[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Motorka ktorá vždy chytí za srdce. Od čias prvej generácie sa dizajn takmer ani nemenil, menili sa motory, pribudli ventily, chladenie kvapilinou, ABS, elektronika. Aj dnes je ale Hypoš motorka kde nie je nič navyše ale má v sebe hyper množstvo zábavy.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a Video: Tomáš Hajduch - Awia, janciii
Foto Slovakiaring: sportphoto.sk
Pozor priatelia - čítanie tohto textu so sebou nesie riziko, že sa platonicky zamilujete. Čítať u uvážením, prípadne konzultovať so svojím lekárom. Nič pre citlivejšie povahy :-)
Tak priatelia pozrite sa na to. Tomuto ja hovorím vydarený dizajn. Hore Hypermotard 1100 z roku 2007 a dole Hypermotard 950 2019. Talianská krásavica vtedy aj dnes.
Starý hypoš mal poctivý vzduchom chladený 2-ventil motor 1100 kubíkov, skvelý výkon, podvozok, brzdy a ... žiadnu elektroniku. Ani len ABS. Dnes je to už inak ale podstata zostáva zachovaná - kopa zábavy.
24.10.2007 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 23557 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Prvé osobné stretnutie s touto útlou Taliankou som si odbyl v Miláne 2005, keď to bol len prototyp. Potom provokovala na výstave v Bratislave, ušla pred nami na Panonii, aby sme ju mohli vyskúšať koncom sezóny na našich cestách.
Ako to už býva prinášame aj kompletný video test Hypermotarda, kde sa dozvieš všetko čo ťa zaujíma:
Čo vám poviem, lepšie miesto na zoznámenie asi ani neexistuje. Dlhonohá, štíhla a sexi Talianka a okruh. A pred mnou celý deň. Vlastne stretli sme sa už večer predtým a dali si nejaké to fotenie na okruhu pri západe slnka...
No a potom celý deň jazdenia. 200 kíl plne natankovaná, vyššie zdvihy, úplne štíhla a dlhokánske sedlo. Nový kvapalinou chladený motor 114.2 k pri 9000 ot. a 96 Nm. Čo viac si priať. Je to motorka, ktorá sa na okruhu vôbec nestratí a to platí aj pre náš Slovakiaring, ktorý je fakt rýchly. Zdvihy sú vyššie a hypoš sa teda ovláda inak ako klasický naháč či superbike.
Dlhé sedlo umožňuje jazdcovi sa pohybovať a nájsť si tú správnu polohu. Výkon sa dávkuje perfektne a náklonová elektronika dáva jazdcovi aj istotu v brzdení či vo výjazdoch. Už v druhej jazde som obrúsil aj stúpačky a radičku, keďže Ducati nedáva na stupačky hlásiče. Jazdil som viacero jázd a musím povedať že som sa ho nemohol nabažiť, nie je to najrýchlejší bike aký si môžeš na Slovakiaring vybrať, ale rozhodne jeden z najzábavnejších. A myslím si že ešte viac by vynikol na technickejších, točivejších okruhoch ako Panonia či Hungaoring.
No po našom zoznámení na ringu to nemohlo dopadnúť inak a dohadujem sa, že si ju požičiam na dlhšie. Aspoň týždeň budem chodiť s nosom hore - snáď mi do neho nenaprší :-) Napriek tomu že na cestovateľku nevyzerá beriem ju večer z ringu do Košíc - teda dosť ďaleko, chladno a ešte aj potme. Veď to poznáš keď ju miluješ nie je čo riešiť...
Nemal som veľké očakávania. Na okreskách to bol nízky prelet, potom trochu diaľnica. Pri stovke fučí tak isto ako pri 130 a moc sa to nemení ani pri 160. Tak som poriadne zaľahol, zaujal nie moc pohodlnú polohu, nech už je diaľnica za mnou. A podarilo sa. Nemá ani veľkú nádrž a tak pozorujem poctivo kontrolku rezervy (palivomer tu nehľadaj) a už po 150 km som nervózny.
Prekvapil ma aj svetlomet, je fakt v pohode, ako prišla tma tak veľmi dobre osvetľoval cestu. Diaľnica skončila a začala hlavná južná trasa, ktorú poznám na spamäť a hlavne to nie je diaľnica. Konečne sme sa s taliankou znovu bavili a nebolo to obojstranne diaľničné utrpenie. Len trochu zima. Cesta zbehla rýchlo a na moje prekvapenie aj pomerne pohodlne - mám na mysli sedadlo. Ako určite to nebude bike na ktorom pôjdeš na dovolenku, ale 200-300 km výlet dá ako malinu - hlavne keď sa vyhneš diaľnici.
Doma som ani poriadne nespal, nie preto že som prišiel neskoro. Dráždila ma Talianka v garáži. Počasie príjemné a ja som mal chuť s ňou vypadnúť do mesta a trochu sa ukázať... Ako s peknou frajerkou, poznáte to... Druhá vec je že v prilbe vás nikto nespozná a tretia že pohľad na ňu budú mať diváci väčšinou rozmazaný. Iba keď stojím na semafore o ona buráca z tých výfukov tak si ju môžu ľudia obzrieť. Púta veľa pozornosti aj keď mne trochu chýba typický štrngot suchej spojky, ktorý bol pre túto značku v nedávnej minulosti fakt typický.
Hypoš je motorka do mesta ako stvorená, malá, ľahká, obratná a k tomu vyzývavá. Nechce sa vám jazdiť plynule, stále dráždi. Predné koleso ani systém anti-wheelie neudrží stále na zemi a je to nákazlivé. 1-2-3 to je jedno ktorý kvalt stále stačí ostrejší plyn a predok sa dvíha. Že to nemá tlmič riadenia som so čudoval...
Potom som konečne vypadol z mesta do zákrut a tam je to ako dovolenka so supermodelokou na Bali. Supermodelkou nymfomankou - ktorá nemá nikdy dosť, dosť plynu, náklonu, bŕzd, stlačiť ju stehnami a nakladať. Život v jej sedle sa fakt delí na elementárne častice. Všetky starosti sú preč a existuje len jediná realita - cesta, motorka, jazdec.
Trochu som sa čudoval že nemá režim ABS, kde by sa dalo blokovať zadné koleso... Niečo ako supermoto mód. Táto motorka si to fakt pýta niekedy (rozumej skoro vždy) nájazd do zákruty šmykom... Škoda. Inak to anti-wheelie ako som spomínal má kopu roboty, ale striehne poctivo - podľa nastavenia ale vždy dovolí prednému kolesu aspoň na krátko sa odlepiť od zeme takže neuberá radosť z jazdy nejakými necitlivými zákrokmi. Tak nejako vyzerá spojenie bezpečnosti so zábavou...
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video a technické parametre.
Čo vám poviem, viac by sa mi chcelo skočiť do Dunaja ako ísť Hypoša vrátiť, ale to už je tá nepríjemná stránka tejto našej práce. Motorku odovzdávam bez jediného škrabanca a sám neviem či je to zázrak alebo náhoda. Padá mi vďaka tomu aj kameň zo srdca. Fakt sme si spolu zablbli. Utrieďujem si myšlienky, doma prezerám inzerciu a hľadám Hypermotardy 1100, táto choroba ma drží pár dní, ale zjavne je nákazlivá, pretože asi o 2-týždne ideme na cesty a na vozíku vezieme Hypoša 1100 do Košíc. Nie žiaľ nie je pre mňa, to len som preniesol túto nákazlivú chorobu aj na kamaráta... Sorry Janči.
Takže pozor priatelia, držte si odstup od tejto talianskej supermodelky - zvezenie na nej jej extrémne nákazlivé riskujete, že budete mať zlý spánok a budete neverný tej svojej, ktorú máte v garáži.
Má nejakú? KTM už dnes nerobí svoje veľké Supermoto LC8 čo je aj škoda a ani BMW svoje MegaMoto. Predsa len z vlastnej krajiny tu je Aprilia Dorsoduro 900 podobné zameranie a dizajn, trochu slabšia, trochu ťažšia a s jednoduchšou elektronikou ale dosť lepšou cenovkou. Rozhodne by ale stála za hriech.
Spomeniem aj KTM 1290 SuperDuke R čo je ale motoricky iná liga. Beštia z rákuska je výkonnejšia a je to naháč. Nedá sa o nej povedať že je ťažká či neobratná ale je tam proste iný posed - náhačovský, posed v motorke. Je to jednoducho iný pocit. Podobne je na tom MV Agusta Brutale 800 - rovnako krásny stroj z talianska, len je proste iného zamerania. Keď sedíš na Hypermotarde máš jednoducho pocit že sedíš na oveľa menšej mašine ako na nejakom jednovalcovom nadupanom supermotarde.
Dizajn ktorý sa nedá okukať, charizmu, šprtové vlastnosti, nízka hmotnosť, nákazlivý zvuk | nemá hlásiče náklonu na stupačkách, nemá supermoto mód ABS (možne blokovať zadné kolo) a obe veci potrebuje ako soľ :-) |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a Video: Tomáš Hajduch - Awia, janciii
Foto Slovakiaring: sportphoto.sk
Motocykel na test poskytla spoločnosť Ducati Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbe Aventuro od firmy Touranbike.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Ducati | Aprilia | KTM | MV Agusta |
Model: | Hypermotard 950 | Dorsoduro 900 | 1290 SuperDuke R | Brutale 800 |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | ||
Kategória: | Supermoto | Supermoto | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec V75° (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 937 ccm | 896 ccm | 1301 ccm | 798 ccm |
Max. výkon: | 114.2 k (84.0 kW) / 9000 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8750 ot. | 176.8 k (130.0 kW) / 8870 ot. | 117.6 k (86.5 kW) / 11500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 96 Nm / 7250 ot. | 90 Nm / 6500 ot. | 144 Nm / ot. | 83 Nm / 7600 ot. |
Kompresný pomer: | 13.3:1 | 11:1 | 13.3 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 94 x 67.5 mm | 92 x 67.4 mm | 108 x 71 mm | 79 x 54.3 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 170 mm | 160 mm | 125 mm | 125 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 160 mm | 156 mm | 124 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová radiálne 4-piestikové strmene, pancierové hadice | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70 ZR 17 | 120/70 ZR 17 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 1-piestikový strmeň, pancierová hadica | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 240 mm | 240 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-17 | 180/55 ZR 17 | 180/55 ZR 17 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 178 kg | 186 kg | 195 kg | 167 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 200 kg | |||
Výška sedla: | 870 mm | 870 mm | 835 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1493 mm | 1500 mm | 1482 mm | 1400 mm |
Dĺžka: | 2210 mm | 2045 mm | ||
Šírka: | 905 mm | 875 mm | ||
Výška: | 1100 mm | |||
Svetlá výška: | 140 mm | |||
Objem nádrže: | 14.5 l | 12 l | 18 l | 16.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 237 km/h | |||
Spotreba paliva: | 5.1 l/100km | 5.57 l/100km | 5.6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 213 km | cca 242 km | cca 220 km | |
Servisný interval: | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km | 15 000 km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tempomat: | áno, v sérii | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | vidlica Marzocchi, tlmič Sachs | radiálne M50 monobloky Brembo, 4-piestiky | LED svetlomet, quickshifter EAS 2.0 | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Ducati Wheelie Control (DWC) EVO Cena 10/2019: 12 390 EUR | Cena 10/2019: 9 990 EUR |
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Ducati | Ducati |
Model: | Hypermotard 950 | Hypermotard 1100/S |
Rok: | 2019 | 2007 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | |
Kategória: | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 937 ccm | 1078 ccm |
Max. výkon: | 114.2 k (84.0 kW) / 9000 ot. | 89.8 k (66.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 96 Nm / 7250 ot. | 105 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 13.3:1 | 10.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 94 x 67.5 mm | 98 x 71.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) | Desmodromický rozvod (2V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 170 mm | 165 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 141 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-17 | 180/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 178 kg | 179 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 200 kg | |
Výška sedla: | 870 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1493 mm | 1455 mm |
Objem nádrže: | 14.5 l | 12.4 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 5.1 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 213 km | |
Servisný interval: | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km | |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |
Quick-shift: | za príplatok | |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |
Iná výbava: | vidlica Marzocchi, tlmič Sachs | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Ducati Wheelie Control (DWC) EVO Cena 10/2019: 12 390 EUR | Cena: 1100: 395 000 Sk 1100 S: 445 000 Sk (19. 10. 2007) |
Pridané dňa: 22.01.2020 Autor: Awia