[Testy a predstavenia - Test]
Keď sme minulú sezónu s Awiom hovorili, že Triumph Thruxton R bol pre nás povozením roka, vôbec sme nemohli tušiť, že čoskoro príde na podobnom základe Bobber, a že z neho nám sánky padnú ešte viac.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Presnejšie povedané, bol som to ja, kto sa musel pri Bobberovi kontrolovať a nesprávať sa chlipne. Awia len opakoval, že jeho existenciu celkom nechápe, že Thruxton stačí a hotovo. Ani netuší, ako sa mýli :)
Šéfko, haló, veď nevidíš tú krásnu koncepciu, ten krátky zadok a výrazný balón, tie špičkové detaily? Táto motorka si úplne pýta starú a tmavú garáž presiaknutú benzínom, aby si bol pri nej, dal si cigu a kávu, spomalil a vypustil pretlakový ventil, vypol mobil, a aby si si najbližší výlet naplánoval na papierovej mape, žiaden internet či navigácie. Aby si bol ako tvoj prastarý otec pred sedemdesiatimi rokmi.
Čisto teoreticky, ak by prastarký do takejto tvojej garáže vošiel a našiel tam Triumpha Bobbera, pravdepodobne by si najpv pomyslel, že to je nejaká pekne zreštaurovaná starinka. Anglickí dizajnéri pri Bobberi dokonale zvládli neskutočné množstvo detailov, oveľa viac než napríklad na Thruxtone. Od predného kolesa až po držiak značky je všetko prísne retro, "dnešnosť" si človek uvedomí až pri pohľade na ovládače na riadidlách. Triumpháci krásne poschovávali všetky moderné veci - lambda sondy, katalyzátor, expanznú nádobku, chladič, vstreky, zadný tlmič, všetko... Aj blatníky sú cink cink, plechové.
Takáto "bobberovská" koncepcia si žiadala oveľa viac než len úpravu rámu modelu T120 Bonneville, v ktorom má Bobber základ. Bobber sa na prvý pohľad javí ako hard-tail, preto je kyvka netypicky trojuholníková a centrálny tlmič schovaný pod sedlom. Od základnej T120 je teda iný nielen rám, ale aj celý podvozok, a preladený bol aj motor. Konštruktéri sa Bobberovi venovali riadne od podlahy, nie je to žiadna rýchlo varená motorka do počtu. A to absolútne kvitujeme. Triumpháci v posledných rokoch vedia pekne prekvapiť.
Posed na Bobberi je niečo medzi naháčom a čoprom; stupačky sú o niečo viac vpredu než na bežných motorkách. Ak si si to doteraz nestihol všimnúť, tak Bobber má iba jedno sedlo. (Moja babka by povedala, že je to jednosic.) Čiže žiadny spolujazdec. (Moja babka by povedala, že to nemá paklsic.) A toto jedno sedlo je posúvateľné dopredu a dozadu, aj hore a dole. Nech sa snažím čo najviac, nespomínam si na žiadnu inú motorku, ktorá ponúka nastavenie sedla v takom širokom rozmedzí a v štyroch smeroch. Aj keď by sa to mohlo zdať, sedlo samo osebe nie je odpružené. Je však špičkovo spracované: poťah nemá chybu, zospodu je peknučký hliníkový kryt, a vzadu mosadzný štítok s logom Triumph.
Zato zvuk je úplne čoprácky, a v tomto prípade to myslím ako kompliment. Je oveľa lepší než na základnej T120, oveľa lepší než na Thruxtone, a ak by ho majiteľ náhodou nezahrnul do zoznamu úprav, tak by sa nič nestalo. Tisícdvestovkový motorisko páli po 270 stupňoch, čiže krásne bubloce, a k slušnej dynamike vôbec nepotrebuje vysoké otáčky. Nepotrebuje, ale nebráni sa im. Teda, ehm, vysoké ako vysoké, výkonová špička (56,6 kW) je pri 6 100 otáčkach, ale v čopráckom ponímaní sveta je to doslova točivý športový motor. Naladený je tak trochu "pod" základnú T120, teda výkon je o niečo nižší a aj v nižších otáčkach, ale krúťak je porovnateľný, lenže vo vyšších otáčkach. (S Thruxtonom ho radšej ani nejdem porovnávať, ten je oproti Bobberovi čistý racer.) Eh, neviem načo tu vypisujem takéto teoretické omáčky; podstatné je, ako Bobber jazdí. A to ku**a dobre!
