[Testy a predstavenia - Test]
Jupííí, z našich jesenných porovnávacích testov sa už pomaly stáva tradícia. Keď sme to nezabalili po tomto ostatnom, na ktorom nám pršalo viac než dosť, tak veľa silnejších dôvodov na prerušenie tejto tradície nám nezostáva. Tento rok bola zostava motoriek viac enduráckejšia, a teda naozaj celkom sexi: Honda CRF1000L Africa Twin AS DCT, Husqvarna Norden 901 Expedition, BMW F 900 GS, Moto Guzzi Stelvio a Suzuki GSX-S1000GX.
Text a foto: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, Pallika, Janči, Feri, Peťo Ch.
S tým dažďom nijako nepreháňam - termín tohto výjazdu bol pevný, bez alternatívy, a padol tesne na obdobie po veľkých záplavách, ktoré v septembri 2024 postihli veľkú časť strednej Európy. Nijako nebudem preháňať, keď poviem, že v strednej a východnej Európe sme nemali šancu vyhnúť sa dažďu po dobu dobrých troch, možno aj štyroch víkendov. Boli sme zmierení aj s tým, že pôjdeme trebárs na sever Nemecka, ale ani tam nehlásili menej dažďa než v našom okolí. Južná strana Álp tiež bez šance. A tak padlo rozhodnutie ísť opäť do kultového Kalte Kuchl, kde sme si mohli byť istí, že aj po celodennom daždi nás večer pohostia ako u dobrej babky. A tak sa aj stalo - bol to doslova balzam na dušu.
Treba povedať, že počasie sa nám postupne zlepšovalo. V posledný deň sme dokonca na nebi občas zahliadli takú veľkú žltú silno svietiacu guľu. Ani za svet sme si nevedeli spomenúť ako sa to volá. Asi je to nejaká prirodzená družica Zeme alebo čo. Je dosť možné, že to má plochý tvar a obieha okolo nás.
Tentoraz sme si do porovnávačky vybrali takpovediac iba cestné endurá (ok, ok, až na jednu výnimku, ktorá pôsobila skôr ako šťuka v rybníku), všetko modelové roky 2024, niektoré dokonca úplné novinky 2024:
Miesta: Alpengasthof Kalte Kuchl Hubertussee Mariazell - Bazilika narodenia Panenky Márie Fischbacherské Alpy
Všetky motorky sme si medzi sebou striedali, a už tradične sme ich obodovali nielen z objektívnych kritérií, ale aj subjektívnych, a podobne sme ich dali obodovať aj našim pomocníkom. Tým patrí veľká vďaka, že sa s nami vydali do chladu a dažďa, že nám pomohli s logistikou, a že sme po večeroch mali o zábavu naozaj postarané.
Africa Twin v tejto Adventure Sports verzii je jednoducho koráb, ktorý ťa prevedie akoukoľvek krajinou v absolútnom luxuse. Na Afrike ťa naozaj nemusí zaujímať, čo je pod tebou, okolo vás, a podobne. Keď sme boli na Afrikách pred časom v Rumunsku, vo videu som spomínal, že by som si prial o niečo cestnejší podvozok. Predstav si, Honda to splnila - zrazu máme vpredu 19-palcové koleso, a celý stroj je o niečo nižší. Preto mi aj dosť pripomína moje bývalé Varadero; jednoducho na Afrike je vždy dosť miesta na všetko.
V roku 2023 sme mali v roku na dlhodobý test prelomový model z dielne talianskej Moto Guzzi, vtedajšiu novinku V100 Mandello. Toto nové Stelvio z nej technicky vychádza, a rovno poviem, že sme sa trochu obávali, či si nevezme aj jej tuhšie správanie. Našťastie nie! :) Stelvio nie je cestovné enduro v zmysle naháňania veľkých kilometrov alebo zdolávania nejakého ťažkého terénu, je to doslova stroj na vychutnávanie cestovania - napríklad kratšie trasy, častejšie zastávky a podobne. Stelvio si akoby pýta výlety v peknej krajine, a aj keď nemá problém so športovým vytáčaním motora, lepšie sa cíti v nízkych otáčkach, čím naplno odráža povahu Guzzistov.
Na GX sme sa veľmi tešili! celkom sme sa roztápali aj z verzie GT, ale toto nové GX je že fakt super. Sedíš na ňom vystreto, užívaš si luxus semiaktívneho podvozku, a k tomu aj všetky výhody tradičného a silného japonského štvorvalca. V tomto zmysle by si sedlo spolujazdca zaslúžilo byť o niečo väčšie.
Africa Twin Adventure Sports je model, ktorý prešiel veľkým vývojom, od offroadovo zameraného k tomu aktuálnemu turistickému. A je to asi aj dobre. Nižší podvozok, 19-palcové predné koleso, veľká nádrž, široká kapotáž spravili Africu prístupnejšiu väčšiemu množstvu jazdcov, ktorí preferujú jazdenie v pohodlí a orientované viac na cestu. Adventure Sports je teraz veľký koráb na pohodlné cestovanie, dostupný aj s elektronickým podvozkom alebo vychytanou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Aj keď ja preferujem offroadovo zameranú štandardnú afriku, dokážem vždy oceniť aj verziu Adventure Sports. Čo ma baví je ako mi vždy sadne do ruky a čo ma neteší je spotreba, keď sa nechám uniesť športovou jazdou...
Stelvio to je úplne iný príbeh ako Mandello pred rokom. Je to skvele vyladená motorka s novým charizmatickým motorom, ktorému nechýba výkon ani športový charakter, ale nestratil typický charizmatický prejav motora Moto Guzzi. Pocitovo sa zdala najťažšia, ale spôsoboval to hlavne kratší bočný stojan a väčší náklon motorky. Za jazdy mi skvele sadla do ruky, či už na kochačkovú jazdu alebo na športovejšie vybláznenie. Keďže je to úplná novinka, má aj bohatú výbavu, a ako jediná z testovaných možnosť doplnkového radaru pre adaptívny tempomat, ale aj systém varovania pred kolíziou a podobne. Bavilo ma na nej jazdiť, užíval som si pohodlie a skvelý charakter motora.
GX skvelá mašina, ktorá si ma získala už na prvom teste v Slovinsku. Nechápem načo Suzuki čakala tak dlho kým tento svoj legendárny športový motor osadila i do takéhoto crossovera. 150 koní je parádne dávkovateľných a zabezpečuje skvelú adrenalínovú jazdu zákrutách, a to pri zachovaní pohodlného vzpriameného posedu cestovného endura. Aj keď som priaznivcom off-roadu, GX som si neskutočne užíval. Páčil sa mi samozrejme špičkový športový motor a nekonečno zábavy, ktoré poskytuje. Čo by mohlo byť lepšie, je pohodlnejšie a rozmernejšie sedlo pre spolujazdca.
pohodlie, motor, Android Auto a Apple CarPlay prístrojovka, voliteľný rokmi vyladený automat DCT | dlhé načítavanie prístrojovky a jej pomalšie reakcie, pohodlie sedla by mohlo byť lepšie, spotreba |
charizmatický motor, zvuk, ovládateľnosť, kardan | tvrdší quickshifter, spotreba |
univerzálnosť, 4-valcový motor, športový potenciál, podvozok | malé sedlo spolujazdca |
POKRAČOVANIE článku na ďalšej strane: Husqvarna Norden 901 Expedition vs. BMW F 900 GS.
24.01.2024 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 7090 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
19 vs 21 palcov - Nová Africa Twin Adventure Sports dostala upravený podvozok a 19 palcové koleso. Ake je priame porovnanie s predchodcom a 21-tkou? Video: 19 vs 21 palcové koleso Africa Twin #motoride_sk #shorts
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Honda | Moto Guzzi | Suzuki |
Model: | CRF1100L Africa Twin Adventure Sports | Stelvio | GSX-S1000GX |
Rok: | 2024 | 2024 | 2024 |
Novinka: | NOVINKA 2024 | NOVINKA 2024 | NOVINKA 2024 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovná |
Motor: | |||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1084 ccm | 1042 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 8800 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 112 Nm / 5500 ot. | 105 Nm / 6750 ot. | 106 Nm / 9250 ot. |
Kompresný pomer: | 10,5:1 | 12.6:1 | 12.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 mm × 81,5 mm | 96 x 72 mm | 73.4 x 59 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie 44mm |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 210 mm | 170 mm | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 200 mm | 170 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19M/C 59V | 120/70 R19 60V | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 280 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R18M/C 70H | 170/60 R17 72V | 190/50ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 222 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 243 kg | 246 kg | 232 kg |
Výška sedla: | 835 mm | 830 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1550 mm | 1470 mm | |
Dĺžka: | 2305 mm | 2150 mm | |
Šírka: | 960 mm | 925 mm | |
Výška: | 1475 mm | 1350 mm | |
Svetlá výška: | 220 mm | 155 mm | |
Objem nádrže: | 24.8 l | 21 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Zrýchlenie na štvrť míle: | 10.1 s | ||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 5.1 l/100km | 6.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 379 km | cca 308 km | cca 229 km |
Servisný interval: | 12000 km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Quick-shift: | za príplatok | áno, v sérii | |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | |
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok, bezdušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | nastaviteľný podvozok, USD vidla | easy start, USB |
Poznámka: | |||
Poznámka: | Bluetooth a Apple CarPlay®/Android Auto® (po kábli) Výška sedadla 835/855 mm (voliteľné znížené sedadlo 795 mm) DCT: 253 kg Cena od: 18 090 EUR (DCT +1000 EUR) | PFF Rider Assistance radar technológia aktívny tempomat, Forward Collision Warning, Blind Spot Information System, Lane Change Decision Aid System V Offroad režime ABS aj trakčná kontrola sa dá vypnúť Cena | Cena 05/2024: od 14 990 EUR |
Pokračujeme dvojicou offroadov:
Ja ako cestnejšie zameraný jazdec než Awia som sa z týchto dvoch strojov celkom pochopiteľne cítil lepšie na Nordene Expedition. Odhliadnuc od toho, že do upršaného počasia, aké sme mali po celý čas, sa práve Norden hodil najviac (vyhrievané rukoväte aj sedlo, dobrá ochrana pred vetrom), tak aj z jeho spracovania som doslova odpadol. Už keď som videl verziu Expedition po prvý raz, nevedel som sa vynadívať na dokonale spracovaný a robustný hliníkový šusplech, ako aj zopár ďalších detailov. Práve na tomto kúsku som počas tejto porovnávačky najazdil najviac kilákov a najviac mi vliezol pod kožu.
Norden Expedition má na rozdiel od základného Nordena vyslovene kričiacu grafiku a farby. Husqvarna pôsobí netuctovým dojmom, Expedition k tomu všetkému akoby svieti, vyzerá veľmi fresh. Nechýba mu ani istá drsnosť, pričom pohodlie je veľmi porovnateľné s Hondou Africa Twin. Lepšie povedané, Norden môže byť pre niektorých ľudí aj pohodlnejší; je to stroj, ktorý filtruje krajinu pod tebou, a jeho akoby primárnym cieľom bolo ochrániť svoju posádku pred nepeknosťami, ktoré vás na cestách môžu postretnúť.
Deväťstovkové GS bolo zas za triednu miss v zmysle vzhľadu. Vyzerá super za každých okolností, bez debaty. K tomu všetkému to dokonalé bavorácke spracovanie, mňam! Veľmi oceňujem, že sa robí v toľkých verziách, teda napríklad aj cestnejšej alebo adventuróznejšej, ktoré mi sedia viac.
Oceňujem aj jej univerzálnosť, veď ľahko sa ňou prepletieš v meste, nepohrdne zákrutami, a keď si potrebuješ spraviť skratku cez pole, tak si ju bez problémov spravíš.
Norden vo verzii Expedition má všetko, čo ja do terénu potrebujem, hlavne podvozok WP Xplor považujem za jeden z najlepších offroadovo zameraných podvozkov vo svete cestovných endur vôbec. Navyše Expedition vyniká vyslovene brutálne agresívnym dizajnom s parádnym hliníkovým krytom spodku motora a skvelou ochranou, ktorá sa nám obzvlášť v tomto počasí výrazne hodila. Dokázal skĺbiť veľké pohodlie so skvelou jazdou na ceste aj na vysokých zdvihoch a nekompromisne vynikajúce schopnosti v teréne. Vďaka tomu všetkému u mňa Norden výrazne bodoval rôznych kategóriách. Tešila ma jeho ochrana a pohodlie, nekompromisné schopnosti v teréne a paradoxne aj nízka spotreba. Čo má už tak netešilo, bol pohľad na cenovku.
BMW postavilo po rokoch nekompromisne offroadovo zamerané GS-o. Má ho v troch verziách, ale konkrétne táto je vyslovene štíhla enduro motorka bez akýchkoľvek zbytočností, dokonca ani nosič horného kufra tu nie je. Zo všetkých testovaných to bol najviac offroad, navyše sme ho mali s doplnkovým podvozkom. To je ďalšia novinka v BMW, že dali svojim zákazníkom na výber aj túto možnosť. Vzhľadom na počasie, ktoré sme mali, GS dosť trpelo slabou ochranou pred vetrom. O to viac som si to vynahradil na šotolinkách. Tú motorku som testoval už aj predtým a s kľudom môžem prehlásiť, že to je najlepšie a najšportovejšie GS v strednej kubatúre, aké BMW kedy vyrobilo. Za mňa fakt klobúk dole.
Husqvarna Norden 901 Expedition | BMW F 900 GS | ||||
|
|
POKRAČOVANIE článku na ďalšej strane: tabuľkové hodnotenie, záver a video.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Husqvarna | BMW |
Model: | Norden 901 Expedition | F 900 GS |
Rok: | 2024 | 2024 |
Novinka: | NOVINKA 2024 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 889 ccm | 895 ccm |
Max. výkon: | 104.7 k (77.0 kW) / 8000 ot. | 104.7 k (77.0 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 100 Nm / 6500 ot. | 93 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 13.5:1 | 13,1:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 90,7 x 68,8 mm | 86 x 77 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 240 mm | 230 mm |
Zdvih vzadu: | 240 mm | 215 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová 2 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 54 V |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 150/70-R17 69 V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 214.5 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 219 kg | |
Výška sedla: | 875 mm | 870 mm |
Rázvor: | 1529 mm | 1590 mm |
Dĺžka: | 2270 mm | |
Šírka: | 943 mm | |
Výška: | 1350 mm | |
Svetlá výška: | 270 mm | |
Objem nádrže: | 19 l | 14.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | |
Spotreba paliva: | 4.5 l/100km | 4.4 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 316 km | cca 247 km |
Servisný interval: | 15 000km | 10 000km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii aj hmlovky | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | |
Quick-shift: | áno, v sérii | za príplatok |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | WP XPLOR-USD, Ø 48 mm, WP Xplor PDS | nastaviteľný podvozok, USD vidla Ø 43 mm |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Pirelli Scorpion Rally STR Cena 08/2024: od 16 729 EUR | V sérii režimy Rain a Road, trakčná kontrola a náklonové ABS Pro Enduro Pro balík: lepší podvozok titanium nitride USD Ø 45 mm + lepší tlmič ZF Sachs, zvýšenie riadidiel a odolnejšia reťaz M Endurance. |
Tak a ideme do finále a do celkového poravnania strojov. Ako aj pred rokom, šli sme to na to vedecky a vyplnili sme tabuľky. Bodovali sme jednotlivé kritéria od 5 bodov - najlepší výsledok, po 1 bod. Bolo to náročné ako vždy, motorky sú rôzne zamerané a nebolo to vôbec jednoduché. Každý z nás vyplnil svoju detailnú tabuľku a následne sme pridali aj objektívne parametre ako nameraná spotreba, cena strojov a do celkového hodnotenia pridali svoje body aj naši ďalší jazdci.
Tomáš Hajduch - Awia: Ja som jazdec, ktorý má rád univerzálnosť a praktickosť strojov, a veľmi rád si zajazdím aj v teréne.
Kritérium: | F 900 GS | Norden 901 Exp | CRF1100L ATAS | MG Stelvio | GSX-S1000GX |
Design: | 4 | 5 | 3 | 1 | 2 |
Motor: | 2 | 1 | 3 | 4 | 5 |
Podvozok: | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 |
Brzdy: | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Fun faktor: | 4 | 5 | 1 | 3 | 2 |
Elektronika: | 3 | 4 | 5 | 1 | 2 |
Výbava: | 1 | 2 | 5 | 3 | 4 |
Doplnková výbava: | 3 | 2 | 4 | 5 | 1 |
Pohodlie: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pohodlie dvojica: | 1 | 2 | 4 | 5 | 3 |
Ochrana: | 1 | 3 | 4 | 2 | 5 |
Univerzálnosť: | 2 | 5 | 4 | 3 | 1 |
Offroad: | 4 | 5 | 3 | 2 | 1 |
Pomer Cena/vykon: | 2 | 4 | 3 | 1 | 5 |
Awia SPOLU: | 36 | 47 | 48 | 38 | 41 |
Peter Fischer: Viac preferujem športovú jazdu na ceste a turistiku v pohodlí.
Kritérium: | F 900 GS | Norden 901 Exp | CRF1100L ATAS | MG Stelvio | GSX-S1000GX |
Design: | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 |
Motor: | 1 | 2 | 5 | 4 | 3 |
Podvozok: | 2 | 5 | 3 | 1 | 4 |
Brzdy: | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Fun faktor: | 5 | 4 | 2 | 1 | 3 |
Elektronika: | 1 | 4 | 5 | 3 | 2 |
Výbava: | 3 | 5 | 4 | 2 | 1 |
Doplnková výbava: | 2 | 5 | 3 | 4 | 1 |
Pohodlie: | 1 | 5 | 4 | 2 | 3 |
Pohodlie dvojica: | 1 | 4 | 5 | 3 | 2 |
Ochrana: | 1 | 4 | 5 | 3 | 2 |
Univerzálnosť: | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 |
Offroad: | 5 | 3 | 4 | 2 | 1 |
Pomer Cena/vykon: | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 |
Herghott SPOLU: | 34 | 58 | 50 | 32 | 36 |
Do celkového hodnotenia sme pridali aj objektívne parametre ako nami nameraná spotreba a cena strojov. Následne pridali svoje body aj naši ďalší jazdci.
Kritérium: | F 900 GS | Norden 901 Exp | CRF1100L ATAS | MG Stelvio | GSX-S1000GX |
Spotreba: | 4,8 l/100km | 4,6 l/100km | 5,8 l/100km | 6,2 l/100km | 5,6 l/100km |
Spotreba: | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 |
Cena: | 5 | 2 | 1 | 3 | 4 |
Fero | 2 | 5 | 4 | 3 | 1 |
Chose | 3 | 4 | 5 | 1 | 2 |
Rado | 2 | 4 | 5 | 1 | 3 |
Peto | 3 | 5 | 4 | 2 | 1 |
TOTAL | 89 | 130 | 119 | 81 | 91 |
Aj tento rok sa potvrdilo aké sú motorky rôznorodé a ako rôznorodí sú aj jazdci a ich potreby. Aj tento rok sme strávili hodiny v družných diskusiách o týchto motorkách a každému sa páčilo niečo iné. Čo jednému vadilo, pre druhého nebol ani len nedostatok motorky. O tom to všetko je.
Najviac bodov dostal Norden, a asi aj zaslúžene, lebo je veľkým univerzálom: v jednej motorke máte offroadové schopnosti s vynikajúcim podvozkom, výbavu, ochranu jazda, pohodlie, športový motor a k tomu najlepšiu spotrebu a brutálny dizajn. Druhe miesto rozhodne patrí kŕáľovnej univerzálnosti Africa Twin, a tretie miesto, to už bol veľmi tesný súboj; odnáša si ho športová novinka Suzuki GX, ktorá nemá absolútne žiadne offroadové ambície. No a vy si určite pozrite náš video test, kde sme to všetko rozobrali podstatne podrobnejšie.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, Pallika, Andre, Janči, Feri
Video: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, Pallika, Andre, Janči, Feri
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | BMW | Husqvarna | Honda | Moto Guzzi | Suzuki |
Model: | F 900 GS | Norden 901 Expedition | CRF1100L Africa Twin Adventure Sports | Stelvio | GSX-S1000GX |
Rok: | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 |
Novinka: | NOVINKA 2024 | NOVINKA 2024 | NOVINKA 2024 | NOVINKA 2024 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovná |
Motor: | |||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 895 ccm | 889 ccm | 1084 ccm | 1042 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 104.7 k (77.0 kW) / 8500 ot. | 104.7 k (77.0 kW) / 8000 ot. | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 8800 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 93 Nm / 6750 ot. | 100 Nm / 6500 ot. | 112 Nm / 5500 ot. | 105 Nm / 6750 ot. | 106 Nm / 9250 ot. |
Kompresný pomer: | 13,1:1 | 13.5:1 | 10,5:1 | 12.6:1 | 12.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 86 x 77 mm | 90,7 x 68,8 mm | 92 mm × 81,5 mm | 96 x 72 mm | 73.4 x 59 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie 44mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm | 240 mm | 210 mm | 170 mm | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 215 mm | 240 mm | 200 mm | 170 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 320 mm | 310 mm | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 54 V | 90/90-21 | 110/80-R19M/C 59V | 120/70 R19 60V | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 260 mm | 256 mm | 280 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R17 69 V | 150/70-18 | 150/70-R18M/C 70H | 170/60 R17 72V | 190/50ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 214.5 kg | 222 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 219 kg | 243 kg | 246 kg | 232 kg | |
Výška sedla: | 870 mm | 875 mm | 835 mm | 830 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1590 mm | 1529 mm | 1550 mm | 1470 mm | |
Dĺžka: | 2270 mm | 2305 mm | 2150 mm | ||
Šírka: | 943 mm | 960 mm | 925 mm | ||
Výška: | 1350 mm | 1475 mm | 1350 mm | ||
Svetlá výška: | 270 mm | 220 mm | 155 mm | ||
Objem nádrže: | 14.5 l | 19 l | 24.8 l | 21 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | ||||
Zrýchlenie na štvrť míle: | 10.1 s | ||||
Spotreba paliva: | 4.4 l/100km | 4.5 l/100km | 4.9 l/100km | 5.1 l/100km | 6.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 247 km | cca 316 km | cca 379 km | cca 308 km | cca 229 km |
Servisný interval: | 10 000km | 15 000km | 12000 km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii aj hmlovky | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok | nie | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | ||||
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | ||||
Quick-shift: | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok | ||
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | ||||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | nastaviteľný podvozok, USD vidla Ø 43 mm | WP XPLOR-USD, Ø 48 mm, WP Xplor PDS | plne nastaviteľný podvozok, bezdušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | nastaviteľný podvozok, USD vidla | easy start, USB |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | V sérii režimy Rain a Road, trakčná kontrola a náklonové ABS Pro Enduro Pro balík: lepší podvozok titanium nitride USD Ø 45 mm + lepší tlmič ZF Sachs, zvýšenie riadidiel a odolnejšia reťaz M Endurance. | Pirelli Scorpion Rally STR Cena 08/2024: od 16 729 EUR | Bluetooth a Apple CarPlay®/Android Auto® (po kábli) Výška sedadla 835/855 mm (voliteľné znížené sedadlo 795 mm) DCT: 253 kg Cena od: 18 090 EUR (DCT +1000 EUR) | PFF Rider Assistance radar technológia aktívny tempomat, Forward Collision Warning, Blind Spot Information System, Lane Change Decision Aid System V Offroad režime ABS aj trakčná kontrola sa dá vypnúť Cena | Cena 05/2024: od 14 990 EUR |
Pridané dňa: 03.04.2025 Autor: Herghott