Anketa:
Na skútroch po Slovensku
ZdieľaťPridané: 17.07.2006 Autor: tulen
Čitatelia: 11866 [Mototuristika - Slovensko - Výlet]
Ani neviem prečo, no napadol nám dosť bláznivý nápad. Zobrať skútre a ísť do Červeného Kláštora na rafting. Nič by na tom nebolo divné, keby to nebolo vzdialené od Piešťan zhruba 350 km a naše skútre nemali obsah 49 kubíkov.
Ráno o siedmej sme sa stretli traja kamaráti - Tuleň , Vajco a ja na benzínke a vyrazili sme na náš letný výlet. V ruksaku sme mali akurát jabĺčko a fľašu vody.
![]() |
Prvú facku sme dostali už asi po 40 km, kedy sme išli na Žarnovicu cez Veľké Pole, kde vzduch v lesnatom prostredí naše hlavy dostatočne schladil a my sme zistili, že nám môže byť aj dobrá kosa.
![]() |
Keď sme vyšli z lesa na rovnú cestu, kde nás opäť slnko začalo hriať, zastavili sme a začali sa „obliekať“, no jediné, čo sme mali, bola trigovica, plavky a uterák. Tuleň mal tričko s dlhým rukávom. Vajco si natiahol na krk plavky obviazal to uterákom, zakryl trigovicou a zrodil sa novodobý Kvasimodo na skútri.
![]() |
Naša cesta pokračovala ďalej. Bola vcelku dobrá, i keď nás obiehali asi všetky autá a motorkárov ktorých sme stretli sme poctivo zdravili a tí sa na nás museli dobre baviť. Po ceste sme mali niekoľko zastávok a okolo 18.00 sme dorazili do Červeného Kláštora.
![]() |
Premrznutí, no s pocitom víťazstva. Hneď sme objednali raft a išli na vodu . Náš kormidelník bral všetky najväčšie vlny a kotle ako sa hovorí, a tak po hodine a pol raftu sme boli parádne mokrí. Cestu naspäť sme museli absolvovať pešo, čo nám trvalo asi hodinu a pol.
Po príchode na chatu, uzimení a mokrí, sme sa chceli zohriať teplým kúpeľom. No voda netiekla ani tá studená. Po troch telefonátoch sme zistili, že praskla dáka rúrka, tak v celej dedine nie je voda! Veci sme dali sušiť a išli radšej spať, bolo už 23 hodín.
Keď sme ráno vstali, Vajco mal už hrb nie len pod trigovicou ale aj na krku! Zachladol mu sval a stal sa z neho pravý hrbáč. Nikto by neveril, že ľadvinový pás sa dá obaliť okolo krku pod neho napchať uterák so sáčkom. Vajco bol nachystaný na cestu.Vyrazili sme. Cesta bola v pohode až po Poprad. Za Popradom sme sa rútili neuveriteľnou rýchlosťou 80 km/h do obrovskej čierňavy. Prikrčení, hľadiac na cestu, odrazu začalo padať niečo divné. Najprv sme mysleli že sú to obrovské kvapky, no keď do našich letno oblečených tiel začali vrážať krúpy o veľkosti 0,5 cm, bolo to ako pichanie ihiel, no tie vám pichá aspoň dobre vyzerajúca sestrička, no toto bolo niečo strašné. No nezastavili sme, išli sme ďalej smerom na Čertovicu, kde sme dorazili absolútne dobití od krúpov mokrí do nitky. Jedlo, ktoré sme si tam objednali bolo tak hnusné, že sme boli až zúfalí. Vážne v tej novej reštike si nič nedávajte, väčší kandel som nejedol a že čo sa dá pokaziť na bryndzákoch. Cesta už potom bola vcelku dobrá.
![]() |
Vďaka tomu, že svietilo slniečko sme aj vyschli, a v podvečer o ôsmej sme dorazili domov. Verte, že sme zažili aj dobré chvíle, kedy sme sa bavili. Dokázali sme to, že aj na malých skútroch sa to dá. Už máme na pláne ďalšiu trasu, tak keď stretnete troch s rovnakými helmami na skútri, tak to sme my. No to sa oblečieme už teplo!
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!