[Testy a predstavenia - Test]
Od predstavenia novej Z650 ubehlo niečo málo cez štyri mesiace, a my si ju v jeden slnečný piatok vyzdvihujeme na menší testík. Prefrčali sme s ňou cez mesto a šup šup na západ, rovno nad Hainburg!
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Zhodou okolností to bude presne desať rokov, čo sme si na rovnakom mieste a od rovnakých ľudí požičiavali jej vzdialenú predchodkyňu, ER-6n. A hneď v úvode poviem, že aj keď má táto 650 po novom prívlastok Z, jej fundamentálny charakter zostáva v podstate rovnaký ako v ER. A to je v tomto prípade kompliment.
Názov Z650 nie je nijaký novotvar, Kawasaki mala naháč s týmto menom v ponuke už v roku 1976. Iba v rámci modernizácie a prechodu na Euro 4 sa ER zmenilo na Z, čím aj logickejšie sedí v aktuálnom naháčovskom modelovom rade. Dizajn je teda o niečo ostrejší, ale paradoxne oproti poslednej ER sa mi zdá byť aj o niečo civilnejší, menej "streetfighterovský". Hlavnými rozlišovacími znakmi sú určite nový svetlomet, odlievaná kyvka a schovaný zadný tlmič - všetci si dobre pamätáme nápadnú excentrickú jednotku na starej ER. Ničomu nezavadzajúci sexi výfuk našťastie zostal schovaný kompletne pod motorom, čo nemá hádam ani jednu nevýhodu (trochu preskočím - v ponuke originálneho príslušenstva je aj kompletný Akrapovič, teda aj so zvodmi).
Aj z užívateľského pohľadu je nová Zetka prívetivejšia - za všetko spomeniem len nový a nápadný ukazovateľ zaradenej rýchlosti, nižšie sedlo (len 790 mm) a asistenta pri rozbehu. Začiatočníci a ženy sú tu vítaní širokou náručou, samozrejmosťou je aj 35-kW verzia. Prístrojovka má odteraz väčší displej, ktorý nahradil aj ručičku otáčkomera. Tá je dokonca nastaviteľná - môže sa zobrazovať čisto iba ako jedna ručička, prípadne zapĺňajúce sa políčko, alebo ručička, ktorej časť sa pohybuje s určitým oneskorením, takže je výrazne viditeľné, v akom rozsahu otáčok jazdec pracuje. K tomu všetkému dokáže vo zvolených otáčkach aj blikať, čiže funguje aj ako kontrolka preradenia. Musím pochváliť sedlo, ktoré je pohodlné, a jeho poťah je nešmykľavý a príjemný na dotyk. Vyzerá takmer ako koža.
Najmenšími zmenami prešiel azda motor. Väčšina parametrov zostala rovnaká, iba výkon je o niečo nižší (o 3 kW, celkovo má 50 kW), a krúťak mierne vyšší; podstatné však je, že oba majú vrchol o 500 otáčok nižšie než mala ER. Najmä pri krúťaku je to vítané, ale k tomu sa dostanem neskôr.
Po naštartovaní sa ozve charakteristický "éerkový" dvojvalcový zvuk, ten si nemožno pomýliť s ničím. V tomto prípade by každá zmena bola vlastne krokom späť: načo meniť niečo, čo dlhé roky dobre funguje, navyše je to kompaktný agregát, ľahký, a s dostatkom krúťaku...
Hneď pri púšťaní spojky je k dispozícii prvý pomocník - asistent rozbehu. Kawasaki ho vyriešila čisto mechanicky priamo v spojke, teda nijako sa neriadia otáčky. Ide o akoby otočenú funkciu antihopu (ktorý je tu tiež), takže spojková páčka vyžaduje menej sily. Zabehnutý motorkár by si to možno ani nevšimol, ale laikom takáto vec určite pomôže.
So Zetkou sa púšťame rovno do preplneného mesta, a ona sa v ňom cíti celkom zaslúžene ako doma. Uzučká stavba, hravý motor, ľahká ovládateľnosť... Radosť prepletať sa medzi autami. Toto je primárne pôsobisko pre tento dvojvalec. Ale mesto čoskoro skončilo a my sme sa ocitli na otvorených a prázdnych rakúskych okreskách; tam je povolené kilečko, ale vieš ako to chodí... A tu si to Zetka užívala rovnako ako my. Dva valce sa veselo nechali preháňať, kvalty lietali hore a dole, všetko krásne klapalo. Awia za mnou letel na oveľa vyššej kubatúre s raz takým počtom valcov, ale pri výjazdoch z kruháčov som mu unikal. To je tou kombináciou nízkej hmotnosti (pekných 187 kg pohotovostných) a dostatku krúťaku v nízkych otáčkach, ktoré sa práve v meste a na takýchto technickejších úsekoch najviac využívajú.
Na chvíľu sa ešte vrátim k dizajnu. Škoda, že sme Zetku dostali práve v najmenej zaujímavej farbe, a to kompletne čiernej. Obe zvyšné kombinácie sú oveľa živšie, najmä tá biela so zeleným rámom. Aha, a keď už sme pri tom ráme, je tiež veľká škoda, že Kawasaki ho tak schováva. Zaslúžil by si viac ukázať, dokázal by byť dominantným dizajnovým prvkom. Je totiž úplne nový, rúrkový priehradový, a ukážkovo spracovaný. Fakt by nemal byť pod toľkými plastmi.
Ok, ale dokážeme pochopiť tú dizajnovú striedmosť, sme predsa v nižšej triede. Preto by sme tu nemali čakať ani žiadne extra vychytávky typu LED svetlá alebo blinkre, ani žiadnu elektroniku nad rámec povinného ABS. Koncové svetlo má však Zetka ledkové, a celkom netypicky asymetrické v tvare písmena Z. Jednoduchý a pritom geniálny a štýlový dizajnový a marketingový ťah. Je tu aj jedna veľmi nezvyčajná kontrolka, ktorú má Kawasaki vo viacerých modeloch - ECO. Zasvieti vtedy, keď je jazda ekonomická. Čiže vlastne iba vtedy, keď motorka deceleruje alebo ľahučko udržiava rýchlosť.
Päťdesiat kilowattov Z650 je úplne postačujúcich, a ako som písal vyššie, dôležitejší je krúťak. Ten má takmer 66 Nm pri 6 500 otáčkach, čo je len o máličko menej než "najkrúťakovejší" a najmodernejší motor v tejto triede, Yamaha MT-07. V tomto smere je teda všetko v poriadku; v meste sa ide aj tak iba na krúťak, výkon je potrebný až pri presunoch vo vyšších rýchlostiach pri väčšej záťaži. A keď si bližšie obzrieš sedlo spolujazdca, tak je jasné, že tu sa s ním na nejaké extra dlhé presuny nepočíta. Na držanie má k dispozícii iba pásik cez sedlo a za sebou nemá vôbec, ale vôbec nič. Ak by niekto plánoval väčšiu turistiku vo dvojici, určite by bolo vhodné investovať do nosiča a zadného kufra, ktorý značne zvýši pohodlie spolujazdca :)
Keď sme sa vrátili do Bratislavy a pribrzdila nás prvá zápcha, opäť sa vykreslil jeden z rozdielov medzi dvojvalcami a štvorvalcami: kultúra chodu. Pri dvojvalcoch jednoducho treba rátať s kostrbatejším správaním sa v nizučkých rýchlostiach a posúvaním sa cez spojku. To nie je nevýhoda, to je len jednoducho časť charakteru takýchto motorov. Štvorvalce si v podobných situáciach iba pradú svoju monotónnu elektromotorovú pesničku...
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Asi sa budem opakovať, ale tento motor ma veľmi baví od čias, keď som ho pred viac ako 10 rokmi prvýkrát vyskúšal. Možno neohúri špičkovým výkonom, ale má fajnový bublavý prejav a porciu krútiaku, ktorá vie poriadne nakopnúť ľahký naháč zo zákruty. Motoricky sa veľa nemenilo, a to myslím, že je len a len dobre.
Kawasaki počnúc H2-jkou vytasila s rúrkovými rámami. Takýto krásny šperk dostala aj Z650, len škoda, že je tak skrytý, a vo farebnej kombinácii, ktorú sme testovali, priam neviditeľný. Pritom vyzerá naozaj dobre, k tomu aj oku lahodiaca kyvka. Celkovo dizajn ale ubral trochu na agresivite, chce byť prívetivejší. Je to asi aj dobre, lebo nové Zetko láka do svojho sedla aj nežnejšie pohlavie.
A ako jazdí? Netajím sa tým, že som si ju hneď ráno zvolil z dvoch možností a neľutoval som, ani v meste, ani mimo neho a ani v zákrutách. Je to motorka úplne jednoduchá, bez všelijakých elektronických hračiek, stačí otočiť kľúčik, naštartovať a jazdiť. Vpredu vymenili strmene Tokico (ktorým som veľmi nefandil) za nové Nissiny, takže z môjho pohľadu zmizla pravdepodobne jediná malá slabina, ktorú som dokázal u predchodcu nájsť... Nové Zetko je kopa motorkovej zábavy v kompletnom balíku, prívetivá i k začiatočníkom, s motorom, ktorý má charakter...
zábavný motor, ľahká ovládateľnosť, stvorená do mesta, brzdy | v tejto čiernej farbe nevýrazná - to chce zelený rám a biele prevedenie! |
Tak tu máme pekne husto, veď ide o pomerne širokú triedu, v ktorej je veľa strojov k dispozícii aj v 35-kilowattovej verzii. Keďže aj Z650 sa dodáva v takejto úprave, prejdime si najprv konkurentov s rovnakým výkonom: najbližším a charakterovo najpodobnejším rivalom je určite nová Suzuki SV650, ktorá má o tri stovky nižšiu cenu. Jej motor je ladený športovejšie a ťahá vo vyšších otáčkach (a v plnej verzii má aj vyšší výkon). Podobným strojom je aj Honda CB500F, ktorá má zo všetkých porovnávaných najnižšiu cenu, a to dosť výrazne, až 1 100 eur pod Z650. Inak CB500F sa v inej než 35-kW verzii ani neponúka a chýba jej ukazovateľ zaradeného stupňa. V revíri A2 vodičákov poľuje aj úspešná Yamaha MT-07, ktorá má cenu o stovku nižšiu než Z650. Parametrovo sú si veľmi podobné, ibaže Yamaha má pocitovo plochšiu krivku krútiaceho momentu. Nuž a čoskoro dorazí na showroomy úplne nový rival, a to Ducati Monster 797, ktorý bude tiež k dispozícii v 35-kW verzii. Bije v ňom rovnaký dvojvalcový vzducháč ako v Scrambleri, len cenovo je Monster úplne inde, lepšie povedané najvyššie zo všetkých porovnávaných, a to 8 490 eur. Istú úlohu môže zohrať aj fakt, že Kawasaki má zo všetkých vyššie spomínaných strojov najkratší servisný interval.
Ak nebudeme brať ohľad na výkon, ale iba na podobný objem alebo určenie stroja, máme tu ešte zopár ďalších strojov - napríklad ďalšiu štvorvalcovú a zhruba o tisícku drahšiu Hondu CB650F koncepčne vychádzajúcu zo starého Horneta, ktorý bol kedysi konkurentom spomínanej ER-6. Tá je typickým štvorvalcom, teda točivejšia, športovejšia, a s nižším krúťakom v nízkych otáčkach, pre rok 2017 bola aj inovovaná. Ak by niekto vyhľadával primárne krúťak a mestskú praktickosť, je tu aj o pár stoviek drahšia dvojvalcová Honda NC750S, s praktickým odkladacím priestorom namiesto nádrže a extra porciami newtonmetrov. Zostávajú nám už iba chuťovky typu Triumph Street Triple (trojvalec) či KTM Duke 690 (jednovalec), tie sú však technologicky aj imidžovo úplne inde, cenovo ani nehovoriac (obe nad 8 000 eur).
Nová Kawasaki Z650 vyráža do svojej prvej sezóny s cenovkou 6 695 eur. To je pomerne sebavedomá hodnota, keďže z japonského štvorlístka je najvyššia, a najbližší konkurenti sú, rovnako ako bola ER-6, ostrieľaní a preverení časom. V Kawasaki však človek dostane o niečo imidžovejší dizajn a určite aj pocit menšej tuctovosti.
Samotnej motorke niet čo vytknúť. Má svoj špeciálny charakter, je veľmi vrtká, nezákerná - ako stvorená pre menej pokročilých jazdcov či ženy. ABS je dnes už povinnosťou, čo je ďalšia výhoda...
