http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Tááák a máme tu ďalšie zvýšenie počtu valcov, tentoraz z tradičného jedného na dva. Plus zvýšenie objemu, a samozrejme aj výkonu. Na krásnych 105 koní pri nejakých 190 kg pohotovostných :) Nový Duke 790! Popreháňali sme ho po záhorackych cestičkách, aj na kartingovom okruhu.

Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 76 kg)
Foto: Miro Lacko, Martin Matula

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Káteemka nás kŕmila kúskovými infoškami o novom Dukeovi už dlhší čas, prvá špionážna fotka vyšla napríklad vo februári 2016. O tehotenských deväť mesiacov neskôr na nás vytiahli prototyp, ktorý vyzeral dosť sexi. Finálna podoba, predstavená o rok neskôr, už samozrejme taká ostrá nebola, ale stále je to v mnohých veciach prelomový Duke. Napríklad má prvý radový dvojvalec z tejto fabriky, a v sérii má toľko vychytávok, že konkurencia sa nechytá...

Video: KTM 790 Duke 2018 - zlatá stredná cesta vojvodská

Video: KTM 790 Duke 2018 - predstavenie Bratislava

Ďalej trebárs quickshifter, tlmič riadenia alebo náklonové asistenčné systémy, ktorý z konkurentov ich má v sérii? Žiaden. Rakúšania naložili nového Dukea skutočne až po strop. Má napríklad aj launch control. Farebná TFT prístrojovka bola už na predošlom modeli, ale pribudlo moderné LED osvetlenie po vzore veľkých súrodencov. Inak, že je to dvojvalec, nie je vôbec zreteľné. Motor nie je nejako extra široký a výfukové zvody sa spájajú do jednej rúry ešte pred motorom, takže aj rozhľadený motorkár sa môže spliesť. Po naštartovaní už je to jasné, motor pradie jemnejšie, a žiaľ aj tlmenejšie. Už to nie je buchotavý jednovalcový zvuk, ktorý tak pripomínal napríklad supermoto. Povedal by som, že zvuk motora 790 na voľnobehu je akýsi udusený dokonca aj s Akrapovičom; môžu za to pravdepodobne euronormy. Zvláštne je, že predošlá 690 normu Euro4 spĺňala, tento dvojvalec prišiel kvôli iným modelom a ďalším normám, ktoré budú nasledovať v budúcnosti. Áno, enduro Adventure 790 je vo vývoji, máme to potvrdené :)

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Zvýšenie počtu valcov o 100 % prinieslo Dukeovi takmer 50-percentný nárast výkonu, konkrétne zo 73 koní na 105, potom aj krúťaku zo 74 na 86 Nm. Charakteristika nového motora je však logicky odlišná, nie je to žiadne kladivo a nemá nič spoločné so starou KTM školou. Pásmo využiteľných otáčok narástlo zhruba o 1 300, červené teraz začína na 9 500. Celá motorka pribrala asi 20 kíl, ale aj tak je to jeden z najmenších a najkompaktnejších naháčov na trhu, ktorý ešte stále viac pripomína jednovalec.

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu
Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu
Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu
Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Cvak za jedna a vyprázdnenou Blavou sa presúvame viac menej predpisovým tempom (viaceré hliadky) na kartingový okruh do Dlhej. Prvé čo si všímam, sú dosť divoké reakcie na plyn. Nastavený mód Sport prepínam na menej ostrý, "rýchlopalovú" odozvu plynu Track vypínam, potom je to o niečo lepšie, ale stále to nie je také, aké by som si predstavoval pre menej skúsených jazdcov. Zato quickshifter je parádna vecička, a pre začiatočníkov určite vhodná. Funguje obojsmerne a bezchybne, super. Chod radičky je kratučký, kvalty tam skáču akoby sa samy tešili, že wááá, teraz idem ja. Novému Dukeovi nemám v meste čo vyčítať, koniec koncov je to jedno z prostredí, v ktorom pravdepodobne strávi väčšinu svojho života.

Ty kokso, ísť niekam na takejto motorke predpisovo, to vyžaduje veľa sebaovládania :) Za plyn sme poriadne zatiahli až niekde za Častou, čo už je vlastne kúsok od okruhu pri Dlhej. Tam sme mali konečne hodinku bez akýchkoľvek limitov :) Naklikávam režim motora track, rýchlopal, kontrolu prešmyku na druhú najnižšiu a šup šup sa zoznamovať s týmito zákrutkami, keďže som tu ešte nebol.

