http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Test KTM 1090 Adventure a 1290 Super Adventure S na Sicílii

[Testy a predstavenia - Test]

KTM vytasila do boja päticu adventure bikov a my sme dostali pozvanie vyskúšať dva z nich v okolí najväčšej sopky v Európe. Počasie nám pripravilo mnoho prekvapení s nízkymi teplotami, snehom, i dažďom. Ako si s nimi poradili oranžoví turisti, si môžete pozrieť v tomto teste.

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Marco Campelli, Sebas Romero Black&RAD, Tomáš Hajduch - Awia
Video: KTM a Tomáš Hajduch - Awia

Keď štyri modely a 150 kobýl bolo málo

KTM mala doteraz štvoricu adventure bikov a zdalo sa, že by si mal dokázať vybrať každý. Od sezóny 2017 to už však neplatí, KTM nahodila do vôd potenciálnych zákazníkov až päť návnad: 2 x 1090 Adventure a 3 x nové 1290 Super Adventure. My sme dostali možnosť na Sicílii vyskúšať 1090 a 1290 vo verzii S – teda cestnejšie zamerané verzie. Ale už teraz prezradím, že by sme mali začiatkom sezóny otestovať v teréne aj obe R-kové verzie.

KTM 1090 Adventure a KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1090 Adventure a KTM 1290 Super Adventure S 2017

04.10.2016 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 16340 [Novinky - Predstavujeme]

-

Intermot 2016: KTM offroad Adventure ofenzíva 1090 & 1290 ADVENTURE R 2017

KTM vytasila do boja offroadovo zameraných Adventure a to hneď dvojicou modelov.

 

Sicília nás privívítala mierne nevľúdnym počasím, husté mraky zakryli aj výhľad na mejestátnu sopku Etna, a tesne po príchode na hotel sa spustil dážď. Predpoveď na deň jazdenia bola taká aprílová, teplota od 5 do 15 ° C, polooblačno, prehánky, dážď, búrky... Priam ideálne podmienky na test adventure bikov...

Video: KTM 1090 Adventure a 1290 Super Adventure S 2017 test na Sicílii

1090 Adventure – nová vstupenka do oranžového Adventure sveta

Keď prišla na trh 1050, bol som mierne sklamaný dvomi vecami - orientáciou na cestu a nižším výkonom. Obe sú dnes už minulosťou. Nové 1090 KTM vytasila v plnom výkone 125 koní z litrového motora a naviac hneď v dvoch verziách – cestnejšej Adventure a do terénu zameranej R. Zákazník si tak môže vybrať čo je mu bližšie, a minuloročná novinka Hondy – Africa Twin tak dostáva dvoch slušných konkurentov – ale o tom neskôr.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

1090 vychádza z modelov 1190 a preberá od nich veľa vecí ako predný svetlomet, kapotáž, systém nastavovania plexi, prístrojovku a podobne. Motor so zdvihovým objemom 1050 cm3 má ale teraz výkon 92 kW – 125 koní. KTM napriek tomu sľubuje aj verziu 35 kW pre vodičáky A2.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Vo výbave nájdeme trakčnú kontrolu, jazdné režimy (Sport, Street, Rain, za príplatok Offroad) antihop spojku, LED denné svietenie, ABS (offroad mód za príplatok), držiaky kufrov a kryty rukovätí. Podvozok zostáva rovnaký ako pri 1050, teda vpredu je vidlica WP s priemerom „iba“ 43 mm a nie je plne nastaviteľná. Vzadu je kompaktnejší tlmič. Kolesá sú z ľahkých zliatin v rozmere 19 palcov vpredu / 17 palcov vzadu. Priaznivá zostáva výška sedla, len 850 mm a najnižšia hmotnosť z celej rodinky.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

1290 SuperAdenture S – športový adventure bike

Nové veľké edvenčre po novom nesú nové označenie číselne 1290 s názvom Super Adventure. Na výber je až trojica modelov – do terénu zamerané R, na turistiku T a na športové cestovanie model S. Všetky majú motor pôvodom zo Super Duke so zdvihovým objemom 1301 a výkonom naladeným na 118 kW, teda zúrivých 160 koní a 140 Nm. Samozrejmosťou je antihop spojka asistovaná motorom (výkon motora uzatvára spojku – použitie slabších prítlačných pružín). Verzie S a T jazdia na kolesách z ľahkých zliatin 19 / 17 palcov a sú vybavené semiaktívnym podvozkom WP, ktorý dynamicky upravuje nastavenie podľa jazdných okolností – sleduje zdvihy tlmičov vpredu a vzadu a tiež údaje z akcelerometra. Samozrejmosťou je náklonovo citlivé ABS, aj trakčná kontrola a voliteľné jazdné režimy.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Noviniek je neúrekom: v sérii nájdeme bezkľúčové zapaľovanie, pričom v KTM mysleli aj na situáciu, že sa vybije batéria v kľúči a pridali špeciálny čip, ktorý i bez batérie dokáže motorku odomknúť. Zámok riadenia a nádrže je teda elektrický, kľúč budete potrebovať iba ku kufrom alebo na odomknutie sedla. Vo výbave je ďalej tempomat, systém kontroly tlaku pneumatík, imobilizér, skrinka na mobil so zabudovanou USB zásuvkou a 12V zásuvka.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
Farebná TFT prístrojovka - KTM 1290 Super Adventure S 2017

Na prvý pohľad zaujme aj nový predný LED svetlomet. Je to kompletný LED svetlomet, s denným svietením po obvode, stretávacím a diaľkovým svetlom v hornej časti a svietením do zákrut. Toto svietenie je citlivé na náklon a pozostáva z troch segmentov na každej strane. Pri náklone sa zapína najprv horný a so zväčšujúcim sa náklonom i ďalšie segmenty, ktoré osvetľujú zákrutu na danej strane. Dobre je vymyslené chladenie celého svetla, keď v strede je hliníkový pás, ktorý funguje ako chladič a odvádza teplo – svetlomet tak nepotrebuje chladenie ventilátormi.