Novej Zetke teda prajeme v jej prvej sezóne veľa úspechov :)
charakter motora, kompaktnosť, svižná dynamika | cena |
Servisný interval | 6000 km |
Objem nádrže | 15 l |
Cena motorky | 6 695 eur |
Nosič kufra topcase | 144,78 eur |
Kufor topcase | 140 eur |
Nosič bočných kufrov + kufre | 450 eur |
Vyhrievané rukoväte | 60 EUR |
Turistické plexi | 115 eur |
Tankvak | 230 eur |
Ochrana motora | 265 eur |
Páčka brzdy | 54 eur |
Stupačka | 60 eur |
Spätné zrkadlo | 64,93 eur |
Smerovka | 37,29 eur |
Svetlomet | 330,85 eur |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť U. M. S., s. r. o.. Redaktori Motoride.sk jazdili v oblečení 4SR, čižmách TCX od spoločnosti Styx, prilbách AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o. a Suomy od firmy Styx, a čižmách a prilbe Touratech od spoločnosti Touranbike.
Foto: | ||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Pridaj obrázok |
|
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Kawasaki | Suzuki | Yamaha | Ducati | Honda | Honda |
Model: | Z650 | SV650 | MT-07 | Monster 797 | CB500F | CB650F |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec 90˚ (4T) | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 649 ccm | 645 ccm | 689 ccm | 802 ccm | 471 ccm | 649 ccm |
Max. výkon: | 68.3 k (50.2 kW) / 8000 ot. | 76.2 k (56.0 kW) / 8500 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 8250 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 8500 ot. | 91.1 k (67.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 65.7 Nm / 6500 ot. | 64 Nm / 8100 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | 68.9 Nm / 5750 ot. | 43 Nm / 7000 ot. | 64 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 10.8:1 | 11.2:1 | 11.5 : 1 | 11:1 | 10.7:1 | 11.4 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 83 x 60 | 81.0 mm x 62.6 mm | 80 x 68.6 mm | 88 x 66 mm | 67 x 66.8 | 67 x 46 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | PGM FI | vstrekovanie PGM-FI |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (2V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 137 mm | 130 mm | 120 mm | ||
Zdvih vzadu: | 130 mm | 130 mm | 150 mm | 120 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová, radiálne 4-piestikové strmene Brembo | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 290 mm | 282 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70-17 | 120/70-17 | 120/70-17 | 120/70-17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1-piestikový strmeň, pancierová hadica | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 240 mm | 245 mm | 245 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 160/60ZR17M/C (69W) | 160/60ZR17M/C (69W) | 180/55-17 | 190/55-17 | 160/60-17 | 180/55-17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 175 kg | 173.4 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 187 kg | 195 kg | 182 kg | 193 kg | 190 kg | 208 kg |
Výška sedla: | 790 mm | 785 mm | 805 mm | 805 mm | 790 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1410 mm | 1445 mm | 1400 mm | 1435 mm | 1410 mm | 1450 mm |
Dĺžka: | 2055 mm | 2140 mm | 2085 mm | 2075 mm | 2110 mm | |
Šírka: | 775 mm | 760 mm | 745 mm | 780 mm | 775 mm | |
Výška: | 1080 mm | 1090 mm | 1090 mm | 1060 mm | 1120 mm | |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm | 140 mm | 155 mm | 150 mm | |
Objem nádrže: | 15 l | 13.8 l | 14 l | 16.5 l | 15.7 l | 17.3 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Spotreba paliva: | 3.84 l/100km | 4.7 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 269 km | cca 276 km | ||||
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | |||||
Trakčná kontrola: | nie | |||||
Palivové mapy: | nie | |||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||||
LED denné svetlá: | nie | áno, v sérii | ||||
El. Podvozok: | nie | |||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||||
Iná výbava: | ukazovateľ zaradeného stupňa | ukazovateľ zaradeného stupňa | ukazovateľ zaradeného stupňa | |||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 11/2017: 6 695 eur | Cena 3/2017: 6 390 eur | Akciová cena 11/2017: 6 190 eur | Cena 4/2017: 8 490 eur | Cena 11/2017: 5 590 eur | Cena 10/2017: 7 590 eur |
Pridané dňa: 27.03.2017 Autor: Herghott