[Testy a predstavenia - Test]
Popri menšej sestre Z650 sme sa zviezli aj na novej zet-deväťstovke, nositeľke génov známej Z750. Páni, tu sa toho zmenilo veľa!
Text: Peter Fischer
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Z900 má úplne nový rám a zmizlo z nej kopec plastov, čím je ľahšia aj opticky. Keď to trochu preženiem, Z800 vyzerala tak trochu ako liter a Z900 teraz vyzerá ako osemkilo. Aj iné parametre sa prepisovali skokovo - výkon narástol zo 113 koní na 125, a jeho špička klesla na 9 500 otáčok, krúťak tiež narástol z 83 na takmer rovnú stovku, špička poklesla na 7 700 otáčok. "Fejs" zostal agresívny, aj keď po novom je trochu oblejší, ale pribudol nad neho malý plexištít. Celkovo je dizajn akýsi vzdušnejší a civilnejší. Náš kúsok má navyše Performance balík, v ktorom je kryt zadného sedla, vyššie plexi a pekný Akrapík, ktorý motorke pridal najmä na estetike.
Na Z800 som nikdy nejazdil, a tak mi v pamäti zostane navždy len vyhraneno streetfighterovská Z750. Ale tá už s dnešným deväťkilom nemá vôbec nič spoločné. Veľa dizajnových prvkov má "devina" spoločných so svojou menšou sestrou, a to napríklad prístrojovku, zadné svetlo či ovládače. Celkový vzhľad je dosť "nasrdený", nahrbený, akoby bola motorka kedykoľvek pripravená zaútočiť ako predátor. V tomto smere Kawasaki ide jasnú líniu, ktorú nastolila už ostatná Z1000.
Áno, Z1000. Poniektorí možno už aj zabudli, že Kawasaki ju má stále v ponuke. A deväťstovka sa musí hýbať vo veľmi vymedzenom priestore - musí byť lepšia a krajšia než 650, ale zase nesmie tvoriť konkurenciu pre liter. Preto je vo viacerých smeroch celkom prívetivá, ničím nevyčnieva. Napríklad okrem povinného ABS nemá vôbec žiadnu elektroniku. Jediné ledky sú v koncovom svetle v tvare písmena Z. Žiadna trakčná, žiadne palivové mapy. 125 koní, 98 newtonov a 210 kíl nelimitovaných vôbec ničím; takých motoriek dnes už nie je veľa.
Ako som spomínal, prístrojovka, ktorá prekrýva riadidlovú tyč, je rovnaká ako na Z650, čiže oproti predchodcovi je to veľká zmena. Odhliadnuc od úplne inej stavby sem pribudol aj ukazovateľ zaradeného stupňa. Digitálna ručička otáčkomera je nastaviteľná - môže sa zobrazovať čisto iba ako jedna ručička, prípadne zapĺňajúce sa políčko, alebo ručička, ktorej časť sa pohybuje s určitým oneskorením, takže je výrazne viditeľné, v akom rozsahu otáčok jazdec pracuje. Vo zvolených otáčkach dokáže aj blikať, čiže funguje aj ako kontrolka preradenia. Poťah sedla, ktorý som pri 650 chválil, je tu rovnaký, čiže tiež pochvala.
S menšou sestrou však táto motorka rozhodne nemá spoločný zvuk. Agregát je tu samozrejme štvorvalcový, čiže po naštartovaní sa ozve monotónny zvuk, v tomto prípade ešte prehĺbený Akrapovičom. Štyri valce znamenajú aj väčšiu stavebnú šírku stroja a iné rozloženie hmotnosti, ale na druhej strane zabezpečujú aj veľmi jemnučký a plynulý pohyb v nízkych rýchlostiach. S nástupom krútiaceho momentu je to samozrejme iné, tu ho treba hľadať vyššie, nie je to ani krúťakový dvojvalec, ani štvorvalcový nadliter. Keď už toľko spomínam ten liter, mali by sme si ujasniť aj rozdiely medzi Z900 a Z1000: výkonový rozdiel je 17 koní, krúťakový okolo 12 Nm, a hmotnostný 11 kg. To sa nezdá až tak veľa, ale rozdiel v cenách je priepastný. Aj opticky a pocitovo je to úplne iná motorka. Deväťstovka je obratnejšia, menej radikálna a o niečo viac využiteľnejšia.
Ak to zovšeobecníme, niekto by počas jazdy na Z900 možno ani nezistil, že nesedí na litri. Dynamicky tej motorke s prižmúrenými očami nechýba vôbec nič, a pritom má dosť štíhlu stavbu a hlavne rozprávkovú cenu, ku ktorej sa ešte dostanem. Na rozdiel od Z650 je tu aj nastaviteľný podvozok, na oboch koncoch sa dá upraviť predpätie a odskok. Najmä s tým predpätím odporúčam pohrať sa, lebo náš kúsok mal zadok nastavený fakt na tvrdo. A je tu aj dostatočný výkon na odvezenie spolujazdca, ibaže jeho sedlo sa mi zdá byť iba také príležitostné. Opäť je tu jediným držadlom pásik cez sedlo, a keď si k tomu domyslíme, že Kawasaki vôbec neponúka zadný kufor, tak spolujazdec to vzadu nebude mať jednoduché.
Brzdám nemám čo vytknúť, aj keď to nie sú žiadne radiálne uchytené monobloky. Sú to obyčajné štvorpiestiky Nissin s gumenými hadicami a klasickou pumpou, zahryzávajúce sa do vlnkových kotúčov. Hádam nemusím spomínať povinné ABS, a ani to, že nie je nijako vypínateľné.
Pozdávali sa mi aj využiteľné otáčky motora - je to klasický japonský štvorvalec, teda naspodu akoby "elektromotor", a hore zavíjajúce zviera. Akrapovič v tomto prípade nerobí žiadnu zlobu, je tu skôr ako kamarát do dažďa, lepšie povedané plní skôr estetickú funkciu. Keďže motorka nijako extra nevibruje, prekvapili ma hrubočizné stupačky zložené z niekoľkých kusov vrátane gumy. Aj tie pochádzajú zo Z650, ale v tomto prípade mohla Kawasaki siahnuť po tých čisto hliníkových, aké má napríklad Z1000.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Ako som spomínal v úvode, Z900 nemá jednoduchú úlohu, pretože sa musí pohybovať medzi presne vymedzenými mantinelmi. Veľa výrobcov už takúto medzikategóriu zrušilo, a preto ani konkurentov nie je nejako veľa. Nebolo by fér rátať medzi nich litre s oveľa vyššou výbavou a cenou, a ani šesťsto- či sedemstopäťdesiatky s oveľa nižším výkonom a cenou. Po takomto filtri nám zostávajú vlastne len dvaja súperi - Yamaha MT-09 (alebo jej derivát XSR900) a Ducati Monster 821.
Namiesto výpočtu ich parametrov radšej hneď spomeniem, že Z900 vyhráva takmer vo všetkých smeroch: má o 10 - 13 koní a 9 - 11 Nm viac, a pritom cenu o päťsto až 1 800 eur nižšiu. Treba však povedať aj to, že vo výbave a elektronike má Yamaha a Ducati značne navrch, rovnako aj v servisných intervaloch, ktoré sú niekoľkonásobne dlhšie. Pre niekoho však môže byť v dnešnej preelektrizovanej dobe takáto sparťanská výbava skôr plusom. A najmä vďaka nej má Kawasaki Z900 takú dobrú cenu.
Kawasaki Z900 možno má agresívnejší dizajn, ale inak je to veľmi nenáročná a priateľská motorka. Vlastne je taká, ako bývali litre pred niekoľkými (možno desiatimi) rokmi, keď ešte neboli prepchaté elektronikou a vysokými výkonmi. Okrem povinného ABS v nej nenájdete žiadny iný elektronický asistenčný systém, čo je dnes už vlastne rarita, nehovoriac o tejto výkonovej sfére. Niežeby Kawasaki nemala know-how na tieto systémy, to určite nie; ona ich vynechala zámerne, aby mohla držať cenu Z900 čo najnižšie. Tá cena je prosím pekne 8 895 eur. Áno, necelých deväť litrov za 125-koňovú "old-schoolovú" deväťstovku. Klobúk dole!
cena, kompaktnosť, dynamika, jednoduchosť (tá môže byť pre niekoho mínusom) | nie príliš pohodlné miesto pre spolujazdca |
Servisný interval | 6000 km |
Cena motorky | 8895 eur |
Vyhrievané rukoväte | 60 eur |
Turistické plexi | 120 eur |
Padacie rámy | 230 eur |
Ochrana motora | 120 eur |
Páčka brzdy | 54 |
Stupačka | 60 EUR |
Spätné zrkadlo | 63 EUR |
Smerovka | 38 EUR |
Svetlomet | 499 EUR |
Text: Peter Fischer
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť U. M. S., s. r. o.. Redaktori Motoride.sk jazdili v oblečení 4SR, čižmách TCX od spoločnosti Styx, prilbách AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o. a čižmách a prilbe Touratech od spoločnosti Touranbike.
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Kawasaki | Ducati | Yamaha |
Model: | Z900 | Monster 821 | MT-09 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec |
Objem: | 948 ccm | 821.1 ccm | 847 ccm |
Max. výkon: | 125.4 k (92.2 kW) / 9500 ot. | 111.9 k (82.3 kW) / 9250 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 98.6 Nm / 7700 ot. | 89.4 Nm / 7750 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.8:1 | 12,8:1 | 11.5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 73.4 x 56.0 mm | 88 x 67.5 mm | 78 x 59.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm | 137 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm | 152 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 320 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70-17 | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm | 245 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 180/55ZR17M/C (73W) | 190/55-17 | 180/55ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 179.5 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 210 kg | 205.5 kg | 193 kg |
Výška sedla: | 795 mm | 785 mm | 815 mm |
Rázvor: | 1450 mm | 1480 mm | 1440 mm |
Dĺžka: | 2065 mm | 2075 mm | |
Šírka: | 825 mm | 815 mm | |
Výška: | 1065 mm | 1135 mm | |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm | |
Objem nádrže: | 17 l | 17.5 l | 14 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 190 km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Quick-shift: | áno, v sérii | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | ||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 10/2017: 8 895 eur | Cena 10/2017: od 10 690 eur | Cena 10/2017: 9 390 eur |
Pridané dňa: 25.04.2017 Autor: Herghott