Anketa:
Pridanie bodu záujmu z mapy:
Pridaj GEO-tagovanú foto:
V strede mapy máte zobrazený červený bod. Tento bod môžete na mape jednoducho hýbať pomocou drag&drop teda chyť a ťahaj. Keď bod pustíte zobrazí sa okienko s polohou a linkou na pridanie nového bodu na tejto pozícii.
Mapa je po načítaní stránky zobrazená na stred slovenska, bod ukazuje na Banskú Bystricu. Pre pridanie bodu z inej krajiny sa najprv odzoomujte tlačítko [-] v mape. Pod presunťe na miesto kam chcete a postupne sa približujte kliknutím na tlačítko [+]. Tieto kroky môžete viac krát zopakovať pre čo najpresnejšie určenie polohy.
Keď sa rozhodnete bod pridať kliknite na odkaz Pridaj nový bod na tejto pozícii v okienku nad bodom.
Mapa:
Presuň bod na zadané súradnice:
Ak máte približné alebo presné súradnite bodu, ktorý chcete pridať, zadajte ich a presuňte tak mapu na toto miesto.
Zemepisná šírka: Zemepisná dĺžka:Podporované formáty súradníc:
- N 51 10.73316 - SMER (N,S,E,W) STUPNE MINÚTY
- 51°10′44,85″N - STUPNE°MINÚTY′SEKUNDY″SMER (N,S,E,W)
- 51.178886 - STUPNE, desatinný znamienkový formát
- Máte iný formát, napíšte nám a pridáme ho.
Poloha nieje povinná:
Pokiaľ nevieš súradnice alebo ich nechceš hľadať v mape, môžeš bod pridať aj bez toho.
» Pokračuj: Neviem súradnice a ani nechcem označiť polohu na mape
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!