Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1866 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28802
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17136)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme tri Harley-Davidsony - Electru, Road Glide CVO a Seventy-Two

 Zdieľať

Pridané: 07.07.2016 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 10920 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Ešte pred vypuknutím známej a už tradičnej verejnej akcie Harley on tour sme mali možnosť si niekoľko kúskov z tejto bohatej flotily vyskúšať. Ha, hociktorý model, na takmer neobmedzený čas, bez dozoru, a k tomu už žiadne iné povinnosti? Bol to krásny piatok!

Text a foto: Peter Fischer

Takže si samozrejme vyberám najvýživnejšie kúsky v podobe dvoch najväčších tourerov, z toho jeden v upravenej "fullke" od CVO, plus niečo ľahučké ako dezert. Moje menu na piatok: Electra Glide Ultra Limited, Road Glide CVO a minimalista Seventy-Two.

Harley-Davidson
Harley-Davidson

FLHTK Electra Glide Ultra Limited

Nech sa páči, na zoznámenie hneď najdrahší kúsok zo štandardného cenníka, vlajková loď, synonymum bezstarostného križovania americkou pustatinou, známa "Elektra". Štyri budíky v jednej rovine a pekne vysoko, vsadené do neuveriteľne širokej prednej kapotáže, pod nimi dotyková informačná obrazovka, po bokoch zas neodmysliteľné reproduktory. Spredu tri veľké LED svetlomety, vzadu tri kufre so záhradkou. Veľmi majestátne!

Majestátne, ale aj funkčné, pretože všetky nové modely Harley-Davidson boli dizajnovo dolaďované v aerodynamickom tuneli. Pravdepodobne preto je sériové hi-fi aj celkom dobre počuť, ale k tomu sa dostanem neskôr. Štartovanie Electry je bezkľúčové a neprepočuteľné, rovnako aj rázne klapnutie jednotky. Agregát je samozrejme známy Twin Cam 103, pričom číslovka označuje objem v palcoch kubických. Tie keď prehodíme na naše cenťáky, zistíme, že ide o tisícsedemstovku. Tá má krútiak 138 Nm, v tomto prípade pri 3 750 otáčkach. Na voľnobehu sa viditeľne trasie celý motor a najmä riadidlá, ale akonáhle sa motorka rozbehne, všetky podobné nedokonalosti zmiznú.

Harley-Davidson FLHTK Electra Glide Ultra Limited
Harley-Davidson FLHTK Electra Glide Ultra Limited

Musím povedať, že pravdepodobne na žiadnej modernej motorke som okolo seba necítil toľkú hmotu a najmä jej zotrvačnosť. Tento kúsok má suchú hmotnosť takmer rovné štyri metráky, čiže pohotovostnú, dajme tomu, asi 440 :) (Len pre porovnanie: Gold Wing so štyrmi valcami naviac má pohotovostnú niečo cez 420 kg.) Ale zas kto by si kupoval Electru na jazdenie do mesta? Hmota a hmotnosť sú pri takých cestách, na aké je tento kolos určený, skôr výhodou. Až som sa musel nahlas zasmiať, ako striktne sa vlastne všetci výrobcovia snažia znížiť hmotnosť motoriek (a dať to patrične najavo v propagačných materiáloch - napríklad že prístrojovka je odteraz ľahšia o 200 g) a Harley-Davidson má stále vpredu kapotáž, čo má meter na šírku. Ale ako hovorím, tá posádku dobre ochráni na dlhých cestách.

Bál som sa vibrácií, ale žiadne tu nie sú. A Electra aj slušne brzdí, má dokonca prepojené ABS. Štvorreprákové stereo hrá veľmi dobre, aj keď rádiový signál sa občas stráca, ale to sa stáva hádam na každej motorke s rádiom. Najlepšou voľbou je v tomto prípade spárovať si mobil s "hádečkom" cez Bluetooth (ide to intuitívne a jednoducho) a počúvať MP3 alebo rádio cezeň, prípadne do predpripraveného USB vstupu zasunúť kľúč s empétrojkami. V oboch prípadoch sa dá samozrejme medzi pesničkami či stanicami listovať ovládačom pri ľavej rukoväti, nehovoriac o tom, že na obrazovke sa ukazujú údaje o prehrávanej skladbe.