Je presne z tých motoriek, na ktorých pôjdeš domov zámerne dlhšou trasou. Keď Bobber tak výdatne potešil oko svojho majiteľa, nemenej musí ulahodiť aj jeho duši. A darí sa mu to veľmi. Tu je hneď cítiť, že vývojári a konštruktéri v Triumphe skutočne jazdia na motorkách - Bobber nemôže nikoho uraziť, a nedáva priestor na škodoradosť ani rypákom. Jedine že by sa chechtali na vlastnej úzkoprsosti. Ťahá ako lokomotíva, a to zhruba už od 1 800 otáčok, hah, veď na takej hodnote sa niektoré motorky len zohrievajú. A ťahá stále ďalej, má rád aj vyššie rýchlosti a nevadia mu ani zákruty. Stupačky v náklonoch nelimitujú, len si treba zvyknúť na nezvyčajné rozmery pneumatík. Kilečko dvadsať, kilečko štyridsať, toľko Bobber ponúka ako presunové optimum. K tomu všetkému si prirátaj taký dobrý zvuk, že medziplyny budeš dávať aj vtedy keď ich netreba, a že plechovkám budeš svoju prítomnosť oznamovať rovno vytočením motora.
Maximum krútiaku je 106 Nm pri 4 000 otáčkach, čo sa možno nezdá na taký veľký motor dosť, lenže občas mám pocit, že všetky newtonmetre sú tam rovno od voľnobehu. Vlastne keď kdekoľvek v celom otáčkovom pásme riadne zagazuješ, Bobber sa chce vždy vytrhnúť spod tvojho zadku, pretože najprv ho tlačí krúťak, potom výkon. A keby si to s tým gazovaním prepískol, je tu trakčná kontrola. Takáto motorka priam provokuje k ostrejším výjazdom, a práve vtedy sa trakčná viac než hodí. Nám počas celého testu pršalo, a musím si zaklopať, kontrola trakcie ani ABS nám nemuseli pomáhať ani raz.
Aj keď podvozok je úplne nenastaviteľný, a vpredu nie je žiadna svalnatá USD vidlica, s Bobberom sa dajú pekne povymetať zákruty. Najmä zadný tlmič je extra tvrdý, čo sa pri dobrých povrchoch v zákrutách vždy zíde. V tomto prípade treba zdôrazniť dobrých povrchoch, pretože inak je bobberovské sedlo tak trochu trestná lavica. True story bro: kým sa vymotáš z Blavy, na hrboloch ťa zo sedačky niekoľkokrát nadvihne zopár cenťákov! Koľkokrát som si pri takejto "strate kontaktu" povedal, že kebyže je môj, dám spraviť to sedlo odpružené! S takými veľkými priznanými pružinami mosadznej farby kua! Lenže akonáhle prekročíš hranice smerom na západ, podvozok už bude ok :)
Nuž ale keď si si vybral sparťanskú motorku, treba sa na nej aj sparťansky cítiť :) To, že tu nie sú žiadne odkladacie priestory, hádam nemusím písať. Rajd je uzučký ako na superšporte, takže keď si doma zabudneš peňaženku (mobil, kondómy, cigy...), otočku na bežnej ceste budeš dávať minimálne na dvakrát. Nádrž má fajnovučkých deväť litríkov, čiže stáť budeš chtiac-nechtiac každých zhruba stopade kilákov. Na jeden záťah by si asi aj tak nedal viac, tá motorka sama nabáda k takým psychohygienickým zastávkam - dať si cigu, niekomu zavolať, cvaknúť niečo na Instagram, a tak :) Minimalistický je aj budík - sám ako kôl v plote, so štyrmi kontrolkami po bokoch, malým mosadzným plieškom v pozadí a miniatúrnym displejom naspodu. Ten však zobrazuje všetko potrebné, napríklad aj zaradený kvalt či otáčky, nastavenie trakčnej, tripy, spotrebu, dojazd alebo aj hodiny. Samozrejme nie všetko naraz, treba v tom listovať (tlačidlom pri rukoväti), ale toľko údajov nezvládajú ani niektoré cestovné endurá s oveľa väčšími displejmi :) Inak sklon budíku sa dá pekne nastavovať. To všetko je však podľa mňa úplne jedno, pretože nič by sa nestalo, keby tam ten budík vôbec nebol - vďaka masívnemu krúťaku je jedno aký tam máš kvalt, a rýchlosť riešiš len keď zbadáš zelených.
