[Testy a predstavenia - Test]
Inovované X-ADV sme si tento rok už mohli vyskúšať, ale len na veľmi krátky čas a vo veľkej zime. Neskôr sme ho dostali na celý týždeň presne vtedy, keď sa vonku oteplilo. Nešetrili sme ho ani trochu.
Text: Peter Fischer
Foto a video: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, Mišo Jariabka
X-ADV prvý raz vyrazilo na cesty pred štyrmi rokmi; svetové internety vtedy padali pod množstvom najrôznejších reakcií, že ako si mohol niekto dovoliť spojiť enduro s maxiskútrom. Dnes už vieme, že to bol správny krok, lebo X-ADV dostalo oveľa širšiu inováciu než len zopár kozmetických úprav a prechod na Euro5, veď aha:
12.05.2017 - Peter Fischer Čitatelia: 18918 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Včera sme v malebnom a hlavne slnečnom Turci mali možnosť vyskúšať túto dosť nezvyčajnú motorku. Áno, píšem motorku, pretože X-ADV má viacero čisto motocyklových prvkov, a motocyklový je aj ten najpodstatnejší - pocit z jazdy.
28.06.2017 - Peter Fischer Čitatelia: 21867 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Pamätáš sa, keď pred trištvrte rokom Honda prvý raz ukázala video so zábermi tohto crossoveru? To boli plné diskusie otáznikov, výkričníkov a palcov dole! Keď neskôr prišli prvé reálne testy, reakcie boli akési pokojnejšie a zvedavejšie. A dnes mám pocit, že keď sme sa na X-ADV vozili po našich cestách, ľudia boli už len prekvapení a uznanliví.
Už pri testoch predošlej generácie X-ADV sme chválili parádnu dynamiku. Len pripomeniem, že s dvojvalcovým 750-kubíkovým motorom je spriahnutá 6-stupňová prevodovka, avšak dvojspojková a automatizovaná. X-ADV tak nemá žiadnu spojkovú páčku a ovláda sa ako bežný skúter. Automatizované preraďovanie kvaltov je rýchle a často až nebadateľné, pričom sa dá nastaviť vo viacerých úrovniach od veľmi ležérneho až po naozaj športové. Dovolím si povedať, že odpich z križovatky pri najšportovejšom nastavení je oveľa rýchlejší než na motorkách s násobne väčším výkonom. Dvojspojka totiž preraďuje naozaj rýchlo.
Povieš si, že 43 kilowattíkov X-ADV také zrýchlenie zabezpečiť nemôže. Lenže X-ADV má parádne nízko uložený krúťak a softvér prevodovky z neho najprv vydoluje všetko, a potom doslova líže červené pole, teda žmýka výkon. Jazdec iba drží plyn. Je to neuveriteľne pohodlné, až návykové. Často som si hovoril, že športovejšie módy držia otáčky vyššie než by som to robil ja.
Samozrejme, dá sa prepnúť aj do manuálneho módu. Kvalty vtedy môžeš prehadzovať tlačidlami na ľavej rukoväti. Historicky však máme dokázané, že aj tak všetci nakoniec skončia pri automate, väčšinou prepnutého do športovejších režimov. Softvér našťastie deteguje potrebu podradenia, keď napríklad pri predbiehaní pridáš plyn, ale ak by to bolo naozaj potrebné, aj pri automatickom móde môžeš ťuknúť do tlačidla podradenia na ľavom ovládači. Preraďovanie sa po chvíli vráti naspäť do automatického módu.
Nové X-ADV má štyri preddefinované jazdné módy a jeden užívateľsky upraviteľný (Standard, Rain, Gravel, Sport a User), pričom každý mód má inak upravenú krivku výkonu a zásahu motorovej brzdy, trakčnej a ABS. Prevodovka sa tiež správa podľa zvoleného módu, čiže jazdec si už nevyberá D a S1 alebo S2 a S3 ako na predošlej generácii. Všetko sa ovláda cez maximálne pohodlný a ergonomický ľavý ovládač.
Prechod z čisto digitálnej prístrojovky na farebnú sa dá len uvítať. Aj nová prístrojovka ukazuje dátum vrátane roka a dňa v týždni; X-ADV bola asi jediná motorka na svete, ktorá ponúkala takýto údaj :) Od tohto roka ho zobrazuje aj sestra Forza 750. Pribudla konektivita s mobilom, ktorá má hlasové ovládanie. Na jej plné využitie však potrebuješ do prilby bezdrôtový headset. Viac vysvetlil Awia v tomto videu:
Honda Forza 750 2021 - nová vlajková loď GT skútrov už v teste na Slovensku
Nuž a jazda na X-ADV vie byť naozaj výdatná a šťavnatá! Ovládanie celého stroja je natoľko pohodlné a krúťak natoľko silný, že jazdca zvádzajú k fungovaniu štýlom plný plyn/plná brzda. V tomto smere teda X-ADV dokáže uspokojiť aj skúsenejších a rýchlejších jazdcov, pritom ak by sme si odmysleli trochu vyššiu a širšiu stavbu stroja, ovládanie by bez problémov zvládli aj menej skúsení jazdci. K tomu tá rozprávková praktickosť... Super! Zahanbiť sa nenechá ani nastaviteľný podvozok s vypletanými kolesami, ale bezdušovými pneumatikami - sedemnástka sto dvadsiatka vpredu, pätnástka sto šesťdesiatka vzadu.
Ako som zhrnul vo videu, drobnosti, ktoré sme vyčítali predošlej generácii, má nové X-ADV lepšie podchytené. Sedlo sa vyklápa o niečo viac a plexi sa nastavuje ľahšie, ale čo je podstatné, má užšiu stavbu a lepšie sedlo, takže jazdec pohodlnejšie dosiahne na zem. Neveľký priestor na mazanie reťaze zostal nedotknutý. Trochu zamrzí, že pri každom zapnutí zapaľovania sa jazdný režim nastaví na Standard, bez ohľadu na to, čo tam mal jazdec naklikané predtým. To sú však všetko viac-menej maličkosti. Hlavne si treba užívať tú šťavnatú jazdu :)
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Žiadny iný enduroskúter neexistuje :) Existuje iba enduro alebo skúter. Endúr s podobným výkonom a cenovkou nižšou než má X-ADV je takmer nekonečné množstvo, ale záujemca o X-ADV predsa musí mať dôvod, prečo sa zaujíma o takýto crossover. Bude ním pravdepodobne práve tá skútrová praktickosť, ktorú má X-ADV na špičkovej úrovni. A, samozrejme, z tohto pohľadu bude vnímať aj konkurentov.
A keďže normu Euro5 neprežil žiaden zo známych veľkých maxiskútrov, zostáva nám jediný konkurent, jednoduchšia a cestnejšia sestra Forza 750. Tá je odhliadnuc od endurovitejšieho podvozku, nižšej stavby a jednoduchších detailov veľmi podobná X-ADV, s cenovkou o sedem stoviek nižšou.
Cena nového X-ADV 2021 je 11 590 eur. Veru, nie je to málo, ale v tejto cene je špičková up-to-date výbava a praktickosť, ako aj veľmi moderný vzhľad, ktorý len tak rýchlo neomrzí. V kombinácii s povestnou Honda spoľahlivosťou a spokojnosťou majiteľov predchádzajúcej generácie je to nanajvýš férová ponuka.
výbava, praktickosť, pohodlie, dynamika, spotreba | prednastavený režim Standard pri každom zapnutí, málo miesta na mazanie reťaze |
Servisný interval | 12 000 km (alebo 1 rok) |
Spotreba | 3,6 l/100 km (ofic. údaj, metóda WMTC) |
Objem nádrže z toho rezerva | 13,2 l (3 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku) | 280 km |
Cena motorky | 11 590 eur |
Text: Peter Fischer
Foto a video: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, Mišo Jariabka
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd, o. z. Slovensko.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | X-ADV | Forza 750 |
Rok: | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Cestovné enduro | Skúter |
Motor: | ||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 745 ccm | 745 ccm |
Max. výkon: | 58.6 k (43.1 kW) / 6750 ot. | 58.6 k (43.1 kW) / 6750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 69 Nm / 4750 ot. | 69 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7: 1 | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77 x 80mm | 77 x 80mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | automatizovaná 6-stupňová dvojspojková | automatická 6 stupňová dvojspojková |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-R17M/C | 120/70-R17 M/C |
Brzdy vzadu: | jedno kotúčová (CBS) | jedno kotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-R15M/C | 160/60-R15 M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 236 kg | 235 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1590 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 2215 mm | 2200 mm |
Šírka: | 940 mm | 790 mm |
Výška: | 1370 mm | 1484 mm |
Svetlá výška: | 165 mm | 135 mm |
Objem nádrže: | 13.2 l | 13.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 3.6 l/100km | 3.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 274 km | cca 274 km |
Servisný interval: | 12000 km | 12000km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | nie |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | automatická prevodovka DCT | automatická prevodovka DCT |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 3/2021: 11 590 eur Dvojspojková prevodovka DCT, hlasovo ovládaná konektivita. EURO 5 | Cena 3/2021: 10 890 eur Dvojspojková prevodovka DCT, hlasovo ovládaná konektivita. EURO 5 |
Pridané dňa: 18.04.2021 Autor: Herghott