Trochu som zostal prekvapený z podvozku, ktorý bol vzadu veľmi tvrdý. Samozrejme je nastaviteľný a hádam sa s tým bude dať niečo spraviť, pretože neviem si predstaviť čo by sa dialo po naložení batožiny a tým pádom skrátení pracovnej dráhy. Aj sólo som občas dostal oba konce na doraz (a to som po rysovačke, hahah, čau Ogi!). A ako milovník vyšších rýchlostí som teda "električke" aj naložil; dostal som z nej nejakých 170 a ešte sa tvárila celkom ústretovo. Ale treba povedať, že to nie sú rýchlosti, pri ktorých by sa motorka aj posádka cítili príjemne. Kilečko je super, kilodvadsať tiež, ale všetko nad už je akési nešportové. Najzaujímavejšie sú otáčky - všetko sa rieši okolo dvoch tisíc. Netreba nič viac ani menej.

Harley-Davidson FLHTK Electra Glide Ultra Limited
Harley-Davidson FLHTK Electra Glide Ultra Limited

Úvodom som spomínal, že Electra je najdrahšia spomedzi štandardných modelov. V nami testovanej verzii má cenovku 28 660 eur, potom sú príplatky za perleť a dvojkombináciu (300 eur naviac, 810 eur naviac). Electra je k dispozícii aj v o 1400 eur lacnejšej verzii Ultra Classic, ale aj v mega nadupanej verzii upravenej od CVO, ktorá má najvyššiu cenovku na H-D cenníku - 40 520 eur. V tomto prípade však už hovoríme o podstatne inej motorke s iným motorom a kopou doplnkov.

FLTRUSE Road Glide Ultra CVO

Prívlastok CVO (Custom Vehicle Operations) nesie ročne len niekoľko modelov Harley-Davidson, ktoré prešli internou úpravou do top estetickej aj technologickej podoby. Najciteľnejšie býva upravený zväčša motor, pretože to býva kompletný Screamin' Eagle so zväčšeným objemom aj výstupmi. Sú to vlastne akoby customovo upravené motorky, ibaže vyšli priamo z fabriky. Takzvaná "úplná fullka".

Pre rok 2016 prešli dielňou CVO dva modely - Pro Street Breakout a Road Glide Ultra, na ktorý práve vysadám a štartujem ho. Jupí! Road Glide sa mi od tohto posledného faceliftingu veľmi páčia, vyzerajú o niečo európskejšie a s opačne sklonenými svetlometmi najmä veľmi odvážne. Štandardnú verziu sme už na testík mali, ale toto céveóčko, to je ine kafé už len na pohľad: veľmi krásny modrý metalický lak, kopec doplnkov, najvyšší info-systém a stereo, nehovoriac o väčšom 1800-kubíkovom motore so slušnými 156 Nm pri 3 750 otáčkach. Vibrácií mu však nijako neubudlo :) Ale tie sú tu vlastne na voľnobehu vítané. Už pri zoznamovaní ma prekvapilo, že Road Glide pôsobí akosi mohutnejšie alebo okapotovanejšie než Electra Glide, pritom je to lacnejší model (ale s rovnakým rámom). A po rozbehu sa udialo niečo, čo som vôbec nečakal - necítil som žiadne, ale absolútne žiadne vibrácie. To by som čakal skôr pri teste Gold Winga alebo nejakého až chladne moderného stroja, ale tu... Tu ma to skutočne prekvapilo. Aj podvozok je podstatne pohodlnejší (veľa z vás určite pozná "dokonalý" povrch parkoviska pred cintorínom pri Harleyi :)), aj celková ergonómia mi pripadá akási lepšia. Jedným z faktorov je určite aj to, že predná kapotáž Electry je uchytená priamo na riadidlách, a teda otáča sa s nimi ako maska, kým tu na Road Glide je veľká predná kapotáž samostatný nehybný celok. A to značne odľahčuje riadidlá pri vyššom nápore vetra, najmä pri takých veľkých plochách aké tieto kapotáže majú.

Harley-Davidson FLTRUSE Road Glide Ultra CVO
Harley-Davidson FLTRUSE Road Glide Ultra CVO

Jedinou negatívnejšou vecou oproti Electre je tu podľa mňa zvuk sterea. Možno je to dané inou kapotážou, teda iným obtekaním vzduchu a preto aj distribúciou zvuku, ale zdá sa mi, že reproduktory na Road Glide sú aj menej kvalitné. Až som sa musel trochu pohrať s ekvalizérom, ale neúspešne. Pri testovaní som zámerne použil rovnaké MP3. Žiaľ, tieto repráky sa mi zdali príliš "zahuhňané", akoby priveľmi stredové, a preto sa sluch nemal čoho chytiť pri vyšších rýchlostiach, keď sú najpodstatnejšie výšky.

Harley-Davidson FLTRUSE Road Glide Ultra CVO
Harley-Davidson FLTRUSE Road Glide Ultra CVO

Ale inak to bola na Road Glide veľká parádička. Dotyková obrazovka sa dá veľmi pohodlne ovládať aj v rukaviciach a v jej prostredí sa pohybuje ľahko a intuitívne. Odkladacie priestory sú dostatočne veľké, naspäť sa zatvárajú samy, obe sedadlá sú vyhrievané... (Pri aktuálne prebiehajúcich tridsiatkach som si dovolil vyhrievanie netestovať :)) Okrem horšieho zvuku stereo systému nemám tejto motorke čo vytknúť! Samozrejme, treba odfiltrovať tradičné H-D záležitosti ako suchú hmotnosť 422 kg (áno, opakujem, SUCHÚ), dlhočizné dráhy pri preraďovaní či krehké držanie na bočáku a podobne.

Aj FLTRUSE Road Glide Ultra CVO je jedným z najdrahších Harley-Davidsonov. Jeho čerstvý majiteľ zaň v predajni nechá rovných 40-tisíc, a jednu stovku mu vydajú.

Sportster XL 1200V Seventy-Two

Po dvoch turistických obroch som mal chuť na niečo menšie, a to nielen preto, že blavácka piatková premávka už začala byť nepríjemne hustá. Mohol som si zobrať čerstvú novinku Forty-Eight, ale radšej si beriem "sedemdesiatdvojku" s podobným základom. Zaujímali ma najmä nezvyčajné rozmery kolies: vpredu úzka 21, vzadu stopäťdesiatková 16, obe s klasickým bielym pásom na bokoch. A je to monopost, čiže "bez bab"!

Základom je 1200-kubíkový vzduchom chladený Evolution motor, aj keď ani pri bližšom zoznamovaní to tak nevyzerá. Človek by fakt tipoval, že v tomto minimalistickom stroji je menší 883 motor. Vysoké rajdy, jeden jediný minibudík, malé svetlo, všetko úplne osekané... Šup do premávky!

