Anketa:
Neplánovaný výlet
ZdieľaťPridané: 12.07.2006 Autor: Andula
Čitatelia: 4449 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Výlet]
Alebo ako som sa potúlala mestami úplne sama.
Sobota ráno. Zapínam počítač, motoride a četujem. Prihlási sa Miok, ktorá nám oznamuje, že nás pozdravuje z kúpeľov. Hneď ma napadla myšlienka, čo tak sa tam ísť previezť? Stačilo len naštartovať, doplniť tekutiny, zbaliť pár švestiek a ísť. Nebolo dlho nad čím rozmýšľať.
Samozrejme, že nemôže ísť všetko hladko, lebo som zalomila kľúč v zámku, takže som sa zahrala na službu Sherlock a vytiahla si sama úlomok kombinačkami. Už mám v tom prax. Vypadla som okolo jednej. Spodný tachometer mi ukazoval tri šestky, vravím si, bude to ok. Cesta smer Sliač. Šla som cez Nitru na Žiar, Zvolen a už to stáčam na Sliač smer kúpele. Baby ma privítali okúpané, šla som sa zložiť na hotel a niečo zahryznúť. Nebolo čo. Odpojila som sa - medzitým 100 telefonátov, šla som teda ako prvého kuknúť kamoša s frajerkou na chatu do Slovenskej Ľupči. Pohostili ma dobrým gulášom.
![]() |
![]() |
Potom zase cesta späť na hotel a zapnúť TV a rozmýšľať, ako pôjdem zajtra. Ráno, raňajky za 138 Sk, šup sa pobaliť a hajde na moto. A už sa teším ako si zajazdím na Šturci. Na ten som sa výslovne tešila. V BB už prší a ja v duchu nadávam.
Nič, možno to prejde. Oblečko to istí. Ale kdeže. Začiatok Šturca a ja sa schovávam pod viaduktom, aby som odfotila dážď a otočila to. Ide sa smer Kremnica. Počasie mi praje. Idem smer Martin. Krásne počasie, nálada sa stupňuje, oproti v Turčianskych Tepliciach ide asi 15 jogurtov. A ja sa teším (takmer som to otočila za nimi, keby ma ten Martin tak nelákal).
![]() |
Takže ide sa ďalej. Prídem a pokukám. Jazdím hore dolu, prázdne ulice. Je nedeľa. Občas niekto s natuningovaným autom, ale inak kľud. Sadnem teda do reštiky a snažím sa vydupať si stretko. Podarilo sa, takže v MT som bola aj nápomocná.
![]() |
Poobede po piatej idem domov smer BA. Mraky sa na mňa chmúria. Idem cez Prievidzu, Partizánske, TO, TT a občas len spŕchne. Už to potom valím po diaľnici a troška ma mrzí, že deň ma iba 24 hodín. Takto sa skončil môj výlet. Neplánovaný a skutočne fajnový.
![]() |
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!