Keď som vyššie písal o rypákoch a frfľošoch, tých absolútne umlčí katalóg doplnkov. Má viac ako 150 položiek. Ok, väčšina z nich sú ozdôbky a krytky krytiek, ale nájdeme tam aj fakt užitočné kúsky ako napríklad Vance & Hines laufíky, zadný centrál Fox s nastaviteľným odskokom, samozrejme vyhrievané rukoväte, kafáčovské nízke rajdy, vysoké opičáky rajdy, padáky, asi päť druhov a rôznych farieb sediel, viacero typov bočných tašiek, a pozor, pre megaodolných turistov aj tempomat (!) Ak by to nestačilo, aj motorka samotná je doslova nepopísaným papierom - čo všetko sa dá porobiť už len s nádržou a bočnými kastlíkmi, ako krásne sa dá spraviť to sedlo! Vyhodiť ovládače, pohrať sa so stupačkami...
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Keď Triumph na jeseň vo veľkej paráde odhalil Bobbera, nebol som nadšením bez seba. Priznám sa, že Bonneville sa mi páči v jeho klasickom prevedení, no a potom tu bol krásny Thruxton, ktorý ma pri testovaní dostal. Nehovorím, že Bobber nie je pekný, ale na prvý kuk to nebola moja šálka kávy.
Výrazne to zmenilo naše stretnutie naživo, keď som si mal možnosť poobzerať detaily, ktoré sú fakt premakané, ostrovanov treba pochváliť, že si dali veru hodne záležať. O tom, že sa im toto dielo podarilo, nakoniec svedčí aj vaše hlasovanie v ankete Bike roka, kde ste Bobbera dali na najvyšší piedestál.
Do sedla som vysadol s očakávaním čo to vlastne bude. Posed taký povedal by som zaujímavý, nohy vpred. Sedlo je ale nastaviteľné, takže si ho každý jazdec môže upraviť pre svoje potreby. Prvý dobrý dojem spraví zvuková kulisa, no a hneď za tým ten motor, s neskutočným záťahom za plynom. Veľký krútiak a s ním aj ochota vyraziť vpred, a prekvapivo aj slušný hlad po otáčkach. Toto ma fakt bavilo. Aj celková ovládateľnosť stroja, ochota jazdiť aj športovejšie v zákrutách. Zaujímavé je aj zadné odpruženie, ktoré sa tvári ako hardtail a sčasti tak aj funguje, čo dáva Bobberu nezameniteľný charakter. To je aj dôvod, prečo som ho pridal do plusov. Keď ale v našej hlavnej dedine trafíte priemerné výtlky, tá istá vlastnosť sa objaví aj v mínusoch, pretože tento "hardtail" sa pokúsi premiešať vám vnútorné orgány v tele :-) Nie nie, trochu preháňam, nie je to až také zlé :-)
Dizajnové spracovanie, skrytie modernej techniky, hardtail feeling, výkon, zvuk z výfukov | hardtail feeling |
Ešte prednedávnom tu bol úplne jasný a vizuálne podobný konkurent - Harley-Davidson Seventy-Two. Ten sa však už nevyrába, najbližší súper postavený v Milwaukee je teda veľký Sportster v prevedení Forty-Eight. Ten má síce o dve stovky nižšiu cenu, ale aj nižší výkon, krúťak tiež, má aj menšiu nádrž, len päť kvaltov, a je to vzducháč. Predné koleso je o dosť balónovitejšie než má Bobber, ešte k tomu je o tri palce menšie a podstatne širšie.
Aj zvyšní dvaja konkurenti sú z amerického kontinentu, a sú to takpovediac bratranci: Indian Scout a Victory Octane. Victory je podľa zbežného prezerania údajov naladená športovejšie, pretože má 104 koní pri 8 000 otáčkach a 76 Nm pri 6 000, kým Indian má pri podobnom výkone až 97 Nm pri necelých 6 000 otáčkach. Indian má rovnaké rozmery pneumatík ako vyššie spomínaný Harley, teda balónovité šestnástky. Victory má vpredu 18-palcovú stotridsiatku a vzadu 17-palcovú stošesťdesiatku. Obe tieto motorky sú však od Bobbera drahšie o viac ako tisícku, Indian dokonca až o 1 580 éčiek. A aj keď vnímanie vzhľadu je čisto subjektívna záležitosť, myslím si, že väčšina motorkárov by sa objektívne zhodla na tom, že Bobber je krajší :)
Bez mučenia sa priznám, že s Bobberom sa mi lúčilo ťažko. Uživil by sa u mňa aj celé leto. Je to perfektne premyslená motorka, na ktorú sa človek pozerá s radosťou a s radosťou na nej aj jazdí. Vzhľadom na svoju úzku využiteľnosť (a u nás aj tvrdý podvozok) je dosť pravdepodobné, že to nebude jediná motorka v garáži svojho majiteľa.
Cena Triumphu Bonneville Bobber je 12 410 eur. Za ne je takpovediac najviac muziky, pretože americkí konkurenti ani nesnívajú o trakčnej kontrole či palivových mapách. Je to dokonca menej než za oveľa využiteľnejší Triumph Thruxton. Akože áno, vysypať takmer trinásť litrov za jednosic je asi dosť, ale táto motorka ťa bude hriať pri srdci dlhšie než akákoľvek moderná strojovňa v podobnej cene.
štýl, dotiahnuté detaily, motor, dynamika pri presunoch aj v zákrutách, širokánska ponuka doplnkov | príliš tvrdý a nenastaviteľný zadný tlmič |
Servisný interval | 16 000 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 9,1 l (2,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | približne 110 km |
Cena motorky | 12 410 eur |
Bočné brašne (obe) | 422 - 638 eur |
Luxusnejšie sedlo | 173 eur |
Vyhrievané rukoväte | 255 eur |
Padacie rámy | 159 eur |
Páčka brzdy | 69 eur |
Stupačka | 82 eur |
Spätné zrkadlo | 64 eur |
Smerovka | 51 eur |
Svetlomet | 43 eur (bez vonkajšieho rámika a úchytu) |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a KLMwear, topánkach TCX od spoločnosti Styx, a prilbách AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o..
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Pridaj obrázok |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Triumph | Harley-Davidson | Victory | Indian |
Model: | Bonneville Bobber | XL1200V Sportster Forty-Eight | Octane | Scout |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Klasika | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1200 ccm | 1202 ccm | 1179 ccm | 1130 ccm |
Max. výkon: | 77.0 k (56.6 kW) / 6100 ot. | 97.9 k (72.0 kW) / 8000 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 106 Nm / 4000 ot. | 96 Nm / 3500 ot. | 98 Nm / ot. | |
Kompresný pomer: | 10:1 | 10,8:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 97,6 x 80mm | 88.9 x 96.8 mm | 101,0 x 73,6 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | OHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | remeň | remeň | remeň |
Zdvih vpredu: | 90 mm | |||
Zdvih vzadu: | 77 mm | |||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 2-piestik Nissin | jednokotúčová | jednokotúčová, 2-piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 298 mm | 298 mm | |
Pneu vpredu: | 100/90 R19 | MH90-21 | 130/70-18 | 130/90-16 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1-piestik Nissin | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 255 mm | 298 mm | ||
Pneu vzadu: | 150/80 R16 | 150/80-16 | 160/70-17 | 150/80-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 228 kg | 245 kg | 249 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 244 kg | |||
Výška sedla: | 690 mm | 710 mm | 658 mm | 635 mm |
Rázvor: | 1510 mm | 1578 mm | 1562 mm | |
Dĺžka: | 2275 mm | 2311 mm | ||
Šírka: | 880 mm | |||
Výška: | 1207 mm | |||
Svetlá výška: | 148 mm | |||
Objem nádrže: | 9.1 l | 7 l | 12.9 l | 12.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 6 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 156 km | |||
Servisný interval: | 8000 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | nie | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | nie | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | nie | ||
Tempomat: | za príplatok | |||
El. Podvozok: | nie | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 05/2017: 12 410 eur | Cena 05/2017: od 12 200 eur | Cena 05/2017: 13 590 eur | Cena 05/2017: 13 990 eur |
Pridané dňa: 04.05.2017 Autor: Herghott