[Testy a predstavenia - Test]
Ukrutne dlhý polrok prešiel od prvých fotiek nového Speedmastera až po naše prvé zvezenie na ňom. Som veľmi rád, že domácu testovaciu sezónu 2018 otvárame na tomto príťažlivom Triumphe!
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 78 kg), Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Po celý čas som sa tajne nádejal, že testovací kus bude v tej sexi dvojfarbe, ktorá bola na oficiálnych fotkách. Ale on je červený. Ako jeho predchodca, s ktorým nemá spoločné ale že vôbec, vôbec nič. Našťastie.
Začnem netypicky od konca a poviem, že deň v sedle tohto Speedmastra bol super. Pražilo až letné slnko, nečakali nás žiadne deadliny, super sme si zajazdili. Navečer som pri pive od vedľajšieho stola začul, že celý svet sa točí okolo vagíny (čo mi inak pripomína môjho profáka na strednej, ktorý vždy hovoril, že žena má dvojo úst - vodorovné a zvislé). A tak mi napadlo, že či tento Speedmaster nevznikol tak, že potenciálni zákazníci na jednomiestneho Bobbera sa často sťažovali predajcom, že nemajú kam posadiť prítulkyňu, až im Triumph priniesol aj tohto dvojmiestneho Speedmastra. Akože tí chlapci chcú so sebou voziť aj buchty. Hahahah. Potom mi tu nesedí už iba názov, ale k tomu sa ešte dostanem...
Mimochodom, Speedmaster sa dá celkom jednoducho prerobiť na jednosedláka. Čiže keď sa majiteľ medzičasom rozviedol, rozišiel, prípadne zabil svoju partnerku, zadné sedlo aj s chrómovaným madlom môže vyhodiť do koša. Ale pozor, Bobber z toho nevznikne! Na to by bolo potrebné vymeniť oveľa viac dielov. Rýchlokurz pre tých, ktorí sa v tejto kategórii Triumphov až tak nevyznajú: Speedmaster má základ v modeli Bobber, a ten má základ v modeli Bonneville. Všetky tieto modely majú rovnaký motor, a to vynikajúci dvanástkový radový dvojvalec s pálením po 270 stupňoch. Krúťak je rovnaký ako na Bobberi, teda 106 Nm pri 4 000 otáčkach, a výkon hádam spomínať nemusím, ale keď tak veľmi chcete: 77 koní pri 6 100 otáčkach.
Krúťak je úplný fundament tejto motorky. Nejde ani tak o jeho najvyššiu hodnotu, ako o neskutočne plochý priebeh. Po každom pustení spojky pri prekvaltovaní máš pocit, že sa zozadu do teba oprel kamión, tak to motorku posunie dopredu. Bez protestov sa rozmotá hádam aj od 1 700 otáčok a nevadia mu ani vyššie otáčky a rýchlosti. Keď si k takémuto funkčnému a využiteľnému agregátu pripočítame známy triumphácky cit pre detail, opäť dostávame motorku, ktorá dobre jazdí a aj dobre vyzerá. To, že Triumph má detaily na týchto retromodeloch vychytané najviac zo všetkých značiek, je úplne neodškriepiteľné. Pri Speedmasteri zašiel ešte ďalej, lebo napríklad krásne predné svetlo je ledkové vrátane denného svietenia, aj rukoväte majú retro vzhľad, a všimni si zrkadlá, ktoré tiež nevyzerajú ako zo súčasnosti. Krása!
