Anketa:
Porovnanie motocyklov:
Vyber motocykel pre porovnanie:
Vybrané motocykle
| Foto: | ||
Odstráň z porovnania![]() |
Odstráň z porovnania![]() |
|
| Všeobecné informácie: | ||
| Výrobca: | BMW | Honda |
| Model: | R 1300 RT | NT1100 |
| Rok: | 2025 | 2025 |
| Novinka: | NOVINKA 2025 | NOVINKA 2025 |
| Kategória: | Cestovná | Športovo cestovná |
| Motor: | ||
| Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) | dvojvalec (4T) |
| Objem: | 1300 ccm | 1084 ccm |
| Max. výkon: | 145.5 k (107.0 kW) / 7750 ot. | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. |
| Max. krútiaci moment: | 149 Nm / 6500 ot. | 112 Nm / 5500 ot. |
| Kompresný pomer: | 13.3 : 1 | 11.1 : 1 |
| Vŕtanie x Zdvih: | 106.5 x 73.0 mm | 92.0 x 81.5 mm |
| Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
| Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) | SOHC (4V) |
| Chladenie: | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou |
| Pohon / Podvozok: | ||
| Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
| Sekundárny pohon: | kardan | reťaz |
| Zdvih vpredu: | 149 mm | 150 mm |
| Zdvih vzadu: | 158 mm | 150 mm |
| Brzdy vpredu: | dvojkotúčová, radiálne strmene, 4 piestik | dvojkotúčová |
| Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm |
| Pneu vpredu: | 120/70-R17 | 120/70R17 M/C (58W) |
| Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
| Priemer bŕzd vzadu: | 285 mm | 256 mm |
| Pneu vzadu: | 190/55-R17 | 180/55R17 M/C (73W) |
| Hmotnosť / Rozmery: | ||
| Hmotnosť s náplňami: | 281 kg | 238 kg |
| Výška sedla: | 780 mm | 820 mm |
| Rázvor: | 1535 mm | |
| Dĺžka: | 2240 mm | |
| Šírka: | 865 mm | |
| Výška: | 1360 mm | |
| Svetlá výška: | 175 mm | |
| Objem nádrže: | 24 l | 20.4 l |
| Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
| Max. rýchlosť: | 220 km/h | |
| Spotreba paliva: | 5 l/100km | |
| Dojazd po rezervu: | cca 305 km | |
| Servisný interval: | 12 000 km | |
| Doplnková výbava: | ||
| ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | nie |
| Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| LED svetlomet: | áno, v sérii aj príadavné svetlá | áno, v sérii |
| LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Zákrutové svietenie: | za príplatok | |
| LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok |
| Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |
| Quick-shift: | za príplatok | za príplatok |
| Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | |
| Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Vyhrievané sedlo: | za príplatok | |
| Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii | |
| Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | |
| Audio systém: | za príplatok | |
| Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
| Automatická prevodovka: | za príplatok Automated Shift Assistant (ASA) | za príplatok |
| Iná výbava: | za príplatok Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning, Rear End Collision Warning (RECW) | v sérii bočné kufre, hlavný stojan, vysoké plexi, deflektory |
| Poznámka: | ||
| Poznámka: | Cena 10/2025: od 22 990 eur | Cena 08/2025: 14 110 eur (DCT: +1000 eur, DCT a semiaktív: +2000 eur) |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



