[Testy a predstavenia - Test]
Všetci, čo sme sa kedy odviezli na predošlých generáciách tohto modelu, sme sa zhodli na tom, že jediné čo mu chýba, je výkon. Všetko ostatné mal s ohľadom na svoju cenu a kategóriu dotiahnuté tak akurát. Po desiatich rokoch svojej existencie sa konečne doťahuje aj výkon.
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Honda.press
Video: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
V priamom porovnaní nejde o nejaké veľké skoky: zdvihový objem poskočil o 37 cm3, výkon o 2,5 koňa, krúťak o 4 Nm a hmotnosť klesla o 4 kg, lenže je to najmä úprava priebehu krúťaku a prevodových pomerov, čo z CRF300L robí svižnejší stroj než boli jeho predchodcovia. Mimochodom, objem poskočil vďaka vyššiemu zdvihu, nie vŕtaniu, ako sa to zvyčajne robí, a preto aj ten výživnejší krúťak. Jasné, určite by sme privítali aj ďalších 5 koní, ale... Poďme pekne poporiadku.
Ďalej tu máme o 10 mm vyšší zdvih vpredu a o 20 mm vzadu (celkovo slušných 260 mm na oboch koncoch), čo v kombinácii s vyššie uloženým motorom dáva vyššiu svetlú výšku (285 mm), plus sedlo je tiež o pár milimetrov vyššie. Honda veľmi dobre vie ako tieto veci robiť, veď majú nekonečne bohaté skúsenosti zo všetkých svetových terénov na súťažných i užívateľských úrovniach. A úplne najviac žerieme, že tu v rámci možností nerobia žiadne veľké kompromisy; z CRF300L je cítiť jasný odkaz, že napriek zväzujúcim emisným normám a cenovým mantinelom dostávaš využiteľný a odolný hardvér, ktorý navyše dobre vyzerá.
Tým sa dostávam k verzii CRF300 Rally, ktorá je od eLka objektívne krajšia a drsnejšia. Človek by až neveril, aké veľké sú medzi nimi rozdiely - staršia sestra je taká tuctovejšia, ale všetko si odmaká, je schopnejšia v náročnom teréne, kým mladšia Rally má sexi kapotáže, ledkové svietenie, dlhočiznú stavbu, vyzerá dobre kdekoľvek s ňou zastavíš, lenže má aj vyššie nároky a je o 11 kíl ťažšia, pričom výkon majú rovnaký. Viac sa v tom už hrabať nebudem, Rally si vyberieš jednoducho buď iba kvôli imidžu, alebo jej väčšie kapotáže naozaj využiješ na dlhších cestách.
Keď som sa na CRF300L vymotával z úplného centra Bratislavy, mohol som len ďakovať motocyklovým bohom za tie dlhé zdvihy, endurácke naladenie odpruženia a nizučkú hmotnosť celého stroja. Zvláštne, že človek musí o našom hlavnom meste písať ako o vhodnom pre ľahké enduro. Spomenul som si, čo som pred štyrmi rokmi napísal o predošlej generácii: aj keď nebola stavaná primárne do urbánneho prostredia (alebo napriek tomu), na našich rozbitých mestských uliciach sa cíti ako doma. To kvôli tomu mäkučkému odpruženiu, vysokému posedu a vypletaným veľkým kolesám. Hrbole sú ti zrazu jedno. Kašleš na ne, môžeš ísť ktorúkoľvek stopu chceš. CRF ich pohltá ako v nejakej digitálnej hre, kde sa snažíš zožrať čo najviac dobrôt padajúcich zhora. Hrbole sú pre CRF dobrota.
A keď opustíš mesto aj asfalt, CRF sa stále cíti komfortne. Honda naozaj nezabudla na žiaden detail - zraniteľné komponenty sú oceľové, plasty mäkké, húževnaté a nelakované, riadidlá majú hrazdu a sú dostatočne široké, o úzkom a rovnom sedle hádam ani nemusím hovoriť. Nič iné nenájdeš ani na drahých strojoch, ibaže tie to majú z lepších materiálov. Nová CRF300 má aj podstatne lepší zvuk než jej predchodkyňa, čo sa dá len privítať. A spotreba? Zhruba do 3,5 litra. Nádrž je ortodoxne endurácky malá, má menej než 8 litrov, takže istú časť života stráviš aj na pumpách.
Tu už odovzdám slovo Awiovi, ktorý novú CRF300L popreháňal po šotolinových rovinkách okolo Trnavy, aj pomedzi blatisté vinohrady nad Svätým Jurom:
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | CRF300L | CRF300 Rally |
Rok: | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 286 ccm | 286 ccm |
Max. výkon: | 27.3 k (20.1 kW) / 8500 ot. | 27.3 k (20.1 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 26.6 Nm / 6500 ot. | 26.6 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7: 1 | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76 x 63 mm | 76 x 63 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 260 mm | 260 mm |
Zdvih vzadu: | 260 mm | 260 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová dvojpiestková | jednokotúčová dvojpiestková |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 296 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21M/C 51P | 80/100-21M/C 51P |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/80-18M/C 62P | 120/80-18M/C 62P |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 142 kg | 153 kg |
Výška sedla: | 880 mm | 885 mm |
Rázvor: | 1455 mm | 1455 mm |
Dĺžka: | 2230 mm | 2230 mm |
Šírka: | 820 mm | 920 mm |
Výška: | 1200 mm | 1415 mm |
Svetlá výška: | 285 mm | 275 mm |
Objem nádrže: | 7.8 l | 12.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 120 km/h | 120 km/h |
Spotreba paliva: | 3.1 l/100km | 3.1 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 188 km | cca 309 km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | nie | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | nie | |
LED smerovky: | nie | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | EURO5 Cena 8/2021: 5 250 eur | EURO5 Cena 2021: 6 450 EUR |
Aj keď sa to zdá neuveriteľné, CRF300 je dnes jediným ľahkým endurkom vo svojej triede. Euro päťka zosekala aj Kawasaki KLX 230 , ktorá bola minulý rok čerstvou novinkou, aj Versys 300, aj V-Strom 250. Medzi konkurentmi zostalo teda BMW G 310 GS, ktoré však loví v trochu iných vodách. Je podstatne cestnejšie, silnejšie, s cenovkou ľahko pod CRF300 Rally (6 180 eur), ktorá je pri ňom vysoká ako dakarský špeciál. Základná verzia CRF300L je od G 310 GS až o tisícku lacnejšia. Oba stroje však majú úplne rozdielne určenie a v tomto prípade ich spája len to, že majú jednovalec s podobným objemom.
Podobnú adventúru ponúka aj KTM KTM 390 Adventure, ktorá rovnako ako BMW jazdí na 19- a 17-palcových kolesách a je viac zameraná na cestovanie. Jazdcovi však ponúkne oveľa väčší výkon pri vyššej kubatúre, ale aj veľmi dobrý podvozok i do ľahšieho terénu. Pochopiteľne, cenovka pri KTM je tiež vyššia.
Zostáva nám Royal Enfield Himalayan, jednovalcový vzducháč, ktorý má napriek objemovému náskoku najmenší výkon a najvyššiu hmotnosť. Obutie 21/17. Porovnávať ho však možno iba s verziou Rally.
Vždy sme si veľmi pochvaľovali, keď sa nám v rukách ocitla CRF300. Teraz už má poriešený aj ten výkon, ktorého nedostatok sme jej vyčítali - nenarástol veľa, ale úpravou krúťaku a prevodov zrazu CRF300 v teréne ožila. Keď si vezmeš, že tento stroj ťa s absolútnym prehľadom vezme do centra mesta, a hneď potom trebárs na Nordkapp alebo Pamir highway, tak sa rozprávame o jednej z najvšestrannejších motoriek na trhu. A za akú cenu! Základ CRF300L stojí 5 250 eur, vysoká dakarská CRF300 Rally potom 6 450 eur. Akože všetky klobúky dole, Honda!
MESSAGE TO THE GUYS AT HONDA: yes, obviously, we would be utmost happy seeing something like CB500X Rally in that irresistible sexy Dakar style, thank you in advance, really!
všestrannosť, lepší motor, premyslené detaily, cena | výkon motora |
Servisný interval | 12 000 km |
Reálna spotreba | 3,5 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 8,7 l (2,5 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 180 km |
Cena motorky | 5 250 eur |
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Honda.press
Video: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Motocykel na test zapožičala spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko, o. z.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Honda | BMW | KTM | Royal Enfield |
Model: | CRF300L | CRF300 Rally | G 310 GS | 390 Adventure | Himalayan |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | |||
Kategória: | Enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 286 ccm | 286 ccm | 313 ccm | 373.2 ccm | 411 ccm |
Max. výkon: | 27.3 k (20.1 kW) / 8500 ot. | 27.3 k (20.1 kW) / 8500 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 9500 ot. | 43.5 k (32.0 kW) / 9000 ot. | 24.51 k (18.02 kW) / 6500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 26.6 Nm / 6500 ot. | 26.6 Nm / 6500 ot. | 28 Nm / 7500 ot. | 37 Nm / 7000 ot. | 32 Nm / 4000 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7: 1 | 10.7: 1 | 10.6:1 | 12.6:1 | 9.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76 x 63 mm | 76 x 63 mm | 80.0 x 62.1 mm | 89 x 60 | 78 mm x 86 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 260 mm | 260 mm | 180 mm | 170 mm | 200 mm |
Zdvih vzadu: | 260 mm | 260 mm | 180 mm | 177 mm | 180 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová dvojpiestková | jednokotúčová dvojpiestková | jedno kotúčová | jednokotúčová, 4 piestik | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 296 mm | 300 mm | 320 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21M/C 51P | 80/100-21M/C 51P | 110/80 R 19 | 100/90 x 19 | 90/90 - 21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | kotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 240 mm | 230 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 120/80-18M/C 62P | 120/80-18M/C 62P | 150/70 R 17 | 130/80 x 17 | 120/90 - 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 158 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 142 kg | 153 kg | 169.5 kg | 182 kg | |
Výška sedla: | 880 mm | 885 mm | 835 mm | 855 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1455 mm | 1455 mm | 1420 mm | 1430 mm | 1465 mm |
Dĺžka: | 2230 mm | 2230 mm | 2075 mm | 2190 mm | |
Šírka: | 820 mm | 920 mm | 880 mm | 840 mm | |
Výška: | 1200 mm | 1415 mm | 1360 mm | ||
Svetlá výška: | 285 mm | 275 mm | 200 mm | 220 mm | |
Objem nádrže: | 7.8 l | 12.8 l | 11 l | 14.5 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 120 km/h | 120 km/h | 143 km/h | 130 km/h | |
Spotreba paliva: | 3.1 l/100km | 3.1 l/100km | 3.33 l/100km | 3.4 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 188 km | cca 309 km | cca 247 km | cca 319 km | |
Servisný interval: | 10 000 km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | ||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | nie | áno, v sérii | |||
LED smerovky: | nie | áno, v sérii | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok WP APEX | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | EURO5 Cena 8/2021: 5 250 eur | EURO5 Cena 2021: 6 450 EUR | Cena 8/2021: 6 180 eur | Cena 03/2020: 6 290 EUR | Cena 6/2021: 5 190 EUR |
Pridané dňa: 16.07.2021 Autor: Herghott