[Testy a predstavenia - Test]
Áno, áno, nemýliš sa, vyzerá to úplne ako GSR. A vlastne to aj je GSR, lenže inovovaná. A s novým, oveľa logickejším a atraktívnejším názvom GSX-S. Opäť sme sa presvedčili, že japonská štvorvalcová škola ešte má čo ponúknuť.
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 82 kg)
Foto: Peter Fischer, Martin Trenkler
Radové štvorvalce sú dnes totiž v úzadí - všade samý radový dvojval, prinajlepšom véčko... Nie, nesťažujem sa, iba som vyrástol v dobe štvorvalcovej, a keď sa dnes na takejto motorke povozím, tak to vo mne vyvoláva veľký pocit nostalgie. Lenže nie je japonský štvorval ako japonský štvorval, takže tá nostalgia je relatívna, a týmto hlboko filozofickým mostíkom aký len človek človeku dokáže dať by som sa rád konečne vymotal z neho ku motorke.
Musíme si naliať čistého vína a povedať, že predošlá GSR750 nebola nejaká krásavica. Celkovo sa tvárila drsne, ale detaily ju prezradili - dosť klasický kokpit, lacno vyzerajúca kyvka, nesúrodé prvky... Veľmi ma teší, že Suzuki sa zbavila rôznych babských dizajnov a všelijakých Gladiusov, a že z GSR spravila oveľa lepšiu GSX-S. Analógia bola v podstate jasná: pred niekoľkými rokmi prišla na svet veľmi dobrá GSX-S1000, a po jej vzore potom celkom logicky aj GSX-S750.
A to môžeme len a len kvitovať, pretože v jej štýle má teraz aj užitočné detaily, ktoré jej drsnosť dotvárajú - kónické riadidlá, klin pod motorom, odlievanú kyvku, radiálne uchytené strmene, prístrojovku a podobne. Litríka sme pojazdili už niekoľkokrát a so sedemstopajdou sme sa zoznámili tento rok v máji na Hungáči. Žiaľ, bolo dosť mokro, ale počas domáceho testu sme našťastie mali fajnové tridsiatky.
Géesixeska privíta jazdca nasrdeným dizajnom, kónickými riadidlami a celodigitálnou prístrojovkou pod ich úrovňou. Kónickosť v tomto prípade neznamená veľkú šírku, na akú sme zvyknutí napríklad u európskych značiek, riadidlá na GSX-S sú jednoducho japonsky úzke. Opticky ich rozširujú veľké závažia na koncoch. Aj posed je podľa vzhľadu akoby streetfighterovský a nohy konečne spočívajú na hliníkových zubatých nešmykľavých stupačkách. Prístrojovka je rovnaká ako na GSX-S1000 alebo SV650, a vždy sme ju chválili, vôbec nič jej nechýba, ukazuje aj zaradený kvalt. To isté platí o ovládačoch.
Po väčšom bratovi tu nájdeme aj trojstupňovú vypínateľnú trakčnú kontrolu. Najpodstatnejší je však motor - absolútny fundament tohto modelu. Je to vyšľachtený japonský radový štvorvalec pôvodom z GSX-R750 z roku 2005. A to je viac ako slušný genofond, aj keď celkom správne upravený pre civilnejšie využitie: 114 koní pri 10 500 otáčkach (áno, až tak vysoko) a nezákerných 80 Nm pri 9 000. Neboj, v bežnej premávke ho netreba nijako vytáčať, vtedy si dokáže priasť tú svoju nízkootáčkovú štvorvalcovú pieseň, vtedy je to dobrý partner. Nechcem napísať, že sa správa ako keby ho sem transplantovali z auta, ale veď to hádam poznáš, aj staré šesťstovkové štvorvalce dokázali jazdiť na pohodu v dvetisíc alebo štyritisíc otáčkach. Výstup štyroch valcov je jemnučký a nezákerný, v tomto smere o to lepšie pre menej skúsených jazdcov.
Popri hladkosti záberu štvorvalca tu začiatočníkom pomáha aj drobnosť známa z iných noviniek Suzuki, a to low RPM assist, v preklade niečo ako asistent v nízkych otáčkach. Ten vždy, keď sa spojka blíži k záberu, ľahko pridá otáčky motora. Kto by o tomto pomocníkovi nevedel, pravdepodobne by si ho ani nevšimol, a na štvorvalci to platí dvojnásobne; každopádne je to užitočná vychytávka, najmä s ohľadom na to, že na GSX-S750 budú jazdiť aj menej skúsení jazdci alebo baby. Tu treba povedať, že sedlo je síce najvyššie z celej triedy, teda 820 mm nad zemou, ale pred rozkrokom je aj veľmi úzke, a preto je došliapnutie na zem oboma nohami ľahučké.
Najlepšie je, že sedemstopajda dokáže popreháňať aj ostrieľaných borcov. Jasnačka, nie je to vyslovene náradie na okruh, a jej slogan the apex predator treba chápať v zmysle že s ňou budeš triafať vrcholy zákrut ľahšie než na litri, čo je aj pravda. Lenže na bežných cestách je tento trištvrtelitrový agregát pri športovaní využiteľnejší; budeš mať pocit, že mu viac nakladáš, že ho viac žmýkaš, a o to spokojnejší budeš. A ten jej božský zvuk! Fakt, tá nie celkom pekná koncovka úplne krásne rezonuje, a práve ona dotvára ten nehmatateľný pocit, že štvorvalce mimo okruhu ešte majú čo povedať. Poctivý plechový rezonujúci zvuk japonského štvorvalca. Mimochodom, v čiernom prevedení modelu je aj celá koncovka čierna. Treba povedať, že je oveľa krajšia než tá kombinovaná so striebornými súčasťami.
Keď som s „eskou“ jazdil na Hungáči, spozoroval som niečo, čo sa mi už neskôr na bežných cestách nepodarilo navodiť. V predošlom článku som to nazval „plynová nervozita“, kedy otáčky pred zákrutou padli príliš rýchlo a hlboko dole, a potom na výjazde pri pridaní plynu sa motorka tvárila prekvapene, akoby sama tie otáčky niekde dole hľadala. Pravda, v bežnej premávke jazdí človek oveľa plynulejšie než na okruhu, a tak je možné, že tento jav nespozoruje ani skúsený borec pri paľbe sólo hore horským priesmykom. Keď som sa vyslovene sústredil iba na zopakovanie, tak áno, možno som cítil krátke zaváhanie pri prechode z nulového plynu do otvoreného, ale nebolo to s takým otáčkovým prepadom pri brzdení pred zákrutou ako vtedy na okruhu. On-off efekty plynu sú dnes vo všeobecnosti už takpovediac mŕtve, preto ma tu trochu prekvapili, ale opakujem, bolo to iba pri cielene ostrej vysokootáčkovej športovej jazde. Jáááj a aby som nezabudol, ostrú jazdu plne podporujú aj klasické športové rozmery obutia, teda 120/70 a 180/55, pričom priemer hádam písať nemusím :)
Ty kokso, ako som jej tak nakladal, uvedomil som si, že jej ani nemám čo veľmi vytknúť. Kým na okruhu sme ju brali len ako náradie na rozcvičenie, pretože sme tam mali aj jej litrovú sestru a novú GSX-R, tak na normálne cesty by som GSX-S750 pred tými dvoma bez rozmýšľania uprednostnil. Na prvý pohľad ju od litra rozozná len málokto, a za podstatne menej peňazí máš porovnateľné povozenie. Keď si to rozmeníme na drobné, tak so spolujazdcom tu veľmi jazdiť nebudeš, pretože jeho miesto vyzerá byť len také príležitostné a držať sa môže jedine pásika cez sedlo, takže nastaviteľné predpätie ti bude úplne postačovať a brzdy takisto. Predné strmene Nissin sú po novom uchytené radiálne; pumpy sú rovnakej značky, a k ich práci nemám žiadne výhrady. Predpätie na prednej USD vidlici sa nastavuje vidlicovým kľúčom, vzadu C-kľúčom.
Že spolujazdca treba radšej nechať doma naznačuje aj sama Suzuki, pretože namiesto jeho sedla ponúka niekoľko dizajnových náhrad alebo tašku. Ja osobne by som najradšej zhodil aj konzoly so spolujazdcovými stupačkami, ibaže pravá drží aj výfuk. Priestoru na detailovú personalizáciu je tu skutočne dosť (blinkre a späťáky by išli medzi prvými - niežeby v späťákoch nebolo nič vidieť, práveže naopak, ale svojimi rúrkovými stopkami sem podľa mňa až tak nesedia), a aj tu ponúka Suzuki pomocnú ruku alebo aspoň inšpiráciu v podobe rôznych imidžových nálepkových sád. Mimochodom, zadné sedlo má zámok hneď pred sebou, teda doslova zhora medzi sedadlami, čo je praktické. Pod neho sa vojde buď lekárnička s minidrobnosťami, prípadne žiadna lekárnička a peňaženka sVeru, prítulkyňu treba nechať doma a užívať si všetku tú športovosť, ktorú GSX-S750 ponúka. Ako krásne sa pýta do otáčok, a ako veľa ich je využiteľných! Keď si vezmeme, že zaujímavejšia zábava začína zhruba nad 5 000, tak stále ti zostáva pásmo zhruba šiestich tisícok otáčok, v ktorých sa rozhodne nebudeš nudiť. Krása. Ľahučko sa preklápa a na brzdy sa môžeš kedykoľvek spoľahnúť, plus je tu užitočná trakčná kontrola. A keď sa vrátiš do mesta, v hlave sa prepneš do nízkootáčkového módu a premávkou sa bez problémov prepletieš v podobných otáčkach ako na aute. A to všetko nielen za príjemnú nadobúdaciu cenu, ale aj spotrebu. Ja som ju mal po niekoľkých dňoch ustálenú na 5,5. Keby mal nejaký začiatočník trebárs aj 5,2, na jednu nádrž spraví po rezervu asi tak klasických 250 km. Podotýkam, že od plnej po rezervu GSX-S zožerie zhruba 13 litrov, takže tankovanie do plnej nezabolí.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
„Eska“ má konkurentov veru dosť, veď patrí do širokej strednej triedy. Na výber tu máme rôzne počty a usporiadania valcov, s ktorými súvisia aj rozdiely v charakteroch a výkonoch. Najprv si preberme stroje s podobnými údajmi aké má Suzuki: trojvalcová Yamaha MT-09 a Triumph Street Triple S, potom dvojvalcová Ducati Monster 821. Všetky majú veľmi podobné výkony aj krúťaky, iba Ducati ich má uložené v nižších otáčkach. Rozdiely v cenách sú však značné - treba povedať, že spomínané modely sú vybavenejšie než GSX-S, majú napríklad palivové mapy alebo denné LED svietenie - a všetky vychádzajú minimálne o tisícku viac, v prípade Ducati dokonca o 2 400 eur viac (ok, pre sociálnejšie cítiacich ponúka Ducati jednoduchšieho Monstra 797, ten má však podstatne slabší vzducháč a aj tak stojí viac než Suzuki).
Jeden model tu vyčnieva z radu, je ním silnejšia Kawasaki Z900. Skutočný objem jej štyroch valcov je dokonca 948 kubíkov, ale pre svoju pomerne osekanú výbavu a štýl nie je plnohodnotným litrom, takže s prižmúrenými očami ju môžeme brať do úvahy. Nehovoriac o jej veľmi lákavej cene, len o šesť stoviek vyššej než GSX-S. Kawasaki produkuje až 125 koní.
Zostávajú nám „bežnejšie“ naháče: BMW F800R a Honda CB650F. Bavorák má 90 koní, pričom jeho radový dvojvalec má silný spodok, jeho plných 86 Nm je k dispozícii už pri 5 800 otáčkach. Honda je iba šesťstopäťdesiatka, ale tiež radový štvorvalec s určitým japonským dedičstvom, aj keď, žiaľ, trochu priškrteným: ponúka 91 koní pri 11 000 otáčkach a slabučkých 64 Nm pri 8 000. Honda ako jediná z tohto výberu nemá ukazovateľ zaradeného stupňa a obrátenú vidlicu. Kým Bavorák je od Suzuki o sedemsto eur drahší, Honda zas o sedemsto lacnejšia.
Bude to znieť čudne, ale počas testu GSX-S750 som mal veľmi často pocit, že takto by mohol dnes vyzerať Hornet, keby sa Honda naň nevysrkašľala. Áno, táto Suzuki mi Horneta pripomínala. Vzhľadom na jeho meno je to kompliment.
Ak sa chce záujemca stať majiteľom, za tohto slušného a priateľského streetfightera musí zaplatiť 8 290 eur. Suzuki aj v tomto prípade uplatnila svoju jasnú cenovú politiku a cenu nastavila najnižšie z celej triedy (teda okrem CB650F, ale tá loví skôr v iných vodách). Pritom výkonom ani schopnosťami nijako nezaostáva za drahšími rivalmi, a to majú všetci do jedného vyšší objem motora. Začiatočníka nevyľaká a skúseného neurazí - presne taký je tento „trištvrťový“ naháč od Suzuki.
motor, vylepšené komponenty, cena | pri ostrom športovaní „otáčková“ nerozhodnosť |
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 5,5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 16 l (3 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 240 km |
Otáčky motora pri 50, 90 a 130 km/h | 2 200 ot. / 4 000 ot. / 6 000 ot. |
Počet dealerstiev na Slovensku | 6 (BA, TT, Matúškovo, Vráble, KM, PO) |
Cena motorky | 8 290 eur |
Väčšina doplnkov ešte nemá stanovené ceny pre náš trh. |
Páčka brzdy | 49,70 eur |
Stupačka | 40 eur |
Spätné zrkadlo | 52,80 eur |
Smerovka | 41,30 eur |
Svetlomet | 306,05 eur |
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 82 kg)
Foto: Peter Fischer, Martin Trenkler
Motocykel na test poskytla spoločnosť MSC – Suzuki Slovensko, o. z. Redaktor jazdil v oblečení 4SR, čižmách TCX od spoločnosti Styx a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Motocykel bol počas testu ošetrovaný kozmetikou Muc-Off od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Suzuki | Ducati | Kawasaki | BMW |
Model: | GSX-S 750 | Monster 821 | Z900 | F 800 R |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 749 ccm | 821.1 ccm | 948 ccm | 798 ccm |
Max. výkon: | 114.2 k (84.0 kW) / 10500 ot. | 111.9 k (82.3 kW) / 9250 ot. | 125.4 k (92.2 kW) / 9500 ot. | 89.8 k (66.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 81 Nm / 9000 ot. | 89.4 Nm / 7750 ot. | 98.6 Nm / 7700 ot. | 86 Nm / 5800 ot. |
Kompresný pomer: | 12,3 : 1 | 12,8:1 | 11.8:1 | 12:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72.0 x 46.0 mm | 88 x 67.5 mm | 73.4 x 56.0 mm | 82 x 75.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm | 120 mm | 125 mm |
Zdvih vzadu: | 138 mm | 152 mm | 140 mm | 125 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 300 mm | 320 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70-17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 250 mm | 265 mm | |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 | 190/55-17 | 180/55ZR17M/C (73W) | 180/55-ZR-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 179.5 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 213 kg | 205.5 kg | 210 kg | 202 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 785 mm | 795 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1455 mm | 1480 mm | 1450 mm | 1526 mm |
Dĺžka: | 2125 mm | 2065 mm | 2145 mm | |
Šírka: | 785 mm | 825 mm | 860 mm | |
Výška: | 1055 mm | 1065 mm | 1235 mm | |
Svetlá výška: | 135 mm | 130 mm | ||
Objem nádrže: | 16 l | 17.5 l | 17 l | 15 l |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Iná výbava: | ukazovateľ zaradeného stupňa | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 10/2017: 8 290 eur | Cena 10/2017: od 10 690 eur | Cena 10/2017: 8 895 eur | Cena 10/2017: 9000 eur |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Pridaj obrázok |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Suzuki | Yamaha | Triumph | Honda |
Model: | GSX-S 750 | MT-09 | Street Triple S | CB650F |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 |
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový trojvalec | radový trojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 749 ccm | 847 ccm | 765 ccm | 649 ccm |
Max. výkon: | 114.2 k (84.0 kW) / 10500 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. | 113.0 k (83.1 kW) / 11250 ot. | 91.1 k (67.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 81 Nm / 9000 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. | 73 Nm / 9100 ot. | 64 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 12,3 : 1 | 11.5 : 1 | 12.65:1 | 11.4 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72.0 x 46.0 mm | 78 x 59.1 mm | 77.99 x 53.38 mm | 67 x 46 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie PGM-FI |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 137 mm | 110 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 138 mm | 130 mm | 124 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | 310 mm | 320 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70 R17 | 120/70-17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 220 mm | 240 mm | |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 | 180/55ZR17M/C (73W) | 180/55 R17 | 180/55-17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 166 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 213 kg | 193 kg | 208 kg | |
Výška sedla: | 820 mm | 815 mm | 810 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1455 mm | 1440 mm | 1410 mm | 1450 mm |
Dĺžka: | 2125 mm | 2075 mm | 2055 mm | 2110 mm |
Šírka: | 785 mm | 815 mm | 735 mm | 775 mm |
Výška: | 1055 mm | 1135 mm | 1060 mm | 1120 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | 135 mm | 150 mm | |
Objem nádrže: | 16 l | 14 l | 17.4 l | 17.3 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 4.7 l/100km | 4.7 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 190 km | cca 277 km | cca 276 km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 10/2017: 8 290 eur | Cena 10/2017: 9 390 eur | Cena 10/2017: približne 9 000 eur | Cena 10/2017: 7 590 eur |
Pridané dňa: 17.10.2017 Autor: Herghott