Anketa:
Triumph Trophy SE 1200 - asfaltový cestovateľ po anglicky 1/3
ZdieľaťPridané: 28.08.2014 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 20259 [Testy a predstavenia - Test]
Kombinácia silného trojvalca, obrovskej kapotáže a množstva elektroniky robí z Triumphu Trophy SE dravého avšak pohodlného cestovateľa. Angláni veru majú svoj charakter a tak Trophy SE, aj keď sa mnohým zdá iba ako kópia konkurencie, je svojským modelom, ktorý si svoje miesto medzi ostatnými asfaltovými turistami nájde.
Triumph sa posledné roky vydáva cestou, kde popri svojich klasikách vyrába aj modely, ktoré si trh vyslovene pýta, ktoré sú momentálne in a ktoré by mali znamenať zisk. Veď predsa, ktoré normálne vedenie firmy by to tak nerobilo? Následkom toho sa niektoré modely anglického výrobcu motocyklov považujú za iba akúsi kópiu konkurencie. Podobne vnímaný je aj model Triumph Trophy a aj keď mu nemožno zaprieť isté črty, ktoré zdieľa s už zabehnutými modelmi v tejto kategórii, je na ňom predsa len čosi iné (no tie dve veľké okále ako mal predchodca sa mohli výraznejšie premietnuť v dizajne). Tým rozdielom medzi Triumphom a ostatnými bude zrejme vždy motor a práve ten dodáva tejto motorke istý nezameniteľný charakter.
Kolos na dvoch kolesách
Pri pohľade na Triumph Trophy SE sa ťažko strániť slovu megalomanský. Ono sú aj väčšie mašiny, ale tá stena chrániaca jazdca pred vetrom spolu s obrovskými svetlometmi tak proste pôsobí. A k tomu veľké zadné kufre, ktoré nijako nenarúšajú celkový dizajn motorky, na pohľad rozmerné pohodlné sedadlá, skrátka neexistuje pohľad, z ktorého by sa človeku natislo do úst slovo malý.
Či už je Triumph Trophy SE pekný, to už je vec čisto subjektívna. Prednej časti som na chuť nejako neprišiel, teda pokiaľ sa bavíme o jej estetickom prínose, pretože praktický pohľad na ňu už bol o čomsi úplne inom. Pohľad z boku ma pre zmenu potešil. Plasty nepôsobia jednoliato a sú rozbité obrovskými prieduchmi. Kufre zase opticky vyvážili zadnú časť voči ťažkému predku. Bez nich Trophy pôsobí nedokončene. Len škoda, že všetka tá ochrana jazdca ukrýva ostatné detaily mašiny, ale tak to už u turistov býva.
Pod tými všetkými modrými plastami Triumph Trophy SE skrýva trojvalcový motor o objeme 1215 ccm., ktorý poznáme z modelu Triumph Tiger Explorer. Oproti veľkému Tigrovi má Trophy výkon motora znížený o 2 kW (na 99 kW) a 3 Nm (na 118 Nm). Prenos sily motora na zadné koleso je pomocou kardanového hriadeľa. 25 litrová nádrž dáva tušiť, že to Trophy s cestovaním myslí vážne, len tých 301 kilogramov s náplňami nevyzerá na papieri príliš vábne. K elektronike, ktorá je už neoddeliteľnou súčasťou moderných strojov a zvlášť cestovných mašín, sa dostávam od podvozku. Triumph Trophy SE je totiž vybavený elektronicky nastaviteľným podvozkom značky WP.
Takže jupí elektronika
Koho zaujíma ako Triumph Trophy SE jazdí, nech nasledujúce odstavce preskočí a preklikne sa na druhú stranu testu. Toto bude nuda. :-)
Prístrojová doska
Všetko elektronické musí byť dobre kontrolovateľné, teda začnem prístrojovou doskou. Tej dominuje dvojica analógových budíkov, v ktorých sú zakomponované výstražné kontrolky. Medzi nimi je LCD displej zobrazujúci všetko ostatné. Ako celok prístrojovka pôsobí decentne a možno by zniesla trochu viac dizajnérskej odvahy.
Centrálny LCD displej zobrazuje fixne po stranách stav paliva v nádrži a teplotu motora. V hornej časti to je zase čas, zaradený rýchlostný stupeň a vonkajšia teplota. V dolnej časti displeja sa zobrazujú v prípade potreby výstražné informácie (strata tlaku v pneumatikách, pokles vonkajšej teploty pod 4 stupne, po otočení kľúčom výstraha o kalibrovaní motocykla a iné chybové hlášky). Ináč je v dolnej časti zobrazené menu rádia. V prípade ak je motocykel vybavený vyhrievanými rukoväťami (tlačidlo na ich ovládanie je prítomné aj keď nie sú súčasťou štandardnej výbavy) a vyhrievanými sedadlami, v dolnej časti po bokoch displeja sa zobrazujú ikonky oznamujúce stupeň zvoleného vyhrievania. Tieto informácie sú vopred preddefinované a nie je možné ich v menu zmeniť.
Stredná časť displeja je rozdelená do troch riadkov a každý z riadkov je možné si nastaviť. Horný a dolný potom po otočení kľúčom zobrazujú fixne zvolené hodnoty, stredným je možné sa preklikávať aj počas jazdy. Zobrazenie stredovej časti je viazané na zvolený trip A alebo B a teda môžu byť na ňom zvolené iné fixne zobrazené hodnoty. V tejto časti si vie jazdec prezerať bežné hodnoty zobrazujúce sa na palubných počítačoch, (odjazdené km na trip, priemerná rýchlosť, aktuálna a priemerná spotreba paliva, čas jazdy...) ale aj tlak v pneumatikách (systém TPMS) a nastavenie motocykla (podvozok, trakčná kontrola...). Dve z týchto hodnôt si jazdec zvolí ako fixne zobrazené, ostatnými sa vie preklikávať v strednom riadku.
Konfigurácia motocykla
Ovládanie menu displeja nie je zložité a aj bez zaškolenia som sa s ním zoznámil behom piatich minút. Preklikávanie je intuitívne a deje sa pomocou dvojice tlačidiel na ľavej rukoväti. Tam nájdeme tlačidlo označené ako „i“, ktoré funguje ako potvrdzovacie tlačidlo, a dvojtlačidlo so šípkami slúži na posun v menu.
Konfigurácia začne zvolením jedného z dvoch profilov. Triumph Trophy SE si tak možno nastaviť jednoducho pre dva rôzne druhy jazdenia (alebo pre dvoch rôznych jazdcov). Pri neskoršom prenastavovaní konfigurácie za jazdy, však nie je nutné sa vždy preklikávať v menu k zvoleniu profilu. Zmeny si proste robíte v aktuálne zvolenom profile.
Prekvapením dnešnej doby je to, že Triumph Trophy SE neponúka nastavenie rôznych palivových máp. Popravde ma to aj potešilo, vždy totiž končím po pár kilometroch na tej najvýkonnejšej.
Začneme nastavením podvozku TES (Triumph Electronic Suspension). Záťaž motocykla sa dá nastaviť iba pri nenaštartovanom motocykli. K dispozícii je zobrazenie klasickými prilbičkami a kufrom, teda nastavenie jazdy sólo, so spolujazdcom, s batožinou a so spolujazdcom a batožinou. Štýl odpruženia Sport, Normal a Comfort je ďalej možné meniť aj počas jazdy.
Ďalej si jazdec môže zvoliť či chce mať kontrolu trakcie zapnutú alebo vypnutú, zvoliť sa dá aj automatické vypínanie smeroviek. Nastavenie výšky svetlometov je možné iba pri naštartovanej motorke, nastavenie výšky štítu (samostatným dvojitým tlačidlom) si zapnutý motor nevyžaduje. Cestovateľ si ešte vie k tripu B navoliť automatické vynulovanie po 1 až 8 hodinách. Celú konfiguráciu si motocykel ukladá do pamäte samostatne ku každému profilu. Po otočení kľúčom sa sám nastaví do zvolených hodnôt, vrátane nastavenia výšky veterného štítu.
Tempomat
Triumph Trophy SE je cestovateľ, ktorý si tempomat vo svojej výbave vyslovene zaslúži. Ovláda sa na pravej rukoväti. Najprv sa zapne pomocou potvrdzovacieho tlačidla, a potom na dvojitom tlačidle podržaním jeho dolnej časti dôjde k jeho aktivácii. Rýchlosť na tempomate sa samozrejme dá doladiť dvojitým tlačidlom. Zvolená rýchlosť je na chvíľu zobrazená v dolnej časti LCD displeja, potom je jazdec o aktivácii tempomatu upozornený kontrolkou na budíkoch. Deaktivácia prebehne buď to vypnutím kontrolným tlačidlom na rukoväti alebo klasicky pri zásahu do riadenia motocykla (brzda, plyn, stlačenie spojky).
Rádio
Triumph Trophy SE je vybavený rádiom s dvomi 20 W reproduktormi. Kompletné nastavenie rádia si vyžaduje trochu času. K dispozícii je klasické rádio prijímajúce rádiové vlny FM/LW/MW, prepojenie s produktmi firmy Apple pomocou bluetooth, a možné je pustiť si svoje obľúbené MP3 skladby z USB kľúča, ktorý sa vkladá do zásuvky v uzamykateľnej skrinke, umiestnenej pod ľavou rukoväťou. Rádio má tiež funkciu prehrávania dopravných správ (RDS). Predvoliť sa dá 15 rádiových staníc. Pri zrýchľovaní sa automaticky zvyšuje hlasitosť rádia, čo má na starosti systém AVC (Automatic Volume Control), nastaviteľný do troch hodnôt rýchlosti zvyšovania hlasitosti.
A tak sa môžem konečne uvelebiť medzi rozmerný predok, a veľké kufre, otočiť kľúčom, a čakať kým mi Triumph Trophy SE dovolí po kontrole, a kalibrácii, všetkej elektroniky naštartovať, a rozbehnúť sa. Že to občas trvalo až príliš dlho, mu odpustiť neviem.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda a testovanie, Konkurencia, Záver Plusy a mínusy, Video, Pozadia/Wallpaper a Technické parametre.
Pridané: 28.08.2014 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Súvisiace články:
- Nový Triumph Trophy 2013 je už odhalený - zeON
- BMW R1200RT 2014 - asfaltový cestovateľ s novým motorom boxer - zeON
- Video: Triumph Tiger Explorer 1200 - Grand touring v rytme trojvalca - Awia
- Moto Guzzi Norge 1200 GT 8V - luxusný tourer z Mandella - Awia
- Triumph Scrambler 1200 XE 2019 - konečne poriadny retro offroad - Awia
- Test MV Agusta Stradale 800 2015 - Taliansky sexy transformer - matox
- Triumph Street Triple R 2015 – britský humor nemusí byť suchý… - matox
- Najuniverzálnejšia motorka súčasnosti? Triumph Tiger 800 XCA 2018! - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora