[Testy a predstavenia - Test]
KTM vytasila do boja päticu adventure bikov a my sme dostali pozvanie vyskúšať dva z nich v okolí najväčšej sopky v Európe. Počasie nám pripravilo mnoho prekvapení s nízkymi teplotami, snehom, i dažďom. Ako si s nimi poradili oranžoví turisti, si môžete pozrieť v tomto teste.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Marco Campelli, Sebas Romero Black&RAD, Tomáš Hajduch - Awia
Video: KTM a Tomáš Hajduch - Awia
KTM mala doteraz štvoricu adventure bikov a zdalo sa, že by si mal dokázať vybrať každý. Od sezóny 2017 to už však neplatí, KTM nahodila do vôd potenciálnych zákazníkov až päť návnad: 2 x 1090 Adventure a 3 x nové 1290 Super Adventure. My sme dostali možnosť na Sicílii vyskúšať 1090 a 1290 vo verzii S – teda cestnejšie zamerané verzie. Ale už teraz prezradím, že by sme mali začiatkom sezóny otestovať v teréne aj obe R-kové verzie.
04.10.2016 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 16340 [Novinky - Predstavujeme]
KTM vytasila do boja offroadovo zameraných Adventure a to hneď dvojicou modelov.
Sicília nás privívítala mierne nevľúdnym počasím, husté mraky zakryli aj výhľad na mejestátnu sopku Etna, a tesne po príchode na hotel sa spustil dážď. Predpoveď na deň jazdenia bola taká aprílová, teplota od 5 do 15 ° C, polooblačno, prehánky, dážď, búrky... Priam ideálne podmienky na test adventure bikov...
Keď prišla na trh 1050, bol som mierne sklamaný dvomi vecami - orientáciou na cestu a nižším výkonom. Obe sú dnes už minulosťou. Nové 1090 KTM vytasila v plnom výkone 125 koní z litrového motora a naviac hneď v dvoch verziách – cestnejšej Adventure a do terénu zameranej R. Zákazník si tak môže vybrať čo je mu bližšie, a minuloročná novinka Hondy – Africa Twin tak dostáva dvoch slušných konkurentov – ale o tom neskôr.
1090 vychádza z modelov 1190 a preberá od nich veľa vecí ako predný svetlomet, kapotáž, systém nastavovania plexi, prístrojovku a podobne. Motor so zdvihovým objemom 1050 cm3 má ale teraz výkon 92 kW – 125 koní. KTM napriek tomu sľubuje aj verziu 35 kW pre vodičáky A2.Vo výbave nájdeme trakčnú kontrolu, jazdné režimy (Sport, Street, Rain, za príplatok Offroad) antihop spojku, LED denné svietenie, ABS (offroad mód za príplatok), držiaky kufrov a kryty rukovätí. Podvozok zostáva rovnaký ako pri 1050, teda vpredu je vidlica WP s priemerom „iba“ 43 mm a nie je plne nastaviteľná. Vzadu je kompaktnejší tlmič. Kolesá sú z ľahkých zliatin v rozmere 19 palcov vpredu / 17 palcov vzadu. Priaznivá zostáva výška sedla, len 850 mm a najnižšia hmotnosť z celej rodinky.
Nové veľké edvenčre po novom nesú nové označenie číselne 1290 s názvom Super Adventure. Na výber je až trojica modelov – do terénu zamerané R, na turistiku T a na športové cestovanie model S. Všetky majú motor pôvodom zo Super Duke so zdvihovým objemom 1301 a výkonom naladeným na 118 kW, teda zúrivých 160 koní a 140 Nm. Samozrejmosťou je antihop spojka asistovaná motorom (výkon motora uzatvára spojku – použitie slabších prítlačných pružín). Verzie S a T jazdia na kolesách z ľahkých zliatin 19 / 17 palcov a sú vybavené semiaktívnym podvozkom WP, ktorý dynamicky upravuje nastavenie podľa jazdných okolností – sleduje zdvihy tlmičov vpredu a vzadu a tiež údaje z akcelerometra. Samozrejmosťou je náklonovo citlivé ABS, aj trakčná kontrola a voliteľné jazdné režimy.
Noviniek je neúrekom: v sérii nájdeme bezkľúčové zapaľovanie, pričom v KTM mysleli aj na situáciu, že sa vybije batéria v kľúči a pridali špeciálny čip, ktorý i bez batérie dokáže motorku odomknúť. Zámok riadenia a nádrže je teda elektrický, kľúč budete potrebovať iba ku kufrom alebo na odomknutie sedla. Vo výbave je ďalej tempomat, systém kontroly tlaku pneumatík, imobilizér, skrinka na mobil so zabudovanou USB zásuvkou a 12V zásuvka.
Na prvý pohľad zaujme aj nový predný LED svetlomet. Je to kompletný LED svetlomet, s denným svietením po obvode, stretávacím a diaľkovým svetlom v hornej časti a svietením do zákrut. Toto svietenie je citlivé na náklon a pozostáva z troch segmentov na každej strane. Pri náklone sa zapína najprv horný a so zväčšujúcim sa náklonom i ďalšie segmenty, ktoré osvetľujú zákrutu na danej strane. Dobre je vymyslené chladenie celého svetla, keď v strede je hliníkový pás, ktorý funguje ako chladič a odvádza teplo – svetlomet tak nepotrebuje chladenie ventilátormi.
Nová je plne farebná TFT prístrojovka. Displej má uhlopriečku 6,5 palca a je zakrytý odolným Gorila sklom. Prístrojovka sa dá prispôsobovať, programovať tlačidlá rýchleho vstupu a tiež voliť informácie, ktoré má zobrazovať. Prístrojovka sa automaticky prepína medzi denným a nočným režimom a ovláda sa z ľavej rukoväte podsvieteným štvorsmerovým ovládačom. Nová je aj technológia KTM MY RIDE (za príplatok) – spojenie prístrojovky prostredníctvom bluetooth s mobilom a tiež s dvomi prilbami. Toto umožňuje počúvať hudbu a tiež prijímať alebo odmietať telefonické hovory.
V KTM prepracovali aj uchytenie predného okulára s nastavením a zafixovaním ložísk krku riadenia ako na ostatných modeloch značky. Sacie potrubie má teraz novú vstupnú mriežku a viacero komôrok na zabránenie nasatiu vody do sania. Nové sú nosiče kufrov s novým systémom „plávajúcich“ bočných kufrov, ktorý prispieva k lepšej stabilite. Nové je nastavenie výšky plexi, ktoré sa teraz ovláda jednoducho aj jednou rukou pootočením ovládača aj za jazdy.
Sériová výbava 1290 je vskutku bohatá, za príplatok je k dispozícii Travel Pack, ktorý obsahuje Quickshifter+ (rýchloradenie hore aj dole bez spojky), KTM MY RIDE, Motor slip regulation (elektronika zamedzuje blokovaniu zadného kolesa po prudkom podradení / ubraní plynu) a asistent rozbehu do kopca.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: V sedle KTM 1090 a 1290, Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Ráno začínam v sedle 1090 Adventure, a veru nie je čo ľutovať. Už pri testovaní „osekanej“ 1050 som písal, že ten motor sa nemá za čo hanbiť, pretože v spodných a stredných otáčkach ťahal porovnateľne ako 1190. Teraz ale dostal plný výkon a lepšie sa sa mu dýcha. Výkon 1090 je to, čo si ja predstavujem ideálom 100 na 100 (100 k a 100 Nm) na motorku – resp. mierne viac.
Po vysadnutí do sedla som hneď doma, pretože všetko je tu tak ako na modeloch 1190, rovnaký posed, prístrojovka, plexi, ovládače. Zostáva aj systém menu a ovládanie na ľavej rukoväti, ktoré nepovažujem za najšťastnejšie. Položky v menu sú síce prehľadne usporiadané, ale menu je viac. Napríklad na také nastavenie vyhrievaných rukovätí potrebuješ asi 8 klikov (záleží aj kde v menu si, a či si nastavíš do obľúbených, a podobne). Každopádne ja mám radšej na rukoväte vlastné tlačidlo, prepínanie máp napríklad tlačidlom štartéra, ktoré je počas jazdy nevyužité a podobne. Platí ale to, čo som písal aj v minulosti, už po jednom dni v sedle tejto motorky si na systém menu zvykneš a dokážeš ho ovládať dobre aj za jazdy.
My sa motáme cez mesto Catania v rannej premávke a a už asi na treťom kruháči testujem stabilizačný systém MSC. Tetuška v starej fiatke nemá problém sa natlačiť v kruháči priamo predo mňa, i keď ideme v skupine asi 7 - 8 motoriek. Cesta mokrá, asi tak 10 stupňov, plné brzdy a... čistá pohoda – systém od Boschu pracuje neuveriteľne pohotovo a predvídateľne. V pohode i v náklone brzdím a nenastúpil som tetuške cez bočné dvere do fiatky :-) Radosť bola určite obojstranná, a pre mňa navyše novou skúsenosťou, že Sicília je čosi iné ako Taliansko, jazdí sa tu oveľa divokejšie. Prednosť sa tu rieši štýlom drzejší vyhráva...
V meste sa inak s 1090 jazdí veľmi dobre motor je ochotný ťahať odspodu aj od 2000 otáčok, motorka pôsobí ľahkým dojmom, dobre sa s ňou prepletá, v zrkadlách dobrý výhľad.
Z mesta sa vymotávame na diaľnicu, kde môžem okúsiť potenciál plných 125 koníkov. Tu je asi najviac cítiť rozdiel oproti 1050. 1090 už nie je v žiadnom prípade nejakých „chudobným“ príbuzným Adventure rodinky – je to plnohodnotný liter so slušným výkonom. Nie je žiadny problém držať krok s chalanmi na 1290 a na diaľnici je asi jediný rozdiel v tom, že na 1090 nevyskúšam tempomat :-)
Na diaľnici sme sa však dlho nemotali, načo aj. Ideme pomaly do kopcov, ale na môj vkus je Sicília husto osídlená a stále sme akoby v obci. Časom ale cesta pomaly schne, a čo je lepšie, otvára sa cesta stúpajúca na sopku, dediny končia a zákruty pribúdajú. Dostávam teda príležitosť sa pozrieť na športové srdce 1090 a ťahám ju poriadne za uši. Obieham pár jazdcov a užívam si skvelú športovú naháňačku za našim sprievodcom, ktorým je domáci Sicílčan – testovací jazdec Pirelli.
No čo vám poviem, motoricky je 1090 podľa mňa ideál, výkonu tak akurát, nemáte dojem že málo, a zároveň máte pocit, že motorke viete naložiť. Stíhal som aj 1290-kam, i keď na výjazdoch zo zákrut bolo cítiť, že majú sily viac. O to viac som si užíval skvelé brzdy na neskoršie dobrzďovanie do zákrut, a to s veľkou istotou, aj keď sa popri ceste začal objavovať sneh a na ceste miestami naplavený spopečný štrk – stúpali sme totiž na Etnu.
Podvozok napriek tomu, že je z výroby s pevným nastavením, je naladený dobre – ani naozaj ostrá paľba ho nejako výrazne nedostávala do úzkych. A brzdy? Tu sa predsa nešetrilo – radiálne Brembáče sú rovnaké na všetkých modeloch a ABS dáva skvelú istotu.
Z elektroniky je vo výbave k ABS i trakčná kontrolka, čo je super fičúrka, lebo i na mokrej ceste vo výjazde môžeš zatočiť plný šúlec a elektronika to za teba ustojí. A to všetko bez nejakého cukania (čo zabezpečuje elektronický plyn). No a potom sú tu jazdné režimy – palivové mapy, čo ja považujem tak trochu za zbytočnosť. Rain nevyužívam, nevidím na to dôvod, a medzi Street a Sport je malý rozdiel, niekomu môžno môže vadiť ostrejšia reakcia v Sporte na otvorenie plynu.
Za príplatok sa dá dokúpiť Offroad Pack – ABS, ktoré umožňuje zablokovať zadné koleso a jazdiť v teréne šmykom, offroad režim trakčnej kontroly, ktorý dovoľuje až 100 % preklz zadného kolesa a offroad jazdný mód (mapa).
Skvelý výkon motora, ideálny pomer výkon/krútiak, ergonómia posedu na cestu, slušná elektronická výbava – náklonové ABS a trakčná kontrola | nenastaviteľný podvozok, systém menu chce zvyk, riadidlá nízko pre jazdu v stupačkách |
1090 sa ukazuje ako skvele vybavený bike, so slušným litrovým výkonom, dobrou elektronickou výbavou, zábavný na jazdenie po cestách, ktorý sa nezľakne ani ľahšieho terénu. Kto chce viac offroad, môže siahnuť po 1090 R. Zároveň má v kubatúre jeden z najvýkonnejších motorov, nízko sedlo, bude dostupný aj v 35 kW verzii a cenovo je najdostupnejším oranžovým Adventure. Ak si nepotrepíš na najnovšie elektronické fičúrky a nemusíš mať najväčší výkon v okrese, tak môže byť pre teba ideálnou voľbou.
Prvé čo ma napadlo pri predstavení 1090 bolo, že KTM pripravila konkurenta pre Africu - to ale platí v podobe modelu 1090 R. Cestnejšiu 1090 porovnám najprv s cestnejšími konkurentmi. Vidlicový dvojvalec majú v ponuke dnes Suzuki a Ducati. V-Strom 1000 prešiel omladzovacou kúrou, výkonovo trochu zaostáva, ale paradoxne je ľahší ako KTM, má nastaviteľný podvozok a viac ako o tisícku nižšiu cenovku. Ducati pre 2017 vytasila do boja malú Multistradou 950. Talianka i s menšej kubatúry loví slušný výkon a poráža KTM v hmotnosti, no cenovo už takmer KTM dorovnáva. Ak pridáme jeden valec, máme tu športovo zameraný Triumph Tiger Sport 1050, ktorý má výkon i hmotnosť ako cez kopirák a je stále o pár stoviek lacnejší. Kawasaki môže ponúknuť svojho štvorvalcového Versysa 1000, ktorý je z konkurentov najťažší, ale stále s cenovkou nižšou ako 1090.
V druhej várke som si nechal konkurentov pod liter. Yamaha má ľahký a obratný Tracer 900, ktorý z o 200 kubíkov menšieho motora doluje až 115 koní, je zo všetkých najľahší a cenovka je pod 10 tisíc eur. Honda má zaujímavý V4 Crossrunner, ktorý je motoricky najmenší a aj trochu ťažší, ale tiež s dobrou cenou. BMW už trochu zaostáva so svojou 800-vkou, výkonovo je však ľahká a cenovo o 1500 eur nižsie. No a na záver som si nechal Africa Twin, ktorej ale pochopiteľne bude viac konkurovať 1090 R. Afrika je slabšia (drží 70 kW pravdepodobne kvôli A2 legislatíve), no je ľahšia, je viac zameraná do terénu, má porovnateľnú výbavu, ale má možnosť voľby automatickej prevodovky - čo zatiaľ nemá žiadny konkurent. Cenovo je tesne pod KTM.
Zastavujeme na ceste na úbočí sopky a ani netuším, prečo práve na tomto mieste. KTM pripravilo prekvapenie: dostávame prilby ako do bane a čelovky. Hneď vedľa cesty je totiž vstup do lávového kanálu, ktorý zostal po erupcii z roku 1792. Ideme dnu spolu aj so sprievodcom, ktorý vysvetľuje ako tieto kanály vznikajú a ako sa vďaka nim horúca láva dostane aj do vzdialenosti viac ako 10 km od miesta erupcie.
Tento kanál má cca 200 rokov, je tesne pod povrchom, a tak na strope už miestami trčia korene rastlín, ktoré sú na povrchu. Ideme asi 200 m dovnútra, aby sme si pozreli i spiacich netopierov a koniec kanálu. Na etne je veľa takýchto kanálov a mnohé sú voľne prístupné, tento je hneď vedľa cesty a bol objavený práve pri jej výstavbe. Ak pôjdete okolo, určite sa tam skočte pozrieť – miesto som pridal do tipov na výlet: Lávová jaskyňa, Etna
Na povrch sme sa dostali v poriadku a čakalo nás fotenie v naozaj fotegenickej sopečnej scenérii – počasie si však hrá svoje divadlo, a keďže sme poriadne vysoko, mraky, ktoré sa prihnali a zahalili Etnu do nepreniknuteľnej hmly, nás vyhnali na iné miesto fotenia. Aj video som točil v takej hmle, že som mal problém vidieť auto s kameramanom... Po fotení ale presadám do sedla Super Advíka, o čom sa dočítaš na ďalšej strane.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Suzuki | Ducati | Triumph | Kawasaki |
Model: | 1090 Adventure | V-Strom 1000 | Multistrada 950 | Tiger Sport 1050 | Versys 1000 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec do L (4T) | radový trojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 1037 ccm | 937 ccm | 1050 ccm | 1043 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot. | 100.6 k (74.0 kW) / 8000 ot. | 113.0 k (83.1 kW) / 9000 ot. | 126.5 k (93.0 kW) / 9475 ot. | 120.0 k (88.2 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 107 Nm / 5750 ot. | 101 Nm / 4000 ot. | 96.2 Nm / 7750 ot. | 106 Nm / 7000 ot. | 102 Nm / 7500 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | 11.3:1 | 12,6:1 | 11.7:1 | 10.3 :1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 100 x 66 mm | 94 x 67,5 mm | 79 x 71.4mm | 77 x 56 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 185 mm | 170 mm | 140 mm | 150 mm | |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 170 mm | 150 mm | 150 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová, 4-piestikové radiálne stremene | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik | dvoj kotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 310 mm | 320 mm | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 110/80-R19 | 120/70 R19 | 120/70 ZR 17 | 120/70ZR17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2-piestokový strmeň | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 260 mm | 265 mm | 255 mm | 250 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 150/70-R17 | 170/60 R17 | 180/55 ZR 17 | 180/55ZR17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | 205 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | 228 kg | 229 kg | 235 kg | 250 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 850 mm | 840 mm | 830 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1555 mm | 1594 mm | 1540 mm | 1520 mm |
Dĺžka: | 2285 mm | 2280 mm | 2150 mm | 2240 mm | |
Šírka: | 865 mm | 995 mm | 835 mm | 895 mm | |
Výška: | 1410 mm | 1470 mm | 1310 mm | 1400 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 165 mm | 150 mm | ||
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 20 l | 20 l | 21 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.4 l/100km | 5.3 l/100km | 5.5 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 277 km | cca 283 km | cca 286 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 12 000 | 15 000 | 12000 km | |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | ||||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | nie | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | nie | nie | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | nie | |||
LED smerovky: | nie | za príplatok | |||
El. Podvozok: | nie | nie | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | ||
Iná výbava: | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP | 12V zásuvka | 12V zásuvka | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 12 790 eur | Cena 9/2017: 11 490 eur | Cena 9/2017: 12 490 eur Výbavové balíky: Touring pack (bočné kufre 58L, centrálny stojan) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, hliníkový kryt nádržky prednej brzdy, záslepky do rámu) Urban pack (zadný kufor 48L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryty motora, kryt chladiča, padací rám) | Cena 9/2017: cca 12 410 eur | Cena 9/2017: 12 595 eur |
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Yamaha | Honda | BMW | Honda |
Model: | 1090 Adventure | Tracer 900 | Crossrunner | F 800 GS | CRF1000L Africa Twin |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | ||||
Kategória: | Cestovné enduro | Športovo cestovná | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | štvorvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 847 ccm | 782 ccm | 798 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. | 106.1 k (78.0 kW) / 10250 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 107 Nm / 5750 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. | 75 Nm / 8500 ot. | 83 Nm / 5750 ot. | 98 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | 11.5 : 1 | 11.8:1 | 12:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 78 x 59.1 mm | 72 x 48 mm | 82 x 75.6 mm | 92 x 75.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie PGM-FI | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 185 mm | 137 mm | 145 mm | 230 mm | 230 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 130 mm | 148 mm | 215 mm | 220 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová (ABS) | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 298 mm | 310 mm | 300 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 120/70-17 | 120/70-R17M/C | 90/90-21 54 V | 90/90-R21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 245 mm | 256 mm | 265 mm | 256 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 180/55-17 | 180/55-R17M/C | 150/70-R17 69 V | 150/70-R18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | 191 kg | 208 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | 210 kg | 242 kg | 214 kg | 228 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 845 mm | 815 mm | 880 mm | 870 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1440 mm | 1475 mm | 1578 mm | 1575 mm |
Dĺžka: | 2160 mm | 2190 mm | 2320 mm | 2335 mm | |
Šírka: | 950 mm | 870 mm | 945 mm | 875 mm | |
Výška: | 1345 mm | 1360 mm | 1350 mm | 1475 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 135 mm | 165 mm | 250 mm | |
Objem nádrže: | 23 l | 18 l | 20.8 l | 16 l | 18.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.4 l/100km | 4.5 l/100km | 5.6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 288 km | cca 266 km | cca 251 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 12000 km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | nie | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | nie | nie | nie | nie | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | nie | nie | nie | za príplatok | nie |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | ||
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP | plne nastaviteľný podvozok | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 12 790 eur | Cena 6/2017: 10 590 eur | Cena 6/2017: 12 190 eur | Cena 05/2017 11 150,-EUR | Cena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: V sedle KTM 1290, Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Presadnúť z 1090 na 1290 je asi ako presadnúť z C-éčkového Mercedesu do S-ka. Obe fungujú, sú bezpečné a odvezú vás na tie isté miesta, ale... Rozdiel je vo výbave, výkone a detailoch.
A práve tých rozdielov je dosť. Kľúčik netreba, zostáva vo vrecku. Na pravej rukoväti je tlačidlo, ktorým sa motorka preberie k životu. Zámok riadidiel i nádrže je elektronický. Na vnútronej strane kapotáže je miesto, kam sa dá bezdrôtovo priložiť kľúč, ak sa v ňom vybije batéria a potrebuješ motorku naštartovať.
Nová prístrojovka ťa privíta plne farebným logom KTM – Redy to Race, ale čo ma teší, nezdržuje dlho a dá sa relatívne rýchlo aj štartovať. Tlačidlo štartéra je spojené so chcípakom, čo je praktické, pretože pri pokuse štartovať automaticky prepínaš aj chcípak. Aj preto mi príde info „kill switch“ na prístrojovke zbytočná. Na druhej strane taká info o vysunutom bočnom stojane je praktická, ale stlačením šípky späť na ovládači sa dá zrušiť – no a potom sa snažíš naštartovať pri vysunutom bočáku a nechápeš prečo to nejde... :-) Drobnosť...
To už som ale v sedle, a k hmle sa nám pridáva aj lejak, teplomer ukazuje 3 stupne Celzia a klesáme z mrakov do priaznivejšieho prostredia, na druhé záložné foto miesto. Počasie je neúprosné, hmla ustúpila, ale dážď vôbec nie, a tak aj celé fotenie prebieha v daždi, čo kazí celkový dojem, a žiaľ aj „smutne“ pôsobiace fotky.
Čo to ale nekazí, je môj dojem z tejto strojovne. Aj v týchto chladných a mokrých podmienkach je Super Advík motorka, s ktorou sa príjemne jazdí. Neprepínam ani Rain mapu a plne sa spolieham na elektroniku, ktorá rieši výjazdy zo zákrut i dobrzďovanie. Tieto elektronické systémy sú naozaj vymakané, ale treba myslieť aj na to, že fyziku neoklameš.
To čo mňa zaujíma, je hlavne motor. Nárast výkonu zo 150 na 160 k je podľa mňa nepodstatný, skôr ma zaujíma sila a záťah odspodu a v strede. Tu mám dojem, že si Advík polepšil. Nakoniec graf výkonu hovorí jasne, už pri 3000 otáčkach máš 90 koní a viac ako 100 Nm. V jednej mašine sa skrýva slušný ťahúň na turistiku a neskutočný športovec tam hore, s ktorým sa nemusíš báť vyzvať na súboj ani superbiky.
Premenlivé počasie nám doprialo pred obedom nádherný zákrutový úsek na druhej strane sopky, kde dokonca vyschol aj asfalt. Náš sprievodca sa s tým nepára, a máme tak možnosť vyskúšať športový potenciál S-ka. Trháme sa trojica od skupiny a letíme vpred.
Tu si hneď uvedomíš rozdiel 1290 a 1090 vo výkone. Kým pri bežnej jazde to nie je až také výrazné, v momente keď začneš točiť 8 - 9 a viac tisíc otáčok, zobúdza sa beštia. Rýchlosti na prístrojovke naskakujú ako splašené a oceníš Quickshifter+. Toto je taká skvelá vec, že by som ju bral na každú mašinu a podľa mňa stojí za príplatok. Ešte radenie smerom hore sa dá i bez rýchloradenia, ale smerom dole to je proste pecka. V podstate s týmto potrebuješ spojku len na rozbeh. Radenie je rýchle a sprevádza ho super zvuková kulisa. Počas tejto jazdy som si užíval parádny výkon dvojvalca, držal som ho pekne pod krkom, kopal tam kvalty podľa potreby a ťahal za plyn, neskutočná jazda – nič iné, len cesta a možnosti, ktoré Advík ponúka...
Tu sa dostávam k podstatnej otázke: „potrebuje niekto 160 koní na cestovnom endure?“ Odpoveď je podľa mňa jasná: nie, ale keď už tam sú, tak škoda ich nevyužiť. Na dobré sa rýchlo zvyká... Podľa mňa 1090 je výkonom ideál a tým smerom by som sa asi ja uberal, ale vôbec sa nedivím nikomu, koho 1290 láka.
Našťastie prišla prestávka na obed a príležitosť trochu vychladnúť. Ja si rád zajazdím vyslovene športovo a bola to v sedle tejto rakety parádička, po obede som sa ale rozhodol sa zamerať aj na turistický potenciál 1290-tky.
Začnem ergonómiou a pohodlím. V KTM myslia aj na toto a preto sa dá individuálne nastaviť poloha riadidiel, výška stupačiek aj sedla. Sedlo je čalúnené novou 3D penou pre zlepšenie pohodlia – prvý dojem som z neho mal príjemný, ale ťažko ho hodnotiť. I keď sme jazdili celý deň, mali sme prestávky a často striedali stroje – niektoré mali sedlá PowerParts. Večer však nebolo ani reči o nejakej únave. Rovnako som nespozoroval neduh prvých 1190 a to prehrievanie sedla (teplo od zadného valca), čo v KTM riešili hneď na 1190-tkach. Nastaviteľné je aj predné plexi a to konečne veľmi ľahko. Po oboch stranách sú na to otočné ovládače, a dá sa to i jednou rukou a za jazdy. Ochrana pred vetrom je na veľmi slušnej úrovni. Plexi sa dvíha v rozmedzí 5 cm. V KTM mysleli i na výhľad na novú prístrojovku, jej sklon si rovnako vieš nastaviť podľa svojich predstáv.
Keď sme pri nej - čitateľnosť displeja je úplne bez problémov za každých podmienok, ktoré sme skúsili. Žiadne odlesky – sama sa prepína medzi nočným a denným režimom. Rýchlosť jazdy sa zobrazuje veľmi výrazne a rovnako aj otáčkomer, zato ukazovateľ kvaltu som niekedy trochu hľadal. Systém menu nasleduje predchádzajúce modely značky – podľa mňa si vyžadujú niekedy až priveľa klikov, ale rozhodne je prehľadný a dá sa v ňom aj rýchlo zorientovať. V tomto smere isto platí, že cvik robí majstra. Dobrá je aj vlastnosť, že si menu pamätá svoj stav – ak teda za jazdy ideš prepnúť napríklad podvozok a situácia na ceste si vyžaduje tvoje plné sústredenie, nič sa nedeje. Keď sa vrátiš a vysunieš menu, si tam kde si skončil. Samozrejme dve najčastejšie nastavenia si môžeš dať do obľúbených (šípka hore a dole), napríklad jazdný režim a nastavenie podvozku.
Keď už sa s tým menu hráš, tak určite budeš prepínať jazdné režimy (Sport, Street, Rain, Offroad). Nie je to len zmena palivovej mapy, ale ovplyvňuje to i ABS a trakčnú kontrolu. Rain je citeľne slabšia, kľudnejšia, s trakčnou kontrolou a ABS nastavenou na maximálnu trakciu. Street je jazdenie s plným výkonom, ale pod bedlivým dozorom trakčnej kontroly. Sport je pocitovo podobná mapa s trošku ostrejšou reakciou na otočenie plynu, a trakčná kontrola navyše povoľuje menšie drifty. Offroad mód reguluje výkon pre lepšiu trakciu v teréne, trakčná povoľuje dlhé drifty a ABS sa dá prepnúť do offroad módu, kde je vypnuté na zadnom kolese. ABS sa dá aj úplne vypnúť.
Najčastejšie som jazdil v Street, Rain som len krátko vyskúšal v meste. Medzi Street a Sport som dramatický rozdiel z hľadiska prejavu motora nevidel. Podobné je to aj pri semiaktívnom podvozku, ktorý má štyri režimy: Comfort, Street, Sport a Offroad. V Comforte je cítiť, že motorka najmenej prenáša nerovnosti na jazdca, ale stále je to tuhý a stabilný podvozok. Rozdiely medzi nastaveniami nie sú ale nejako extra veľké. Na záver spomeniem ešte tempomat, ktorý sa ovláda na ľavej rukoväti, a na diaľnici je pri turistu prínosom. Hlavne sa vďaka nemu na 160-koňovej mašine „ľahšie“ udržuje 130-tka.
Aj keď je model 1290 S hlavne smerovaný na cesty a športového jazdca, dala KTM možnosť si ho objednať aj na vypletaných bezdušových kolesách rovnakých rozmerov (teda 19 a 17 palcov). Teda či už chce majiteľ zlepšiť offroad schopnosti, alebo je to len imidžová záležitosť je to pre zákazníka super možnosť.
1290 je ako kráľovná na vrchu Adventure ponuky KTM vybavená aj novým LED svetlom. Aj kvôli nemu bol náš program nastavený tak, aby sme sa vracali na hotel už po tme. Musím povedať, že toto svetlo je naozaj výrazný dizajnový prvok, a keď som zbadal prvé fotky, bol som mierne povedané „zhrozený“ :-) Našťastie toto je ten prípad motorky, ktorá naživo vyzerá lepšie ako na fotkách. Ale čo je hlavné, pre jazdca v sedle, že svieti perfektne. To som dvojnásobne ocenil, keď som v daždi jazdil takmer hodinu v tme s čiernym plexi na prilbe. No viete, zvyčajne sa testovačky až do tmy nenatiahnu, a tak som si odvykol nosiť biele plexi na výmenu :-) Nové svetlo má aj systém svietenia do zákrut – je tam a keď sa na to sústredíte, tak si aj všimnete ako sa zapína a osvetľuje vám vnútornú stranu zákruty (vidieť vo videu). Nemôžem povedať, že by som niekedy pociťoval potrebu to mať nasvietené. lebo zvyčajne pozerám ďalej dopredu, ale je to tam a funguje. Pre zaujímavosť – nový LED svetlomet sme si na tlačovke prezerali a je vyrobený na Slovensku.
Motor a výkon, úplne 100%-ný balík elektroniky, skvelé náklonové ABS a trakčná kontrola, TFT prístrojovka, antihop, tlmič riadenia, skvelý Quickshifter+ (príplatok), nastavovanie plexi a ergonómie, voliteľné vypletané kolesá | systém menu chce zvyk, nízko riaditka pre jazdu v stupačkách |
Už 1190 nasadila latku poriadne vysoko a séria 1290 ide ešte ďalej. Nájdeš tu len tie najnovšie technológie aké výrobcovia motoriek dnes majú v ponuke a navyše KTM ide tou cestou, že takmer všetko dáva do sériovej výbavy. Podobné systémy majú aj iní výrobcovia, ale zvyčajne je to za doplatok. Tak sa treba pozerať aj na cenovku. KTM 1290 Super Adventure S je super rýchly športový turista na stereoidoch nabúchaný najnovšou technikou. Lietať bude hlavne po cestách, ale nezľakne sa ani terénu – môžeš ho mať i na vypletaných kolách. A keď už budeš kupovať, nezabudni na Quickshifter+ ,vrelo odporúčam!
Už pri prvom pohľade na 1290 S napadne konkurencia v podobe Talianky Ducati Multistrada 1200 S. Model S obsahuje už bohatšiu výbavu a elektronický semiaktívny podvozok. Ducati i z menšieho motora má rovnaký výkon a trochu nižší krútiak ako KTM, a je o chlp ľahšia, avšak jej cenovka je trochu uletená - je až o 2600 eur drahšia. Ďalším silným hráčom v segmente je BMW R 1200 GS. BMW má inú cenovú politiku, takmer všetko z výbavy je za príplatok, ale vďaka tomu má v základe cenovku o 1300 eur nižšiu. V porovnateľnej výbave bude Bávo pravdepodobne drahšie ako KTM, má nižší výkon a krútiak, kardan, a je trochu ťažšie. Pre športovcom má BMW ešte S1000XR - štvorvalec má ešte o 4k viac, i keď krútiakom sa na KTM nechytá. Hmotnosťou je na tom XR lepšie, za výbavu treba doplatiť podobne ako pri GS-e no základ je lacnejší ako KTM.
Z Anglických ostrovov konkuruje trojvalec Triumph Tiger 1200 Explorer XRt. Ani ten nemá výkon na úrovni KTM a Ducati, je už hodne ťažší, má bohatú výbavu, kardan a cenovku nie oveľa vyššiu ako KTM.
Japonci konkurujú KTM v podobe Hondy Crosstourer a Yamahy XT1200ZE Super Ténéré. Obe sú na tom slabšie čo sa týka výkonu, a sú aj ťažšie, ale majú kardan. Výbava tiež nie je až taká bohatá. Yamaha má elektronický podvozok a cenovku takmer identickú ako KTM. Honda s fajnovým V4 motorom je o rovné 2 tisícky lacnejšia ako KTM, a ako jediná ponúka za príplatok dvojspojkovú automatickú prevodovku.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Ducati | BMW | BMW |
Model: | 1290 Super Adventure S | Multistrada 1200 S | R 1200 GS | S1000XR |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Športovo cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | L-kový dvojvalec DVT (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1301 ccm | 1198.4 ccm | 1170 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. | 160.1 k (117.7 kW) / 9500 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. | 164.6 k (121.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 140 Nm / 6750 ot. | 136 Nm / 7500 ot. | 125 Nm / 6500 ot. | 114 Nm / 9250 ot. |
Kompresný pomer: | 13.1 : 1 | 12,5 : 1 | 12.5:1 | 12.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 108 x 71 mm | 106 x 67.9mm | 101.0 x 73.0 mm | 80 x 49.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 200 mm | 170 mm | 190 mm | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 200 mm | 170 mm | 200 mm | 140 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 330 mm | 305 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR19 | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 265 mm | 276 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 | 190/55 ZR17 | 170/60-ZR17 | 190/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 215 kg | 212 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | 244 kg | 228 kg | |
Výška sedla: | 860 mm | 825 mm | 850 mm | 840 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1530 mm | 1507 mm | 1548 mm |
Dĺžka: | 2190 mm | 2207 mm | 2183 mm | |
Šírka: | 1000 mm | 953 mm | 940 mm | |
Výška: | 1495 mm | 1450 mm | ||
Svetlá výška: | 220 mm | |||
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 20 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | 3.1 s | ||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 4.96 l/100km | 6.7 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 302 km | cca 223 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km | 10 000km | 10 000 km |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok | |
El. Podvozok: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | |
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | za príplatok | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. | za príplatok vypletané kolesá | semiaktívny podvozok | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 2/2017: 16 190 EUR | Cena 02/2017 18 790,00 € Touring pack (bočné kufre 58L, vyhrievané rukoväte, centrálny stojan) Sport pack (homologovaná karbónová koncovka výfuku Termignoni, karbónový predný blatník, hliníkový kryt spojkovej nádržky a nádržky prednej brzdy) Urban pack (zadný kufor 48L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, stupačky off-road, kryt vodného chladiča, padací rám, rozšírenie bočného stojanu) | Cena 05/2017: 15 100 EUR | Cena 9/2017: 15 400 eur |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Triumph | Honda | Yamaha |
Model: | 1290 Super Adventure S | Tiger 1200 Explorer XRt | Crosstourer | XT1200ZE Super Ténéré |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | V4 76° (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1301 ccm | 1215 ccm | 1237 ccm | 1199 ccm |
Max. výkon: | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. | 137.4 k (101.0 kW) / 9300 ot. | 129.2 k (95.0 kW) / 7750 ot. | 112.1 k (82.4 kW) / 7250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 140 Nm / 6750 ot. | 121 Nm / 6400 ot. | 126 Nm / 6000 ot. | 117 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.1 : 1 | 11.0:1 | 12:1 | 11.0 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 108 x 71 mm | 85 x 71.4 | 81 x 60mm | 98 x 79.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Unicam (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 200 mm | 190 mm | 190 mm | |
Zdvih vzadu: | 200 mm | 194 mm | 190 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm | 310 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-19 | 110/80 R19 | 110/80-R19 | 110/80 19M/C 59V |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 282 mm | 276 mm | 282 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-17 | 150/70 R17 | 150/70-R17 | 150/70 17M/C 69V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 215 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 267 kg | 275 kg | 265 kg | |
Výška sedla: | 860 mm | 837 mm | 850 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1530 mm | 1595 mm | 1540 mm |
Dĺžka: | 2248 mm | 2285 mm | 2255 mm | |
Šírka: | 962 mm | 915 mm | 980 mm | |
Výška: | 1410 mm | 1335 mm | 1470 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 180 mm | 190 mm | |
Objem nádrže: | 23 l | 20 l | 21.5 l | 23 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 6.1 l/100km | 6.13 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 245 km | cca 263 km | |
Servisný interval: | 15 000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | |||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | |
El. Podvozok: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | |||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Vyhrievané sedlo: | áno, v sérii | |||
Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii | |||
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | áno, v sérii | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |||
Automatická prevodovka: | za príplatok | |||
Iná výbava: | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. | Kolesá z ľahkých zliatin | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 2/2017: 16 190 EUR | Cena 2/2017: 16 970 EUR | Cena 2/2017: 14 190 EUR Verzia DCT: 15 190 EUR | Cena 2016: 16 090 EUR |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Servisný interval | 15.000 km |
Spotreba | 6 l/100km |
Objem nádrže | 23 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 330 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 2.500 ot. (4 st.) / 3.500 ot. / 5.000 ot. |
Cena motorky | 12.790,- EUR |
Konfigurátor s prílušenstvom
Servisný interval | 15 000 km |
Spotreba | 5,5l - 7,4l / 100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 23 l (model T 30l) |
Dojazd | 300+ km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 3200 ot. / ot. / XXX ot. |
Cena motorky | 16 190 EUR (model T: 17 950 EUR) |
Konfigurátor s prílušenstvom
Travel Pack (HHC, MSR, Quickshifter+, KTM MY RIDE) | 687,54 EUR |
Touring balík (3x kufor + tankvak) | 1572,72 EUR |
Comfort balík (vyhrievané sedla, rukoväte, GPS držiak) | 652,14 EUR |
Padacie rámy | 284,28 EUR |
Ochrana motora | 274,44 EUR |
Akrapovič Slip-On | 982,98 EUR |
Vypletané kolesá | 982,68 EUR |
Hill-Hold Control | 178,80 EUR |
KTM MY RIDE | 97,38 EUR |
Quickshifter+ | 392,46 EUR |
Vyhrievané rukoväte | 195,78 EUR |
Hill-Hold Control | 178,80 EUR |
Držiak GPS | 67,92 EUR |
Alarm | 323,64 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Marco Campelli, Sebas Romero Black&RAD, Tomáš Hajduch - Awia
Video: KTM a Tomáš Hajduch - Awia
Redaktora na test pozvala spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM a prilbách Touratech Aventuro Carbon, čižmy Touratech Destino.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 1090 Adventure | 1090 Adventure R | 1290 Super Adventure R | 1290 Super Adventure S | 1290 Super Adventure T |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 1050 ccm | 1301 ccm | 1301 ccm | 1301 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 8500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 107 Nm / 5750 ot. | 109 Nm / 6500 ot. | 140 Nm / 6750 ot. | 140 Nm / 6750 ot. | 140 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | 13.0:1 | 13.1 : 1 | 13.1 : 1 | 13.1 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 103 x 63 mm | 108 x 71 mm | 108 x 71 mm | 108 x 71 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 185 mm | 220 mm | 220 mm | 200 mm | 200 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 220 mm | 220 mm | 200 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 90/90-21 | 90/90-21 | 120/70-19 | 120/70-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 267 mm | 268 mm | 268 mm | 268 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 150/70-18 | 150/70-18 | 170/60-17 | 170/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | 207 kg | 217 kg | 215 kg | 215 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | ||||
Výška sedla: | 850 mm | 890 mm | 890 mm | 860 mm | 860 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1580 mm | 1580 mm | 1560 mm | 1560 mm |
Svetlá výška: | 220 mm | 250 mm | 250 mm | 220 mm | 220 mm |
Objem nádrže: | 23 l | 23 l | 23 l | 23 l | 30 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.5 l/100km | 5.6 l/100km | 5.6 l/100km | 5.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 313 km | cca 308 km | cca 308 km | cca 401 km |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km | 15 000km | 15 000km | 15 000km |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | nie | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | nie | nie | nie | áno, v sérii | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | |||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | ||
Vyhrievané sedlo: | áno, v sérii | ||||
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP | plne nastaviteľný podvozok | v sérii plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 12 790 eur | Cena 2/2017: 13 990 EUR | Cena 2/2017: 16 750 eur | Cena 2/2017: 16 190 EUR | Cena 2/2017: 17 950 eur |
Pridané dňa: 27.02.2017 Autor: Awia