http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

BMW R1200RS 2015 - Pohodlný športovec

[Testy a predstavenia - Test]

Návrat RS-ka od BMW do triedy sport-touring je bezpochyby pekným počinom. Model BMW R1200RS však rozhodne poteší viac turistov než brúsičov stúpačiek. Podarený stroj však ukázal, že nič nie je dokonalé, no radosť z jazdy, tá ma ťahala stále ďalej a ďalej.

Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON
Video: Tomáš Hajduch - Awia

BMW R100RS, R1100RS, R1150RS potom dlhšie ticho a pre rok 2015 aj R1200RS. Áno posledná generácia vzduchom a olejom chladeného boxera vo svojich radách eReSko nemala (bol tu model R1200ST). Možno je to aj škoda a možno za to môže GS móda, každopádne sport-touring mašina a nový motor boxer, to spolu pekne ladí.

Ako sa sluší a patrí, predstavenie na úvod

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

BMW R1200RS je teda od základu nový bike. Aj keď kopec prvkov už dávno poznáme z iných mašín v ponuke BMW, pohľad na RS-ko a jeho detaily nesklame. Vlastne nad niečím človek podumá, že prečo je to vlastne tak? Prečo štartér nie je pekne skrytý a prečo voda od zadného kolesa môže frkať do priestoru s baterkou? Pričom náboj predného kolesa je brutálne premakaný, rovnako aj celé zadné koleso, k tomu krásne zadné vertikálne predelené LED svetlo... skrátka hi-tech dizajn do detailu a na hlúposti sa zabudne, škoda.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015 - štartér by si zaslúžil kryt
BMW R 1200RS 2015 - elektronika trochu na rane - voda od zadného kolesa

Tak som trošku netradične, vypichol zopár detailov na úvod a celkový pohľad na bike príde až teraz. Jasné, až príliš subjektívna vec, mne sa RS-ko páči, celé ako je. Že je vlastne tak trochu škuľavé, áno môže byť, veď je to BMW Motorrad. Dizajn dedí, presnejšie sa naň hraje, od superšportu S100RR. Je to predsa SPORT-touring. Preto sa aj zdá, že R1200RS je na pohľad akési menšie, pričom v sebe schováva rozmerného boxera. A je to tak, zdanie z press fotiek klame, naživo je to dobre živený športovec, od ktorého hneď čakáte aj čosi viac, než len kvalitný výkon v jednej disciplíne.

BMW R 1200RS 2015

Rozmerné kapoty sú hrou rôznych tvarov a línií. Aj farebné spracovanie, či už modro-biele alebo šedo-čierne, RS-ko zoštíhľujú. Na prednej maske s výškovo nastaviteľným štítom sa ale prejavila celková šírka stroja miernym oploštením tejto časti. Kým očí kĺžu po prednej polovici, divadlo o rýdzom športovcovi je uveriteľné, zadok sa už ale hlási inam. Od pohľadu dlhý rázvor, k tomu rozmerné delené sedadlá, no zadoček fajn, nepôsobí tučne. Len by som tú výfukovú koncovku potiahol pekne hore pod sedadlo. Že dvihlo by sa ťažisko? Heh motor by to veru neprevážilo a aj tak, výfuk nie a topcase už je v pohode? Zadné koleso by tak bolo vystavené krásne na obdiv celému svetu.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Čo sa skrýva pod kapotami?

Keďže nového, čiastočne kvapalinou chladeného, boxera už poznáme, a keďže sa pod kapotami ani veľmi neskrýva, iba sucho zosumarizujem. 125 koní pri 7.750 ot./min. a 125 Newtonov pri 6.500 ot./min. Plus BMW sľubuje, že vďaka modifikovanému airboxu a upravenému výfukovému systému, má stúpnuť jeho sila v nízkych a stredných otáčkach. Teda toto som sa dočítal až po tom, ako som to zistil, takže sľub splnený, ale nepredbiehajme.

BMW R 1200RS 2015

Skrytá je však hlavne elektronika. Bez nej to v dnešnom svete nejde a bez nej by toto BMW asi ani nemalo to správne čaro. K baworákom elektronika už akosi patrí. Myslím palivové mapy a semi-aktívny podvozok Dynamic ESA. V sérii logicky nebude všetko prístupné. Mapy Rain a Road áno, mapy Dynamic a User, nutne prikúpiť. Aj za Dynamic ESA a dokonca aj predné denné LED svetlo treba k základnej cene čosi prihodiť.

Video: BMW R 1200RS 2015

S kupovaním jednotlivých ingrediencií to však nie je také jednoduché. Takmer všetko je podelené do paketov. Tož poraďte sa svojím dílerom BMW ;-) Nami testovaný motocykel bol vybavený paketom Comfort (vyhrievané rukoväte, systém kontroly tlaku v pneumatikách, pochrómovaná výfuková koncovka), Touring (Dynamic ESA, príprava pre navigáciu, rozšírený palubný počítač, držiaky kufrov, centrálny stojan, tempomat) a Dynamic (rozšírené palivové mapy spolu s rozšírenou trakčnou kontrolou, LED smerovky, LED denné svietenie). K dispozícii je toho samozrejme viac, tak bádajte v katalógoch BMW, čo by ste k svojmu RS-ku ešte prihodili.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Pod kapotami sa ale neskrýva tradičný pomocník boxera, mr. telelever. Nahrádza ho 45 mm USD vidlica. Paralever s prívlastkom EVO ostáva, rovnako ako pohon kardanom. Odpruženie je, ako som spomínal v réžii systému Dynamic ESA. Semi-aktívny podvozok má dva režimy Road a Dynamic, nechýba ani nastavenie zaťaženia, jazdec, batožina, spolujazdec.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Prehľad nad nastaveniami musí byť, a tomu by mala byť uspôsobená aj prístrojová doska. Zlobu cítim už v momente, keď zbadám, že jej dominuje veľký analógový tachometer. Mám z toho rozpačitý dojem. Prečo nie veľký otáčkomer? Ale OK, vedľa je predsa TFT displej, ten zobrazuje údaje v troch štýloch a dvoch svetelných prevedeniach (denné a inverzné nočné). Všetky tri zobrazia pekne hodiny, zaradený prevodový stupeň a stav paliva v nádrži. Style1 je viac zameraný na otáčky motora, Style2 na rýchlosť a User zobrazuje ako už názov napovedá, čo len chcete. Názor o prehľadnosti, či potrebe zobrazeného si urobte sami, ja dávam celú prístrojovku do mínusov. Pritom ovládače na riadidlách sú perfektné, všetko pod palcom a po pár km som si na ne tak zvykol, že ani nemusím sklápať zrak, aby som si bol istý do čoho ťukám.

BMW R1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015 - prístrojovka - nočný režim
BMW R 1200RS 2015 - prístrojovka - nočný režim
BMW R 1200RS 2015 - prístrojovka - nočný režim

Ešte doplním, čo všetko BMW R1200RS dokáže ukázať: rýchlosť, otáčky motora, stav paliva v nádrži, hodiny, celkové km, trip 1 a 2, dojazd, vonkajšia teplota, teplota motora, priemerná spotreba paliva 1 a 2, priemerná rýchlosť 1 a 2, dátum, hladina oleja, tlak v pneumatikách, nastavenie Dynamic ESA a palivových máp, automaticky meraný trip, aktuálna spotreba paliva, voltáž, čas jazdy, celkový čas, dátum servisu, km do najbližšej servisnej prehliadky.

Že nudááááá, aj ja si myslím, preto šup na ďalšiu stranu, kde sa aj jazdí.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Konečne si motorku tlačím von z predajne. Je väčšia, óveľa väčšia než som čakal. To však nemení nič na tom, že aj napriek dosť zlému rejdu, sa s ňou vzhľadom na rozmery a kilogramy, dobre manipuluje. Nie vynikajúco, proste dobre. Z malého priestoru sa dá obstojne vymanévrovať a tak sa môžem vyhupnúť tam, kde chcem byť najradšej, v poriadne dlhom sedle BMW R1200RS.

Do nekonečna a ešte ďalej, ale najprv cez mesto

Otočím kľúčom, ozvú sa rôzne cvakavé zvuky a motorka vydáva akýsi piskľavý zvuk. Ako počítač v kľudovom režime. Z kľudu ju ale preberá ťukes do štartéra a duša motorkára sa hneď poteší. Jó výfuk ladí pekné hlboké tóny, pri naštartovaní ako keby zavrčal. Nič extrémne, skôr také zdravé, akoby žiadnymi nezmyselnými normami netlmené.

Vyťukám si režim Road pre motor aj podvozok a poďho do metropoly východu. Posed je pohodlný, viac menej vzpriamený, takže mám v premávke dobrý rozhľad. Dám aj klišé typu váhu motorky po rozjazde vôbec necítiť, ale to platí zrejme pre každého boxera. Takže sa preplietam medzi autami jedna radosť. Problém nerobí ani vopchať sa dopredu na semafóroch. Jo, RS-ko nie je skúter, no mesto mu nevadí.

BMW R 1200RS 2015

Minimálne kvôli podvozku, ktorý nad očakávania dobre žerie všetky skryté nástrahy. Električkové koľaje, a že sú veru v Košiciach riadne rozdrbané, menšie, väčšie, poriadne veľké diery... po čase sa uhýbam snáď už iba otvoreným kanálom. Tak skúšam Dynamic ESA v režime Dynamic, RS-ko je zrazu nepohodlné a utrasené.

Hranie sa s palivovými mapami vybavujem tiež celkom rýchlo a moje výsledné nastavenie pre mesto ostáva v režime Rain. Dynamic je totiž dosť akčný mód. Motorka sa nemení na stroj, ktorý vás núti „delat machry“, no stačí menší pohyb plynovou rukoväťou a pekne ňou trhne vpred. Zato Rain je v meste tak akurát, chod doslova zamatový (Road sa približuje skôr k Dynamic), dá sa lepšie sústrediť na všetko okolo, ale keď zatnete plynom na doraz, RS-ko aj tak vypáli až nezdravo rýchlo vpred (vzhľadom na mestskú premávku).

Mestom som sa kočíkoval pomerne dosť, pričom si boxer scuckal priemerne 5.3 litra na stovku. Čakal by som viac, aj keď je jasné, že sem táto strojovňa nepatrí. Najradšej som jazdil so zaradenou trojkou kedy podo mnou bulblal motor pri 2.500 ot./min. Pridávanie (aj prudšie) sa vtedy zaobišlo bez vedľajších zvukových a vibračných fenoménov.

BMW R 1200RS 2015

Každopádne by som prijal aspoň nejaký malý, rýchlo prístupný, odkladací priestor niekde v kapotáži. A vadilo mi aj to, že pri plnom zatočení doprava som si ťukal spojkou o stopku späťáku. Našťastie sa to nedialo pri otočení na opačnú stranu, znenazdajky stlačené Brembáče by boli veru nepríjemné. Prepracovanejšie by mohlo byť aj automatické vypínanie smeroviek. RS-ko ich držalo zapnuté dosť dlho, hodnotím slovami, lepšie ako nemať nič.

Výsledok pre jazdu mestom na RS-ku je však až nečakane dobrý. Za hovorí posed, správanie motora v režime Rain a podvozku v režime Road. K tomu musím prirátať ukážkový rozhľad za seba v späťákoch a aj to, že pri spustenom štíte som bol celkom dobre ovievaný prúdiacim vzduchom. Páčilo sa mi aj to, ako sa na prístrojovke pomaly posúvala hranica "červeného" poľa z nižších hodnôt nahor v závislosti na zohriatí motora.

Vymetanie sadzí alias šport so sport-touringom

Myslím si, že RS-ko je rozhodne viac turista než šporťák. To ale neznamená, že sa s ním nedá schuti ponaháňať kdekoľvek sa na ňom pohodlne dopravíte. A presne to je jeho zmysel. Takže skladám svoju tenkú telesnú schránku za rozmerné kapoty a bác full gas.

RS-ko zatiahne prakticky v ktoromkoľvek pásme otáčok dosť silno na to, aby vám vyčarilo ten huncútsky úsmev na tvári. Len si tam najprv naťukajte režim Dynamic pre motor aj podvozok. Záťah zo spodných otáčok je potom doslova brutálny a sprevádza ho fajnová zvuková kulisa. Ride-by-Wire nijako nevadí, no dajme tomu, že je oneskorený o rýchle mihnutie oka.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Najlepšie sa RS-ko, teda vy na RS-ku budete cítiť v pásme medzi 4 až 6 tisíc ot./min. Aspoň mne sa zdalo, že vtedy stačí Baworáku iba naznačiť, že hijó, a on hneď doslova letel vpred. Nad 6.000 to už bolo skôr len o zmene zvukovej kulisy. Motorka síce stále dosť rýchlo zvyšovala údaj km/h, ale bolo to len hnanie sa za otáčkami až po obmedzovač kdesi k hranici 9.000 ot./min. Radšej teda skôr radiť a užívať si robotu pánov Newtonov, ktorých podľa grafu výkonu, nad hranicou 6.500 točiek prudko ubudne. Ak však v zákrute potrebujete, alebo chcete, plynulo pridávať, rezerva dostupných otáčok je dostatočná.

Takže zákruty. Rýchle tiahle, jednotka s hviezdičkou. Rýchle utiahnuté, jednotka s pochvalou. Pomalé vracáky fajn, ale žiadna zábava a rýchle preklápačky, nuž berme ohľad na rozmery biku. Skrátka RS-ku sedí rýchlosť. Stabilita ako vlak privarený ku koľajam, žiadne húpanie, žiadna neistota, žiadne tancovanie predného kolesa. Tu pomáha aj sériový tlmič riadenia. Len keď treba rýchlo zmeniť smer, jazdec musí ukázať, že nie je iba nehybná vosková figurína. Priestoru na pohyb je na RS-ku dosť, sedadlo je vo svojej prednej časti zúžené.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Pridávať rýchlosť a nakláňať sa čoraz viac je návykové. V spojení s prudko vystreľujúcim motorom by to ale mohlo znieť ako recept na prúser. Ustrelený zadok ale rieši trakčná, tá má tri režimy (Rain, Road a Dynamic), ktoré sa nastavia spolu s palivovou mapou (správne by bolo rozprávať o nastavení motocykla). Tá v režime Dynamic síce dovolí mierne prekĺznutie, no len vo forme dvihnutého varovného prstu. Pri ostatných režimoch, nech som robil čo som robil, nič nekalé sa pod riťou neudialo.