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu
Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu
Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu
Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Čoskoro však zisťujem, že okruh pre motokáry je niečo iné než pre motorky. Normálne som mal občas pocit, že je príliš utiahnutý aj pre stroj ako Duke 790. A pre istotu si v piatej zákrute ustielam, lebo mi šmyklo zadné. Chytám sa za hlavu, aký som sprostý! Už ráno pri statickom zoznamovaní mi padli do oka pneumatiky Maxxis, lebo ich dezén som nevedel nikam zaradiť. Ich celý názov je Maxxis Supermaxx ST, a že sú celkom tvrdé mi bolo jasné už keď som sa ich dotkol rukou za studena. Ale keďže sme doteraz išli plus mínus podľa predpisov, nemal som ako nájsť ich hranice.

Nič to, motorku ľahko dvíham, rýchlo skontrolujem a fičím ďalej. Nadchádzajúce zákruty sú ešte tesnejšie, najčastejšie tam mám dvojku, trojka sa dostane k slovu len občas. Veru, Duke 790 by si zaslúžil otvorenejšie zákruty :) Po pár kolách už mám všetky zákruty naskenované, a tak tomu nakladám čoraz viac. Veľmi chválim, že stupačky sú pekne vysoko a jazdec ich nemusí ťahať po asfalte. Quickshifter je tu najcennejším pomocníkom, neviem si predstaviť že by som mal na týchto kratučkých rovinkách ešte spojkovať. Neskôr, keď už je moje sebavedomie aj zadná pneumatika pekne zohriate, opäť skúšam hranice - nie, ten zadok je nejaký čudný. Akože bez hanby napíšem, že v ten deň som padol iba ja, a to tam iní borci nakladali oveľa viac, ale...

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Za všetko hovorí najmä fakt, že najrýchlejší z nás, David z ČMN, mal po čistých 50 minútach fakt ostrej jazdy zadnú pneumatiku v normálnom stave bez žmolkov. A pritom bolo teplo a slnečno. David flekoval, nakladal, dvíhal na zadné... Normálne gumy by boli dávno ožmolkované. Ak sa nemýlim, značku Maxxis použila KTM na cestnej motorke po prvý raz; chcel by som poznať ich dôvody. Veď aj Duke 390 má obuté šikovné Metzelery. Tieto tajvanské pneumatiky by som osobne použil iba počas zábehu nového stroja, potom by leteli do smecáka, po našem, po jursky.

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Ale to bolo so 790 moje jediné extempore. Keď už som sa naučil, kde má jej guma v kombinácii s mojím štýlom jazdenia hranice, tak som krúžil bez problémov. Musím vyzdvihnúť parádne brzdy, ktoré sa nedali unaviť. ABS sa tu dá prepnúť aj do supermoto módu, ktorý ti dovolí flekovať zadkom koľko len chceš. Ani prednej vidlici WP nemám čo vytknúť, aj keď je nenastaviteľná. Hádam sa však dočkáme aj eRkovej verzie, kde by podvozok mal byť kompletne nastaviteľný. Na Duke 790 si dovtedy môžeš meniť iba zadné predpätie.

Po kartingovej vložke sme sa vrátili naspäť na normálne cesty, zamierili sme na západ, na Záhorie. Milanko z importu konečne nastavil normálne motorkárske tempo, čiže fičíme celkom svižne. A musím povedať, že aj na výbere trasy si dal záležať, lebo sú to veľmi pekné cestičky! Aj keď tu paradoxne dosahujeme vyššie rýchlosti než na okruhu, guma sa tu správa o niečo lepšie, lebo nedosahujeme také hlboké náklony. Občas si aj oddýchne, lebo na typických záhorackych horizontoch sa odlepia od zeme aj obe. Musím povedať, že tu je to s Dukeom oveľa väčšia zábava: rýchle otvorené zákruty a dlhšie rovinky, naložené tak kilo pade až 170, mňam mňam. Na toto bol Duke 790 stvorený! Podobných ciest majú v jeho domovine nekonečné množstvo; dvom valcom stačí dať otáčky nad 5 000 a dynamika je na veľmi slušnej úrovni.

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Väčšinu času som strávil na kuse vybavenom príplatkovým Akrapovičom. Neveril som vlastným ušiam, keď na okruhu v Dlhej alebo pri prejazde nejakou obcou sa mi sériové laufy zdali hlučnejšie a s krajším zvukom. S chalanmi z iných redakcií sme to cez deň viackrát preberali, a je to pravda, sériový výfuk na Duke 790 má lepší zvuk než Akrap. Dokáže si ľahšie "odfľasnúť", a je cezeň výraznejšie počuť valce. To tu už nikto nič negarantuje? :)

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Popoludní sa obloha zatiahla, ochladilo sa a spŕchlo. Toto bude ďalšia výzva pre gumy Maxxis :) Aj keď som si na mokrých cestách nechal zapnutú mapu sport, nezaznamenal som už žiadne kĺzanie, dokonca ani trakčná sa mi ani raz nezapla. Zvláštne; z predku idú celkom dobré informácie aj sebavedomie, len ten zadok v hlbokých náklonoch nepracuje dobre...

Navečer sa už polka národa vracia späť do Prešporka, a tak je mesto podstatne hustejšie než keď sme ho ráno opúšťali. My však testujeme nového Dukea, ktorý má prepletanie medzi nervóznymi plechovkami v popise práce. Žiadne kompromisy; je vychovaný desaťročiami v európskych metropolách, tu nemusíme hovoriť o nejakých nedostatkoch. Je tu aj ukazovateľ zaradeného kvaltu, nie je čo riešiť...

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Konkurencia

Sedemstoviek až deväťstoviek je na trhu veľa, takže pre zjednodušenie prehľadu sem vyberiem iba tie, ktoré majú výkon nad 100 koní a podobne športové ambície ako Duke 790. Sú medzi nimi dva trojvalce a jeden dvojvalec: Yamaha MT-09, Triumph Street Triple S a Ducati Monster 821.

Hneď na začiatku si treba uvedomiť, že Duke sa snaží tváriť ako jednovalec, kým konkurenti nijako neskrývajú svoju dospelosť alebo veľkosť. Keby sme ich videli naživo všetkých pokope, tak o Triumphe alebo Ducati by sme si mohli myslieť že je to liter, respektíve liter dvesto, a že KTM má oproti nim polovičný objem. V skutočnosti je rozdiel medzi najmenším objemom (Triumph) a najväčším (Yamaha) len 82 kubíkov. Najsilnejší agregát má Yamaha MT-09 so 115 koňmi, čo je takmer rovnaká porcia akú má aj Triumph Street Triple S, ktorý je však značne točivejší. Parametrovo má ku KTM najbližšie Ducati Monster 821 s tradične L-kovým rozložením valcov, ale v tomto prípade aj najvyššou hmotnosťou (206 kg pohotovostných) a trochu uletenou cenou, najvyššou z celej kategórie: 11 290 eur, čo je o celé dva litre viac než priemer v tejto triede.

Duke 790 je druhý najdrahší, ale zato má najnadupanejšiu sériovú výbavu. Napríklad náklonové systémy nemajú konkurenti ani za príplatok. A kým všetci rivali sú určení skôr na rýchlejšie zákruty, Duke ako jediný v sebe dokáže vydolovať nejakú tú supermoto DNA a otočiť sa vo fakt utiahnutých zákrutách.

Mimo určených kritérií tu musím spomenúť aj predošlého Dukea 690, keďže je stále v ponuke, pretože KTM-lojálnym záujemcom určite dokáže nasadiť chrobáka do hlavy. Za cenu o tisícku nižšiu môže človek dostať posledného jednovalcového stredného Dukea, so síce chudobnejšou elektronikou, ale pierkovou hmotnosťou a riadnymi jednovalcovými prdmi.

Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu

Záver

Cena nového Duke 790 9 499 eur sa môže zdať veľa, on však v sérii ponúka to, čo niektorí konkurenti nemajú ani za príplatok. V malom kompaktnom tele vlastne ponúka najväčší elektronický balík z celej triedy. Musím zdôrazniť kompaktnom tele, pretože to je popri elektronike jeho najväčšia výhoda - máš pocit, že sedíš na šesťstovkovom jednovalci, ale pod tebou je stokoňová osemstovka.

Škoda len toho tajvanského obutia, ktoré je najslabším článkom medzi jazdcovou mozgovňou a asfaltom. Našťastie je to ľahko riešiteľné, bum s takými gumami do koša a nahodiť tam nejaké lepivé Pirellky. Potom už reálnemu športovaniu nebude nič stáť v ceste, teda pokiaľ nemáš 150 kg, čo by predná vidlica asi nezvládala.

KTM Duke 790 sa so svojimi dvoma valcami hodí do otvorenejších ciest a zákrut za mestom, a mal by si mu ich dopriať. Ráno ťa odvezie prepchatým mestom do práce, po fajronte by si potom zaslúžil nejakú kofolku na Babe. KTM, klobúk dole za nový dvojvalec a tak luxusne vybavený megakompaktný naháč!

Plusy, mínusy

motor, sériová výbava, ovládateľnosť, kompaktnosť, imidž tvrdé sériové pneumatiky Maxxis

Video: KTM 790 DUKE 2018 - #2sharp? (príliš ostrá?)

Video: KTM 790 DUKE 2018

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM 790 Duke 2018

Servisný interval 15 000 km
Objem nádrže 14 l
Počet dealerstiev KTM na Slovensku 6
Cena motorky 9 499 eur

Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 76 kg)
Foto: Miro Lacko, Martin Matula

Na akciu nás pozvala spoločnosť KTM CEE. Redaktor jazdil v oblečení 4SR, čižmách TCX od spoločnosti Styx a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.

Foto:
 KTM 790 Duke 2018 KTM 690 Duke 2018 Yamaha MT-09 2018 Triumph Street Triple S 2018 Ducati Monster 821 2018
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTMYamahaTriumphDucati
Model:790 Duke690 DukeMT-09Street Triple SMonster 821
Rok:20182018201820182018
Novinka:NOVINKA 2018NOVINKA 2018
Kategória:NaháčNaháčNaháčNaháčNaháč
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)jednovalec (4T)radový trojvalecradový trojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:799 ccm690 ccm847 ccm765 ccm821 ccm
Max. výkon:104.7 k (77.0 kW) / 9000 ot.73.4 k (54.0 kW) / 8000 ot.115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot.113.0 k (83.1 kW) / 11250 ot.108.8 k (80.0 kW) / 9250 ot.
Max. krútiaci moment:86 Nm / 8000 ot.74 Nm / 6500 ot.87.5 Nm / 8500 ot.73 Nm / 9100 ot.86 Nm / 7750 ot.
Kompresný pomer:12.7:112.7:111.5 : 112.65:112,8:1
Vŕtanie x Zdvih:88 x 65,7 mm105 x 80,0 mm78 x 59.1 mm77.99 x 53.38 mm88 x 67.5 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)SOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:140 mm135 mm137 mm110 mm130 mm
Zdvih vzadu:150 mm135 mm130 mm124 mm140 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová, 4 piestikjednokotúčová, 4 piestikdvojkotúčovádvoj kotúčová 2 piestikdvoj kotúčová radiálne strmene
Priemer bŕzd vpredu:300 mm320 mm298 mm310 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70 R 17120/70 R 17120/70ZR17M/C (58W)120/70 R17120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 1 piestikjednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm240 mm245 mm220 mm245 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR 17160/60 R 17180/55ZR17M/C (73W)180/55 R17180/55-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:169 kg148.5 kg166 kg180.5 kg
Hmotnosť s náplňami:193 kg206 kg
Výška sedla:825 mm835 mm815 mm810 mm785 mm
Rázvor:1475 mm1466 mm1440 mm1410 mm1480 mm
Dĺžka:2075 mm2055 mm
Šírka:815 mm735 mm
Výška:1135 mm1060 mm
Svetlá výška:186 mm192 mm135 mm
Objem nádrže:14 l14 l14 l17.4 l16.5 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.2 l/100km5.2 l/100km5.5 l/100km4.7 l/100km5.4 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 201 kmcca 201 kmcca 190 kmcca 277 kmcca 229 km
Servisný interval:15 000 km10 000km15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiza príplatokáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienie
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sérii
El. Podvozok:nienie
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Quick-shift:áno, v sériiáno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
Iná výbava:USD 43mm WP vidlicanenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP, TFT prístrojovkaplne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 5/2018: 9 499 eurCena 10/2018: 8 529 eurCena 5/2018: 8 890 eurCena 5/2018: 8 950 eurCena 5/2018: 11 290 eur

Pridané dňa: 23.05.2018 Autor: Herghott

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk