Anketa:
Fischbacherské Alpy, Rakúsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Fischbacherské Alpy sa nachádzajú na východnom výbežkom centrálnych álp. Rozkladajú sa južne od rieky Murz až po Wiener Neunstadt a Šoproň na severovýchode. Známe sú predovšetkým lyžiarskym strediskom „Semmering“. Ich najvyšší vrchol „Stuhleck“ (1783 m) bol prvým vrcholom v Rakúsku zdolaným na lyžiach. Pochopiteľne v zime (v roku 1891). Pravdepodobne aj tento pioniersky počin sa významne zaslúžil o to, že v Semmeringu bolo vybudované jedno z prvých stredísk zimných športov v Rakúsku.
Na najvyššom „passe“ Pfaffensattel (1372m) je platená štvorkilometrová šotolinová odbočka vedúca na vrchol Stuhleck. Cesta je pomerne dobre zjazdná, je otvorená od 15. apríla do konca októbra a poplatok 1,5 EUR, sa platí po výjazde na vrchol v chate „Alois-Günther Haus“. Stuhleck je najvýchodnejší alpský vrchol výrazne vytŕčajúci z pásma lesa, ktorý na týchto miestach siaha do výšky cca.1500m. Výhľad z neho, či už na okolité dvojtisícovky alebo všadeprítomné rakúske vrtule určite stojí zato.
Ďaľšie passy cez hrebeň: Feistriztsattel 1290m na ceste č.407, 1099m na ceste č.72 alebo 1171 metrový „Auf der Schanz“ na ceste č.114.
Galéria:
Články:
Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Rakúsko |
Región: | Štajersko |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | MaAT 19.10.2006 (14:18) |
Poloha: | N 47.574 E 15.790 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 22819 |
Nadmorská výška: | 1788.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Masív Fischerbachských Álp sa nachádza cca 200km od Bratislavy a je dobre dostupný po platených rýchlostných komunikáciach S4 aS6 cez Eisenstadt alebo diaľnicou A4-A2 cez Viedeň.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vila Robrecht, Rakúsko | Privát | 14.3 km SZ |
2. | Niederalpl, Rakúsko | Trasa | 32.9 km Z |
3. | Hohe Wand, Naturpark, Rakúsko | Vyhliadka | 33.6 km SV |
4. | Alpengasthof Kalte Kuchl, Rakúsko | Hotel | 35.8 km S |
5. | Roklina Myrafälle, Rakúsko | Prírodný úkaz | 39.3 km S |
6. | Hubertussee, Rakúsko | Jazero | 40.9 km SZ |
7. | Mariazell - Bazilika narodenia Panenky Márie, Rakúsko | Kostol | 41.6 km SZ |
8. | Hrad Forchtenstein, Rakúsko | Hrad | 43.2 km V |
9. | Bobová dráha, Rakúsko | Zaujímavosť | 45.7 km SZ |

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!