[Testy a predstavenia - Test]
Zopár kompresorových H2, či už nahatých alebo kapotovaných, sme už vyskúšali, a to aj pri diaľkovej turistike, aj na okruhu. Lenže táto nová... Táto nová... Uf, tá je celkom iná. Dospela natoľko, že preskočila všetkých ostatných. Všetkých. Svojich predchodcov, súrodencov, aj konkurenciu. A o veľa!
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto a video: Peter Fischer
Trochu som sa teda pohrabkal v análoch motorajdu a zistil som, že za uplynulé štyri roky sme vyskúšali štyri „fúkané“ H2. V týchto článkoch a videách sme dostatočne opísali ako kompresor funguje, ako sa s takým motorom celý stroj správa, aj všetko čo s takou exkluzivitou súvisí:
Ninja H2 SX SE je však podľa mňa natoľko prelomová H2, čoby H2, natoľko prelomová Kawasaki všeobecne, že zaoberať sa v tomto článku kompresorom alebo exotickosťou by bolo príliš prízemné. Akože vždy sme mávali mokré sny zo ZZR1400 alebo GTR, pretože to boli jednoducho obrovské, krásne a rýchle stroje, okolo ktorých sa držala viditeľná aura, lenže teraz... Teraz nám došli slová. K tej veľkosti, kráse a rýchlosti sa pridali všetky, doslova všetky dostupné elektronické systémy a kozmicky presné spracovanie. Japonci podľa mňa každý kus skladajú v laboratóriu v bielych plášťoch a pri tom sa ani nerozprávajú, iba mechanicky bez emócií vykonávajú svoju prácu ako roboty. Na konci linky stojí taký šedivý chudý pánko, ktorý už mal byť dávno na dôchodku, ale vo fabrike sa mu klaňajú aj najvyšší manažéri, a ten do každej novej H2 SX vdýchne doživotnú auru.
Nejde pritom len o neuveriteľne presné spracovanie, ale aj navrhnutie a rozvrhnutie. Každá H2 je dedične dosť veľká, ale táto najnovšia je že tak akurát aj na veľkých chlapov. Trebárs nás, čo máme všetci nad 180 cm a 80 kg.
Niekto by si mohol pomyslieť, že čo to tu ten Herghottko trepe, veď táto novinka vyzerá rovnako ako jej predchodca. Fakt, rozdiely sú minimálne; novú SX spoznáš najmä podľa menšieho svetla a natiahnutejšieho držiaka značky. To preto, lebo dopredu aj dozadu sa nasťahovali senzory pre adaptívny radar a sledovanie mŕtveho uhla. Kawasaki je prvý výrobca, ktorému sa podarilo ich dizajnovo zakomponovať tak, že ich človek takmer nemá šancu spozorovať. A Kawasaki je prvá aj v tom, že priniesla aj varovanie pred kolíziou spredu. Všetko vysvetlím neskôr.
Diplomaticky zdôrazňujem, že testujeme výbavovú úroveň SE, ktorá má oproti základu monobloky a kotúče Brembo, lajtovo pozmenené farby na kapotážach, krásne frézované časti na kolesách, a čo je najdôležitejšie, semiaktívny podvozok Showa EERA. Keď som minulý rok testoval naháča Z H2 s týmto podvozkom, bol jednou z dvoch vecí, ktoré som mu vytkol. Bol taký nejaký nespratný, preto som aj k novej H2 SX pristupoval s určitými predsudkami. Rozplynuli sa asi po dvesto metroch. Po pár kilometroch mi bolo jasné, že na tomto sport-touringu je semiaktívny podvozok jednou z najlepších vecí.
Zmeny, ktoré Kawasaki vykonala medzi predchodcom a touto novinkou ani zďaleka nereflektujú pocit pri jazde. A teda tých zmien bolo celkom dosť! Kawasaki musela spraviť aj čosi navyše, o čom sa v marketingových materiáloch nepíše, čo možno ani nemá fyzickú podobu. Trebárs že na skladanie každej jednej H2 SX SE povolala tých najskúsenejších pracovníkov, alebo že ten šedivý deduško do nich naozaj vkladá dušu. Sú to nadpozemské stroje. Všetko je spracované na tisícinu milimetra, všetko je kvalitné na pohľad aj dotyk. Jemnučké. A pritom to s pokojom Dalajlámu zvláda aj rýchlosti blízko 300 km/h.
To, aká pokojná je H2 SX SE napríklad pri 260 km/h s dvoma kuframi, je neporovnateľné s akoukoľvek inou motorkou na tejto planéte. Brutálne zrýchlenia ju nie že nerozhádžu, ona si ich priam užíva - a to tak, že jazdca nezaťažuje vôbec ničím. Necítiš veľmi nápor vetra, pretože plexi a kapoty sú dosť veľké, semiaktív vychytá úplne všetko, a najmä SX sa nederie na zadné tak ako naháč. Toto by odhliadnuc od vyššej hmotnosti zvládli aj baby. Pohotovostná je 264 kg; za všetko môže ten kompresor. Lenže kompresor ti zároveň znižuje ťažisko, takže keď naložíš frajerku a batožinu, pocítiš ich oveľa menej. Inak rovnako vážila aj magická ZZR1400 bez kompresora.
H2 SX SE má aj úplne novú prístrojovku, Kawasaki mu dala ultraprehľadnú a intuitívnu grafiku. Zobrazuje aj aktuálne preťaženie G, náklony, má konektivitu aj s novou appkou, a ešte... A vieš čo? Nevládzem. Nevládzem opisovať takéto novinky, ktoré sú perfektne zvládnuté, ale samotná jazda na SX ich zatieni. Prosím ťa, mrkni si video nižšie, fakt.
Kawasaki po prvý raz prichádza s adaptívnym tempomatom. Funguje podobne ako u iných značiek, teda môžeš v pohode radiť (máš quickshifter) a pridávať plyn, aj keď je aktívny. Adaptivita spočíva v tom, že ak máš nastavených napríklad 150 km/h a dobehneš pomalšie auto, motorka sama spomalí na jeho rýchlosť, pričom využíva aj brzdy. Nevie však sama zastaviť úplne. Keď auto zmizne alebo ty vyhodíš blinker a prejdeš do iného pruhu, motorka sa sama vráti na pôvodných 150 km/h - samozrejme, za predpokladu, že pred tebou nie je iná prekážka. Vzdialenosť, ktorú má motorka udržiavať od vozidla pred tebou sa dá nastaviť v troch úrovniach. Kawasaki to má spravené tak, že musíš vojsť do menu, nemá na to dedikované tlačidlo na ovládačoch ako napríklad Ducati Multistrada V4.
Najviac sa tento adaptívny radar hodí napríklad keď musíš po obchvate prejsť celé mesto, alebo keď už si na výpadovke a premávka pomaly redne. Určite natrafíš na moment, kedy si povieš, že radar radšej vypneš (napríklad keď sa pred teba často pripájajú autá), pretože jednoducho to auto zaregistruješ skôr než radar a vieš sa na to pripraviť, čím bude jazda plynulejšia.
Predný radar Kawasaki využíva aj na varovanie pred hroziacou kolíziou. Aj tento systém poznáme z áut. Keď motorka vidí stojacu alebo pomalšiu prekážku, ku ktorej sa rýchlo približuje, varuje jazdca rozblikaním výstražných kontroliek a upozornením na prístrojovke. Na rozdiel od tempomatu však táto funkcia nezasahuje do bŕzd, čiže motorku nijako nespomaľuje, iba varuje jazdca.
Kawasaki má podobný radar aj vzadu, ten slúži na detekciu prekážky v mŕtvom uhle. Výstražné kontrolky tohto systému sú umiestnené v spätných zrkadlách, podobne ako to majú autá. Najväčší prínos tejto funkcie vidím v tom, že s predstihom vieš, že ťa nejaký nedočkavý plechovkár predbieha sprava. Systém ťa upozorňuje aj pri klasickej motorkovej cik-cak jazde, aj keď motorkára za sebou jasne vidíš v zrkadle.
Ehm, dosť bolo mojich superpozitívnych ód na novú Ninju H2 SX SE! Ďalšie infošky, dojmy z jazdy, opisy radarov a ešte pozitívnejšie chválospevy nájdeš v našom videu:
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Kawasaki |
Model: | Ninja H2 SX |
Rok: | 2022 |
Novinka: | NOVINKA 2022 |
Kategória: | Superšport |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec s kompresorom (4T) |
Objem: | 998 ccm |
Max. výkon: | 209.6 k (154.1 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 137.3 Nm / 9500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76.0 x 55.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 139 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 330 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm |
Pneu vzadu: | 190/55ZR17M/C (75W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 262 kg |
Výška sedla: | 835 mm |
Rázvor: | 1480 mm |
Dĺžka: | 2135 mm |
Šírka: | 775 mm |
Výška: | 1205 mm |
Svetlá výška: | 130 mm |
Objem nádrže: | 19 l |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii |
Quick-shift: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok, verzia SE má semiaktívny podvozok |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 6/2022: základ 23 945 eur, verzia SE 27 145 eur |
Kawasaki Ninja H2 SX SE je nabitá modernou technológiu zhora nadol, odpredu dozadu. Dizajnovo sa až tak veľmi nemenila, predné svetlo je menšie, lebo muselo uvoľniť miesto pre radar adaptívneho tempomatu a vzadu je zas pod svetlom radar, ktorý deteguje prekážku v mŕtvom uhle (blind spot). Displej je po novom 6,5-palcový a ukazuje azda všetky možné informácie ktoré potrebujete, ale možno aj nepotrebujete vedieť. V prednej časti sú po bokoch aj corner lights, takže keď idete do zákrut, tak v závislosti od náklonu vám motorka prisvieti do vnútra zákruty.
Stále má zbesilých 200 koní, ktoré sú dopované kompresorom, takže novej euronormy sa nemusíte báť, že by ublížila výkonu, tu je ho na rozdávanie. Je to extrémne rýchly turista a prepraví majiteľa bez problémov hocikam galakticky rýchlo. Samozrejme, čím viac jej naložíte, tým viac sa spraví vír v nádrži a budete musieť predsa len stáť na pumpách. Predný radar má za úlohu pomôcť pri udržiavaní rýchlosti za vozidlami pred vami, ale okrem toho plní aj funkciu Forward Collision Warning (FCW), čiže upozorňuje pred kolíziou. Všetky tieto výdobytky techniky som si vyskúšal v praxi. V prípade, že idete predbiehať autá pred vami a nedáte smerovku, tak sa vám rozblikajú varovné diódy a na displeji sa rozsvieti varovanie pred kolíziou.
Adaptívny tempomat funguje presne ako v aute, čiže máte nastavenú vzdialenosť akú má dodržať, dá sa vyberať z troch možností, a podľa toho bude držať odstup. Napríklad keď som vchádzal do dediny, tak motorka si sama pribrzdila na rýchlosť podľa auta predo mnou. Okrem iného sme mali elektronický Showa podvozok, ktorý fungoval na našich cestách ako veľmi príjemná žehlička. V zákrutách sa zas jazdec môže do toho oprieť bez toho, aby sa motorka zbytočne pohupovala.
Je to motorka, ktorá sa nebojí zákrut a náklonov, a k tomu všetkému vám na displeji ukáže aj uhol náklonu. Novinkou je aj aplikácia SPIN, ktorá vám umožňuje prehliadať si všetky informácie na mobilnom telefóne a komunikovať s motorkou prostredníctvom telefónu. Samozrejmosťou je dnes už aj bezkľúčový systém, ktorý funguje výborne. Jazda na novej H2 SX vo mne zanechala len tie najlepšie pocity!
sila motora, brzdy, rešpekt | žiadne som nenašiel |
Ninja H2 SX má takpovediac iba jedného konkurenta, známu Hayabusu. Tá má o tretinu väčší zdvihový objem, ale výkon aj tak o 10 koní nižší. Suzuki sa ani veľmi nesnažila dať do novej Hayabusy nejaké elektronické novinky, aj dizajnovo je to stále stará škola. Má aj podstatne, fakt podstatne nižšiu cenu, a to až o 7 500 až 10 500 eur, to sú neuveriteľné cifry. O technologickej vyspelosti H2 SX sa môže Hayabuse však len snívať.
S prižmúrenými očami je tu ešte jeden podobný stroj z rovnakej stajne, a to Suzuki GSX-S1000 vo verzii GT. Má 150 koní a skutočne moderný dizajn, ale ešte menej elektroniky než Hayabusa. GSX-S1000 GT má napríklad rúrkové riadidlá, ktoré už do tejto vyslovene rýchlej turistickej triedy nepatria, ale možno aj vďaka nim má takú priaznivú cenu - a to až natoľko, že za cenu jednej základnej Ninje H2 SX môžeš mať dve GSX-S1000 GT. Dosť brutálne, že?
Cena základnej verzie Kawasaki Ninja H2 SX je 23 945 eur. To je dosť, naozaj. Cena vybavenejšej verzie SE je 27 145 eur, a cena nami testovaného kusu s bočnými kuframi je máličko cez 28 papierov. Áno, je to veľa, ale nás ohúrila natoľko, že by sme si ju vedeli kúpiť. Awia sa zdržal hlasovania, ale to len preto, lebo sa na nej nevozil.
Je nám všetkým jasné, že za tie prachy si môžeš kúpiť dobre vybavené veľké cestovné enduro a otočiť na ňom dve veľké dovolenky, a ešte ti aj ostane. Žiadne cestovné enduro však neponúka takú charizmu a tú prítulnú dušu, akú má Kawasaki Ninja H2 SX. A už vôbec nie také presunové rýchlosti s takým nedotknuteľným stoickým pokojom.
Krvou podpísaní: Peter Fischer a Matej Mularčík. Bodka.
spracovanie, vysoké plexi, ochrana pred vetrom, dostatok priestoru, semiaktívny podvozok, nekonečná výbava, nová prístrojovka, kultivované a nezákerné správanie, chirurgická presnosť, božský motor, silná aura v cene, odpadávame z nej! | žiadne (no dóóóbre, možno drobnosti ako cena a spotreba) |
Servisný interval | 12 000 km (alebo 1 rok) |
Reálna spotreba | 6,5 - 9,5 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 19 l (3,5 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 160 - 240 km |
Cena základnej verzie | 23 945 eur |
Cena verzie SE | 27 145 eur |
Cena testovaného kusu | 28 045 eur |
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto a video: Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motostore. Redaktor jazdil v oblečení Dainese a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Kawasaki | Suzuki | Suzuki |
Model: | Ninja H2 SX | Hayabusa | GSX-S1000GT |
Rok: | 2022 | 2022 | 2022 |
Novinka: | NOVINKA 2022 | ||
Kategória: | Superšport | Superšport | Cestovná |
Motor: | |||
Typ motora: | radový štvorvalec s kompresorom (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 998 ccm | 1340 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 209.6 k (154.1 kW) / 11000 ot. | 190.4 k (140.0 kW) / 9700 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 137.3 Nm / 9500 ot. | 150 Nm / 7000 ot. | 106 Nm / 9250 ot. |
Kompresný pomer: | 11.2:1 | 12,5 : 1 | 12.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76.0 x 55.0 mm | 81.0 x 65.0 mm | 73.4 x 59 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie 44mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 139 mm | 130 mm | |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová radiálna Brembo Stylema | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 330 mm | 310 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm | ||
Pneu vzadu: | 190/55ZR17M/C (75W) | 190/50ZR17M/C (73W) | 190/50ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 262 kg | 264 kg | 226 kg |
Výška sedla: | 835 mm | 800 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1480 mm | 1480 mm | 1460 mm |
Dĺžka: | 2135 mm | 2180 mm | 2140 mm |
Šírka: | 775 mm | 735 mm | 825 mm |
Výška: | 1205 mm | 1165 mm | 1215 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 125 mm | 140 mm |
Objem nádrže: | 19 l | 20 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Max. rýchlosť: | 299 km/h | ||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.2 s | ||
Zrýchlenie na štvrť míle: | 10.1 s | ||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.2 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 272 km | cca 274 km | |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | ||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | ||
Quick-shift: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | ||
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok, verzia SE má semiaktívny podvozok | SUZUKI INTELLIGENT RIDE SYSTEM (S.I.R.S) | easy start, USB |
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 6/2022: základ 23 945 eur, verzia SE 27 145 eur | Cena 6/2022: 16 490 eur | Cena 6/2022: 12 790 eur |
Pridané dňa: 19.06.2022 Autor: Herghott