[Testy a predstavenia - Test]
Druhý model na báze 4T jednovalca, ktorý predstavila v roku 2018 česká Jawa nesie retro vzhľad pretekárskych modelov z čias najväčšej slávy značky na okruhoch majstrovstiev sveta a nesie meno 350 Special. Aká je?
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
V roku 2017 sa ako blesk z jasného neba objavila novodobá "triapola". Nenáročná jednoduchá motorka, postavená na báze strojov Shineray, v Čechách dokončená, doladená vybavená ABS, európskou normou EURO4 a dizajnom Jawa 350 634. Motorka ktorú verejnosť prijala rozpoluplne polovica s nadšením a tá druhá zatracovala pôvod jej motora a komponentov - že to teda nie je cele Český výrobok. My sme ju testovali ako prví na Slovensku a musím povedať že sa nám páčila.
03.04.2017 - Peter Fischer Čitatelia: 47631 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Z času na čas sa nám v redakcii stane, že sa na niektoré testovačky tešíme o niečo viac; napríklad keď sme šli jazdiť na dakarských špeciáloch, alebo keď môžeme stráviť deň na okruhu s nejakým dobrým superbajkom. Chystanie na túto Jawu bolo však úplne iné - vôbec sme netušili čo od nej čakať, dokonca ani čo si obliecť. Veď už je to viac ako desať rokov, čo sme sa vozili na jej predchodkyni.
No a rok nato Jawa vybalila na výstave ďalší model tentoraz kapotovaný retro športový model 350 Special. Sezóna 2018 bola natoľko hektická že sme napriek snahe Špeciálku nestihli vyskúšať aj keď nám v Holíči ušla doslova o chlp. No a tak sa stalo, že sme si ju požičali a otestovali ako prvú motorku sezóny 2019. Nech sa páči video test Jawa 350 Special:
Špeciálka je teda motorka postavená rovnakom základe, ktorý vrátane motora pochádza od čínskeho výrobcu Shineray. Jednovalcový vzducháč s objemom 397,2 cm³ ponúka necelých 28 koníkov pri 6 500 otáčkach a 30 Nm pri 5000 otáčkach. Motor inak technicky pochádza od Hondy (napr. CB400SS), kde roky pracoval. Dnes má ale vstrekovanie, katalyzátory, lambda sondy a spĺňa normu EURO4.
Samozrejme nie je to žiadny športovec ale je to motor, ktorý sa na retro mašinku pomerne dobre hodí. Vhodný je aj pre začiatočníka, ale musím povedať že neurazí ani dlhoročného motorkára, ktorý však od tejto motorky nečaká vlastnosti superšportu.
Dizajn nie je jediné čím sa špeciálka odlišuje od verzie OHC. Dostala inú prednú vidlicu, ktorá je mohutnejšia a inak naladená, zmenená je ajzadná kyvka. Ďalej sú zmeny v brzdách a to dosť podstatné predný kotúč je väčší priemer až 320 a kúše do neho štvorpiestikový strmeň. Vzadu nájdeme namiesto budnovej už kotúčovú brzdu a dvojpiestik a vďaka tomu systém ABS funguje aj na zadnom kolese. Zmenené sú aj kolesá, obe sú 18-palcové čo bol v tých časoch bežný rozmer na športových motorkách.
Pochopiteľne k zameraniu stroja sú iné riaditka, ktoré sú chytené pod okulármi a inak sú položené aj stupačky a iné sedlo a nádrž. To všetko dáva Špeciálke športový posed s váhou viac na rukách a predklonený vpred. Sedlo je pomerne dlhé a ukončené klasickou bublinou v štýle cafáčov. Prednú klasickú oblú kapotáž s okrúhlym svetlom dopĺňajú bočné kapoty, ktoré sa vyrábajú v Čechách a je to poctivý laminát.
Budíky na Špeciálke sú rovnaké ako na OHC - úplne jednoduché, ručičkové, otáčkomer a rýchlomer. K tomu displej s celkovým počítadlom km a jedným tripom.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Dojmy zo sedla, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Špeciálka nie je žiadny superšport, motor je pomerne svižný v mestských rýchlostiach a na okreskách tak 80 - 110 km/h. Tam sa jazdí príjemne nie je problém zrýchľovať a aj obiehať. 130 km/h sa dá ísť, teda nestratí sa ani na diaľnici, a mal som z toho pocit, že sa dá táto rýchlosť držať aj dlhodobo. Samozrejme to nie je žiadna extra zábava a tak som sa na diaľnici extra dlho nezdržoval.
V meste som si na moje prekvapenie dosť pochvaľoval podvozok, ktorý dobre zvládal aj nerovnosti nášho hlavného mesta. Aj keď je posed pomerne športový, nie je to extra radikálne a vedel by som si predstaviť na nej aj každodenné jazdenie. To ma inak dosť prekvapilo, pretože to tak na prvý pohľad nevyzerá. Brzdy sú tu dobre dimenzované - predná nemá žiadny ostrý nábeh a fakt dobre sa dávkuje, kým zadná brzdí pomerne ostro. Všetko ale stráži systém ABS takže ako celok mi to znovu príde ako dobrá voľba aj pre začiatočníka. Keď sme pri ABS, tak to mé pomerne netradičný vypínač na pravej rukoväti - vypnúť aj zapnúť sa dá kedykoľvek. Spätné zrkadlá sú štýlové na konci riaditok ale nie sú moc praktické pri predieraní sa premávkou sú najširším bodom stroja. Inak viditeľnosť v nich je bez problémová.
Najlepšie sa teda Špeciálka cíti na okreskách. Sedlo je pomerne dlhé a dobre sa na ňom hýbe. Posed je taký, že priam nabáda k vysadaniu do zákrut a jazdec je naklonený dopredu tak, že sa ľahko vie schovať aj za kapotáž ak to chce. Celkovo sa matorka dobre ovláda, ľahko preklápa a na pocit je oveľa ľahšia ako ukazuje tabuľka pod článkom. Podvozok už v tých vyšších rýchlostiach ukázal svoje športovejšie naladenie a hlavne zadok vedel byť tvrdší ako by som si prial.
Pneumatiky majú rovnaký retro vzhľad ako celá motorka. Sú to pneu značky Kenda. Na vode som s nimi nejazdil a na ceste som z nich vôbec nemal nejaký zlý dojem. Myslím že na pomerne pohodovú café jazdu budú plne vyhovovať.
Jawa 350 Special je stroj, ktorý všade kde som sa ukázal pútal pozornosť. Ľudia zastavovali na semaforoch vedľa mňa, obzerali si ju, pristavovali sa keď som fotil alebo ukazovali "palec hore" aj za jazdy. Toto dnes nedostanete ani pri oveľa drahších moderných strojoch. Jazda na nej je taká retro ako stroj vyzerá, výkon nikoho nevystraší a zároveň sa s ňou dá jazdiť plnohodnotne aj na nejakú dlhšiu trasu. Zároveň tu je nejaká ta modernejšia technika ako vstrekovanie a dvojkanálové ABS, ktoré určite pomôže v oblasti bezpečnosti. Je to motorke, ktorá sa ti buď páči alebo nie. Zaujme asi hlavne fanúšikov Jawy, ale možno aj priaznivca retro či café racer. Možno nie každý potrebuje motorkou s 900 či 1200 kubíkmi na to aby sa povozil.
vydarený reto café dizajn, jednoduchá technika, brzdy s ABS, športový posed, zámok na prilbu | slabšia viditeľnosť kontroliek na budíkoch, svetlo nemá halogénovú žiarovku |
Servisný interval | doplníme |
Spotreba | 3,5 l/100 km |
Objem nádrže | 16 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 342 km |
Otáčky motora pri 100 km/h | 5000 ot. |
Cena motorky | 4 890 eur |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motoráreň, s. r. o. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, a prilbách AGV od firmy U. M. S., s. r. o..
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Jawa | Jawa | Jawa |
Model: | 350 Special | 350 OHC | 350 Scrambler |
Rok: | 2018 | 2018 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2019 | |
Kategória: | Klasika | Klasika | Klasika |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 397.2 ccm | 397.2 ccm | 397.2 ccm |
Max. výkon: | 27.7 k (20.4 kW) / 6500 ot. | 27.7 k (20.4 kW) / 6500 ot. | 27.7 k (20.4 kW) / 6500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 30.6 Nm / 5000 ot. | 30.6 Nm / 5000 ot. | 30.6 Nm / 5000 ot. |
Kompresný pomer: | 8,8:1 | 8,8:1 | 8,8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 85.0 x 70.0 mm | 85.0 x 70.0 mm | 85.0 x 70.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC | SOHC | SOHC |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 150 mm | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 80 mm | 80 mm | 80 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 280 mm | 280 mm |
Pneu vpredu: | 3,25 - 18“ | 100/90 - 19“ | 90/90-19“ |
Brzdy vzadu: | kotúčová | bubnová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 160 mm | 160 mm |
Pneu vzadu: | 130/80 18 | 130/70 – 18“ | 130/80–17“ |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 160 kg | 160 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 167 kg | ||
Výška sedla: | 805 mm | 760 mm | |
Rázvor: | 1420 mm | 1420 mm | 1420 mm |
Objem nádrže: | 16 l | 12.5 l | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Max. rýchlosť: | 140 km/h | 130 km/h | 120 km/h |
Spotreba paliva: | 3.5 l/100km | 3.5 l/100km | 3.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 342 km | cca 267 km | cca 257 km |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | el. štartér, dvojkanálové ABS | el. štartér, kick za príplatok | el. štartér, kick za príplatok |
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 09/2018: 4890 EUR | Cena 02/2017: 3 890 EUR | Predpokladaná cena okolo 4300 EUR |
Pridané dňa: 10.04.2019 Autor: Awia