Poriadne ma však vyľakali tŕne na spodnej strane stúpačiek. Keď som nimi prvý krát škrtol o asfalt, v tom momente som nevedel čo sa stalo. Nié, tu by predsa RS-ko mohlo ísť ešte o kúsok nižšie. Takže tieto srandičky by som ako prvé z motorky odmontoval, „stupajdy“ sú ale sklopné, takže sa vlastne nič závažné nestalo. Horšie by sa zvládal oškretý valec :-) No aspoň sa človek trošku ukľudní, radšej celý doma, ako frajer omotaný na zvodidle.

Preto treba vedieť aj zastaviť a o to sa tu starajú Brembáče. Ich nástup nie je nijako extrémny, brnknutie malíčkom po páčke nespôsobí úlet očných búľv z lebky. Zato taký prst ukazováka je dostatočne veľká masa svalov aby sa RS-ko chcelo zahryznúť predným kolesom do asfaltu. Trošku sa ponorí predná vidlica, to len na margo absencie teleleveru, ale ináč tu k tomuto úkonu niet čo dodať.

BMW R 1200RS 2015

BMW R1200RS ako športovec teda nielen vyzerá, ale sa tak vie aj chovať. Má však svoje limity, to mu nemožno mať za zlé. Podstatné totiž je, aby motorka človeka bavila a RS-ko ma bavilo aj pri činnosti znamenajúcej prikrčenú polohu za riadidlami. Vlastne som sním cesty, kde sa to hodí, doslova vyhľadával.

Sport-TOURING

Ako sme zistili už pri jazde mestom, posed je pekne vzpriamený. Takže pre zvýšenie pohodlia chmatnem rukou vrch plexi štítu a trhnem ním nahor, aby zmenil svoju polohu. Žiadne tlačidlo a servá, žiadne otočné kolečko, žiadne skrutky či páčky, iba hrubá sila. Tak jednoduché a tak geniálne. Keď chcem aby ma kúsok viac ovievalo, iba po ňom buchnem zhora. Za kapotami je jazdec dobre krytý, so štítom v hornej polohe je jazda do 130 km/h pohodlná, potom cítiť, že troška viac fučí na ramená a hlavu. Stačí sa však iba trošku prikrčiť (alebo dokúpiť vyššie plexi) a aj nelegálne rýchlosti sú znášané vo väčšej pohode, než je tomu na niektorých vyslovených turistoch.

BMW R 1200RS 2015

Hrajem sa aj s palivovými mapami. Defakto je ale jedno, či tam mám Road alebo Dynamic. Rozdiel medzi nimi cítiť je, no na fajnovom úseku si to aj tak stále preťuknem na Dynamic, lebo ten je logicky najzábavnejší, no stále dovolí aj pohodovú jazdu bez závažného dráždenia k rýchlej jazde.

Nie je však jedno, v akom režime pracuje Dynamic ESA. Teda na našich typických cestách to nie je jedno, teda cestách rozbitých a rôznorodo poplátaných. Podvozok v režime Dynamic je na takých úsekoch nepríjemný, celou motorkou to trasie, cítiť každú nerovnosť, proste nepohoda. Road je však čosi úplné iné. Rozdiel v správaní je tak veľký, až mám pocit, že sedím na nízkom cestovnom endure. Veď som to opisoval pri jazde mestom, podvozok zrazu žerie všetko čo mu podhodíte. Toto sa BMW ozaj podarilo. Pri jazde na kvalitných cestách taktiež cítiť rozdiel medzi oboma nastaveniami. Road je trošku uhúpaný, zato však stále príjemný. Dynamic je pre športovú jazdu, no nevadí ak na ňom prekonávate aj dlhé vzdialenosti. Nakoľko prepínať si medzi režimami je hračka, stačí ťuknúť ľavým palcom, prepínam si charakter podvozku doslova podľa chuti.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Nanič je však prístrojová doska. Nepáči sami ani jeden zo štýlov jej zobrazenia, no čo je horšie, keď je vonku krásne slnečno, jediné čo na prístrojovke jasne vidieť, sú nápisy Klim na mojej bunde. Ozaj tam nevidieť nič, iba keď je zamračené, dajú sa pekne vidieť všetky údaje. Za toto by v BMW mali padať hlavy. Lebo ináč prístrojovka zobrazuje neskutočné množstvo údajov, o ktorých potrebe by sadalo polemizovať. Fajn je, že meria dojazd a pokiaľ ten klesne na hodnotu cca. 88 km, prístrojovka na to upozorní a začne odratávať kilometre (zruší zobrazenie jedného z množstva zvolených údajov).

Takže kašlem na prístrojovku, vlastne mi ju ani nie je treba, iba občas prižmúrim na veľký tachometer, aby som presnejšie vedel koľko idem. Radšej sa túlam okolím, vonku je predsa krásne a sivočierne RS-ko si to pekne šinie medzi žlté polia. Presne tak, pohoda a radosť z jazdy. Sedí mi, že motor netreba nezmyselne vytáčať aby šiel o "kúsok" rýchlejšie než sú max. povolené rýchlosti. V takomto kľudovom režime si sosal priemerne menej ako 4.4l/100km, a to som si jeho záťah patrične užíval. Jazdiť za menej by sa dalo, len načo by potom komu bola taká motorka? Tak sa mi priemerka po celom teste (vrátane fotenia) ustálila na hodnote 4.9l/100km.

BMW R1200RS 2015

Často využívam tempomat, hlavne pri jazde v obci, kde očakávam škúliť kdejakého zeleného geodeta. Ľavým palcom odklopiť a následne pridržať malú páčku, kým motorka nejde koľko chcem. Žiadne ťukanie, dlhšie pridržanie, držanie motorky v určitej rýchlosti. Funguje to, akoby namiesto plynovej rukoväte bola plynová páčka. Bez rizika teda prejdem dedinou/mestom a za ním bác, užijem si záťah motora a potom opäť ťuknem do páčky. Tempomat sa samozrejme deaktivuje pri akomkoľvek zásahu do riadenia. Celkovo ani veľa neradím, od 80 po 230 km/h stačí šestka. Vytáčať nižšie rýchlosti totiž zmysel nemá, motor ponúka slušnú dynamiku, aj pre rýchle "krízové" predbiehanie, po zarvatí za plyn prakticky od spodných otáčok.

V noci a v daždi

Jar je ale premenlivá, čo vlastne praje testu takejto mašiny. I stalo sa, že nádherný deň vystriedal dážď. Poteší, keď sa to stane v noci a na sebe máte moto-rifle, koženú bundu a perforované rukavice namiesto „goráču“, lebo však idem len na skok.

Tak som zistil nasledovné. Po zhruba 30 km v daždi na BMW R1200RS zmokne iba vrch prilby, ramená a ako to u boxerov býva zvykom, nohy do polovice holene. Nechcel by som však byť spolujazdec, lebo voda od zadného kolesa frká všade, skrátka chýba blatníček. Jazdca teda RS-ko chráni dobre a parádne svieti na nočnú cestu. Svetlomety pekne osvetľujú aj strany mimo cesty a pri prepnutí na diaľkáč sa tlmené svetlo nevypne. Ináč z denného LED svetla na žiarovky sa BMW R1200RS prepne automaticky, vtedy sa prehodí aj osvetlenie prístrojovky a diaľkové svetlo sa zapne akoby odklopením spínača pre blikanie.

Tak som jazdil dňom i kúskom noci a nestalo sa mi, aby ma boleli prikrčené kolená. Prijal by som ale malé podložky pod riadidlá, ktoré by ale vyšší človek už asi nepotreboval, lebo váha na rukách, aj keď nie značná, sa po celom dni prejavila pocitom otlačených dlaní. Sedadlo viac vyhovie turistom hltajúcim väčšie diaľky. Je tvrdšie, takže zadnica má pevnú oporu počas celej jazdy, zároveň aj dobre tvarované, netlačí na vnútornú stranu stehien.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Kutil s.r.o. a RS-ko

Veru tak, rozoberať a upravovať túto mašinku nebude také jednoduché, čo môže niekomu vadiť. Na spodnej strane zadného sedadla nájdete zopár inštrumentov, s ktorými z motorky zhodíte všetky kapoty, ale načo? No lebo ani takú baterku nenájdete po sňatí sedadiel. Inštrumenty postačia na domácu výmenu oleja (motor/kardan), na rúčke šrubováka je napríklad aj špeci nástavec pre otvor na naliatie oleja. Aj žiarovky v predných svetlometoch vymeníte pohodlne. Stačí odobrať jeden z plastov pod riadidlami a odkrútiť menšie veko, lenivci neodoberú ani ten plast a trošku sa potrápia.

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch - Awia:

Keď sa na eRS-o niekto pozrie predstaví si skôr pohodlného turistu ako športovca. A nie je ďaleko od pravdy. Ak BMW postavilo sport-touring misky váh boli vždy viac naklonené k tomu touring ako sport. Pri novom RS som čakal čosi podobné ale prišlo prekvapko. Mám dojem že sa posunuli viac k športu. Stále je to ale rozmerná motorka kde sa pohodlne usadí aj mohutný chlap Slovenských proporcií.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

K športovejšiemu stroju pasuje viac aj nový motor Boxer, ktorý je výkonnejší a nechá sa veľmi ochotne vytáčať, nie je to už ten starý krútiakom nadopovaný ťahúň, ktorému sa do otáčok moc nechcelo. Ak k tomu pridáme nový podvozok, kde je vpredu namiesto teleleveru USD vidlica a perfektné radiálne brzdy, o športovú jazdu je postarané. K tomu ma naozaj príjemne prekvapil aj zvuk zo sériovej koncovky výfuku. Tento koktejl sa Nemcom rozhodne podaril.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Koktejl sa im podaril, no napriek tomu má niekoľko chybičiek. Absolútne mi nesedela prístrojovka, kde je analógový rýchlomer. Športová moto má mať rozhodne takýto otáčkomer, veľa krát som ho tam podvedome hľadal a informácia z tohto budíka mi bola... viete načo :-) Navyše sa plexi na prístrojovke dosť výrazne leskne. Priznávam, za jazdy som si to až tak neuvedomoval ako až po jazde, keď som ju chcel odfotiť. RS-a z pohľadu vyslovene športovej mašiny je trochu ťažšia, s tým treba počítať. Za jazdy to nie je žiadny problém, možno len pri manipulácii na mieste. To je však niečo čo je medzi turistami normálne.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

RS-o sa hravo môže postaviť svojmu kolegovi GS-u, ktoré je bestsellerom značky. Ak niekto naozaj nemusí, a nechce, jazdiť ani trochu v teréne, páči sa mu prejav boxer motora a chce trochu športovejšiu moto, RS-o môže byť skvelou voľbou. Rovnaká technika v základe, bohatá možnosť výbavy, ale v cestnom balení, a na pneu cestných rozmerov.

Podvozok Dynamic ESA, motor jeho prejav, príjemným prekvapením sériový zvuk, rozmery bike pre EU chlapa, predná vidlica (nechýba mi telelever) lesklá prístrojovka, analógový rýchlomer namiesto otáčkomera, mnoho doplnkov za príplatok, ťažší športovec no nie extra ťažký turista

Konkurencia

Tak ako s konkurenciou? Čistokrvní konkurenti zameraním aj objemom motora budú zrejme iba Honda VFR1200F a Suzuki GSX1250FA. Ak si porovnáme motorky v základnej výbave Honda je na tom podobne ako BMW, avšak cenovo je na tom lepšie strojovňa z Nemecka (o slušných 1.500,-EUR). Obe však vedia ponúknuť čosi čo tá druhá nie, Honda automatickú prevodovku a BMW semi-aktívny elektronický podvozok, palivové mapy (ktoré má aj v základe) či bez kľúčové zapaľovanie. Honda však boduje výkonom. Suzuki zase neboduje ani výkonom ani výbavou, no jej cenovka hovorí za všetko (8.990,-EUR). Dosť blízko zameraniu BMW R1200RS má aj Kawasaki Z1000SX, síce má menší motor, no výkonu má viac, to sa ale nedá povedať o Nm. V sériovej výbave sú si opäť podobné. Nechýba kontrola trakcie a dve palivové mapy u oboch. Pri cene s ABS-kom je pritom rozdiel "len" 605,-EUR v prospech "zelenej".

Za konkurentov pre RS-ko by sa pritom dala brať do úvahy celá rada rôznych motocyklov. Taká Yamaha FJR1300A by však mala byť postavená proti BMW R1200RT. Rovnako aj Kawasaki GTR1400, Triumph Trophy či Moto Guzzi Norge 1200. Všetko sú to oveľa väčší turisti než športovci. Na druhej strane tu máme čistokrvných maxi športov ako Moto Guzzi 1200 Sport, Kawasaki ZZR1400 či Suzuki Hayabusa, ktorí by však mali stáť oproti BMW K1300S. Ono je to tak s motorkami na pomedzí rôznych tried. Dýchať na krk BMW R1200RS by mohol aj Triumph Sprint GT, avšak v ponuke slovenského dovozcu tejto značky sa nenachádza.

Záver

Motorka sa mi páči, oslovila ma a vlastne si viem takto namixované vlastnosti turistu a športovca živo predstaviť na cesty Európou. Na motorku sa totiž v pohode zmestí aj ktosi s veľkým pupkom, no jej rozmery mi nevadili pri "šalení" sa v zákrutách. Ochrana pred vetrom je dobrá, posed pohodlný, turista ocení aj bez údržbový kardan a športovec zase dynamický charakter nového boxera. O to viac zamrzí lesklá prístrojovka a menšie nedotiahnuté detaily. Lebo ináč je BMW R1200RS sport-touring ako sa patrí a vďaka Dynamic ESA tieto dva charaktery necháva naplno vyniknúť.

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Plusy a mínusy

Dynamic ESA, motor, pohodlie vs. šport, ovládanie tempomatu, dizajn, ovládacie prvky na riadidlách, zvuk, nastavovanie veterného štítu, kardan, spotreba prístrojová doska, zopár nedotiahnutých detailov, chýba blatník na zadnom kolese, trošku ťažkopádne pri rýchlych preklápačkách

Video

Video: BMW R 1200RS 2015

Video: BMW R1200 RS 2015

Pozadie / Wallpaper:

BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015
BMW R 1200RS 2015

Čo by ťa mohlo zaujímať:

BMW R1200RS 2015:

Servisný interval 15.000 km
Spotreba 4.9 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 18 l (4 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) 264 km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 2.500 ot. (3.st.)/ 3.000 ot. / 4.500 ot.
Cena testovaného modelu 15.840,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Comfort paket 403,- EUR
Touring paket 1.442,-EUR
Dynamic paket 595,-EUR
Bez kľúčové zapaľovanie 257,-EUR
Quickshifter 403,-EUR
Alarm 217,-EUR

Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON
Video: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť BMW Motorrad Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Klim Badlands, Klim Latitude a prilbách Touratech Aventuro.

Foto:
 BMW R 1200 RS 2015 Honda VFR1200F 2015 Suzuki GSX 1250 FA 2015 Kawasaki Z 1000 SX 2015 Triumph Sprint GT SE 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:BMWHondaSuzukiKawasakiTriumph
Model:R 1200 RSVFR1200FGSX 1250 FAZ 1000 SXSprint GT SE
Rok:20152015201520152015
Novinka:NOVINKA 2015
Kategória:Športovo cestovnáŠportovo cestovnáŠportovo cestovnáŠportovo cestovnáŠportovo cestovná
Motor:
Typ motora:dvojvalcový boxer (4T)V4 (4T)radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový trojvalec (4T)
Objem:1170 ccm1237 ccm1255 ccm1043 ccm1050 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 7500 ot.172.7 k (127.0 kW) / 10000 ot.97.9 k (72.0 kW) / 7500 ot.142.1 k (104.5 kW) / 10000 ot.131.9 k (97.0 kW) / 9200 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / 6500 ot.129 Nm / 8750 ot.108 Nm / 3700 ot.111 Nm / 7300 ot.108 Nm / 6300 ot.
Kompresný pomer:12.5:112:110,5:111.8:1
Vŕtanie x Zdvih:101.0 x 73.0 mm81 x 60mm79 x 64 mm77 x 56 mm79 x 71.4mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie, hrdlo 38 mmvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)Unicam (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:vzduchom a kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:kardankardanreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:140 mm43 mm120 mm127 mm
Zdvih vzadu:140 mm138 mm152 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová, 6 piestikdvojkotúčovádvoj kotúčová, 4 piestikdvoj kotúčová 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm300 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR 17120/70 ZR17M/C (58W)120/70 ZR17120/70ZR17M/C120/70 R17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 1 piestikjednokotúčová, 2 piestik
Priemer bŕzd vzadu:276 mm276 mm250 mm255 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR 17190/55 ZR17MC (75W)180/55 ZR17190/50ZR17M/C180/55 R17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:268 kg
Hmotnosť s náplňami:236 kg267 kg257 kg230 kg239 kg
Výška sedla:820 mm815 mm805 mm820 mm830 mm
Rázvor:1530 mm1545 mm1485 mm1445 mm1565 mm
Dĺžka:2203 mm2250 mm2130 mm2105 mm2260 mm
Šírka:998 mm886 mm790 mm790 mm760 mm
Výška:1285 mm1220 mm1235 mm1170 mm1295 mm
Svetlá výška:125 mm135 mm
Objem nádrže:18 l18 l19 l19 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.9 l/100km5.2 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 275 kmcca 274 km
Servisný interval:6000 km / 12000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiza príplatok
Vypínateľné ABS:áno, v sériinie
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériinieáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:za príplatoknie
LED denné svetlá:za príplatoknie
El. Podvozok:za príplatoknienie
Iná výbava:Rozšírená kontrola trakcie, palubný počítač a palivové mapy za príplatok.
Poznámka:
Poznámka:Cena: 05/2015 13.400,-EURCena: 02/2015 8.990,-EURV sérii KTRC (trakčná kontrola), dvojica palivových máp Full a Low
Cena 02/2015: 12 195 EUR (ABS +600EUR)
Foto:
 BMW R 1200 RS 2015 BMW R 1200 RT 2015 Yamaha FJR1300A 2015 Kawasaki 1400 GTR 2015 Triumph Trophy 2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:BMWBMWYamahaKawasakiTriumphMoto Guzzi
Model:R 1200 RSR 1200 RTFJR1300A1400 GTRTrophyNorge GT 8V
Rok:201520152015201520152015
Novinka:NOVINKA 2015
Kategória:Športovo cestovnáŠportovo cestovnáCestovnáŠportovo cestovnáCestovnáCestovná
Motor:
Typ motora:dvojvalcový boxer (4T)dvojvalcový boxer (4T)radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový trojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1170 ccm1170 ccm1298 ccm1352 ccm1215 ccm1151 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 7500 ot.125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot.146.2 k (107.5 kW) / 8000 ot.155.0 k (114.0 kW) / 8800 ot.134.6 k (99.0 kW) / 8900 ot.102.0 k (75.0 kW) / 7000 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / 6500 ot.125 Nm / 6500 ot.138 Nm / 7000 ot.136 Nm / 6200 ot.120 Nm / 6450 ot.104 Nm / 5500 ot.
Kompresný pomer:12.5:112.5:110.8:110.7:111 : 1
Vŕtanie x Zdvih:101.0 x 73.0 mm101.0 x 73.0 mm79.0 x 66.2 mm84,0 x 61,0 mm85 x 71.495 x 81.2 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)OHC (4V)
Chladenie:vzduchom a kvapalinouvzduchom a kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:kardankardankardankardankardankardan
Zdvih vpredu:140 mm120 mm135 mm113 mm130 mm170 mm
Zdvih vzadu:140 mm136 mm125 mm136 mm120 mm155 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová 4 piestikdvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm320 mm310 mm320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR 17120/70 ZR 17120/70-ZR17120/70ZR17M/C120/70 R17120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:276 mm276 mm282 mm270 mm282 mm282 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR 17180/55 ZR 17180/55-ZR17190/50ZR17M/C (73W)190/55 R17180/55-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:251 kg
Hmotnosť s náplňami:236 kg274 kg289 kg305 kg301 kg
Výška sedla:820 mm805 mm805 mm815 mm800 mm800 mm
Rázvor:1530 mm1485 mm1545 mm1520 mm1542 mm
Dĺžka:2203 mm2222 mm2230 mm2230 mm2235 mm2195 mm
Šírka:998 mm983 mm750 mm790 mm975 mm870 mm
Výška:1285 mm1325 mm1345 mm1555 mm1125 mm
Svetlá výška:130 mm125 mm
Objem nádrže:18 l25 l25 l22 l26 l23 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:220 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.8 s
Spotreba paliva:4.9 l/100km3.9 l/100km5.9 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 275 kmcca 480 kmcca 292 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:za príplatokáno, v sérii
LED denné svetlá:za príplatoknie
El. Podvozok:za príplatokza príplatok verzie AE a AS
Iná výbava:Rozšírená kontrola trakcie, palubný počítač a palivové mapy za príplatok.Systém monitorovania tlaku v pneumatikách, Vyhrievané rukoväte
Poznámka:
Poznámka:Cena: 05/2015 13.400,-EURCena 02/2015: 16990,-€Eco indikátor, bočné kufre, bezkľúčový štart, elektrické plexiV sérii: nastaviteľný podvozok, ABS, bočné kufre, palubný počítač, elektrický predný štít, vyhrievané rukoväte, centrálny stojan.

Cena 05/2013 13995,-€
Foto:
 BMW R 1200 RS 2015 BMW K 1300 S Motorsport 2015 Kawasaki ZZR 1400 2015 Suzuki Hayabusa 2015 Moto Guzzi 1200 Sport 8V 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:BMWBMWKawasakiSuzukiMoto Guzzi
Model:R 1200 RSK 1300 S MotorsportZZR 1400Hayabusa1200 Sport 8V
Rok:20152015201520152015
Novinka:NOVINKA 2015
Kategória:Športovo cestovnáŠportovo cestovnáŠportovo cestovnáSuperšportŠportovo cestovná
Motor:
Typ motora:dvojvalcový boxer (4T)štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1170 ccm1293 ccm1441 ccm1340 ccm1151 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 7500 ot.172.7 k (127.0 kW) / 9250 ot.210.1 k (154.5 kW) / 10000 ot.104.7 k (77.0 kW) / 7000 ot.
Max. krútiaci moment:125 Nm / 6500 ot.140 Nm / 8250 ot.162.5 Nm / 7500 ot.105 Nm / 6750 ot.
Kompresný pomer:12.5:113:112.3 :112,5 : 1
Vŕtanie x Zdvih:101.0 x 73.0 mm80 mm x 64.3 mm84 x 65 mm81.0 x 63.0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie, hrdlo 44 mmvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:vzduchom a kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinouvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:kardankardanreťazreťazkardan
Zdvih vpredu:140 mm115 mm117 mm
Zdvih vzadu:140 mm135 mm124 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová, 3 piestikdvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm310 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR 17120/70-ZR17120/70ZR17M/C120/70-ZR17120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:276 mm265 mm250 mm282 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR 17190/55-ZR17190/50ZR17M/C190/50-ZR17180/55-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:228 kg
Hmotnosť s náplňami:236 kg254 kg268 kg240 kg
Výška sedla:820 mm820 mm800 mm805 mm800 mm
Rázvor:1530 mm1585 mm1480 mm1480 mm
Dĺžka:2203 mm2182 mm2170 mm2190 mm2195 mm
Šírka:998 mm905 mm770 mm735 mm840 mm
Výška:1285 mm1.221 mm1170 mm1165 mm1160 mm
Svetlá výška:125 mm120 mm
Objem nádrže:18 l19 l22 l21 l23 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.9 l/100km5.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 275 kmcca 313 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:za príplatok
LED denné svetlá:za príplatok
El. Podvozok:za príplatok
Iná výbava:Rozšírená kontrola trakcie, palubný počítač a palivové mapy za príplatok.
Poznámka:
Poznámka:Cena: 05/2015 13.400,-EURZa príplatok ABS, ESA, ASC,...Cena: 02/2015 15.495,-EURCena 04/2012: 11 600 ,- EUR bez ABS, 12 200 s ABS

Pridané dňa: 03.06.2015 Autor: zeON

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk