpa. Pomyselný "nedostatok" koní bravúrne nahrádza ovládateľnosťou a všestrannosťou. Proste veľa muziky za slušný peniaz. Či už na každý deň za pracovnými povinnosťami, alebo na víkendové sólo túlanie. V mikro súboji súrodencov u mňa vyhrala. Viem si ju predstaviť ako druhú motorku k litrovému superšportu.

Honda CB500F s cenou 5590 eur ma mierne sklamala. Zbytočne tvrdý podvozok, aspoň na slovenské cesty. Motor sa mi v tejto motorke tiež až tak nepáčil, proste od naháča čakám iný prejav, agresívnejší. Je priveľký dobrák, gumák, ktorý sa vyhrabe z každých otáčok. Ideálne by som ju videl ako prvú motorku pre frajerku, do motoškoly, pre nižšie postavy, prípadne pre navrátilcov do jednej stopy.

Vozidlá skupiny A2

Do skupiny motorových vozidiel A2 patria dvojkolesové motorové vozidlá bez postranného vozíka alebo s postranným vozíkom vybavené motorom s výkonom nepresahujúcim 35 kW, s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0,2 kW/kg, ktoré nie sú odvodené od vozidla s viac ako dvojnásobkom ich výkonu.

Plusy, mínusy

Honda CB500X

plusy prevádzkové náklady, ochrana proti vetru, ovládateľnosť, univerzálnosť mínusy chýbajúca indikácia zaradeného stupňa, jazda vo dvojici

Honda CB500F

plusy Prevádzkové náklady, ovládateľnosť mínusy chýbajúca indikácia zaradeného stupňa, jazda vo dvojici

Video

Video: Honda CB500X 2016

Video: Honda CB500F 2016

Pozadie / Wallpaper:

Honda CB500X 2016
Honda CB500F 2016
Honda CB500X 2016
Honda CB500F 2016

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Honda CB500X 2016:

Servisný interval 12000 km
Spotreba 3,8 - 4 l/100km
Cena motorky 5990,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Kufor topcase s nosičom 642 EUR
Nosič bočných kufrov + kufre 1050 EUR
Vyhrievané rukoväte 320 EUR
Padací rám 284 EUR
LED hmlovky 385 EUR
O 105 mm vyššie plexi 174 EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 60 EUR
Stupačka 67 EUR
Spätné zrkadlo 72 EUR
Smerovka 57 EUR

Honda CB500F 2016:

Servisný interval 12000 km
Spotreba 3,8 - 4 l/100km
Cena motorky 5590,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Kryt pod motor 80 EUR
Blatník zadného kolesa 134 EUR
Kryt zadného sedla 188 EUR
Vyhrievané rukoväte 350 EUR
Akrapovič titánová koncovka 542 EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 60 EUR
Stupačka 67 EUR
Spätné zrkadlo 72 EUR
Smerovka 57 EUR

Text: datadive
Foto: datadive, Jan Zemiar

Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, prilbách AGV od firmy MotoStore.

Foto:
 Honda CB500X 2016 Honda CB500F 2016
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaHonda
Model:CB500XCB500F
Rok:20162016
Novinka:NOVINKA 2016NOVINKA 2016
Kategória:Cestovné enduroNaháč
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:471 ccm471 ccm
Max. výkon:47.6 k (35.0 kW) / 8500 ot.47.6 k (35.0 kW) / 8500 ot.
Max. krútiaci moment:43 Nm / 7000 ot.43 Nm / 7000 ot.
Kompresný pomer:10.7: 110.7:1
Vŕtanie x Zdvih:67 x 66.867 x 66.8
Palivový system:PGM FIPGM FI
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-17120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm240 mm
Pneu vzadu:160/60-17160/60-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:173.4 kg
Hmotnosť s náplňami:195 kg190 kg
Výška sedla:810 mm790 mm
Rázvor:1421 mm1410 mm
Dĺžka:2095 mm2075 mm
Šírka:830 mm780 mm
Výška:1290 mm1060 mm
Svetlá výška:170 mm155 mm
Objem nádrže:17.3 l15.7 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:184 km/h
Spotreba paliva:3.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 360 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
Poznámka:
Poznámka:LED svetlomet a zadné svetlo
väčšiu 16,7-litrovú palivovú nádrž
nastaviteľné predpätie prednej vidlice a nastaviteľnú brzdovú páčku
nový ľahší tlmič výfuku.

Pridané dňa: 30.05.2016 Autor: datadive

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk