Anketa:
Minirecenzie publikácií venovaných motocyklom a ich údržbe
ZdieľaťPridané: 18.01.2010 Autor: Saints
Čitatelia: 9134 [Technika - Dobré Rady]
Ak prejavíte záujem opravovať si motocykel sám, tak príliš veľa možností na to ako sa to naučiť tak, aby ste niečo náhodou „nezbabrali“, nemáte.
Môžete sa pokúsiť odstrániť závadu spoločne s kamarátom, ale ten s najväčšou pravdepodobnosťou tiež nebude vedieť všetko. Ak nerátam možnosť u niekoho pracovať, prípadne sa vyučiť v škole za mechanika, jedna z možností ako sa niečo naučiť je samoštúdium prístupnej literatúry. Dozvieme sa z nich hlavne teoretickú časť, a aj keď roky praxe tým nikdy nevynahradíte, pri drobných údržbách je to ideálna možnosť.
Údržba a opravy motocyklů a skútrů
Ako prvú knižku na štúdium pre úplného začiatočníka odporúčam publikáciu s názvom "Údržba a opravy motocyklů a skútrů" od autora Huga Wilsona (vydavateľstvo KOPP, rok 2000) a to najmä z dôvodu, že publikácia obsahuje veľa obrázkov, ktoré sú dôležité práve pre tých, ktorí sa ešte len do údržby svojich motocyklov púšťajú. Zbytočne bude v knižke popísaných 5 strán textu o aretačných čapoch, keď čitateľ nebude vedieť ako to vyzerá a aký diel má vlastne na motocykli hľadať.
Prvá kapitola popisuje anatómiu motocyklov a ich delenie do základných kategórií ako je športový, cestný, terénny motocykel a skúter. Ďalšia kapitola je venovaná základným postupom prác, v ktorej sú popísané základné kroky ako sa starať o dvojkolesového tátoša. Ako príklad základnej údržby by som uviedol nasledovné: kontrola brzdovej kvapaliny a oleja, nastavenie reťaze, čistenie stroja, údržba batérie a podobne. Všetko je fotograficky zdokumentované, uvedený je tiež stručný postup prác a potrebné náradie. Potom nasledujú dve kapitoly venované servisu motocyklov a sú rozdelené na jednoduché a náročnejšie servisné práce.
Postupy prác uvedené v kapitole „Jednoduché práce“ ako je výmena oleja, brzdovej kvapaliny, vzduchových filtrov by mal zvládnuť aj začiatočník. V prípade, že sa Vám bude zdať už táto základná údržba motocykla náročná, odporúčam vyhnúť sa zložitejším postupom prác uvedených v nasledujúcej kapitole. Kapitola „Náročnejšie práce“ je už pre odhodlanejších a skúsenejších motorkárov, pretože obsahuje postupy ako nastaviť ventily, údržbu spojky, pérovanie atď. Záverečná kapitola je venovaná bežným poruchám a postupom ich opravy ako sú napríklad opravy elektrického systému, defektu a nájdeme tu tiež rady aké najvhodnejšie náradie so sebou nosiť. Knižka je venovaná klasickým strojom, ktoré nemajú v sebe veľa elektroniky a nie sú príliš špecifické, ako sú napríklad stroje od BMW, Ducati, H-D a niektoré anglické veterány. Uvítal by som, podrobnejší popis k niektorým postupom prác, aj keď netvrdím, že tieto nie sú postačujúce. Záverom by som len podotkol, že ide o jednoduchú publikáciu, ktorá poskytne začínajúcim „opravárom“ prehľad o základných faktoch a postupoch prác spojených s údržbou motocyklov.
Příručka pro automechanika
Druhá publikácia je "Příručka pro automechanika" od Rolfa Gscheidlera a kolektívu, vydaná vydavateľstvom Sobotáles, rok 2001 (novšie vydanie je z roku 2007 - 686 strán). Táto kniha je najhrubšia a najobsiahlejšie zo všetkých tu spomenutých knižiek a to aj z dôvodu, že obsahuje viac informácií o automobiloch ktoré sa princípmi až tak moc nelíšia od motocyklov. Príručka je predovšetkým určená študentom do škôl a preto je písaná zrozumiteľnejšie a dôležité veci sú zvýraznené v rámikoch. Obsahuje kvantum informácii, ktoré ak by som chcel spomenúť, tak by sa mi sem všetky nepomestili, ako príklad uvediem aspoň zopár: popis náradia pre automechanikov od posuvných meradiel, uhlomerov, až po sústruh, zváracie horáky, diagnostické prístroje (PC) atd. Ďalej sú tu spomenuté techniky pri spojovaní materiálov, brúsení, ručné rezanie závitov, výroba ocele a ďalších podobných technik, kde môžeme prísť o prsty. Kapitole "Elektrotechnika" začína tým ako sa pohybujú elektróny (v škole som to "zbožňoval"), pokračuje to teóriou ako vzniká elektrické napätie, kde je popis zakladaných fyzikálnych veličín so vzorcami a ich označovaním. Dočítame sa tam o fungovaní kondenzátorov, integrovaných obvodoch, a podobných vymoženostiach dnešnej doby. V ďalších častiach knižky je podrobný rozpis fungovania: motora, brzdového systému (ABS), konštrukcie automobilov a motocyklov, zavesenie kolies, a veľmi veľa dôležitých vecí okolo motorových vozidiel.
Je písaná dosť podrobne, ku každému novému technickému výrazu je aj obrázok s popisom ale nie je to prehnané a je tu aj dosť textu aby z toho nebola obrázková encyklopédia. Napriek tomu, musím ale priznať, že niektoré pasáže ma nudili, lebo boli až moc podrobené (napr. výroba ocele) a tak som ich len narýchlo prelistoval. Napriek tomu knižku hodnotím kladne pretože obsahuje kvantum dôležitých informácií.
Technická rukověť motocyklisty
Za najnovšiu knižku je môžné považovať "Technickú rukověť motocyklisty" od autorov B. L. Nepomuck a U. Janneck z roku 2009 a vydalo ju vydavateľstvo Kopp (druhé vydanie). Táto 540 stranová publikácia je písaná formou odborného textu rozdeleného do 11 kapitol a je doplnená množstvom čiernobielych obrázkov a ilustrácií. Venovaná je len motocyklom a o skútroch sa tam "našťastie" nič nedozviete. Kniha rovno začína od srdca motocykla a to motorom, kde je hneď na začiatku popísaný princíp funkcie spaľovacích motorov. V podkapitolách sú podrobnejšie opísané jednotlivé časti motora ako je blok motora, valce, hlava valcov, ventily, mazanie, chladenie a pod. Sú tu popísané aj také „lahôdky“ ako trojvalcové motory (Honda NS 400R), výhody a nevýhody uloženia valcov v motore, dôvody použitia rôznych druhov ložísk, atď. Autori sa hlavne venovali jednotlivým dielom a ich funkciám, základným nastaveniam, demontážou a v neposlednej rade príčinám poškodenia.
Ukážka z textu: „Funkcie chladenia motora“:
- "Negativní účinky na motor má však na druhou stranu i podchlazení motoru (jízda v zimě, startování za studena, a pod.)“;
- „Špatné zplynování palivové směsi v karburátoru, což má za následek do té doby, než se motor zahřeje jízdou, pokles výkonu a zvýšení spotřeby.“
- „Podpora koroze v motoru, především ložisek, protože v důsledku podchlazení dochází k nedokonalému spalování a v důsledku nedokonalého spalováni ke vzniku agresivních látek kondenzace vody v motorovém oleji"
Kapitoly v knižke sú ďalej rozdelené podľa jednotlivých "sústav" ako: palivová sústava, výfukový systém, prenos hnacej sily, elektrická sústava, a pod. Niektoré časti boli popísane obsiahlo, v iných napríklad ako "Príslušenstvo výfuku: výkon nebo efekt" by som uvítal popis negatívneho/pozitívneho dopadu na výkon motora. Taktiež časť: "Mazacie tuky" nesplnila moje očakávania a nároky. V časti "Rafiky kolesa" nájdete ich podrobné rozdelenie, ale ako vyvážiť koleso alebo vycentrovať špice tam už nenájdete. Rady v knižke sú viac určené pre pokročilejších opravárov, ale začiatočník sa veľmi veľa môže naučiť o fungovaní každej časti stroja.
Motocykl tipy pro silnici a dílnu
"Motocykl tipy pro silnici a dílnu" (2005) je ďalšou z publikácií vydavateľstva KOPP, ktorej autormi sú U. Janneck a W. Ussleber. 1. vydanie vyšlo v roku 1998. Po otvorení na Vás nemusí táto publikácia zanechať najlepší prvý dojem, keďže obsahuje veľa textu a zopár historických obrázkov jednotlivých častí motorky. Nehľadajte tu princípy fungovania, ale ako už samotný názov knižky prezrádza tipy pre opravy a údržbu. V prvých častiach sa stretnete s tým, ako dokonale vyčistiť motorku a ako sa o ňu starať v zime, prípadne v lete. Máte poškodený lak na krytoch alebo na motore? Tak si prečítajte druhú kapitolu, v ktorej Vám poradia, ako takéto „chybičky krásy“ opraviť napríklad použitím leštiacej pasty, ale v nevyhnutných prípadoch aj oceľovou kefou. Keď jazdíte na motorke, rezonuje Vám okrem výfuku ešte aj blatník, či predné a zadné svetlá Vám blikajú ako na kolotočoch? Možno pomôže výmena starých silentblokov, prípadne používanie žiaroviek odolných voči vybráciám. Ako postupovať pri pevne utiahnutých skrutkách, prípadne ulomených hlavách skrutiek, keď neviete uvoľniť jednotlivé spoje a pod. sa dočítate v kapitole "Vrouci spojení".
Táto 208 stranová knižka je určená najmä pre domácich majstrov, ktorí majú doma staršie stroje. Samozrejme všetky tieto informácie sa dajú využiť aj pri údržbe tých novších. K týmto opravám však budete potrebovať okrem ďalšieho náradia aj nejaké tie skúsenosti. Niektoré z uvedených chemických prípravkov sú len ťažko zohnateľné a možno aj niektoré technické postupy by sa dnes dali riešiť iným spôsobom. Publikácia však obsahuje množstvo zaujímavých vecí, ktoré inde nenájdete.
SERVISNÝ MANUÁL
Základnou knižkou, ktorú by mal mať každý, kto sa chce pustiť do opravy konkrétneho typu motocykla je SERVISNÝ MANUÁL. Ako príklad uvediem "HONDA SHOP MANUAL VT750C". Servisné manuály sú vo všeobecnosti písané prevažne v angličtine – nemôžeme očakávať, že kvôli 100-200 kusom predaných motoriek na Slovensku ich niekto bude prekladať. Pri čítaní si treba dávať pozor na niektoré anglické výrazy, ktoré spravidla znamenajú niečo iné, ako v bežnom slovníku nájdete. Manuál obsahuje obrázky a schémy, kde je znázornené a popísane ako rozobrať konkrétnu časť stroja. Stáva sa však, že natrafíte aj na problémy, ktoré tam nebudú popísane. Je tu tiež uvedené, aké mazivo je potrebné používať podľa udávanej špecifikácie. Pri doťahovaní skrutiek je dôležité používať tzv. doťahovacie momenty (t.j. silu dotiahnutia), ktorá je v tejto publikácii uvedená pre jednotlivé skrutky. Väčšinou výrobca udáva aj zoznam špecifického náradia, ktoré je odporúčané pri oprave alebo údržbe niektorých dielov, ale často sa dá ako náhrada použiť aj „univerzálne“ náradie. Odporúčam čítať aj rôzne poznámky pod čiarou a texty písané malými písmenkami, ktoré sú často dôležité najmä pre "laikov".
Tento manuál Vám nebude chcieť predajca s najväčšou pravdepodobnosťou poskytnúť, aj keď v zahraničí je ľahšie dostupný, ale treba počítať s tým, že to nebude zadarmo. Iná možnosť ako sa dostať k manuálu je pohľadať ho na internete. Servisný manuál nie je určený pre začiatočníkov, aj keď veľa vecí popísaných v tejto publikácií zvládnu. Hlavným dôvodom je, že neobsahuje podrobný popis opravy/montáže/demontáže.
Špecializovaný servisný manuál:
Keďže servisný manuál neobsahuje úplne všetko a tiež ho výrobcovia motocyklov ani bežne nepredávajú, tak sa niektoré „šikovné“ vydavateľstva chopili sprístupnenia opravy motocyklov viacerým domácim mechanikom. Jedným z nich je aj americké vydavateľstvo CLYMER. Ako príklad použijem manuál "HONDA VT750 SHADOW CHAIN DRIVE 1998 - 2006", ktorý obsahuje spôsoby údržby, riešenie technických problémov a v neposlednej rade i opravy. Ak ho budem porovnávať so servisným manuálom od výrobcu motocykla, tak manuál od firmy CLYMER hneď na začiatku obsahuje popis použitých skrutiek, závlačiek atď. Pridáva aj popis potrebných servisných nástrojov s fotkami a tiež ako sa s nimi narába (čo v manuáli od HONDY nenájdete). Ďalšia časť je venovaná údržbe motocykla, kde je to niekedy písane, ako pre malé deti (čo je plus J). V časti venovanej kolesám sa mi veľmi páčil podrobný popis ako postupovať pri montáži a demontáži kolesa a dokonca ako lúčové koleso vycentrovať. Takýchto podrobných servisných zásahov je v knižke požehnane a preto takúto knižku ODPORÚČAM začiatočníkom (pokiaľ vedia po anglicky) aj z dôvodu, že je pomerne lacná. Ako mínus by sa dalo považovať, že je v angličtine a nenašiel som tam konkrétne môj model motorky, ale ide o princíp a diely sú viac-menej rovnaké.
Všetky knižky sú ešte v predaji, takže všetci horliví motorkári hor sa do kníhkupectiev! V súčasnosti nie sú v slovenskom alebo českom jazyku v kníhkupectvách dostupné iné publikácie zaoberajúce sa problematikou údržby a opravy motocyklov. V kníhkupectvách sú ešte k dostaniu publikácie k špecifickým modelom motocyklov, napr. Simson, Jawa