Nový LED svetlomet - KTM 1290 Super Adventure S 2017
Nový LED svetlomet - KTM 1290 Super Adventure S 2017

Nová je plne farebná TFT prístrojovka. Displej má uhlopriečku 6,5 palca a je zakrytý odolným Gorila sklom. Prístrojovka sa dá prispôsobovať, programovať tlačidlá rýchleho vstupu a tiež voliť informácie, ktoré má zobrazovať. Prístrojovka sa automaticky prepína medzi denným a nočným režimom a ovláda sa z ľavej rukoväte podsvieteným štvorsmerovým ovládačom. Nová je aj technológia KTM MY RIDE (za príplatok) – spojenie prístrojovky prostredníctvom bluetooth s mobilom a tiež s dvomi prilbami. Toto umožňuje počúvať hudbu a tiež prijímať alebo odmietať telefonické hovory.

Farebná TFT prístrojovka - KTM 1290 Super Adventure S 2017
Farebná TFT prístrojovka - KTM 1290 Super Adventure S 2017

Farebná TFT prístrojovka - KTM 1290 Super Adventure S 2017
Skrinka na mobil + nastavovanie výšky plexi - KTM 1290 Super Adventure S 2017
Ovládanie prístrojovky + tempomat - KTM 1290 Super Adventure S 2017
Tlačidlo bezkľúčového štartovania - KTM 1290 Super Adventure S 2017

V KTM prepracovali aj uchytenie predného okulára s nastavením a zafixovaním ložísk krku riadenia ako na ostatných modeloch značky. Sacie potrubie má teraz novú vstupnú mriežku a viacero komôrok na zabránenie nasatiu vody do sania. Nové sú nosiče kufrov s novým systémom „plávajúcich“ bočných kufrov, ktorý prispieva k lepšej stabilite. Nové je nastavenie výšky plexi, ktoré sa teraz ovláda jednoducho aj jednou rukou pootočením ovládača aj za jazdy.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Sériová výbava 1290 je vskutku bohatá, za príplatok je k dispozícii Travel Pack, ktorý obsahuje Quickshifter+ (rýchloradenie hore aj dole bez spojky), KTM MY RIDE, Motor slip regulation (elektronika zamedzuje blokovaniu zadného kolesa po prudkom podradení / ubraní plynu) a asistent rozbehu do kopca.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: V sedle KTM 1090 a 1290, Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Začínam v sedle 1090 Adventure

Ráno začínam v sedle 1090 Adventure, a veru nie je čo ľutovať. Už pri testovaní „osekanej“ 1050 som písal, že ten motor sa nemá za čo hanbiť, pretože v spodných a stredných otáčkach ťahal porovnateľne ako 1190. Teraz ale dostal plný výkon a lepšie sa sa mu dýcha. Výkon 1090 je to, čo si ja predstavujem ideálom 100 na 100 (100 k a 100 Nm) na motorku – resp. mierne viac.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Po vysadnutí do sedla som hneď doma, pretože všetko je tu tak ako na modeloch 1190, rovnaký posed, prístrojovka, plexi, ovládače. Zostáva aj systém menu a ovládanie na ľavej rukoväti, ktoré nepovažujem za najšťastnejšie. Položky v menu sú síce prehľadne usporiadané, ale menu je viac. Napríklad na také nastavenie vyhrievaných rukovätí potrebuješ asi 8 klikov (záleží aj kde v menu si, a či si nastavíš do obľúbených, a podobne). Každopádne ja mám radšej na rukoväte vlastné tlačidlo, prepínanie máp napríklad tlačidlom štartéra, ktoré je počas jazdy nevyužité a podobne. Platí ale to, čo som písal aj v minulosti, už po jednom dni v sedle tejto motorky si na systém menu zvykneš a dokážeš ho ovládať dobre aj za jazdy.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

My sa motáme cez mesto Catania v rannej premávke a a už asi na treťom kruháči testujem stabilizačný systém MSC. Tetuška v starej fiatke nemá problém sa natlačiť v kruháči priamo predo mňa, i keď ideme v skupine asi 7 - 8 motoriek. Cesta mokrá, asi tak 10 stupňov, plné brzdy a... čistá pohoda – systém od Boschu pracuje neuveriteľne pohotovo a predvídateľne. V pohode i v náklone brzdím a nenastúpil som tetuške cez bočné dvere do fiatky :-) Radosť bola určite obojstranná, a pre mňa navyše novou skúsenosťou, že Sicília je čosi iné ako Taliansko, jazdí sa tu oveľa divokejšie. Prednosť sa tu rieši štýlom drzejší vyhráva...

V meste sa inak s 1090 jazdí veľmi dobre motor je ochotný ťahať odspodu aj od 2000 otáčok, motorka pôsobí ľahkým dojmom, dobre sa s ňou prepletá, v zrkadlách dobrý výhľad.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Z mesta sa vymotávame na diaľnicu, kde môžem okúsiť potenciál plných 125 koníkov. Tu je asi najviac cítiť rozdiel oproti 1050. 1090 už nie je v žiadnom prípade nejakých „chudobným“ príbuzným Adventure rodinky – je to plnohodnotný liter so slušným výkonom. Nie je žiadny problém držať krok s chalanmi na 1290 a na diaľnici je asi jediný rozdiel v tom, že na 1090 nevyskúšam tempomat :-)

Na diaľnici sme sa však dlho nemotali, načo aj. Ideme pomaly do kopcov, ale na môj vkus je Sicília husto osídlená a stále sme akoby v obci. Časom ale cesta pomaly schne, a čo je lepšie, otvára sa cesta stúpajúca na sopku, dediny končia a zákruty pribúdajú. Dostávam teda príležitosť sa pozrieť na športové srdce 1090 a ťahám ju poriadne za uši. Obieham pár jazdcov a užívam si skvelú športovú naháňačku za našim sprievodcom, ktorým je domáci Sicílčan – testovací jazdec Pirelli.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

No čo vám poviem, motoricky je 1090 podľa mňa ideál, výkonu tak akurát, nemáte dojem že málo, a zároveň máte pocit, že motorke viete naložiť. Stíhal som aj 1290-kam, i keď na výjazdoch zo zákrut bolo cítiť, že majú sily viac. O to viac som si užíval skvelé brzdy na neskoršie dobrzďovanie do zákrut, a to s veľkou istotou, aj keď sa popri ceste začal objavovať sneh a na ceste miestami naplavený spopečný štrk – stúpali sme totiž na Etnu.

Podvozok napriek tomu, že je z výroby s pevným nastavením, je naladený dobre – ani naozaj ostrá paľba ho nejako výrazne nedostávala do úzkych. A brzdy? Tu sa predsa nešetrilo – radiálne Brembáče sú rovnaké na všetkých modeloch a ABS dáva skvelú istotu.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Z elektroniky je vo výbave k ABS i trakčná kontrolka, čo je super fičúrka, lebo i na mokrej ceste vo výjazde môžeš zatočiť plný šúlec a elektronika to za teba ustojí. A to všetko bez nejakého cukania (čo zabezpečuje elektronický plyn). No a potom sú tu jazdné režimy – palivové mapy, čo ja považujem tak trochu za zbytočnosť. Rain nevyužívam, nevidím na to dôvod, a medzi Street a Sport je malý rozdiel, niekomu môžno môže vadiť ostrejšia reakcia v Sporte na otvorenie plynu.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Za príplatok sa dá dokúpiť Offroad Pack – ABS, ktoré umožňuje zablokovať zadné koleso a jazdiť v teréne šmykom, offroad režim trakčnej kontroly, ktorý dovoľuje až 100 % preklz zadného kolesa a offroad jazdný mód (mapa).

Plusy a mínusy

Skvelý výkon motora, ideálny pomer výkon/krútiak, ergonómia posedu na cestu, slušná elektronická výbava – náklonové ABS a trakčná kontrola nenastaviteľný podvozok, systém menu chce zvyk, riadidlá nízko pre jazdu v stupačkách

Záver

1090 sa ukazuje ako skvele vybavený bike, so slušným litrovým výkonom, dobrou elektronickou výbavou, zábavný na jazdenie po cestách, ktorý sa nezľakne ani ľahšieho terénu. Kto chce viac offroad, môže siahnuť po 1090 R. Zároveň má v kubatúre jeden z najvýkonnejších motorov, nízko sedlo, bude dostupný aj v 35 kW verzii a cenovo je najdostupnejším oranžovým Adventure. Ak si nepotrepíš na najnovšie elektronické fičúrky a nemusíš mať najväčší výkon v okrese, tak môže byť pre teba ideálnou voľbou.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Konkurencia

Prvé čo ma napadlo pri predstavení 1090 bolo, že KTM pripravila konkurenta pre Africu - to ale platí v podobe modelu 1090 R. Cestnejšiu 1090 porovnám najprv s cestnejšími konkurentmi. Vidlicový dvojvalec majú v ponuke dnes Suzuki a Ducati. V-Strom 1000 prešiel omladzovacou kúrou, výkonovo trochu zaostáva, ale paradoxne je ľahší ako KTM, má nastaviteľný podvozok a viac ako o tisícku nižšiu cenovku. Ducati pre 2017 vytasila do boja malú Multistradou 950. Talianka i s menšej kubatúry loví slušný výkon a poráža KTM v hmotnosti, no cenovo už takmer KTM dorovnáva. Ak pridáme jeden valec, máme tu športovo zameraný Triumph Tiger Sport 1050, ktorý má výkon i hmotnosť ako cez kopirák a je stále o pár stoviek lacnejší. Kawasaki môže ponúknuť svojho štvorvalcového Versysa 1000, ktorý je z konkurentov najťažší, ale stále s cenovkou nižšou ako 1090.

V druhej várke som si nechal konkurentov pod liter. Yamaha má ľahký a obratný Tracer 900, ktorý z o 200 kubíkov menšieho motora doluje až 115 koní, je zo všetkých najľahší a cenovka je pod 10 tisíc eur. Honda má zaujímavý V4 Crossrunner, ktorý je motoricky najmenší a aj trochu ťažší, ale tiež s dobrou cenou. BMW už trochu zaostáva so svojou 800-vkou, výkonovo je však ľahká a cenovo o 1500 eur nižsie. No a na záver som si nechal Africa Twin, ktorej ale pochopiteľne bude viac konkurovať 1090 R. Afrika je slabšia (drží 70 kW pravdepodobne kvôli A2 legislatíve), no je ľahšia, je viac zameraná do terénu, má porovnateľnú výbavu, ale má možnosť voľby automatickej prevodovky - čo zatiaľ nemá žiadny konkurent. Cenovo je tesne pod KTM.

KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

Výlet do stredu zeme

Zastavujeme na ceste na úbočí sopky a ani netuším, prečo práve na tomto mieste. KTM pripravilo prekvapenie: dostávame prilby ako do bane a čelovky. Hneď vedľa cesty je totiž vstup do lávového kanálu, ktorý zostal po erupcii z roku 1792. Ideme dnu spolu aj so sprievodcom, ktorý vysvetľuje ako tieto kanály vznikajú a ako sa vďaka nim horúca láva dostane aj do vzdialenosti viac ako 10 km od miesta erupcie.

KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília
KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília

KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília
KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília
Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko - KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília
Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko (KTM 1090/1290)

Tento kanál má cca 200 rokov, je tesne pod povrchom, a tak na strope už miestami trčia korene rastlín, ktoré sú na povrchu. Ideme asi 200 m dovnútra, aby sme si pozreli i spiacich netopierov a koniec kanálu. Na etne je veľa takýchto kanálov a mnohé sú voľne prístupné, tento je hneď vedľa cesty a bol objavený práve pri jej výstavbe. Ak pôjdete okolo, určite sa tam skočte pozrieť – miesto som pridal do tipov na výlet: Lávová jaskyňa, Etna

Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko (KTM 1090/1290)
Netopier - Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko (KTM 1090/1290)
Lávová jaskyňa, Etna, Sicília, Taliansko (KTM 1090/1290)
KTM 1090 / 1290 Adventure 2017, Sicília

Na povrch sme sa dostali v poriadku a čakalo nás fotenie v naozaj fotegenickej sopečnej scenérii – počasie si však hrá svoje divadlo, a keďže sme poriadne vysoko, mraky, ktoré sa prihnali a zahalili Etnu do nepreniknuteľnej hmly, nás vyhnali na iné miesto fotenia. Aj video som točil v takej hmle, že som mal problém vidieť auto s kameramanom... Po fotení ale presadám do sedla Super Advíka, o čom sa dočítaš na ďalšej strane.

Foto:
 KTM 1090 Adventure 2017 Suzuki V-Strom 1000 2017 Ducati Multistrada 950 2017 Triumph Tiger Sport 1050 2017 Kawasaki Versys 1000 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMSuzukiDucatiTriumphKawasaki
Model:1090 AdventureV-Strom 1000Multistrada 950Tiger Sport 1050Versys 1000
Rok:20172017201720172017
Novinka:NOVINKA 2017NOVINKA 2017NOVINKA 2017
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalec do L (4T)radový trojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:1050 ccm1037 ccm937 ccm1050 ccm1043 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot.100.6 k (74.0 kW) / 8000 ot.113.0 k (83.1 kW) / 9000 ot.126.5 k (93.0 kW) / 9475 ot.120.0 k (88.2 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:107 Nm / 5750 ot.101 Nm / 4000 ot.96.2 Nm / 7750 ot.106 Nm / 7000 ot.102 Nm / 7500 ot.
Kompresný pomer:13.0:111.3:112,6:111.7:110.3 :1
Vŕtanie x Zdvih:103 x 63 mm100 x 66 mm94 x 67,5 mm79 x 71.4mm77 x 56 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie, hrdlo 38 mm
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:185 mm170 mm140 mm150 mm
Zdvih vzadu:190 mm170 mm150 mm150 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvojkotúčová, 4-piestikové radiálne stremenedvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestikdvoj kotúčová, 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm310 mm320 mm320 mm310 mm
Pneu vpredu:110/80-R19110/80-R19120/70 R19120/70 ZR 17120/70ZR17M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 2-piestokový strmeňjednokotúčová, 2 piestikjednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:267 mm260 mm265 mm255 mm250 mm
Pneu vzadu:150/70 R17150/70-R17170/60 R17180/55 ZR 17180/55ZR17M/C
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:212 kg205 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg228 kg229 kg235 kg250 kg
Výška sedla:850 mm850 mm840 mm830 mm845 mm
Rázvor:1560 mm1555 mm1594 mm1540 mm1520 mm
Dĺžka:2285 mm2280 mm2150 mm2240 mm
Šírka:865 mm995 mm835 mm895 mm
Výška:1410 mm1470 mm1310 mm1400 mm
Svetlá výška:220 mm165 mm150 mm
Objem nádrže:23 l20 l20 l20 l21 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.5 l/100km5.4 l/100km5.3 l/100km5.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 313 kmcca 277 kmcca 283 kmcca 286 km
Servisný interval:15 000km12 00015 00012000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériinie
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienienieáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériinie
LED smerovky:nieza príplatok
El. Podvozok:nienie
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vyhrievané rukoväte:za príplatokza príplatokza príplatok
Iná výbava:nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP12V zásuvka12V zásuvka
Poznámka:
Poznámka:Cena 9/2017: 12 790 eurCena 9/2017: 11 490 eurCena 9/2017: 12 490 eur

Výbavové balíky: Touring pack (bočné kufre 58L, centrálny stojan) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, hliníkový kryt nádržky prednej brzdy, záslepky do rámu) Urban pack (zadný kufor 48L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryty motora, kryt chladiča, padací rám)
Cena 9/2017: cca 12 410 eurCena 9/2017: 12 595 eur
Foto:
 KTM 1090 Adventure 2017 Yamaha Tracer 900 2017 Honda Crossrunner 2017 BMW F 800 GS 2017 Honda CRF1000L Africa Twin 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMYamahaHondaBMWHonda
Model:1090 AdventureTracer 900CrossrunnerF 800 GSCRF1000L Africa Twin
Rok:20172017201720172017
Novinka:NOVINKA 2017
Kategória:Cestovné enduroŠportovo cestovnáCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)radový trojvalec (4T)štvorvalec (4T)radový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:1050 ccm847 ccm782 ccm798 ccm998 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot.115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot.106.1 k (78.0 kW) / 10250 ot.85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot.95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:107 Nm / 5750 ot.87.5 Nm / 8500 ot.75 Nm / 8500 ot.83 Nm / 5750 ot.98 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:13.0:111.5 : 111.8:112:1
Vŕtanie x Zdvih:103 x 63 mm78 x 59.1 mm72 x 48 mm82 x 75.6 mm92 x 75.1 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie PGM-FIvstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:185 mm137 mm145 mm230 mm230 mm
Zdvih vzadu:190 mm130 mm148 mm215 mm220 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová (ABS)dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm298 mm310 mm300 mm310 mm
Pneu vpredu:110/80-R19120/70-17120/70-R17M/C90/90-21 54 V90/90-R21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:267 mm245 mm256 mm265 mm256 mm
Pneu vzadu:150/70 R17180/55-17180/55-R17M/C150/70-R17 69 V150/70-R18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:212 kg191 kg208 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg210 kg242 kg214 kg228 kg
Výška sedla:850 mm845 mm815 mm880 mm870 mm
Rázvor:1560 mm1440 mm1475 mm1578 mm1575 mm
Dĺžka:2160 mm2190 mm2320 mm2335 mm
Šírka:950 mm870 mm945 mm875 mm
Výška:1345 mm1360 mm1350 mm1475 mm
Svetlá výška:220 mm135 mm165 mm250 mm
Objem nádrže:23 l18 l20.8 l16 l18.8 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:200 km/h
Spotreba paliva:5.5 l/100km5.4 l/100km4.5 l/100km5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 313 kmcca 288 kmcca 266 kmcca 251 km
Servisný interval:15 000km12000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériinieáno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériinienie
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienienienie
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:nieáno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:nienienieza príplatoknie
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Quick-shift:za príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatokáno, v sériiza príplatok
Automatická prevodovka:za príplatok
Iná výbava:nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WPplne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 9/2017: 12 790 eurCena 6/2017: 10 590 eurCena 6/2017: 12 190 eurCena 05/2017 11 150,-EURCena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur

Pokračovanie článku na ďalšej strane: V sedle KTM 1290, Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

A pokračujem v 1290 SuperAdventure S

Presadnúť z 1090 na 1290 je asi ako presadnúť z C-éčkového Mercedesu do S-ka. Obe fungujú, sú bezpečné a odvezú vás na tie isté miesta, ale... Rozdiel je vo výbave, výkone a detailoch.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

A práve tých rozdielov je dosť. Kľúčik netreba, zostáva vo vrecku. Na pravej rukoväti je tlačidlo, ktorým sa motorka preberie k životu. Zámok riadidiel i nádrže je elektronický. Na vnútronej strane kapotáže je miesto, kam sa dá bezdrôtovo priložiť kľúč, ak sa v ňom vybije batéria a potrebuješ motorku naštartovať.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Nová prístrojovka ťa privíta plne farebným logom KTM – Redy to Race, ale čo ma teší, nezdržuje dlho a dá sa relatívne rýchlo aj štartovať. Tlačidlo štartéra je spojené so chcípakom, čo je praktické, pretože pri pokuse štartovať automaticky prepínaš aj chcípak. Aj preto mi príde info „kill switch“ na prístrojovke zbytočná. Na druhej strane taká info o vysunutom bočnom stojane je praktická, ale stlačením šípky späť na ovládači sa dá zrušiť – no a potom sa snažíš naštartovať pri vysunutom bočáku a nechápeš prečo to nejde... :-) Drobnosť...

To už som ale v sedle, a k hmle sa nám pridáva aj lejak, teplomer ukazuje 3 stupne Celzia a klesáme z mrakov do priaznivejšieho prostredia, na druhé záložné foto miesto. Počasie je neúprosné, hmla ustúpila, ale dážď vôbec nie, a tak aj celé fotenie prebieha v daždi, čo kazí celkový dojem, a žiaľ aj „smutne“ pôsobiace fotky.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Čo to ale nekazí, je môj dojem z tejto strojovne. Aj v týchto chladných a mokrých podmienkach je Super Advík motorka, s ktorou sa príjemne jazdí. Neprepínam ani Rain mapu a plne sa spolieham na elektroniku, ktorá rieši výjazdy zo zákrut i dobrzďovanie. Tieto elektronické systémy sú naozaj vymakané, ale treba myslieť aj na to, že fyziku neoklameš.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

To čo mňa zaujíma, je hlavne motor. Nárast výkonu zo 150 na 160 k je podľa mňa nepodstatný, skôr ma zaujíma sila a záťah odspodu a v strede. Tu mám dojem, že si Advík polepšil. Nakoniec graf výkonu hovorí jasne, už pri 3000 otáčkach máš 90 koní a viac ako 100 Nm. V jednej mašine sa skrýva slušný ťahúň na turistiku a neskutočný športovec tam hore, s ktorým sa nemusíš báť vyzvať na súboj ani superbiky.

Premenlivé počasie nám doprialo pred obedom nádherný zákrutový úsek na druhej strane sopky, kde dokonca vyschol aj asfalt. Náš sprievodca sa s tým nepára, a máme tak možnosť vyskúšať športový potenciál S-ka. Trháme sa trojica od skupiny a letíme vpred.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Tu si hneď uvedomíš rozdiel 1290 a 1090 vo výkone. Kým pri bežnej jazde to nie je až také výrazné, v momente keď začneš točiť 8 - 9 a viac tisíc otáčok, zobúdza sa beštia. Rýchlosti na prístrojovke naskakujú ako splašené a oceníš Quickshifter+. Toto je taká skvelá vec, že by som ju bral na každú mašinu a podľa mňa stojí za príplatok. Ešte radenie smerom hore sa dá i bez rýchloradenia, ale smerom dole to je proste pecka. V podstate s týmto potrebuješ spojku len na rozbeh. Radenie je rýchle a sprevádza ho super zvuková kulisa. Počas tejto jazdy som si užíval parádny výkon dvojvalca, držal som ho pekne pod krkom, kopal tam kvalty podľa potreby a ťahal za plyn, neskutočná jazda – nič iné, len cesta a možnosti, ktoré Advík ponúka...

Tu sa dostávam k podstatnej otázke: „potrebuje niekto 160 koní na cestovnom endure?“ Odpoveď je podľa mňa jasná: nie, ale keď už tam sú, tak škoda ich nevyužiť. Na dobré sa rýchlo zvyká... Podľa mňa 1090 je výkonom ideál a tým smerom by som sa asi ja uberal, ale vôbec sa nedivím nikomu, koho 1290 láka.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Našťastie prišla prestávka na obed a príležitosť trochu vychladnúť. Ja si rád zajazdím vyslovene športovo a bola to v sedle tejto rakety parádička, po obede som sa ale rozhodol sa zamerať aj na turistický potenciál 1290-tky.

1290 Super Turista

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Začnem ergonómiou a pohodlím. V KTM myslia aj na toto a preto sa dá individuálne nastaviť poloha riadidiel, výška stupačiek aj sedla. Sedlo je čalúnené novou 3D penou pre zlepšenie pohodlia – prvý dojem som z neho mal príjemný, ale ťažko ho hodnotiť. I keď sme jazdili celý deň, mali sme prestávky a často striedali stroje – niektoré mali sedlá PowerParts. Večer však nebolo ani reči o nejakej únave. Rovnako som nespozoroval neduh prvých 1190 a to prehrievanie sedla (teplo od zadného valca), čo v KTM riešili hneď na 1190-tkach. Nastaviteľné je aj predné plexi a to konečne veľmi ľahko. Po oboch stranách sú na to otočné ovládače, a dá sa to i jednou rukou a za jazdy. Ochrana pred vetrom je na veľmi slušnej úrovni. Plexi sa dvíha v rozmedzí 5 cm. V KTM mysleli i na výhľad na novú prístrojovku, jej sklon si rovnako vieš nastaviť podľa svojich predstáv.

Farebná TFT prístrojovka - KTM 1290 Super Adventure S 2017
Farebná TFT prístrojovka - KTM 1290 Super Adventure S 2017

Keď sme pri nej - čitateľnosť displeja je úplne bez problémov za každých podmienok, ktoré sme skúsili. Žiadne odlesky – sama sa prepína medzi nočným a denným režimom. Rýchlosť jazdy sa zobrazuje veľmi výrazne a rovnako aj otáčkomer, zato ukazovateľ kvaltu som niekedy trochu hľadal. Systém menu nasleduje predchádzajúce modely značky – podľa mňa si vyžadujú niekedy až priveľa klikov, ale rozhodne je prehľadný a dá sa v ňom aj rýchlo zorientovať. V tomto smere isto platí, že cvik robí majstra. Dobrá je aj vlastnosť, že si menu pamätá svoj stav – ak teda za jazdy ideš prepnúť napríklad podvozok a situácia na ceste si vyžaduje tvoje plné sústredenie, nič sa nedeje. Keď sa vrátiš a vysunieš menu, si tam kde si skončil. Samozrejme dve najčastejšie nastavenia si môžeš dať do obľúbených (šípka hore a dole), napríklad jazdný režim a nastavenie podvozku.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Keď už sa s tým menu hráš, tak určite budeš prepínať jazdné režimy (Sport, Street, Rain, Offroad). Nie je to len zmena palivovej mapy, ale ovplyvňuje to i ABS a trakčnú kontrolu. Rain je citeľne slabšia, kľudnejšia, s trakčnou kontrolou a ABS nastavenou na maximálnu trakciu. Street je jazdenie s plným výkonom, ale pod bedlivým dozorom trakčnej kontroly. Sport je pocitovo podobná mapa s trošku ostrejšou reakciou na otočenie plynu, a trakčná kontrola navyše povoľuje menšie drifty. Offroad mód reguluje výkon pre lepšiu trakciu v teréne, trakčná povoľuje dlhé drifty a ABS sa dá prepnúť do offroad módu, kde je vypnuté na zadnom kolese. ABS sa dá aj úplne vypnúť.

Najčastejšie som jazdil v Street, Rain som len krátko vyskúšal v meste. Medzi Street a Sport som dramatický rozdiel z hľadiska prejavu motora nevidel. Podobné je to aj pri semiaktívnom podvozku, ktorý má štyri režimy: Comfort, Street, Sport a Offroad. V Comforte je cítiť, že motorka najmenej prenáša nerovnosti na jazdca, ale stále je to tuhý a stabilný podvozok. Rozdiely medzi nastaveniami nie sú ale nejako extra veľké. Na záver spomeniem ešte tempomat, ktorý sa ovláda na ľavej rukoväti, a na diaľnici je pri turistu prínosom. Hlavne sa vďaka nemu na 160-koňovej mašine „ľahšie“ udržuje 130-tka.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Aj keď je model 1290 S hlavne smerovaný na cesty a športového jazdca, dala KTM možnosť si ho objednať aj na vypletaných bezdušových kolesách rovnakých rozmerov (teda 19 a 17 palcov). Teda či už chce majiteľ zlepšiť offroad schopnosti, alebo je to len imidžová záležitosť je to pre zákazníka super možnosť.

1290 je ako kráľovná na vrchu Adventure ponuky KTM vybavená aj novým LED svetlom. Aj kvôli nemu bol náš program nastavený tak, aby sme sa vracali na hotel už po tme. Musím povedať, že toto svetlo je naozaj výrazný dizajnový prvok, a keď som zbadal prvé fotky, bol som mierne povedané „zhrozený“ :-) Našťastie toto je ten prípad motorky, ktorá naživo vyzerá lepšie ako na fotkách. Ale čo je hlavné, pre jazdca v sedle, že svieti perfektne. To som dvojnásobne ocenil, keď som v daždi jazdil takmer hodinu v tme s čiernym plexi na prilbe. No viete, zvyčajne sa testovačky až do tmy nenatiahnu, a tak som si odvykol nosiť biele plexi na výmenu :-) Nové svetlo má aj systém svietenia do zákrut – je tam a keď sa na to sústredíte, tak si aj všimnete ako sa zapína a osvetľuje vám vnútornú stranu zákruty (vidieť vo videu). Nemôžem povedať, že by som niekedy pociťoval potrebu to mať nasvietené. lebo zvyčajne pozerám ďalej dopredu, ale je to tam a funguje. Pre zaujímavosť – nový LED svetlomet sme si na tlačovke prezerali a je vyrobený na Slovensku.

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Plusy a mínusy

Motor a výkon, úplne 100%-ný balík elektroniky, skvelé náklonové ABS a trakčná kontrola, TFT prístrojovka, antihop, tlmič riadenia, skvelý Quickshifter+ (príplatok), nastavovanie plexi a ergonómie, voliteľné vypletané kolesá systém menu chce zvyk, nízko riaditka pre jazdu v stupačkách

Záver

Už 1190 nasadila latku poriadne vysoko a séria 1290 ide ešte ďalej. Nájdeš tu len tie najnovšie technológie aké výrobcovia motoriek dnes majú v ponuke a navyše KTM ide tou cestou, že takmer všetko dáva do sériovej výbavy. Podobné systémy majú aj iní výrobcovia, ale zvyčajne je to za doplatok. Tak sa treba pozerať aj na cenovku. KTM 1290 Super Adventure S je super rýchly športový turista na stereoidoch nabúchaný najnovšou technikou. Lietať bude hlavne po cestách, ale nezľakne sa ani terénu – môžeš ho mať i na vypletaných kolách. A keď už budeš kupovať, nezabudni na Quickshifter+ ,vrelo odporúčam!

KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017

Konkurencia

Už pri prvom pohľade na 1290 S napadne konkurencia v podobe Talianky Ducati Multistrada 1200 S. Model S obsahuje už bohatšiu výbavu a elektronický semiaktívny podvozok. Ducati i z menšieho motora má rovnaký výkon a trochu nižší krútiak ako KTM, a je o chlp ľahšia, avšak jej cenovka je trochu uletená - je až o 2600 eur drahšia. Ďalším silným hráčom v segmente je BMW R 1200 GS. BMW má inú cenovú politiku, takmer všetko z výbavy je za príplatok, ale vďaka tomu má v základe cenovku o 1300 eur nižšiu. V porovnateľnej výbave bude Bávo pravdepodobne drahšie ako KTM, má nižší výkon a krútiak, kardan, a je trochu ťažšie. Pre športovcom má BMW ešte S1000XR - štvorvalec má ešte o 4k viac, i keď krútiakom sa na KTM nechytá. Hmotnosťou je na tom XR lepšie, za výbavu treba doplatiť podobne ako pri GS-e no základ je lacnejší ako KTM.

Z Anglických ostrovov konkuruje trojvalec Triumph Tiger 1200 Explorer XRt. Ani ten nemá výkon na úrovni KTM a Ducati, je už hodne ťažší, má bohatú výbavu, kardan a cenovku nie oveľa vyššiu ako KTM.

Japonci konkurujú KTM v podobe Hondy Crosstourer a Yamahy XT1200ZE Super Ténéré. Obe sú na tom slabšie čo sa týka výkonu, a sú aj ťažšie, ale majú kardan. Výbava tiež nie je až taká bohatá. Yamaha má elektronický podvozok a cenovku takmer identickú ako KTM. Honda s fajnovým V4 motorom je o rovné 2 tisícky lacnejšia ako KTM, a ako jediná ponúka za príplatok dvojspojkovú automatickú prevodovku.

Foto:
 KTM 1290 Super Adventure S 2017 Ducati Multistrada 1200 S 2017 BMW R 1200 GS 2017 BMW S1000XR 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMDucatiBMWBMW
Model:1290 Super Adventure SMultistrada 1200 SR 1200 GSS1000XR
Rok:2017201720172017
Novinka:NOVINKA 2017NOVINKA 2017NOVINKA 2017
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroŠportovo cestovná
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)L-kový dvojvalec DVT (4T)dvojvalcový boxer (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:1301 ccm1198.4 ccm1170 ccm999 ccm
Max. výkon:160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot.160.1 k (117.7 kW) / 9500 ot.125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot.164.6 k (121.0 kW) / 11000 ot.
Max. krútiaci moment:140 Nm / 6750 ot.136 Nm / 7500 ot.125 Nm / 6500 ot.114 Nm / 9250 ot.
Kompresný pomer:13.1 : 112,5 : 112.5:112.0:1
Vŕtanie x Zdvih:108 x 71 mm106 x 67.9mm101.0 x 73.0 mm80 x 49.7 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinouvzduchom a kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazkardanreťaz
Zdvih vpredu:200 mm170 mm190 mm150 mm
Zdvih vzadu:200 mm170 mm200 mm140 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová, 4 piestikdvoj kotúčová, radiál 4 piestdvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm330 mm305 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-19120/70-ZR17120/70-ZR19120/70 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:268 mm265 mm276 mm265 mm
Pneu vzadu:170/60-17190/55 ZR17170/60-ZR17190/55 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:215 kg212 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg244 kg228 kg
Výška sedla:860 mm825 mm850 mm840 mm
Rázvor:1560 mm1530 mm1507 mm1548 mm
Dĺžka:2190 mm2207 mm2183 mm
Šírka:1000 mm953 mm940 mm
Výška:1495 mm1450 mm
Svetlá výška:220 mm
Objem nádrže:23 l20 l20 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.6 s3.1 s
Spotreba paliva:5.6 l/100km4.96 l/100km6.7 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 308 kmcca 302 kmcca 223 km
Servisný interval:15 000km15 000km10 000km10 000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokza príplatok
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sériiza príplatok
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokza príplatok
Zákrutové svietenie:áno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiza príplatokza príplatok
El. Podvozok:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokza príplatok
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sériiáno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sériiza príplatok
Quick-shift:za príplatokza príplatokza príplatok
Kontrola tlaku v pneumatikách:áno, v sériiza príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatokza príplatokza príplatok
Asistent rozbehu do kopca:za príplatokza príplatok
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sérii
Iná výbava:v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí.za príplatok vypletané kolesásemiaktívny podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 2/2017: 16 190 EURCena 02/2017 18 790,00 €

Touring pack (bočné kufre 58L, vyhrievané rukoväte, centrálny stojan) Sport pack (homologovaná karbónová koncovka výfuku Termignoni, karbónový predný blatník, hliníkový kryt spojkovej nádržky a nádržky prednej brzdy) Urban pack (zadný kufor 48L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, stupačky off-road, kryt vodného chladiča, padací rám, rozšírenie bočného stojanu)
Cena 05/2017: 15 100 EURCena 9/2017: 15 400 eur
Foto:
 KTM 1290 Super Adventure S 2017 Triumph Tiger 1200 Explorer XRt 2017 Honda Crosstourer 2017 Yamaha XT1200ZE Super Ténéré 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMTriumphHondaYamaha
Model:1290 Super Adventure STiger 1200 Explorer XRtCrosstourerXT1200ZE Super Ténéré
Rok:2017201720172017
Novinka:NOVINKA 2017
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)radový trojvalec (4T)V4 76° (4T)radový dvojvalec (4T)
Objem:1301 ccm1215 ccm1237 ccm1199 ccm
Max. výkon:160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot.137.4 k (101.0 kW) / 9300 ot.129.2 k (95.0 kW) / 7750 ot.112.1 k (82.4 kW) / 7250 ot.
Max. krútiaci moment:140 Nm / 6750 ot.121 Nm / 6400 ot.126 Nm / 6000 ot.117 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:13.1 : 111.0:112:111.0 : 1
Vŕtanie x Zdvih:108 x 71 mm85 x 71.481 x 60mm98 x 79.5 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)Unicam (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazkardankardankardan
Zdvih vpredu:200 mm190 mm190 mm
Zdvih vzadu:200 mm194 mm190 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestikdvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm305 mm310 mm310 mm
Pneu vpredu:120/70-19110/80 R19110/80-R19110/80 19M/C 59V
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:268 mm282 mm276 mm282 mm
Pneu vzadu:170/60-17150/70 R17150/70-R17150/70 17M/C 69V
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:215 kg
Hmotnosť s náplňami:267 kg275 kg265 kg
Výška sedla:860 mm837 mm850 mm845 mm
Rázvor:1560 mm1530 mm1595 mm1540 mm
Dĺžka:2248 mm2285 mm2255 mm
Šírka:962 mm915 mm980 mm
Výška:1410 mm1335 mm1470 mm
Svetlá výška:220 mm180 mm190 mm
Objem nádrže:23 l20 l21.5 l23 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km6.1 l/100km6.13 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 308 kmcca 245 kmcca 263 km
Servisný interval:15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sériinie
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
Zákrutové svietenie:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sériiza príplatok
El. Podvozok:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sérii
Quick-shift:za príplatok
Kontrola tlaku v pneumatikách:áno, v sériiáno, v sérii
Vyhrievané rukoväte:za príplatok
Vyhrievané sedlo:áno, v sérii
Elektronicky nastaviteľné plexi:áno, v sérii
Asistent rozbehu do kopca:za príplatokáno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sérii
Automatická prevodovka:za príplatok
Iná výbava:v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí.Kolesá z ľahkých zliatin
Poznámka:
Poznámka:Cena 2/2017: 16 190 EURCena 2/2017: 16 970 EURCena 2/2017: 14 190 EUR
Verzia DCT: 15 190 EUR
Cena 2016: 16 090 EUR

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Video: KTM 1090 Adventure a 1290 Super Adventure S 2017 test na Sicílii

Video: KTM 1290 ADVENTURE - NATIONAL MEDIA LAUNCH 2017

Video: KTM 1090 & 1290 ADVENTURE R 2017

KTM 1090 a 1290 Super Adventure S 2017 - pod dymiacou sopkou Etna, Sicília
KTM 1090 a 1290 Super Adventure S 2017 - pod dymiacou sopkou Etna, Sicília

Pozadie / Wallpaper:

KTM 1090 a 1290 Super Adventure S 2017 - pod dymiacou sopkou Etna, Sicília
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1290 Super Adventure S 2017
KTM 1090 Adventure 2017
KTM 1090 Adventure 2017

KTM 1090 Adventure 2017:

KTM 1090 Adventure - graf výkon, krútiaci moment
KTM 1090 Adventure - graf výkon, krútiaci moment

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM 1090 Adventure 2017:

Servisný interval 15.000 km
Spotreba 6 l/100km
Objem nádrže 23 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 330 km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 2.500 ot. (4 st.) / 3.500 ot. / 5.000 ot.
Cena motorky 12.790,- EUR

Konfigurátor s prílušenstvom

KTM 1290 Super Adventure S 2017:

KTM 1290 Super Adventure - graf výkon, krútiaci moment
KTM 1290 Super Adventure - graf výkon, krútiaci moment

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM 1290 Super Adventure S 2017:

Servisný interval 15 000 km
Spotreba 5,5l - 7,4l / 100km
Objem nádrže z toho rezerva 23 l (model T 30l)
Dojazd 300+ km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 3200 ot. / ot. / XXX ot.
Cena motorky 16 190 EUR (model T: 17 950 EUR)

Ceny vybraných doplnkov:

Konfigurátor s prílušenstvom

Travel Pack (HHC, MSR, Quickshifter+, KTM MY RIDE) 687,54 EUR
Touring balík (3x kufor + tankvak) 1572,72 EUR
Comfort balík (vyhrievané sedla, rukoväte, GPS držiak) 652,14 EUR
Padacie rámy 284,28 EUR
Ochrana motora 274,44 EUR
Akrapovič Slip-On 982,98 EUR
Vypletané kolesá 982,68 EUR
Hill-Hold Control 178,80 EUR
KTM MY RIDE 97,38 EUR
Quickshifter+ 392,46 EUR
Vyhrievané rukoväte 195,78 EUR
Hill-Hold Control 178,80 EUR
Držiak GPS 67,92 EUR
Alarm 323,64 EUR

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Marco Campelli, Sebas Romero Black&RAD, Tomáš Hajduch - Awia
Video: KTM a Tomáš Hajduch - Awia

Redaktora na test pozvala spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM a prilbách Touratech Aventuro Carbon, čižmy Touratech Destino.

Technické parametre a výbava celej série KTM Adventure 2017:

Foto:
 KTM 1090 Adventure 2017 KTM 1090 Adventure R 2017 KTM 1290 Super Adventure R 2017 KTM 1290 Super Adventure S 2017 KTM 1290 Super Adventure T 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTMKTMKTMKTM
Model:1090 Adventure1090 Adventure R1290 Super Adventure R1290 Super Adventure S1290 Super Adventure T
Rok:20172017201720172017
Novinka:NOVINKA 2017NOVINKA 2017NOVINKA 2017NOVINKA 2017NOVINKA 2017
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1050 ccm1050 ccm1301 ccm1301 ccm1301 ccm
Max. výkon:125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot.125.1 k (92.0 kW) / 8500 ot.160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot.160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot.160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot.
Max. krútiaci moment:107 Nm / 5750 ot.109 Nm / 6500 ot.140 Nm / 6750 ot.140 Nm / 6750 ot.140 Nm / 6750 ot.
Kompresný pomer:13.0:113.0:113.1 : 113.1 : 113.1 : 1
Vŕtanie x Zdvih:103 x 63 mm103 x 63 mm108 x 71 mm108 x 71 mm108 x 71 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:185 mm220 mm220 mm200 mm200 mm
Zdvih vzadu:190 mm220 mm220 mm200 mm200 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm320 mm320 mm320 mm
Pneu vpredu:110/80-R1990/90-2190/90-21120/70-19120/70-19
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:267 mm267 mm268 mm268 mm268 mm
Pneu vzadu:150/70 R17150/70-18150/70-18170/60-17170/60-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:212 kg207 kg217 kg215 kg215 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg
Výška sedla:850 mm890 mm890 mm860 mm860 mm
Rázvor:1560 mm1580 mm1580 mm1560 mm1560 mm
Svetlá výška:220 mm250 mm250 mm220 mm220 mm
Objem nádrže:23 l23 l23 l23 l30 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.5 l/100km5.5 l/100km5.6 l/100km5.6 l/100km5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 313 kmcca 313 kmcca 308 kmcca 308 kmcca 401 km
Servisný interval:15 000km15 000km15 000km15 000km15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienieáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Zákrutové svietenie:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:nieáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:nienienieáno, v sériiáno, v sérii
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sériiáno, v sérii
Quick-shift:za príplatokza príplatok
Kontrola tlaku v pneumatikách:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vyhrievané rukoväte:za príplatokza príplatokáno, v sérii
Vyhrievané sedlo:áno, v sérii
Asistent rozbehu do kopca:za príplatokza príplatokáno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WPplne nastaviteľný podvozokv sérii plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí.v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí.v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí.
Poznámka:
Poznámka:Cena 9/2017: 12 790 eurCena 2/2017: 13 990 EURCena 2/2017: 16 750 eurCena 2/2017: 16 190 EURCena 2/2017: 17 950 eur

Pridané dňa: 27.02.2017 Autor: Awia

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk