[Testy a predstavenia - Test]
Katana už keď prišla na trh tak svojím výrazným dizajnom vytŕčala spomedzi všetkého ostatného. Dnes prichádza v novej reinkarnácii s nabrúsenou modernou technikou a krásnym retro vzhľadom. Aká je?
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Suzuki a Tomáš Hajduch - Awia
V roku 1981 sa zrodil vtedy najrýchlejší sériovo vyrábaný bike s nezameniteľným dizajnom – Suzuki Katana – 111 koní, 97 Nm a 243 kg. To bol zrod legendy. Na báze Katany sa stavali superbiky, pretekali na okruhoch a fanúšikovia sa im venujú dodnes. Katana sa tešila veľkej popularite po celom svete. Jej dizajn sa stal ikonou a je nezameniteľný.
27.03.2002 - maco Čitatelia: 27282 [História]
Chcel by som všetkým čitateľom priblížiť ako vznikla modelová rada GS a GSX začiatkom 70-tych rokov, ktorá vlastne celkom ani nezanikla, pretože predstavením modelu GSX 1400 v roku 2001 trvá doteraz.
24.04.2017 - Peter Fischer Čitatelia: 7664 [Novinky - Oznam]
Za účelom účasti na 4-hodinovom vytrvalostnom preteku Endurance Legends, ktorý sa bude tento rok konať 6. - 7. mája v Donington parku, si tím Suzuki Classic vybral a upravil vskutku zaujímavý stroj - legendárnu Katanu. Mrkni si fotky, ktoré zachytávajú výsledok ich práce: spojenie klasických detailov s trochou, ale fakt iba trochou modernosti.
24.04.2017 - Peter Fischer Čitatelia: 7664 [Novinky - Oznam]
Za účelom účasti na 4-hodinovom vytrvalostnom preteku Endurance Legends, ktorý sa bude tento rok konať 6. - 7. mája v Donington parku, si tím Suzuki Classic vybral a upravil vskutku zaujímavý stroj - legendárnu Katanu. Mrkni si fotky, ktoré zachytávajú výsledok ich práce: spojenie klasických detailov s trochou, ale fakt iba trochou modernosti.
Dnes tu ale máme rok 2019 a nové prevedenie Katany. Dizajnovo sa pochopiteľne podobá na tú prvú z roku 1981. Pekný detail je nápis Suzuki na nádrži starým fontom veľkými písmenami. Motor má výkon 148 koní, trojstupňovú trakčnú kontrolu, ABS s brzdami Brembo, pomocníka Low rpm assist. Svetlomet je hranatý ale s LED technológiou, podvozok plne nastaviteľný od KYB a pneumatiky 120/70 R17 a 190/50 R17. Jednoducho povedané moderná technika so vzhľadom z 80-tych rokov.
Katana má dizajn založený na ostrých hranách a líniách. Je hodne moderný a divák na nej nájde naozaj veľa pekných detailov ako zadný blatník upevnený priamo na kyvke, legendárna Katana logo so samurajským mečom, dvojfarebné sedlo, logo alebo nápis Katana na rôznych miestach biku a aj na prístrojovke. Jednoducho sa tu pekne vyhrali s detajlami. Katana má rozhodne ten typ dizajnu, že buď sa ti páči a si totál na mäkko, alebo ťa vôbec nezaujme. Rozhodne v mori dnešných naháčov poriadne vytŕča z davu a je jedinečná. A to je len dobre.
Technika čo sa motora týka pochádza zo Suzuki GSX-R 1000 K5 teda z roku 2005. Motor bol samozrejme preladený pre potreby naháča. Rám je hliníkový, rovnako ako robustná zadná kyvka. Podvozok plne nastaviteľný od firmy KYB a prémiovú výbavu dopĺňajú aj brzdy od Bremba. Skvele vyzerá aj LCD prístrojovka.
Katana je ten typ motorky, že na živo vyzerá priam neskutočne – čo nie vždy fotky vedia zachytiť – a tak máte chuť hneď ísť jazdiť. Na to že to je liter pôsobí hodne kompaktným dojmom, zadná podsedlovka je krátka a to aj vďaka tomu, že blatník je na kyvke. Posed je typický naháčovský, mierne prikrčený, športový, ale stále hodne komfortný. Katana je na pocit ľahká motorka, s ktorou sa super manévruje už na mieste – nakoniec aj pohľad do tabuľky to potvrdzuje, keď plne natankovaná váži len 215 kg.
Motor je skvele naladený, už od 2000 otáčok má neskutočne zamätový chod. Čo je ale lepšie, že už od spodných otáčok má aj veľkú ochotu ťahať, teda nie je problém si tam nechať aj paťku – šestku a kľudne aj v týchto otáčkach obiehať. Je to veľmi pohodlné a aj návykové.
Katana nemá palivové mapy – čo mne plne vyhovuje, pretože aj tak vždy skončím pri tej najsilnejšej :-) Trojstupňová trakčná kontrola je taká, že som o nej celý deň ani nevedel a to napriek tomu, že sme aj zmokli a jazdili v daždi. Iba sem tam som si všimol bliknúť kontrolku trakcie, ale tu sa tak presne a citlivo dávkuje výkon, že by ju hádam nebolo ani treba. Samozrejme 148 koní je už stádo, ktoré je treba krotiť a tak je dobre, že tu táto fičúrka je.
Motor má, ale aj svoju druhú tvár a to je to, kvôli čomu si nadšenec športovej jazdy Katanu kúpi. V jej útrobách je schovaný poctivý superbike. Keď pustíš otáčky hore tak sa začnú diať veci a svet okolo teba začne byť výrazne rozmazaný. Niekedy sa mi ani nechcelo veriť, koľko sme po tej Chorvátskej magistrále jazdili. Športová jazda v zákrutách to je to na čo táto motorka vznikla. Neuveriteľne ľahká a presná ovládateľnosť, super ergonómia, malá nízka nádrž, to všetko prispieva k tomu, že sa vieš prikrčiť a veselo presadať zo strany na stranu. Brzdy sa ovládajú doslova pohladkaním páčky a radiálne štvorpiestiky od Bremba ukážkovo spomaľujú. No a potom už len ťahať za plyn a užívať si to široké pásmo otáčok až niekde k 11-tisíc otáčkam – po obmedzovač.
Asi jediné čo mi v duchu dnešnej doby pri športovej nakladačke chýbalo bol obojsmerný quickshifter. Ten zatiaľ nie je v ponuke, ale viem si predstaviť ako by to krásne fungovalo a aká by bola zvuková kulisa pri dobrzďovaní do zákruty a radení dva dole. Prevodovka je tu však úplne bezproblémová, veľmi presná a radenie bez spojky hore šlo ako po masle.
Veľmi pekne je tu spravená aj prístrojovka. V duchu modelu na nej nesmie chýbať logo Katany, ktoré vás privíta po otočení kľúčika. Je veľmi prehľadná, dokonca čiastočne farebná s bielymi číslicami na čiernom podklade a má matné krycie sklo, vďaka čomu je super viditeľná za každých okolností bez odleskov.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Podobný koncept má Honda CB1000R čo je tiež naháč odvodený so superbiku a dnes s moderným retro dizajnom. CB-čko má výkonové parametre ako cez kopirák, má ale trochu väčšiu nádrž a nižšiu hmotnosť, ale nemá polokapotáž. Cenovo je o cca 400 eur drahšie. Kawa má svoju retro krásavicu odvodenú z Zed-kovej rady - Z900 RS. 900-stovka je slabšia, má veľkú nádrž, rovnakú hmotnosť, a len základnú elektro výbavu. Naviac je dostupná aj vo verzii Café s polokapotážou a je lacnejšia o 600 eur oproti Katane.
Trojvalcovú zábavu prináša Yamaha XSR900 zo spomínaných síce najslabšia, ale aj najľahšia strojovňa. So základnou elektro výbavou a retro vzhľadom zaujme aj cenovkou o dve tisícky nižšou ako Katana.
Katana je moderný naháč. Jazdnými schopnosťami je podobný GSX-S 1000 ale dizajnovo naozaj vytŕča. Nájdeš tu prémiové komponenty od motora, cez podvozok až po brzdy a užitočnú elektroniku. Všetko je moderné a na úrovni dnešnej doby no z motorky pritom vyžaruje aura superbiku z 80-tych rokov. Jazdnými vlastnosťami ťa bude hýčkať aj v meste, ale nie je problém sa s ňou postaviť čelom proti ktorémukoľvek litrovému naháču či superbiku na ceste alebo aj na okruhu. S Katanou je to ako s Kofolou – Keď ju miluješ nie je čo riešiť...
hladký chod motora od spodných otáčok + záťah, trakčná kontrola ktorá neobťažuje, tuhý podvozok, pekná LCD prístrojovka | malá nádrž, stupačky bez gumy, nie je v ponuke obojsmerný quick-shifter |
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 5,3 l/100km |
Objem nádrže | 12 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 169 km |
Cena motorky | 11 990,- EUR |
Predné plexi | 204,76 EUR |
Červené strmene Brembo | 2 x 302,47 EUR |
Predný blatník karbon | 337,87 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 248,27 EUR |
Tankpady | 23,62 EUR |
Ochrana hrdla nádrže | 15,44 EUR |
Karbon protektor boku nádrže | 27,94 EUR |
Dekoračná súprava červená - 2 typy | 44,16 EUR |
Dekoračná sada ráfikov | 49,52 EUR |
Karbón kryt spojky | 143,04 EUR |
Karbón kryt štartéra | 87,23 EUR |
Karbón kryt alternátora | 117,12 EUR |
Tankvak veľký | 162,58 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Suzuki a Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť MSC – Suzuki Slovensko, o. z.,. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbe Touratech Aventuro od firmy Touranbike.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Suzuki | Honda | Kawasaki | Yamaha |
Model: | Katana 1000 | CB1000R | Z900 RS | XSR900 |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | |||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Klasika |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový trojvalec |
Objem: | 999 ccm | 998 ccm | 948 ccm | 847 ccm |
Max. výkon: | 149.6 k (110.0 kW) / 10000 ot. | 145.5 k (107.0 kW) / 10500 ot. | 111.5 k (82.0 kW) / 8500 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 108 Nm / 9500 ot. | 104 Nm / 8250 ot. | 98.5 Nm / 6500 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. |
Kompresný pomer: | 12.2:1 | 11,6 : 1 | 10.8:1 | 11.5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 73.4 x 59 mm | 75 x 56,5 mm | 73.4 x 56.0 mm | 78 x 59.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie 44mm | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm | 120 mm | 137 mm |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 128 mm | 140 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm | 300 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR17 | 120/70ZR17 M/C (58W) | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 250 mm | 245 mm | |
Pneu vzadu: | 190/50ZR17M/C (73W) | 190/55 ZR17 | 180/55ZR17 M/C (73W) | 180/55-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 215 kg | 212 kg | 215 kg | 195 kg |
Výška sedla: | 825 mm | 830 mm | 835 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1460 mm | 1445 mm | 1470 mm | 1440 mm |
Dĺžka: | 2115 mm | 2120 mm | 2100 mm | 2075 mm |
Šírka: | 830 mm | 798 mm | 865 mm | 815 mm |
Výška: | 1110 mm | 1095 mm | 1150 mm | 1140 mm |
Svetlá výška: | 140 mm | 135 mm | 130 mm | 135 mm |
Objem nádrže: | 12 l | 16.2 l | 17 l | 14 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.3 l/100km | 5.8 l/100km | 5.3 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 169 km | cca 209 km | cca 240 km | |
Servisný interval: | 12000 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 07/2019: 11 990 EUR | Cena 9/2018: 12 390 eur Verzia Plus: 13 590 eur | Cena 6/2019: 11 295 eur | Cena 8/2017: 9 990 eur |
Pridané dňa: 09.09.2019 Autor: Awia