Z Bonnevillovej rodiny je Speedmaster napriek svojmu názvu celkom určite najmenej športový. Je to dané umiestnením stupačiek, ktoré sú príliš vpredu a nízko. Iba na tomto modeli sú na extra ráme v mieste, kde zvody prechádzajú zo zvislej polohy do vodorovnej. Mal to tak aj každý z jeho predchodcov, ktoré však nemali nič spoločné s dnešnými veľkými Bonnevillmi, preto si myslím, že Triumph mohol dať Speedmastru stupačky na klasickom mieste. Napríklad na takom sparťanskom Bobberi si dokážeš zákruty užiť naplno, ale na Speedmasteri ich škrtáš ešte predtým, než opustíš mesto. Práve toto nesedí s tou rýchlosťou (speed) v názve. Teda jedine že by majiteľ šiel stále rovno :)
Potom by však Triumph musel použiť pravdepodobne aj iný tvar riadidiel, pretože tieto sú cruiserovo široké. Z toho vyplývajú aj obmedzené možnosti v prepletaní sa zápchami, ale to je zas životný údel hádam každého cruisera. Rovnako aj nulové odkladacie priestory. Ale inak sa Speedmaster cíti v meste dobre, a jeho vláčny podvozok na rozdiel od Bobbera nenadhadzuje jazdca v sedle. Je tu dokonca nastaviteľné predpätie. Pneumatiky sú riadne balónovité, predu 130 a vzadu 150, obe 16-palcové. Brzdy ďaleko prevyšujú schopnosti motorky, či už maximálku alebo rýchlosť v zákrutách. Fakt, okrem tých stupačiek nemam Speedmasteru čo vytknúť.
Speedmaster na to nijako nevyzerá, ale má v sebe armádu modernej elektroniky. Okrem spomínaného kompletného LED osvetlenia je tu vypínateľná trakčná, dve palivové mapy, imobilizér, alebo napríklad aj tempomat. Na malom displeji dokáže zobraziť toľko údajov, koľko nemá ani kopec turistov: palivomer, zaradený kvalt, dojazd, dve spotreby, otáčky a samozrejme denné počítadlá. Kto by to s turistikou na Speedmasteri myslel vážne, Triumph má v dlhokánskej ponuke doplnkov aj rozmerné plexi či niekoľko veľmi pekných brašien. Majú to títo Angličania veľmi dobre premyslené, naozaj.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Po minuloročnom fantastickom Bobberovi prišiel civilejšie a cruiserovo zameraný Speedmaster. Detaily podobne premakané, oko môže po ňom blúdiť poriadne dlho a vždy sa nájde nejaká pekne spracovaná vecička. Tu sa už myslelo aj na spolujazdca, čo je rozhodne fajn.
Už po krátkej jazde je citeľné, že podvozok je prerobený, je mäkší a pohodlnejší ako na Bobberovi, čo sa mi rozhodne páči. Svojim spôsobom tá drsnosť k Bobberu patrí, ale sem pasuje tento podvozok rozhodne viac. No a potom ten famózny motor, super zvuk a fakt sila, Speedmaster sa napriek názvu tvári ako cruiser a na pohodové prdkanie mi príde tento motor až príliš športový. Má fakt gule a chce sa mi jazdiť rýchlejšie, čo však v zákrutách limitujú nízko položené stupačky. Okrem toho sú na pomocnom ráme pred motorom a pomerne dosť v nich cítiť vibrácie od motora.
Triumph s novými Bonnevillmi nasadil latku fakt vysoko, vyhral sa s drobnosťami, postavil parádny motor a okolo neho stroje, že si musí vybrať naozaj každý. Mňa stále najviac chytí za srdce Thruxton, tesne nasledovaný Bobberom. A čo ty?
dizajn, detaily spracovania, fantastický motor, pohodlnejší posed – mäkší podvozok | nízko položené stupačky a vibrácie v nich |
Nech sa obzerám na všetky strany, Speedmaster nemá veľa konkurentov. Najostrejšími rivalmi sú podľa mňa jeho vlastní bratia, či už základný Bonneville T120 alebo Bobber, lebo prvý z nich ponúka širšie využitie, druhý zas nekompromisný štýl, a pritom obaja s rovnakým motorom a za nižšiu cenu. Iba jediný model s týmto motorom je drahší - Thruxton vo verzii R, ale to je úplne iná pesnička. Z konkurenčných fabrík som našiel až jedného konkurenta, a to Harley-Davidson XL1200C Sportster Custom. Ten má okrem trakčnej a tempomatu veľmi podobnú elektronickú výbavu ako Speedmaster a síce má o nejakých tých 10 kíl viac, ale zas má megapraktické bezkľúčové ovládanie a alarm. Pri Harleyoch to nepíšeme často, ale v tomto prípade je aj lacnejší, a to o zhruba 1 800 eur. A to je rozdiel na zamyslenie.
Za to, aby si mal cruiserovitejšieho Bonnevilla alebo menej ortodoxného Bobbera, na ktorom budeš môcť voziť ľadvinku, si budeš musieť priplatiť. S prižmúrenými očami dve tisícky, respektíve liter, lebo cena Speedmastera začína na 14 040 eurách. Napríklad za spomínané dvojfarebné lakovanie sa pripláca 324 éčiek.
Keby som sa nikdy v živote neodviezol na Bobberi alebo Thruxtone, pokojne napíšem, že 14 papierov za Speedmastera je v pohode cena. Ale keďže som sa odviezol a dodnes mám z toho mokré sny, záujemcovi o retro model od Triumphu odporúčam, aby sa tiež odviezol aspoň na tom Bobberovi a porozmýšľal, ako svojej potenciálnej spolujazdkyni vysvetlí, že nemá pre ňu miesto. Ak je však niekto pevne rozhodnutý pre tohto cruisera, nech sa páči, určite ním nič nepokazí. Motor aj estetika sú totiž na tejto motorke nevyčerpateľné.
neskutočný motor, vzhľad, premyslené detaily, parádny katalóg doplnkov | predkopnuté a nízke stupačky |
Servisný interval | 16 000 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 12 l (3 l rez.) |
Počet dealerstiev Triumph na Slovensku | 1 (Bratislava) |
Cena motorky | 14 040 eur |
Bočné brašne | 208 eur |
Vyhrievané rukoväte | 218 eur |
Turistické plexi | 404 eur |
Vysoké riadidlá | 173 eur |
Luxusnejšie sedlo jazdca | 231 eur |
Padacie rámy | 208 eur |
Páčka brzdy | 60,42 eur |
Stupačka | 76,08 eur |
Spätné zrkadlo | 83,08 eur |
Smerovka | 44,85 eur |
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 78 kg), Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse, s. r. o. Redaktor jazdil v bunde a rukaviciach 4SR, nohaviciach KLMwear, prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o. a chrbticovom chrániči Forcefield od spoločnosti Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Triumph | Triumph | Triumph | Harley-Davidson |
Model: | Bonneville Speedmaster | Bonneville T120 | Bonneville Bobber | XL1200C Sportster Custom |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | |||
Kategória: | Klasika | Klasika | Klasika | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1200 ccm | 1200 ccm | 1200 ccm | 1202 ccm |
Max. výkon: | 77.0 k (56.6 kW) / 6100 ot. | 80.2 k (59.0 kW) / 6550 ot. | 77.0 k (56.6 kW) / 6100 ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 5750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 106 Nm / 4000 ot. | 105 Nm / 3100 ot. | 106 Nm / 4000 ot. | 96 Nm / 3750 ot. |
Kompresný pomer: | 10:1 | 10.0 | 10:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 97,6 x 80mm | 97,6 x 80mm | 97,6 x 80mm | 88.9 x 96.8 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | OHC (4V) | DOHC | OHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | remeň |
Zdvih vpredu: | 90 mm | 120 mm | 90 mm | |
Zdvih vzadu: | 77 mm | 120 mm | 77 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová, 2-piestik Nissin | dvojkotúčová | jednokotúčová, 2-piestik Nissin | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm | 310 mm | |
Pneu vpredu: | 100/90 R19 | 100/90-18 | 100/90 R19 | 130-16 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1-piestik Nissin | jednokotúčová | jednokotúčová, 1-piestik Nissin | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 255 mm | 255 mm | 255 mm | |
Pneu vzadu: | 150/80 R16 | 150/70 R17 | 150/80 R16 | 150-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 228 kg | 224 kg | 228 kg | 255 kg |
Výška sedla: | 690 mm | 785 mm | 690 mm | 710 mm |
Rázvor: | 1510 mm | 1445 mm | 1510 mm | |
Dĺžka: | 2225 mm | |||
Objem nádrže: | 9.1 l | 14.5 l | 9.1 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 4.5 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 241 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | nie |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | nie |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | nie |
Tempomat: | áno, v sérii | za príplatok | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | nie | |||
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 7/2017: 11 570 eur | Cena 05/2017: 12 410 eur | Cena 07/2017: od 11 900 eur |
Pridané dňa: 22.04.2018 Autor: Herghott