Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1634 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 25764
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 61% (15611)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 39% (10153)
Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

SUZUKI modelová rada GS, GSX – vývoj, vrchol, ústup

 Zdieľať

Pridané: 27.03.2002 Autor: maco
Čitatelia: 26341 [História]

Chcel by som všetkým čitateľom priblížiť ako vznikla modelová rada GS a GSX začiatkom 70-tych rokov, ktorá vlastne celkom ani nezanikla, pretože predstavením modelu GSX 1400 v roku 2001 trvá doteraz.

Všetko sa začalo začiatkom 70-tich rokov, kedy HONDA a KAWASAKI si od základu rozdelili trh veľkoobjemových štvortaktných štvorvalcov. YAMAHA mala problémy sa udržať a značka SUZUKI v tomto sektore nebola vôbec zastúpená, pretože v ponuke mala síce veľmi rýchle dvojtakty (GT 750 Water Buffallo), ale ich zotrvanie v ponuke bolo otázkou času, pretože v USA (kam smerovala väčšina produkcie) zaviedli prísne ekologické predpisy, čím vlastne vyradili dvojtakty z trhu. A tiež samozrejme exkluzívny motocykel s Wankelovým motorom, ktorý bol známy „žraním zapaľovacích sviečok na raňajky“.

SUZUKI plánovala úder pomsty uvedením japonského univerzálneho motocykla na trh. Spoločnosť sa rozhodla, že ich ponuka prevýši konkurenciu a to svojou inovatívnosťou, schopnosťou reagovať na potreby zákazníkov, rýchlosťou, jednoducho dobrým plánovaním. Pohonnou jednotkou mal byť štvortaktný štvorvalec, DOHC, spoľahlivý s ľahkou údržbou a mal by byť bezporuchový.

Výsledkom bola modelová rada GS. Prvé uvedenie na trh bolo v roku 1976 modelom GS 400 a GS 750, za ktorými onedlho nasledoval GS 550. Tieto motocykle nasýtili ten segment trhu, kde maximálny výkon nebol najdôležitejší. Pre segment, vyžadujúci „čistú silu“ SUZUKI uviedla model GS 1000

 Suzuki GS 1000S z roku 1979
Suzuki GS 1000S z roku 1979

Motocykle mali na tú dobu nezvyklú výbavu. Väčšina z nich mala ukazovateľ stavu paliva a všetky športové modely mali digitálny ukazovateľ zaradeného stupňa v prevodovke (čo bolo na tú dobu unikátne). Ich vzhľad spĺňal predstavu zákazníkov o veľkých radových štvorvalcoch, boli rýchle (často sa používali upravené na preteky), spoľahlivé a vynikajúco prevedené. Čo sa týka ovládania, pri porovnaní so súčasnými motocyklami je žalostné, avšak v tej dobe to boli najlepšie ovládateľné stroje. Hlavne model GS 1000 vošiel do histórie ako nebezpečný stroj s vysokou rýchlosťou, ale pri porovnaní s Hondou CBX, Kawasaki Z 1300 a Yamahou XS 1100, bol veľmi dobre ovládateľný a neporovnateľne ľahší. Mechanický hluk bol veľmi nízky a motory GS mali to, čo Nemci volajú „Laufkultur“.

Všetky tieto vlastnosti prispeli ku konečnej predstave o univerzálnom japonskom motocykli. Modelová rada GS bola podstatou svojej generácie. A konečne to bol stroj, s ktorým sa Suzuki stala členom veľkej štvorky.

Okrem toho, Suzuki uviedla na trh aj modely odlišné od pôvodných a to pohonom zadného kolesa kardanovým hriadeľom. Tieto modely boli označené pridaním písmena „G“. Modely vybavené kardanom boli GS 650G, GS 850G, GS 1000G, pre americký trh prišla verzia GS 1100G a boli určené pre segment špotovo-turistických motocyklov.

Firma Suzuki nebola prvým výrobcom, kto začal používať kardan ako náhon zadného kolesa, ale jedine BMW bola jedinou firmou, ktorá použila kardan, ako náhon, pri veľkoobjemových motocykloch. Model GS 850G, ktorý bol uvedený na európsky trh, okamžite zmizol a firma nestíhala vyrábať aby uspokojila dopyt zákazníkov. A boli to práve modely G, ktoré vytvorili reputáciu o spoľahlivosti a dlhej trvácnosti modelovej rady GS.

V roku 1980 prišiel čas na zmenu. Honda predstavila nové motory so 4 ventilmi na valec, najskôr na modeli CBX 1000, potom na legende CB 900 (Bol d´Or) a následne na modely s objemom 750 ccm. Kawasaki nereagovala na túto výzvu, ale Suzuki sa rozhodla vybaviť svoje motory GS 16 ventilovými hlavami (čo mohli urobiť, pri minimálnych zmenách v rozvodoch, avšak Honda musela prísť úplne s novou koncepciou, pretože mala rozvody SOHC) a starostlivo prevedený spaľovací priestor, slúžiaci na dokonalé spaľovanie počas celého rozsahu otáčok. V Európe boli tieto modely označované ako GSX a v USA ponechali označenie GS. Kardanom poháňané modely nikdy neboli vybavené novými hlavami, pretože ich základom mala byť nízka cena a spoľahlivosť, nie vysoký výkon.

Prvé motocykle od Hondy so 16 ventilovou technikou boli poruchové, prvé „bezproblémové“ modely boli CBX 550 a CBX 750 uvedené na trh v roku 1984. 16V od Suzuki boli v skutočnosti bezproblémové a vyznačovali sa plynulým nárastom sily počas celého rozsahu otáčok.

 Suzuki GSX 1100E
Suzuki GSX 1100E

Suzuki GSX 1100 E vošla do histórie ako stroj pre voľbu dragsterov a vyznavačov „čistej hmoty, resp. sily“. Niektoré modely boli odvodené z modelovej rady GS : dvojvalec GS400 a v roku 1982 predstavená štvorvalcová GSX400F.

V roku 1981 Suzuki predstavila na tú dobu, po dizajnovej stránke veľmi radikálny, stroj a to Suzuki GSX S KATANA.

 Suzuki GSX 1100S Katana  z roku 1982
Suzuki GSX 1100S Katana z roku 1982

Motocykel vychádzal z modelu GSX, dizajn vypracoval nemecký dizajnér Hans Muth. Vyrábala sa v objemových triedach 650, 750 a 1000/1100 ccm. GSX 650S mala dizajn menej radikálny a bola poháňaná kardanom. Tento dizajn nasledovali aj ostatní výrobcovia (Honda CBX 750, Kawasaki GPZ). Katana vošla do histórie ako čisto klasický športový motocykel a bola taká populárna, že počas 90-tych rokov sa modely GSX600F a GSX750F predávali v USA pod označením Katana.

V polovici 80-tych rokov mal motor GSX konečnú podobu, kde bol použitý prvýkrát kombinovaný systém chladenia vzduchom a olejom (SACS – Suzuki Advanced Cooling System). Tento motor a celkovo typová rada GSX mala nahradiť radu GS. Suzuki ukončila výrobu modelov GS 850 G a GS 1100 G v roku 1983, aby ju nasledujúci rok znova otvorila na žiadosť zákazníkov, hlavne z Európy.

Pravidlá pre športové motocykle sa v polovici 80-tych rokov zmenili, motocykle s ohľadom na „čistú masu, resp.silu“ vyšli z módy a čisto športové motocykle, kde popri výkone hrala dôležitú rolu aj nízka hmotnosť, do módy prišli. Suzuki reagovala na tento trend spustením výroby ozajstného športového motocykla GSX 750 R v roku 1985 a o rok neskôr GSX 1100 R. Tieto motocykle už zohľadňovali požiadavky, kladené na športové motocykle a často preberali prvky z pretekov GP 500 alebo SBK.

Aj napriek tomuto modelová rada GSX sa vyrábala ďalej (Rada GS zmizla z katalógov Suzuki v roku 1986) v mnohých prevedeniach od naháča cez celokapotovaného športovo-turistického motocykla až do súčasnosti. V roku 2001 predstavila Suzuki „nový“ retro-bike GSX 1400, ktorým sa vracia do časov minulej slávy veľkých štvorvalcov, kedy motocykle štýlu „čistá sila“ boli na svojom pomyslenom vrchole.

Pozn. autora: Pri surfovaní po Internete som našiel, že v Japonsku sa naďalej vyrába GSX 1100 Katana. A predstavte si, až na drobné odchýlky (kolesá, brzdy) vyzerá ako pravá klasika.

Zdroj: www.gsresources.com, www1.suzuki.co.jp

Pridané: 27.03.2002 Autor: maco Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria