[Testy a predstavenia - Test]
Norma Euro4 Honde pochovala staré známe Shadowy, a tak musela niečo "čoproidné" postaviť z existujúcich a dostatočne moderných modelov. Použitie dvojvalcového pollitra bolo v tomto prípade viac menej logické.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Honďácky názov Rebel si už určite niekde počul, na scéne je už viac ako 20 rokov. Vždy išlo o malé motorky (125 a 250 kubíkov; na krátky čas bola aj 450) a až doteraz boli všetky dvojvalcové a chladené vzduchom. Keďže Rebel bol vždy viac americkou než európskou záležitosťou, aj tento ostatný bol predstavený v Amerike. Tam sa predáva aj v tristovkovej jednovalcovej verzii. Pollitrový dvojvalec pôvodom z modelového radu CB500 tu nebol zvolený len tak náhodou, ako jediný z aktuálneho agregátového portfólia Hondy sa totiž hodí k menu Rebel, pretože tieto stroje mali vždy radové dvojvalce s vyššou, takmer zvislou architektúrou. Ku motoru sa potom iba doladil rám a zvyšok motorky a moderný Rebel bol na svete.
Rebel pôsobí veľmi kompaktne. Je to malý stroj s nízkym posedom, len 690 mm nad zemou, čím sa stáva vhodným aj pre väčšinu žien. A keďže má do 35 kW, tak aj pre všetkých s vodičákom A2. Ako som načrtol už v nadpise, má aj prívetivú cenovku, čiže keď si to všetko spočítame, Rebel je dostupná a vhodná motorka pre širokú cieľovú skupinu.
Zvolený pollitrový motor pracuje aj v modeloch, ktoré majú na priebeh výkonu a krúťaku až protichodné požiadavky: naháč CB500F a endruko CB500X, športovec CBR500R a teraz aj Rebel. Ten má však ako jediný nepatrne menší výkon a vyšší krúťak, ktorý má vrchol v nižších otáčkach, čo sa pri takomto type motorky priam vyžaduje. Zo svojho charakteru si však veľa zachoval, a tak Rebel je skôr taký športovejší bobber. Ale inak z neho cítiť istú svojskosť, pretože napríklad ako jediný má úplne iné ovládače (pre veľké americké prsty) a ako takmer jediná Honda je celkom rýchlo prerobiteľný na jednosedadlový stroj bez toho, že by vôbec niekto tušil, že by tam to druhé sedadlo mohlo byť. Netuctovou záležitosťou je aj čierna farba úplne všade. Až na pár kovovo lesklých alebo sivých detailov je pri nami testovanom čiernom prevedení fakt všetko čierne.
Je tu aj zopár ďalších dizajnových vychytávok, pozri si napríklad unášač predného brzdového kotúča - jeho lúče sa prekrývajú s lúčami kolesa, inak dizajnovo veľmi peknými. Alebo sú tu nezvyčajne dlhé konzoly stupačiek, ktoré konštruktéri museli použiť, aby posed nebol vyslovene športový. Veľmi by sa sem hodili aj predkopnuté stupačky, ale keďže rám je chrbticový a nie kolískový, nebolo ich kde uchytiť. Stupačky si vyžiadali aj ďalšiu nezvyčajnosť, a to dodatočný plastový kryt spojkového kartra, aby si jazdec nespálil nohu. Pravá stupačka je totiž presne pri tomto kartri, ktorý takpovediac vytŕča z úzkej stavby stroja, takže jazdec má tendenciu si na tomto mieste oprieť nohu. Posed je inak v kontraste s veľkými ovládačmi priam určený pre menšie postavy - ľahko sa nastupuje aj vystupuje, nohami musí na zem dočiahnuť každý, netreba tu byť ani veľmi predkolenený.
Spínačku má Rebel na ľavej strane medzi nádržou a valcami; riadidlá sa odomykajú iným zámkom na opačnej strane. Jazdca privíta minimalistický budík a klasické bublanie radového dvojvalca. Cvak za jedna a poďme za mesto. Aha, vlastne sa ešte prepliesť zápchou... Ale veď tú zvláda Rebelík celkom vpohodke, riadidlá nie sú široké, a dá sa na ňom poprdkávať pomaličky na jednotke či dvojke. Vďaka nízkemu posedu máš vždy istotu, že došliapneš nech sa deje čokoľvek.
Za mestom konečne môžeme trochu popustiť uzdu. Rebel sa nechá celkom svižne viesť, pôvod jeho motora sa nezaprie. Niekto by určite povedal, že na bobbera je takýto prejav príliš otáčkový a športový. Vývojári odviedli dobrú prácu pri výfuku, ktorý vo finále vytvára dunivý zvuk tam, kde by inak nebol.
Predné odpruženie nie je nastaviteľné, ale celkom úprimne môžem povedať, že ho ani nepotrebuje. Na tomto stroji budeš jazdiť takmer stále sólo, a ani nejaké veľké športovanie, pri ktorom by predok trpel pod silnými brzdami alebo v náklonoch, sa tu nedá očakávať. Vzadu sa na dvoch klasicky zvonku umiestnených tlmičoch dá upraviť predpätie. Predpokladám, že majiteľ to využije vtedy, keď priloží batožinu, lebo k Rebelu sa predávajú aj štýlové bočné brašne.
Nuž a keď prídu zákruty, tak v nich je všetko podriadené gumám a stupačkám. Obe pneumatiky sú 16-palcové, s vysokým profilom, a vpredu aj značnou šírkou 130 mm. Vzadu je stopäťdesiatka. Samotné gumy by zvládli aj športovejšie zaobchádzanie, to však nedovolia stupačky. Už v kruháči ich budeš ťahať pár centimetrov alebo milimetrov nad zemou, a v rýchlejších zákrutách ich skôr či neskôr škrtneš. Dá sa z nich inak vybrať guma a môžeš ich tak mať pekne endurácky zubaté. Motoru sa tiež páči vytáčanie a dynamická jazda (ešte poznámočka - nie je tu žiadny otáčkomer, budík na riadidlách je veľmi skromný), takže keď chceš nakladať a kvaltovať, nebude proti, ale rovnako znesie aj pohodovú jazdu na päťke/šestke. Od toho bude závisieť aj spotreba, ale neboj, bude kolísať vo veľmi malom rozmedzí. Doslova od 3,9 litra až po zhruba 4,5. Pri návšteve pumpy ti zostane aj na kávu a keksík, lebo do nádrže zvyčajne nenatankuješ viac ako desať litrov.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Honda predstavila Rebel tak trochu mimo bežného "výstavného" cyklu, a to v Kalifornii. Rebel bol vždy synonymom malého nenáročného biku s menším motorom, ale o to väčším štýlom, zameraný pre začiatočníkov či nežnejšie pohlavie. Tak je tomu aj dnes. Napriek tomu sme si s ním užili kopu srandy.
Pretože v dnešnej dobe hi-tech hyper vybavených tourer modelov je Rebel stelesnením jednoduchosti a minimalizmu vo všetkých smeroch. A taká je aj jazda na ňom. Proste bobberovský posed "proklate nízko", motor a dve kolesá, nič navyše. Priam hračkárske jazdné vlastnosti, príjemný zvuk, ktorý by sa dal ešte poladiť, a zábavná jazda v meste aj v okolí. Rebel nie je postavený k dokonalosti, karter na pravej strane trochu vytŕča, stupačky naširoko, žiadna ochrana jazdca, a aj ten motor skôr športovejšieho prejavu... A možno aj preto bolo jazdenie na ňom taká sranda...
Svojím zameraním vhodný pre začiatočníkov, ženy, ale aj ako nenáročný základ na nejakú customizáciu do podoby motorky, ktorá bude vytŕčať z davu. To je jednoducho Rebel - motorka, z ktorej som vždy vystupoval s nevysvetliteľným úsmevom na tvári :-)
nízky posed, extra ľahká ovládateľnosť, jednoduchosť, doladené detaily, cena | motor športovejší na bobber zameranie - je to vôbec mínus? :-) |
Rebel nemá vyslovene priamych konkurentov, ktorí by mali podobný objem alebo vzhľad. A jediný, ktorý má 35 kW bez špeciálneho objednávania, je Ducati Scrambler Sixty2, čo je štyristovková verzia Scramblera. V objemoch aj cenách sú tu pomerne veľké rozdiely, rovnako ako v obutiach - od pätnástok až po osemnástky.
Ducati má pri svojom menšom motore samozrejme aj menší výkon a krúťak, a to s cenovkou o 1 500 eur vyššou než má Rebel. Pre fajnšmekrov je tu aj väčšia osemstovková verzia Scramblera, ktorá sa dá bez príplatku objednať v 35-kW verzii, ale to s cenou už o 2 500 eur vyššou. V "ádvojkovej" úprave sa dá objednať aj Yamaha XSR700, Kawasaki Vulcan, aj Triumph Street Twin.
Ale ak sa máme baviť o plných výkonoch, tak najsilnejším rivalom je plná verzia Yamahy XSR700 s takmer 75 koňmi. Tá to berie pomerne dosť japonsky, pretože XSR má úplne štandardné 17-palcové kolesá, ale periférne časti sa tvária štýlovejšie. Pracuje v nej tiež radový dvojvalec, známy najmä z modelu MT-07. Cenu má o rovne dve tisícky vyššiu než Rebel. Ak to vezmeme z iného konca, navyšší krúťak má Triumph Street Twin, a to až 80 Nm pri nizučkých 3 230 otáčkach. Tiež je to radový dvojvalec, má objem 900 kubíkov, výkon 55 koní, ale celá motorka je o viac ako 2 500 eur drahšia. Zo starej školy tu máme Taliana Moto Guzzi V7 III, najskôr asi vo verzii Stone. Tá má pri objeme 744 kubíkov 52 koní a 60 ňútnov pri 4 900 otáčkach (spolu so štvorkilovým Scramblerom je to jediný čistý vzducháč zo spomínaných), a cenu približne o 1 500 eur vyššiu.
Zostávajú nám najčoprovejší rivali, a to z opačných strán sveta: americký Harley-Davidson Street 750 (ale vyrobený v Indii), a japonská Kawasaki Vulcan S. Harley má objem rovnaký ako má v názve, a to usporiadaný samozrejme do dvoch valcov s rozovretím 60 stupňov, Vulcan je radová dvojvalcová šesťstopäťdesiatka, ktorú poznáme napríklad z novej Z650, predtým ER-6n. Obe tieto motorky sú logicky silnejšie než Rebel, a aj drahšie: Američan o vyše 1 100 eur, Japonec o 1 600 eur. Harley je zo všetkých provnávaných najťažší, má 230 kg pohotovostných.
Ak by som to mal úplne skrátiť, mohol by som napísať iba to, že Rebel je zo všetkých najdostupnejší, takmer najľahší, a že má úplne najnižšie sedlo.
Rebel sa môže zdať ako sivá myška. Má dobrú cenu, nič nežerie, každý deň ťa odvezie do práce... Ale štýlu má viac než nejaký naháčik, a keby si sa pustil do estetických úprav, tak o sivej myške nemôže byť ani reč - veď len samotná nádrž je tu doslova papier nepopísaný (inak naši kamaráti v Amerike si ho môžu kúpiť aj s červenou alebo zelenokrikľavou nádržou), tie bočné plastíky pod ňou tiež, čo všetko by sa dalo spraviť so zadným blatníkom... A nemusí to byť ani drahé, stačí len trochu nápadu a originality. Inšpirovať sa môžeš opäť v Amerike, kde Rebela upravujú na milión spôsobov.
Cena bejby bobbera Honda CMX500 Rebel je 5 990 eur.
cena, štýl, nízky posed | trochu čudný posed - vytŕčajúci spojkový karter |
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 4,1 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 11,2 l (3 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 200 km |
Cena motorky | 5 990 eur |
Bočné brašny s nosičom | 390 + 215 EUR |
Páčka brzdy | 22,60 EUR |
Stupačka | 75,70 EUR |
Spätné zrkadlo | 62,30 EUR |
Smerovka | 49,50 EUR |
Svetlomet | 478 EUR |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd Slovensko. Redaktor jazdil v oblečení KLMwear, rukaviciach 4SR a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Motocykel bol počas testu ošetrovaný kozmetikou Muc-Off od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | ||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Honda | Harley-Davidson | Kawasaki | Yamaha | Ducati | Triumph |
Model: | Rebel 500 | Street 750 | Vulcan S | XSR700 | Sixty2 | Street Twin |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |||
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Naháč | Klasika | Klasika |
Motor: | ||||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 471 ccm | 749 ccm | 649 ccm | 689 ccm | 399 ccm | 900 ccm |
Max. výkon: | 45.6 k (33.5 kW) / 8500 ot. | 61.2 k (45.0 kW) / 7500 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 40.1 k (29.5 kW) / 8750 ot. | 55.1 k (40.5 kW) / 5900 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 44.6 Nm / 6000 ot. | 59 Nm / 4000 ot. | 63 Nm / 6600 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | 34.6 Nm / 8000 ot. | 80 Nm / 3230 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7:1 | 11:1 | 10.8:1 | 11.5 : 1 | 10.7:1 | 10.55:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 67 x 66.8 | 85 x 66 mm | 83 x 60 mm | 80 x 68.6 mm | 72 x 49 mm | 84.6 x 80 mm |
Palivový system: | PGM FI | vstrekovanie Mikuni 38mm | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (2V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (2V) | DOHC | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | remeň | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 130 mm | 150 mm | 120 mm | ||
Zdvih vzadu: | 80 mm | 130 mm | 150 mm | 120 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová, 2 piestiky | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 282 mm | 320 mm | 310 mm | ||
Pneu vpredu: | 130/90-16M/C 67H | 100/80-17 | 120/70-18 | 120/70-17 | 110/80 R18 | 100/90-18 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm | 245 mm | 245 mm | 255 mm | ||
Pneu vzadu: | 150/80-16M/C 71H | 140/75-15 | 160/60-17 | 180/55-17 | 160/60 R17 | 150/70 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 223 kg | 167 kg | 198 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 190 kg | 229 kg | 225 kg | 186 kg | 183 kg | |
Výška sedla: | 690 mm | 710 mm | 705 mm | 815 mm | 790 mm | 750 mm |
Rázvor: | 1488 mm | 1534 mm | 1575 mm | 1405 mm | 1460 mm | 1439 mm |
Dĺžka: | 2188 mm | 2225 mm | 2310 mm | 2075 mm | 2100 mm | 2090 mm |
Šírka: | 820 mm | 880 mm | 820 mm | 845 mm | 785 mm | |
Výška: | 1094 mm | 1100 mm | 1030 mm | 1150 mm | 1114 mm | |
Svetlá výška: | 136 mm | 145 mm | 130 mm | 140 mm | ||
Objem nádrže: | 11.2 l | 13.1 l | 14 l | 14 l | 14 l | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Spotreba paliva: | 3.85 l/100km | 4.6 l/100km | 4.6 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 218 km | cca 213 km | cca 228 km | |||
Servisný interval: | 12000 km | |||||
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||||
Palivové mapy: | áno, v sérii | nie | ||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | |||||
LED svetlomet: | za príplatok | |||||
Iná výbava: | ukazovateľ zaradeného stupňa | |||||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 7/2017: 5 990 eur | Cena 7/2017: od 7 164 eur | Cena 7/2017: 7 645 eur | Cena 6/2018: 7 290 eur | Cena 7/2017: 7 490 eur | Cena 8/2017: 8 510 eur |
Pridané dňa: 13.07.2017 Autor: Herghott