[Testy a predstavenia - Test]
Twíty. To bolo prvé čo ma napadlo keď som ho uvidel a prečítal som si jeho názov. Aj keď ho podľa výzoru radím medzi „čínske“ skútriády, napriek tomu som sa povozil veľmi dobre. Ba priam perfektne.
![]() |
Tweet je klasický skúter, ktorý má 125 kubíkový vzducháč s výkonom 7 kW a je postavený na šestnásť palcových kolesách. Vďaka svojej nízkej hmotnosti, 16tkovím tenkým kolesám a dobre rozloženej hmotnosti sa skútrik ovláda úplne intuitívne. Niečo dopomôže ešte psychika, že veď je lacný, tak to až tak nezabolí v peňaženke a k dokonalému približovadlu už len priradiť priaznivú cenovku. No a 2 190,- sa mi zdá na kombináciu kvalita, značka a výkon, celkom rozumná cenová hladina.
Samozrejme je kvalita materiálov a ich spracovanie je na trochu nižšej úrovni, ako pri Satelise, ale je to úplne pochopitelné. (Tweet je vyrábaný v Číne.) Dovolím si tvrdiť, že aj trochu žiadané. Ako som spomínal, k Satelisu som okamžite chytil citovú väzbu a bolo mi ľúto len tak ho nechať zmoknúť pod barákom, poprípade by ma hrozne mrzelo čo i len malé oškretie, zapríčinené prepletačkou v mestskej džungli.
To sa týka aj „budíkov“. Jednoduchosť, ako keby to robili Sparťania. Dominantný analógový rýchlomer, stav paliva, počítadlo denných a celkových kilometrov a hodiny. Čo viac potrebujete v meste, že? Jasné, kontrolky blikačiek a diaľkových svetiel. „Sečteno podtrženo“, áno sú tu až tri kontrolky.
Skúter je už v sérii vybavený dvomi stojanmi, hlavným a bočným. Pri stavaní skútra na hlavný stojan som sem tam zavadil o kick páku. To mi trochu vadilo, pretože to samozrejme pri naštartovanom motore vždy zachrčalo a to nemám rád. Ale zas na druhej strane, musím možnosť manuálneho štartovania pochváliť. Predsa len sa v meste stále štartuje, vypína, znova štartuje a znova vypína a aj keď idete dlhšie, tak na dobitie akumulátora to nemusí stačiť. Preto som sem tam využil kopačku a jedným kopom roztočil maličký, ale veľmi svižný motorček. Tak isto ako kopačka ma potešilo aj vzduchové chladenie. Je to technicky jednoduchšie riešenie a určite aj lacnejšie, ako vodou chladené motory.
![]() |
Primárne sa jedná o mestský skúter a tomu zodpovedá ďalších pár vecí. Podstatná je určite rovná podlaha na nohy, ktorá v spolupráci s klasickým háčikom dáva možnosť odviesť nejakú tú ilegalitku, poprípade sieťkový mech s cibuľou pre Meliška. Dve malé skrinky v stredovom stĺpiku a zadný integrovaný nosič ešte o málinko zvyšuje kapacitu pre prípadné náklady. Keďže 5,7 litrová nádrž je umiestnená pod sedlom, pre odloženie integrálky už nezostalo miesto. Hodíte sem tak akurát džetku, čo v prípade metského skútra nemôžeme pokladať za mínus. Sedlo sa otvára buď otočením kľúčika v spínačke, alebo prepínačom diaľkových svetiel.
Podvozok a brzdy Twítika sú aj navzdory nízkej cene na pomerne vysokej úrovni. Minimálne v triede skúter je odpruženie nadštandardné. Žiadna mäkučká kolíska, ale ani tvrdá športová kostitraska. Brzdy sú nielenže dostačujúce do mesta, ale aj pri dlhších rýchlopresunoch a následnom myšičkovaní pri maximálnej rýchlosti, pracovali bezproblémovo. Ani raz som nemal pocit, že by som nedobrzdil. Vlastne v meste som si pri blbnutí pri každom brzdení dovolil „zapískať“ a nakresliť čiernu lajnu.
Twítiho som pojazdil nielen v meste a za pekného počasia, ale tak isto ako Satelisa som ho zobral do práce a samozrejme aj za dažďa. Každému je jasné, že pri absencii štítka je ochrana proti vetru a dažďu takmer nulová. Nohy a tesne nad pás je to v pohode, ale od brucha až po hlavu ste mokrí nato tata. Ako tak pomáha, ak zaľahnete a prilbu prilepíte až na prístrojovku, ale zas to nie je bohvie ako pohodlné. Každopádne ale lepšie, ako byť premočený. Poprípade je tu riešenie v podobe zakúpenia doplnkového plexi z ponuky.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
![]() |
Vypisovať tu všetky možné varianty konkurencie by bolo na dlho. Preto spomeniem len pár. Pri našom teste sme mali k dispozícii Hondu PCX za 2 390,-. Mne osobne sa dizajnovo menej páči, stredový tunel mi je nesympatický, brzdy sa mi zdali slabšie ale štart-stop systém a spotrebu chválim. Piagio Fly 125, ktorý sme už tiež testovali. Cenovka je dosť priateľská (2290 Eur), má ale vyšší výkon a nizučkú spotrebu. Yamaha Cygnus X 125 za 2690 Eur, poprípade Keeway ARN 125 za 1299 Eur alebo YUKI 125 Fairy s cenou 1012 Eur.
Celkovo sa mi okrem toho „čínskeho“ výzoru Peugeot Tweet zapáčil. Jazdenie v meste, ale aj mimo mesta bolo zábava. Vďaka svojej nízkej hmotnosti (suchá 109kg) a tenkým úzkym kolesám sa dobre Twítik ovláda a preklápa. Máte nad ním stále kontrolu a pocit bezpečia. Spotreba je presne ako pri Satelise veľmi pohyblivá. Nakoľko sa jedná o relatívne malý objem a pri maximálke atakujúcej 110 km/hod. sa spotreba dokáže vyšplhať na nelichotivých 3,8 litra. Ale pri úspornejšie jazde, hlavne v zákonoch stanovených limitoch , sa dá priemerná spotreba okresať na rozumných 2,5 na sto. Ak k tomu prihodím dobrú úžitkovú hodnotu a relatívne nízku predajnú cenu, dostanem výsledok v podobe vhodného presúvadla.
![]() |
cena, úžitková hodnota, brzdy, 16-ky kolesá | čínsky výzor, menší odkladací priestor |
Servisný interval | 2500 km |
Spotreba | 3 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 5,7 l |
Cena motorky | 2 190,- EUR |
Nosič kufra topcase | vo výbave |
Kufor topcase | 72,80 EUR |
Turistické plexi | 187 EUR |
Páčka brzdy | 24 EUR |
Spätné zrkadlo | 30 EUR |
Smerovka | 37 EUR |
Svetlomet | 148 EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Begam.sk. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Peugeot | Honda | Piaggio | Yamaha | Yuki |
Model: | Tweet 125 | PCX 125 | FLY 125 3V | Cygnus X | Fairy 125 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | ||||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 125 ccm | 124.9 ccm | 124 ccm | 125 ccm | 124.6 ccm |
Max. výkon: | 9.52 k (7.00 kW) / 7500 ot. | 11.70 k (8.60 kW) / 8000 ot. | 12.10 k (8.90 kW) / 8250 ot. | 10.88 k (8.00 kW) / 8500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 12 Nm / 6000 ot. | 10.7 Nm / 6750 ot. | 9.3 Nm / 7500 ot. | 8.4 Nm / 5500 ot. | |
Kompresný pomer: | 11:1 | 10 : 1 | 9,2 : 1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 52.4 x 57.8 mm | 52,4 x 57,9 | 52 X 58.6 mm | 52.4 x 57.9 mm | 52,4 x 57,8 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | SOHC (2V) | SOHC (3V) | |||
Chladenie: | vzduchom | kvapalinou | vzduchom | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická | |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor | |
Zdvih vpredu: | 100 mm | 78 mm | |||
Zdvih vzadu: | 75 mm | 95.5 mm | |||
Brzdy vpredu: | kotúčová | kotúčová | jedno kotúčová | jednokotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 226 mm | 220 mm | 220 mm | 216 mm | |
Pneu vpredu: | 110/70 - 16 | 90/90 14M/C 46P | 120/70 R12 | 110/70-12 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | bubnová | jednokotúčová | bubnová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 226 mm | 130 mm | 220 mm | 150 mm | |
Pneu vzadu: | 110/70 - 16 | 100/90 14M/C 57P | 120/70 R12 | 120/70-12 | |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 109 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 128 kg | 120 kg | 107 kg | ||
Výška sedla: | 760 mm | 760 mm | 785 mm | ||
Rázvor: | 1315 mm | 1295 mm | 1324 mm | ||
Dĺžka: | 2000 mm | 1915 mm | 1850 mm | 1855 mm | 1860 mm |
Šírka: | 690 mm | 740 mm | 720 mm | 685 mm | 670 mm |
Výška: | 1120 mm | 1090 mm | 1325 mm | 1130 mm | 1160 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 113 mm | |||
Objem nádrže: | 5.7 l | 5.9 l | 7 l | 7.4 l | 4.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 110 km/h | 85 km/h | |||
Spotreba paliva: | 2.2 l/100km | 1.9 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 201 km | cca 276 km | |||
Servisný interval: | 10 000km | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 7/2013 2 190,- EUR | Cena 07/2013: 2 390,- EUR | Cena 10/2012: 2 150,- EUR Akciová cena 10/2012: 1 999,- EUR | Cena 10/2012: 2 590,- EUR |
Pridané dňa: 12.08.2013 Autor: mikulec