Harley-Davidson Sportster XL 1200V Seventy-Two
Harley-Davidson Sportster XL 1200V Seventy-Two

Motor ťahá veľmi pekne; v meste je hneď jasné, že je to veľký objem. Malá stavba stroja zas dovoľuje obratné prepletanie zhusťujúcou sa premávkou - parádny predvíkendový reset. Až sa mi občas nechce veriť, že mii medzi nohami behajú dva veľké hrnce, veď ten stroj je tak úzky! Opäť sa všetko podstatné deje pri zhruba 2 000 - 3 000 otáčkach (tie sa zobrazujú číselne na malom displeji na tachometri, rovnako aj zaradený kvalt), veď agregát dáva 96 Nm pri 3 500 otáčkach, a krivka krútiaku je pocitovo rovná asi ako priamka, čiže nemá zmysel točiť viac. Kvaltov je inak iba päť, ale práve na takomto stroji ti tá šestka chýbať nebude. (Inak netreba sa čudovať, že stále uvádzam iba krútiak a nie výkon; hádam je každému jasné, že na "harykoch" sa vysoké rýchlosti veľmi neriešia, koniec koncov výkon oficiálne neudáva ani sám výrobca.)

So sedemdesiatdvojkou som sa previezol do zákrut Pezinskej Baby, aby som zistil, ako sa netypické rozmery kolies správajú v zákrutách. A bola to zábava! Tu diktuje Harley-Davidson - vpredu 21, vzadu 16, otáčky do 3 000, vysokánske rajdy - nemáš veľmi na výber, ale musím povedať, že zákruty som si užil. Najmä výjazdy z nich, veď veľký dvojvalec sa s bublaním pozviecha aj z úplného otáčkového dna, stupačky zas nechytáš v každom náklone, jednoducho parádička.

Harley-Davidson Sportster XL 1200V Seventy-Two
Harley-Davidson Sportster XL 1200V Seventy-Two

Sportster Seventy-Two je logicky protikladom k veľkým tourerom. Ak si priplatíš za nejaký odkladací priestor, tak nebude veľký, čiže spať budeš asi na hoteli a ešte k tomu bez manželky/frajerky/milenky (ak si jej náhodou nekúpil motorku, hah). Ale štýl cestovania a najmä jeho cieľ sú už vopred jasne definované - úplný minimalizmus. A tak vychádza tento model aj cenovo, je to jeden z lacnejších dvanástkových Sportstrov. Základná cena je 12 110 eur (v perleti), za farbu hard candy je potom príplatok 240 eur. Mimochodom, laky s prívlastkom hard candy sú nezvyčajne krásne, obsahujú reálne kovové šupiny (metal flake - kovové vločky), a najmä na slnku majú neuveriteľnú hĺbku. Určite sa oplatí priplatiť si za ne.

Harley-Davidson Sportster XL 1200V Seventy-Two
Harley-Davidson Sportster XL 1200V Seventy-Two

Text a foto: Peter Fischer

Motocykel na test poskytla spoločnosť Harley-Davidson Bratislava. Redaktor jazdil v oblečení 4SR, prilbe AGV od firmy Motostore a čižmách TCX od spoločnosti Styx.

Foto:
 Harley-Davidson XL1200V Sportster Seventy-Two 2015 Harley-Davidson CVO Road Glide Ultra 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:Harley-DavidsonHarley-Davidson
Model:XL1200V Sportster Seventy-TwoCVO Road Glide Ultra
Rok:20152015
Novinka:NOVINKA 2015
Kategória:Chopper/CruiserCestovná
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1202 ccm1801 ccm
Max. krútiaci moment:96 Nm / 3500 ot.156 Nm / 3750 ot.
Kompresný pomer:9,7:1
Vŕtanie x Zdvih:88.9 x 96.8 mm101.6 mm x 111.1 mm
Palivový system:vstrekovanie
Chladenie:vzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:remeňreťaz
Brzdy vpredu:jednokotúčovádvojkotúčová
Pneu vpredu:MH90-21130/80B17 65H
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Pneu vzadu:150/80-16180/65B16 81H
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:245 kg422 kg
Hmotnosť s náplňami:439 kg
Výška sedla:710 mm755 mm
Rázvor:1625 mm
Dĺžka:2275 mm2428 mm
Svetlá výška:120 mm
Objem nádrže:7 l22.7 l

Pridané: 07.07.2016 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria