http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Dvojtest Honda CBF 600 N a CBF 250

[Testy a predstavenia - Test]

Utiekol nejaký čas a nám sa po CBF 500 a 600 S dostali do pazúrov aj nahé šesťkilo a štvrťlitrík z tohto modelového radu.

Rad CBF po prvý raz uzrel svetlo sveta v roku 2004. Vtedy pozostával z úplne novej šesťstovky v dvoch verziách, potom z päťstovky, čo bola vlastne riadne omladená CB 500 a zo štvrťlitra, ktorý dovtedy niesol meno CB 250. Dnes do tejto rodiny patrí aj novinka CBF 1000, ktorej test, dúfame, prinesieme hneď po jej návrate z „nemocnice“.

Koncové písmeno F by mohlo znamenať aj „friendly“ alebo „fit“, lebo celý tento modelový rad je stavaný s ohľadom na spotrebiteľovu peňaženku a jeho pohodlie. Dobré ceny, nastaviteľnosť a tradičná spoľahlivosť, vyváženosť medzi športovým a civilným využitím, to sú hlavné aspekty, okolo ktorých sa tieto modely točia.

CBF 600 – zoznámenie

Tento stroj mi nie je až taký neznámy, pred rokom som testoval S-kovú verziu v plnej turistickej výbave. Takže som vedel, čo ponúka dvakrát zoškrtený motor z CBR a vedel som, ako sa správa na cestách. Pred rozbehom som bol iba zvedavý, ako bude na psychiku a štýl jazdy vplývať chýbajúca polokapotáž.

 Honda CBF 600 N
Honda CBF 600 N

Jazda v meste

Už hneď po nasadnutí pôsobí stroj kompaktnejšie. Sýtič dole pri motore, tichý štart a krátke zohrievanie, pohoda. Tichý monotónny zvuk štvorvalca na voľnobehu v mestskom ruchu občas ani nepočuť. Budíky sa hlásia k „strednej vlne“, teda nezachádzajú do príliš civilného či naopak veľmi športového vzhľadu, taký normál. Dôležité kontrolky sú zoradené v dvoch stĺpčekoch medzi tachometrom a otáčkomerom.

Ako je v posledných rokoch zvykom, aj tomuto stroju sa spolu so zapaľovaním zapnú aj svetlá. Na krátko zhasnú iba pri štartovaní, inak stále svietia. Na ovládačoch pri plynovej rukoväti tak namiesto ich vypínača nájdeš zapínanie výstražných smeroviek.

Vymotávam sa cez úzke uličky z mesta plného ľudí práve idúcich na obed. Jednotka, dvojka, neutrál, jednotka, dvojka, trojka... Tichúčko, všetko do štyroch tisíc otáčok. Ako som spomínal už v minuloročnom teste, prekvapí pomerne skoré zapnutie ventilátora. To však neznačí žiadnu vadu, je to normálne.

Aby motorka vedela, čo od nej čakáš a aby si to aj skutočne dostal, je vhodné do ruky vziať kľúč a nastaviť zadné pruženie. Ak ideš po hrboľatých mestských cestách sólo a naľahko, predídeš tým kopancom do zadku. Zadný centrál ponúka sedem úrovní nastavenia, do mesta sú vhodné dve najmäkšie.

Ak si naľahko, osobné veci sa dajú schovať pod sedlo spolujazdca. Vojde sa tam mobil, peňaženka a ešte nejaké drobnosti. Ale pozor na vec, tento priestor je po jazde v daždi hneď mokrý, takže aby sa tam tie veci neutopili!

Pochvaľujem spätné zrkadlá. Tie sú klasické, iné než na polokapote, pri ktorej som v nich z veľkej časti videl aj svoje ruky. Tu ich vidím minimálne, niekedy vôbec, a tak celá plocha zrkadla monitoruje situáciu za mnou. Dá sa na ne vždy spoľahnúť.

Opúšťam mesto, potom ešte zopár menších a nakoniec za chrbtom nechávam aj tabuľu značiacu koniec Pezinka. Smer Pernek. Prvými zákrutami ma víta horský priechod Pezinská Baba, ale to už patrí do iného odstavca.

 Honda CBF 600 N
Honda CBF 600 N

Šport

Pri športovom štýle jazdy sa samozrejme treba pohybovať v úplne iných oblastiach otáčok motora než v meste. A tento motor, bezpochyby jeden z najlepších aké kedy boli skonštruované, má tieto oblasti veľmi rád. Najlepšie sa s ním spolupracuje od šiestich tisícok až po červené pole, ktoré začína pri 11 500 otáčkach. Vrchol výkonu (77 a pol koníka) je o tisícku nižšie od červeného, teda v 10 500 otáčkach.

Má to vynikajúce brzdy! Rozplýval som sa nad nimi už pri „esku“, tieto sú samozrejme rovnaké. Perfektná dávkovateľnosť a čitateľnosť. S nadhľadom a pocitom bezpečia sa dá na ne spoľahnúť a zastaviť doslova na pár metroch, skúsenejší jedinci by určite nemali problém postaviť to na predné.

Tak si to teda na Pezinskej Babe preklápam zo strany na stranu, ručičky budíkov lietajú hore-dolu a ja sa teším z kvalitnej jazdy. CBF je vo všetkom na milimeter presná. Spojkovanie a kvaltovanie mi robí radosť – spojka je presná a čitateľná, preraďovanie sa odohráva bez akýchkoľvek zvukov.

Konce stupačiek sa veľmi rýchlo zoznamujú s asfaltom. Zdá sa mi, že tento naháč sa ľahšie klopí do zákruty než „esko“, ale asi ide iba o podvedomú záležitosť, veď v konštrukcii tam je minimálny rozdiel.

Pri športovaní sa tiež oplatí mať dobre nastavený podvozok. Ak je povrch cesty kvalitný, v pohode sa dá ísť na najtvrdších polohách. Ale ak sú tam už nerovnosti, je vhodnejšie nastaviť centrál do mäkších polôh – zadok sa ti odvďačí.

 Honda CBF 600 N
Honda CBF 600 N

Turistika

Nakladám spolujazdca a smerujeme na Záhorie. Jazda s druhým človekom hneď mení situáciu, motorka logicky lepšie sedí a menej cítiť nerovnosti. Pri zaťažení kuframi a tankvakom bude asi lepšie nastaviť zadné pruženie na najtvrdšie, aby sa predišlo plávaniu alebo chyteniu dorazov.

Motor krásne ťahá. Kto sa ovládne, môže bez problémov fungovať do piatich tisícok otáčok a to dokonca aj so spolujazdcom a na vyšších prevodových stupňoch. Newtonmetre pekne potiahnu dokonca aj na päťke či šestke úplne celé otáčkové pásmo.

Spolujazdec sa nemá na čo veľmi sťažovať. Jeho sedlo je samostatné, položené vyššie od jazdcovho. Zozadu je tak vraj dobrý prehľad o situácii pred motorkou. A čo je dobré, pri brzdení sa človek vzadu nezošucháva dopredu.

Vrátim sa k slovíčkam „friendly“ a „fit“. Na tomto modeli sa dá sedlo nastaviť výškovo v troch polohách v rozmedzí 3 cm (asi 10 minút práce) a riadidlá v smere dopredu alebo dozadu v rozmedzí 4 cm. Človek by povedal, že to je málo, ale sám som sa čudoval, ako veľmi ovplyvnilo jazdu nastavenie sedla do najnižšej polohy. Tá mi osobne sedela najviac, lebo ťažisko kleslo a mal som pocit väčšej kontroly nad motorkou. Rovnaké pocity som mal minulý rok pri polokapote.

Pri turistike sa občas zablúdi aj na diaľnicu. Nahá CBF sa jej samozrejme nebráni, ale ako na každom naháči má takáto jazda svoje hranice. Klasických 130 km/h je v pohode. Šesťkilo sa dá vyprovokovať až na nejakých tachometrových 180 km/h (sólo jazda), ale v takýchto rýchlostiach sa nedá dlho vydržať. Večer treba rátať s čistením hromadného pohrebiska hmyzu na bunde a prilbe.

Spotreba mi vo všetkých režimoch jazdy vyšla na 6,75 až 7,01 litra na stovku. To ma prekvapilo, veď s polokapotou som jazdil 5,2 – 5,8 a v motore nie je žiadny rozdiel. Takže asi silnejšia pravá ruka... Nepochybujem, že by som dokázal spraviť aj spotrebu okolo piatich litrov. Lenže človek niekedy neodolá a to pásmo nad 7000 otáčok tak strašne láka!

 Honda CBF 600 N
Honda CBF 600 N

Záver

Musím citovať sám seba spred roka, lebo vhodnejšie slová ma nenapadajú: „CBF sa na nič nehrá, má z každého rožku trošku. Dvihneš ju na zadné, dvihneš ju na predné a na okruhu sa nestratíš... Vytáčať ju netreba a pôjdeš v rámci predpisov, ale keď je záujem, pásmo od 7 do 11-tisíc otáčok ti napumpuje adrenalín do žíl.“ Ešte pripíšem, že sa krásne ovláda. Dáva odozvu na každý tvoj povel a všetko sa odohráva s milimetrovou presnosťou. Paráda!

Cena je stanovená na 235 000 Sk. Za tie peniaze dostaneš legendárny motor z CBR, perfektnú ovládateľnosť, spoľahlivosť a moderný dizajn.

Plusy a mínusy

+ motor, prevodovka, brzdy, nastaviteľnosť, cena
- žiadne

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):

Zoznámenie prebehlo rýchlo, sadám na motorku, štartujem. Štvorvalec v spojení so sériovou koncovkou výfuku si ticho pradie a máte pocit, že sedíte na elektromotore. Tento pocit zostáva aj po rozbehu. Motor má veľmi kultivovaný chod. V celom rozsahu otáčok bez ohľadu na zaradený rýchlostný stupeň je jeho odozva plynulá. Žiadne trhanie, kopance alebo výkonová diera sa nekoná. Prevodovka zapadá presne a bezhlučne.

Trochu ma prekvapuje podvozok. Kopance na rozbitých bratislavských cestách sú dosť intenzívne. Tento rébus však čoskoro rieši nastavenie predpätia zadnej pružiny. Bola na piatom stupni zo siedmich. Na sólo jazdu po meste je trojka vhodnejšia. Pri manévrovaní na mieste oceňujem nižšiu hmotnosť, ale prekáža mi malý rozsah riadidiel od dorazu k dorazu. Na ten sme zvyknutí v kategórii superšport, ale CBF podľa mňa patrí aj do mesta. Pri častom parkovaní a otáčaní to kazí prijemný dojem z motorky.

Postupne sa vymotávame z mesta a rýchlosť sa zvyšuje. Pri 120 km/h rozmýšľam, či je tachometer v míľach, nápor vetra je oproti kapotovanej verzii značný. Smerujeme na Babu, no spolu s nami aj mraky. S príchodom prvej zákruty prichádza aj intenzívny dážď, a tak sa brúsenie stúpačiek odkladá.

CBF-ka je príjemná všestranná motorka s nestarnúcim dizajnom. Je veľmi ľahko ovládateľná a obratná, hodí sa do mesta a na prímestské vybláznenie. Spolujazdec sa odvezie relatívne pohodlne. Na vážnejšiu turistiku by som však rozhodne siahol po S-kovej kapotovanej verzii.

Plusy a mínusy

+ rozhodne motor, brzdy a prijateľná cena
- malý rozsah riadidiel

 Honda CBF 600 N
Honda CBF 600 N

Technické údaje

motor: štvordobý, kvapalinou chladený štvorvalec
obsah: 599 cm3
rozvod: DOHC, 16 ventilov
kompresný pomer: 12 : 1
výkon: 77,5 k (57 kW) pri 10 500 ot./min.
krútiaci moment: 58 Nm pri 8000 ot./min.
plnenie: karburátory

prevodovka: šesťstupňová

rám: chrbticový, oceľový
predná/zadná pneu: 120/70-17, 160/60-17

palivová nádrž: 19 l

hmotnosť bez náplní: 191 kg
pohotovostná hmotnosť: 230 kg

CBF 250 – zoznámenie

S týmto štvrťlitrom som ešte nemal tú česť sa zoznámiť bližšie. Na prvý pohľad to vôbec nevyzerá ako štvrťliter a už vôbec nie ako jednovalec. Dostávam kľúče, doklady, vyťahujem sýtič a zapínam zapaľovanie. Svetlo sa automaticky rozsvieti, ručičky budíkov si kontrolne „čeknú“ celý svoj rozsah, na displeji medzi nimi naskočia hodiny, celkové a denné počítadlo km a palivomer. Studený motor potrebuje zopár sekúnd na zorientovanie, potom už len tichúčko vrčí a čaká na ďalšie povely.

 Honda CBF 250
Honda CBF 250

Mesto

Rozbeh je kostrbatý, veď je to jednovalec. Takže treba viac točiť, aby to šlo plynulejšie.

Vchádzam do najtvrdšieho centra nášho hlavného mesta. Úzka stavba stroja dovoľuje prepletanie pomedzi autá v kolóne. Zo zelenej štartujem vždy ako prvý, teda pokiaľ si to mafián vedľa mňa v Audi Q7 s minimálne desaťnásobným objemom motora nechce práve rozdať. Potom nie je problém plynulo splývať s premávkou, nebyť predbiehaný, ale predbehnúť väčšinu áut, ktoré ťa spomaľujú.

Bežná mestská jazda sa môže odohrávať kdesi medzi štyrmi až ôsmimi tisíckami otáčok. Nezabúdajme, že ide o jednovalcový štvrťliter, takže v nízkych otáčkach sa jednoducho nič nedeje. V meste to treba držať minimálne okolo tých päťtisíc. Kvalty skáču bezhlučne, len ma prekvapilo ťažšie hľadanie neutrálu, resp. potreba dať ho tam veľmi jemne, inak sa prekopneš až do jednotky. Samozrejme na budíkoch nechýba jeho kontrolka, takže po jej rozsvietení môžeš s istotou pustiť spojku.

Spätné zrkadlá, ktoré som na nahej šesťstovke vychvaľoval, musím tu pokarhať. Sú príliš na úzko, takže v nich vidím svoje aj tak úzke ramená. Ak chcem dobre vidieť za seba, buď musím stiahnuť ruky, alebo otočiť hlavu dozadu.

Veľkú pochvalu si zaslúži podvozok, hlavne hliníková zadná kyvka. Perfektne vychytáva nerovnosti mestských ciest, priečne zvlnenia a hrbole. Žiadne kopance do zadku, o väčšine nerovností ani nebudeš vedieť.

Predné ani zadné pruženie nemá možnosť nastavenia, ale priznám sa, že počas testu som ich ani raz nechcel nastavovať, lebo mi správanie podvozka jednoducho vyhovovalo.

 Honda CBF 250
Honda CBF 250

Šport

Ak sa s CBF 250 rozhodneš športovať, musíš mať v hlave len jedno – vytáčanie a kvaltovanie. Bez týchto dvoch vecí sa unudíš ako v klube dôchodcov. Hlavný záber motora nastáva pri 6500 otáčkach, potom pekne rastie a medzi 8000 až 10 000 je motor na svojom vrchole. To znamená tesne pred červeným poľom, ktoré začína na desiatich tisícoch - pri športe by sa teda mala ručička otáčkomeru pohybovať vo svojej poslednej tretine.

Brzdový systém pozostáva z jedného kotúča vpredu a z bubna vzadu. S ľahkým strojom si bez námahy poradia. Pri brzdení a podraďovaní pred zákrutou motorka vie spomaliť razantne, občas aj s tancujúcim rámom a podšmykujúcim zadným kolesom. V zákrute sa to potom dá naklopiť až toľko, koľko dovoľuje zadná stotridsiatka. Nie je to veľa a iskry od stupačiek veľmi nečakaj, nie je to predsa stroj na brúsenie sliderov.

 Honda CBF 250
Honda CBF 250

Turistika

Cébeefka bude oveľa radšej, keď ju nebudeš naháňať, ale s ňou v pohode cestovať. Ako som sa sám presvedčil, dajú sa s ňou robiť aj 700-kilometrové denné etapy bez sebatrýznenia. Na okreskách sa dá držať tempo okolo 110 km/h a maximálka, na ktorú si treba chvíľu počkať, je niekde medzi 120 a 130 km/h. Pri rýchlostiach okolo stovky máš stále k dispozícii rezervu na predbiehanie áut, ale pozor, to sa musí odohrávať nad ôsmimi tisíckami otáčok.

Už som spomínal, že podvozok bez odvrávania absorbuje bežné nerovnosti vozoviek bez toho, že by ti o tom dával vedieť. Obzvlášť na našich žltých a bielych cestách je to výborná schopnosť. Pri zaťažení spolujazdcom a nejakou tou menšou batožinou v ruksaku stroj veľmi dobre sedí. Tam, kde iných na nerovnostiach zo sedla nadhadzuje, ty budeš s úsmevom sedieť. Myslel som si, že podvozok je sériovo naladený príliš na mäkko, ale ani raz som ho nedal na dorazy.

Pri jazde so spolujazdcom samozrejme trochu klesne maximálka a stroj vyžaduje viac otáčok. Na to, aká je to kubatúra, to dvoch ľudí zvláda na výbornú. Človek vzadu tvrdí, že stupačky by mohli byť aj nižšie. Sedlo je jednodielne a dostatočne dlhé na to, aby ste sa so spolujazdcom nedotýkali, keď sa pohádate. A keď už je reč o sedle, nie je pod ním žiadny odkladací priestor, iba náradie, manuál a nasávacie otvory.

Vyššie som spomínal digitálny palivomer medzi budíkmi. Skladá sa zo siedmich dielikov, z ktorých prvý zmizne asi po sto až stotridsiatich kilometroch. Ďalšie miznú rýchlejšie a po viac než tristo kilákoch začne posledný blikať, aby si vedel, že máš hľadať pumpu. Plná nádrž obsiahne 16 litrov tej drahej tekutiny, takže ak to hodíme do kalkulačky s dojazdom, vyjde spotreba na nejakých 4,1 až 4,7 litra.

 Honda CBF 250
Honda CBF 250

Záver

CBF 250 som si obľúbil. Dostala ma jej praktickosť, dobrý motor a dospelý vzhľad. Bude tvojím dobrým spoločníkom počas pracovného týždňa, rada sa s tebou prevetrá na dlhších víkendových výletoch, a ak treba, odvezie ťa aj na opačný koniec republiky. Jej cena je 142 900 Sk.

Plusy a mínusy

+ motor, cena, podvozok
- spätné zrkadlá, hľadanie neutrálu

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):

Štvrťlitrovú CBF-ku som mal možnosť vyskúšať v ideálnych podmienkach: nádherné počasie a Dobšinský kopec. To je kombinácia, ktorá sa neodmieta. Neváham teda, radím za jedna a vyrážam. Motor je naozaj vysokootáčkový a pokiaľ si chcete ostrejšie zajazdiť, bez vytáčania sa nezaobídete. Posúvam sa teda do pásma 6 000 až 9 000 otáčok a ochutnávam zákruty. Tie na Dobšinskom kopci sú skôr dlhé a tiahle, a obratnej 250-tke až tak nesedia, chýba nejaký ten koník, ktorý by vás po pomalšom nájazde vytiahol svižnejšie zo zákruty.

Príjemne ma prekvapil podvozok. Nemal som pocit, že potrebuje doladiť, fungoval proste skvele či už na nerovnostiach alebo v zákrutách. Náklony bezproblémové, skoro až na okraj zadnej gumy som sa dostal okamžite. Stupačky však boli v tomto čase ešte ďaleko od asfaltu. Brzdy v pohode stačia na ubrzdenie ľahučkej mašinky. Pri prvej prestávke si všímam problém so zaradením neutrálu, chce to cvik.

Naša ďalšia cesta smeruje do Popradu, samozrejme cez priechod Vernár. To je už úplne iná kategória, zákruty pomalšie, ostré a nahusto. Tu sa obratná a ľahučká CBF-ka cíti ako doma. Do ostrejších zákrut nabieham s podradením o dva stupne v sprievode mierneho šmyku zadného kolesa. Zákrutu potom pod plynom. Dovolím si tvrdiť, že týmto tempom by som v týchto zákrutách narobil kopu starostí nejednému superšportu.

CBF-ka ma príjemne prekvapila. Ak máte športové ambície, jej výkon vás čoskoro omrzí a bude hľadať niečo väčšie. Ak však hľadáte svoju prvú motorku, alebo motorku na nenáročnú turistiku, ste tu správne.

Plusy a mínusy

+ „dospelácky“ vzhľad, podvozok, spracovanie, cena
- problematické zaradenie neutrálu, chýbajúci odkladací priestor.

 Honda CBF 250
Honda CBF 250

Technické údaje

motor: štvordobý, vzduchom chladený 4-ventilový jednovalec
obsah: 249 cm3
rozvod: DOHC, 4 ventily
kompresný pomer: 9,3 : 1
výkon: 20,4 k (15 kW) pri 8000 ot./min.
krútiaci moment: 22 Nm pri 6000 ot./min.
plnenie: karburátor

prevodovka: šesťstupňová

rám: z rúrok a profilov, oceľový
predná/zadná pneu: 100/80-17, 130/70-17

palivová nádrž: 16 l

hmotnosť bez náplní: 138 kg
pohotovostná hmotnosť: cca 160 kg

Motocykle na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia, s. r. o.

Pridané dňa: 11.07.2006 Autor: Herghott

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk