http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

[Testy a predstavenia - Test]

Druhý model na báze 4T jednovalca, ktorý predstavila v roku 2018 česká Jawa nesie retro vzhľad pretekárskych modelov z čias najväčšej slávy značky na okruhoch majstrovstiev sveta a nesie meno 350 Special. Aká je?

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia

V roku 2017 sa ako blesk z jasného neba objavila novodobá "triapola". Nenáročná jednoduchá motorka, postavená na báze strojov Shineray, v Čechách dokončená, doladená vybavená ABS, európskou normou EURO4 a dizajnom Jawa 350 634. Motorka ktorú verejnosť prijala rozpoluplne polovica s nadšením a tá druhá zatracovala pôvod jej motora a komponentov - že to teda nie je cele Český výrobok. My sme ju testovali ako prví na Slovensku a musím povedať že sa nám páčila.

Pozri si test Jawa 350 OHC:

03.04.2017 - Peter Fischer Čitatelia: 47631 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

-

Ako prví na Slovensku sme vyskúšali reinkarnovanú „triapulu“ - Jawu 350 OHC 2017

Z času na čas sa nám v redakcii stane, že sa na niektoré testovačky tešíme o niečo viac; napríklad keď sme šli jazdiť na dakarských špeciáloch, alebo keď môžeme stráviť deň na okruhu s nejakým dobrým superbajkom. Chystanie na túto Jawu bolo však úplne iné - vôbec sme netušili čo od nej čakať, dokonca ani čo si obliecť. Veď už je to viac ako desať rokov, čo sme sa vozili na jej predchodkyni.

 

No a rok nato Jawa vybalila na výstave ďalší model tentoraz kapotovaný retro športový model 350 Special. Sezóna 2018 bola natoľko hektická že sme napriek snahe Špeciálku nestihli vyskúšať aj keď nám v Holíči ušla doslova o chlp. No a tak sa stalo, že sme si ju požičali a otestovali ako prvú motorku sezóny 2019. Nech sa páči video test Jawa 350 Special:

Video: Test Jawa 350 Special - nádherný retro sport - motoride.sk

Špeciálka je teda motorka postavená rovnakom základe, ktorý vrátane motora pochádza od čínskeho výrobcu Shineray. Jednovalcový vzducháč s objemom 397,2 cm³ ponúka necelých 28 koníkov pri 6 500 otáčkach a 30 Nm pri 5000 otáčkach. Motor inak technicky pochádza od Hondy (napr. CB400SS), kde roky pracoval. Dnes má ale vstrekovanie, katalyzátory, lambda sondy a spĺňa normu EURO4.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Motor je ukrytý za bočnými laminátovými kapotami - Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Motor je ukrytý za bočnými laminátovými kapotami - Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Motor je ukrytý za bočnými laminátovými kapotami - Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Motor je ukrytý za bočnými laminátovými kapotami - Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Samozrejme nie je to žiadny športovec ale je to motor, ktorý sa na retro mašinku pomerne dobre hodí. Vhodný je aj pre začiatočníka, ale musím povedať že neurazí ani dlhoročného motorkára, ktorý však od tejto motorky nečaká vlastnosti superšportu.

Motor je ukrytý za bočnými laminátovými kapotami - Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Motor je ukrytý za bočnými laminátovými kapotami - Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Dizajn nie je jediné čím sa špeciálka odlišuje od verzie OHC. Dostala inú prednú vidlicu, ktorá je mohutnejšia a inak naladená, zmenená je ajzadná kyvka. Ďalej sú zmeny v brzdách a to dosť podstatné predný kotúč je väčší priemer až 320 a kúše do neho štvorpiestikový strmeň. Vzadu nájdeme namiesto budnovej už kotúčovú brzdu a dvojpiestik a vďaka tomu systém ABS funguje aj na zadnom kolese. Zmenené sú aj kolesá, obe sú 18-palcové čo bol v tých časoch bežný rozmer na športových motorkách.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Pochopiteľne k zameraniu stroja sú iné riaditka, ktoré sú chytené pod okulármi a inak sú položené aj stupačky a iné sedlo a nádrž. To všetko dáva Špeciálke športový posed s váhou viac na rukách a predklonený vpred. Sedlo je pomerne dlhé a ukončené klasickou bublinou v štýle cafáčov. Prednú klasickú oblú kapotáž s okrúhlym svetlom dopĺňajú bočné kapoty, ktoré sa vyrábajú v Čechách a je to poctivý laminát.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Budíky na Špeciálke sú rovnaké ako na OHC - úplne jednoduché, ručičkové, otáčkomer a rýchlomer. K tomu displej s celkovým počítadlom km a jedným tripom.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Dojmy zo sedla, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Dojmy zo sedla:

Špeciálka nie je žiadny superšport, motor je pomerne svižný v mestských rýchlostiach a na okreskách tak 80 - 110 km/h. Tam sa jazdí príjemne nie je problém zrýchľovať a aj obiehať. 130 km/h sa dá ísť, teda nestratí sa ani na diaľnici, a mal som z toho pocit, že sa dá táto rýchlosť držať aj dlhodobo. Samozrejme to nie je žiadna extra zábava a tak som sa na diaľnici extra dlho nezdržoval.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

V meste som si na moje prekvapenie dosť pochvaľoval podvozok, ktorý dobre zvládal aj nerovnosti nášho hlavného mesta. Aj keď je posed pomerne športový, nie je to extra radikálne a vedel by som si predstaviť na nej aj každodenné jazdenie. To ma inak dosť prekvapilo, pretože to tak na prvý pohľad nevyzerá. Brzdy sú tu dobre dimenzované - predná nemá žiadny ostrý nábeh a fakt dobre sa dávkuje, kým zadná brzdí pomerne ostro. Všetko ale stráži systém ABS takže ako celok mi to znovu príde ako dobrá voľba aj pre začiatočníka. Keď sme pri ABS, tak to mé pomerne netradičný vypínač na pravej rukoväti - vypnúť aj zapnúť sa dá kedykoľvek. Spätné zrkadlá sú štýlové na konci riaditok ale nie sú moc praktické pri predieraní sa premávkou sú najširším bodom stroja. Inak viditeľnosť v nich je bez problémová.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Najlepšie sa teda Špeciálka cíti na okreskách. Sedlo je pomerne dlhé a dobre sa na ňom hýbe. Posed je taký, že priam nabáda k vysadaniu do zákrut a jazdec je naklonený dopredu tak, že sa ľahko vie schovať aj za kapotáž ak to chce. Celkovo sa matorka dobre ovláda, ľahko preklápa a na pocit je oveľa ľahšia ako ukazuje tabuľka pod článkom. Podvozok už v tých vyšších rýchlostiach ukázal svoje športovejšie naladenie a hlavne zadok vedel byť tvrdší ako by som si prial.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Pneumatiky majú rovnaký retro vzhľad ako celá motorka. Sú to pneu značky Kenda. Na vode som s nimi nejazdil a na ceste som z nich vôbec nemal nejaký zlý dojem. Myslím že na pomerne pohodovú café jazdu budú plne vyhovovať.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Záver

Jawa 350 Special je stroj, ktorý všade kde som sa ukázal pútal pozornosť. Ľudia zastavovali na semaforoch vedľa mňa, obzerali si ju, pristavovali sa keď som fotil alebo ukazovali "palec hore" aj za jazdy. Toto dnes nedostanete ani pri oveľa drahších moderných strojoch. Jazda na nej je taká retro ako stroj vyzerá, výkon nikoho nevystraší a zároveň sa s ňou dá jazdiť plnohodnotne aj na nejakú dlhšiu trasu. Zároveň tu je nejaká ta modernejšia technika ako vstrekovanie a dvojkanálové ABS, ktoré určite pomôže v oblasti bezpečnosti. Je to motorke, ktorá sa ti buď páči alebo nie. Zaujme asi hlavne fanúšikov Jawy, ale možno aj priaznivca retro či café racer. Možno nie každý potrebuje motorkou s 900 či 1200 kubíkmi na to aby sa povozil.

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Plusy, mínusy

vydarený reto café dizajn, jednoduchá technika, brzdy s ABS, športový posed, zámok na prilbu slabšia viditeľnosť kontroliek na budíkoch, svetlo nemá halogénovú žiarovku

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Video

Video: Test Jawa 350 Special - nádherný retro sport - motoride.sk

Pozadie / Wallpaper:

Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec
Jawa 350 Special - dobre vyzerajúci retro športovec

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Jawa 350 Special 2018:

Servisný interval doplníme
Spotreba 3,5 l/100 km
Objem nádrže 16 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) cca 342 km
Otáčky motora pri 100 km/h 5000 ot.
Cena motorky 4 890 eur

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť Motoráreň, s. r. o. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, a prilbách AGV od firmy U. M. S., s. r. o..

Foto:
 Jawa 350 Special 2018 Jawa 350 OHC 2018 Jawa 350 Scrambler 2019
Všeobecné informácie:
Výrobca:JawaJawaJawa
Model:350 Special350 OHC350 Scrambler
Rok:201820182019
Novinka:NOVINKA 2018NOVINKA 2019
Kategória:KlasikaKlasikaKlasika
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:397.2 ccm397.2 ccm397.2 ccm
Max. výkon:27.7 k (20.4 kW) / 6500 ot.27.7 k (20.4 kW) / 6500 ot.27.7 k (20.4 kW) / 6500 ot.
Max. krútiaci moment:30.6 Nm / 5000 ot.30.6 Nm / 5000 ot.30.6 Nm / 5000 ot.
Kompresný pomer:8,8:18,8:18,8:1
Vŕtanie x Zdvih:85.0 x 70.0 mm85.0 x 70.0 mm85.0 x 70.0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHCSOHCSOHC
Chladenie:vzduchomvzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:150 mm150 mm150 mm
Zdvih vzadu:80 mm80 mm80 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová, 4 piestikjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm280 mm280 mm
Pneu vpredu:3,25 - 18“100/90 - 19“90/90-19“
Brzdy vzadu:kotúčovábubnovábubnová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm160 mm160 mm
Pneu vzadu:130/80 18130/70 – 18“130/80–17“
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:160 kg160 kg
Hmotnosť s náplňami:167 kg
Výška sedla:805 mm760 mm
Rázvor:1420 mm1420 mm1420 mm
Objem nádrže:16 l12.5 l12 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:140 km/h130 km/h120 km/h
Spotreba paliva:3.5 l/100km3.5 l/100km3.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 342 kmcca 267 kmcca 257 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:el. štartér, dvojkanálové ABSel. štartér, kick za príplatokel. štartér, kick za príplatok
Poznámka:
Poznámka:Cena 09/2018: 4890 EURCena 02/2017: 3 890 EURPredpokladaná cena okolo 4300 EUR

Pridané dňa: 10.04.2019 Autor: Awia

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk