Anketa:
Zváranie plastov rýchlo, jednoducho… a hlavne doma!
ZdieľaťPridané: 02.11.2008 Autor: gabo1985
Čitatelia: 132998 [Technika - Dobré Rady]
V mojom článku Vás oboznámim s technikou, ako sa dajú jednoducho zvárať prasknuté a zlomené plasty motocyklov, hlavne doma a bez väčších výdavkov.
Už dávno pozerám diskusie o zváraní plastov. Rozhodol som sa, že vymyslím, akoby sa to dalo urobiť doma s jednoduchými nástrojmi. Lepenie - neviem prečo - ale vôbec nefungovalo. Videl som veľa plastov urobených s epoxym, ale ani to nebolo ono. Vyskúšal som aj všetky silikónové lepidlá, ale ani tie nedržali. Surfoval som na nete, a zistil som, že plasty motoriek sa dajú zvárať so svojím vlastným materiálom. A vtedy som sa spustil do toho…
Plasty:
Na japonských motocykloch výrobcovia používajú ABS. Na novších modeloch Hondy sa používa HONDA-ABS (skoro ten istý materiál, trošku asi silnejší). Všetky sú termoplasty, ktoré sa dajú zvárať so svojím vlastným materiálom. ABS je skratka: A = akrilnitril, B = butadiene, S = styrol. Odkiaľ sa dá zohnať takýto materiál k zváraniu? No nemusíme ísť ani do obchodu. Veď každí má doma menšie kusy zlomených plastov, a ak nie, tak má doma kamoš, nie? Takže zatiaľ máme motorku, na ktorej sú poškodené plasty a máme kúsok (cca 5x5 cm) starého ABS plastu. Ako z toho bude zváranie? Polyméry majú takú vlastnosť, že pri danej teplote budú reverzibilne deformovateľné. Ak teplota stúpa a dosiahne ďalší daný stupeň, plast potečie a už je zvárateľný. Ale nemožno zvýšiť teplotu do neba, lebo tieto polyméry sa rozložia a stratia svoju pružnosť a pevnosť. Takže máme dve teploty: prvá, u ktorej sa plast stane zvárateľným, a druhá, u ktorej sa rozloží. Ktorá je najlepšia teplota na zváranie? Tá na ktorej sa dá zhomogenizovať (poriadne zmiešať) materiál, ale ešte sa nerozloží. U ABS-ky je to okolo 300 stupňov celsia.
Nástroje:
Originálne zváračky, ktoré používajú experti, sú veľmi drahé. U všetkých typoch je jedna spoločná vec: ich pracovná teplota je nastaviteľná. A čo máme my doma? No predsa spájkovačku. No nie tu jednoduchú spájkovačku (tie pracujú na vyšších teplotách, na ktorých sa plasty rozložia!!! Takže jednoduchá spájkovačka nie je dobrá!!!), ale nastaviteľnú. Nastavíme ju na 300 stupňov celsia, a poďme do toho.
Spájkovačka a malý kúsok plastu |
Povrch:
Pred zváraním sa musí povrch plastu poriadne očistiť od nečistôt a od farby. Mechanicky odstránime farbu až do čierneho plastu. Pozor na to, aby neostala na miestach zvárania žiadna nečistota alebo farba, iba čistý plast. Nepoužívajte riedidlá, lebo ABS je riediteľná napr. v C6000, a môže sa zdeformovať. Takže čisto mechanicky z oboch strán! Keď sme hotový, môže nasledovať bodovanie.
Očistený plast |
Zváranie:
Bodovanie je veľmi dôležité. Musíte si dávať pozor na to, aby ste všetko urobili veľmi presne, lebo ak to tak nespravíte, tak Váš plast už nebude nasadať na jeho miesto. Takže po prvé, treba nájsť originálne miesto každého kusu. Lepšie, ak nie je celkom zlomený, ale len prasknutý ten plast. Takže dáme všetko na jeho originálne miesto, najlepšie, ak je plast na motorke (každá skrutka je na mieste a je zašrobovaná!), a bodujete z jednej strany tak, ako je viditeľné na obrázku a vo videu (v každom cm jeden bod). Páku jednoducho stlačíte do hmoty. Nemusíte sa báť, kľudne stlačte do toho, až kým sa špička spájkovačky neobjaví na druhej strane! Ak ste to robili na motorke, odmontujete si plast a bodujete z druhej strany. Ak ste hotový, zas treba vyskúšať, či všetko nasadá na svoje miesto, každý uhol až do posledných skrutiek. Toto je najdôležitejšia vec, a ak to tak neurobíte, tak výsledok bude strašný. Po bodovaní sa dá ešte manipulovať so zlomeným kusom, po zváraní už ale bude jeden kus, a nič sa nedá urobiť.
Bodovanie |
Video - bodovanie:
Ak všetko je v poriadku, tak bodujete hustejšie a pozor na to, aby ste nezdeformovali plast. Ak je hotový z obidvoch strán, tak môže nasledovať ten starý kúsok plastu, o čom som hovoril minule. Taktiež musí byť celkom čistý! Berieme na špičku spájkovačky kúsok starej hmoty (skoro ako s nožom maslo), dáme to na miesto zvárania, a snažíme sa čím viacej zmiešať materiál (bez deformácie). Špičkou spájkovačky zmiešame plast tak, ako logicky treba, to už vidíte vo videu a budete to cítiť pri práci. Vždy pracujeme tak, že urobíme cca 3 centimetre, potom vynecháme 3 cm, a potom zase zvárame 3 cm. Potom z druhej strany až do konca. To preto treba takto robiť, pretože sa plast zpotí na jednom mieste, a tak sa môže zdeformovať. Ak vynecháte 3 cm, tak táto vec nehrozí.
Zváranie |
Video - zváranie:
Z vnútornej strany vždy dáme viacej zo starej hmoty, aby plast na miestach zvárania bol hrubší, silnejší. Z vonkajšej strany netreba, lebo pri gitovaní budete mať zbytočne veľa práce, aby ste odstránili nerovnosti. A ešte jedna vec. Je veľmi dôležité, aby ste mali každý kúsok zlomeného plastu, lebo ak chýbajú diely, tak treba urobiť šablóny a vyrezať chýbajúce kúsky zo starej hmoty, a to je už oveľa zložitejšia vec, ako jednoduché zváranie (pri indexoch mojej 1000 F-ky som pracoval so šablónami... to neželám nikomu). Po zváraní je ešte potrebné plast ošmirglovať. Pracujte len v priestore, kde ventilácia vzduchu je dostatočná, lebo dym plastu škodí zdraviu.
Hotový plast |
Záver:
S touto metódou som už pracoval na 5 motorkách, a môžem vyhlásiť, že na každej motorke dodnes držia tie zvárané plasty. Už som robil svoju CBR 1000 F, kamošov CBR 600 F2, druhú GSX750F, FZR 600, a CBR 600 F4. Sorry od tých, ktorí žijú z toho, že opravujú plasty a motorky, ale ja si myslím, že kto má na to peniaze, tak aj naďalej bude chodiť do servisu, a nebude doma robiť tieto opravy. Takže kamaráti, dúfam že som Vám aspoň troška pomohol takto, pred zimou. Ak máte otázky, kľudne mi napíšte.