Anketa:
Normandia alebo Tour de France 2009 2/2
ZdieľaťPridané: 12.03.2010 Autor: MAKOSHADOW
Čitatelia: 9288 [Mototuristika - Európa - Cestopis]
Nedeľa – 21.06.2009
Comps sur Artruby – Grand canyon du Verdon – Sisteron – Valence – St Etienne – Lapalisse – Saint Loup – 467 km
Vstávame do krásneho slnečného rána a hneď vyrážame do Grand Canyonu. Teplota je ešte dosť nízka a cesty sa pomaly začínajú zaplňovať turistami a autobusmi. Vyšli sme na vyhliadku odkiaľ bol krásny výhľad na kaňon.
Grand Canyon Du Verdon |
Porobíme pár fotiek a horskými cestičkami sa presúvame celým pohorím, kde sú nádherné scenérie. Odporúčam privstať si, kým ešte nie je na cestách veľa turistov. Toto miesto určite navštívte a nechajte si na to aspoň jeden celý deň. My sme to len tak prebehli, keďže to nebol náš cieľ trasy. Po zídení do údolia, vyhladnutí a vysmädnutí zastavujeme v malej reštaurácií popri ceste. Tetuška na nás vytiahne jedálne lístky vo francúzštine, pretože iné tam nemá a po nemecky alebo anglicky nevie ani ceknúť len furt hovorí „vi, vi“. Keďže mám slovník zabalený niekde hlboko v brašni a nechce sa mi ho ísť hľadať, tak si objednávame vyslovene tipovaním, čo by asi tak mohlo byť mäso. Tetuška pochopila, že v tom máme nejasno a doniesla nám parádne kuracie stehienka s hranolkami, tak sme boli všetci spokojní. Ako nápoj vám dajú fľašu vody na stôl, tá je grátis. Nikto iný tam okrem vody a vína nič nepije.
Po chutnom obede ťaháme ďalej. Dnes máme v pláne urobiť okolo 500 km. Počasie je ako na objednávku, sem tam mráčik a príjemná teplota. Ideálne na cestovanie. Tu už sa krajina začína podobať západoslovenskému kraju. Myslím zeleň a jemné kopčeky striedané dlhšími rovinkami. Je nedeľa, cesty sú plné víkendových šoférov, ale už stretávame aj veľa motorkárov, ktorí keď nás predbiehajú pozdravia vystretím nohy. Keď idú oproti, tak sa zdravia ako u nás rukou. Rýchlosť tu hlavne superšporty nedodržujú, jazdia ako u nás. Radary sú ako som už spomínal značené vopred a fotia väčšinou spredu, takže sa môžete usmievať do kamery. Za mestečkom Annonay prechádzame úsekom ako Pezinská Baba. Bolo tam veľa superšportov, ktoré jazdia ako u nás hore dole a potom popíjajú kávičku na terase.
Bola to posledná horská prémia, krajinou už klesáme smerom k Atlantiku do rovinných ciest, ktoré sú lemované bledohnedými kravami. Tie sú tu všade. Tesne pred ôsmou hodinou tankujeme plné nádrže. Pumpy sú tu otvorené do 20:00 h. Potom už len na kartový systém bez obsluhy alebo na diaľničné čerpadlá. Tomu sme sa snažili vyhnúť. Pomaly sme sa začali obzerať po ubytovaní, keď sme zbadali pekný hotelík hneď pri ceste. Pani keď ma zbadala povedala nech vydržím, že pošle manžela a zamkla. Podľa mňa sme sa jej nepozdávali, lebo tatko aj brácho mali kukly na hlavách a možno si myslela, že ju ideme vybrať. Nakoniec vybehol majiteľ a ten už sa dal s nami do reči, že samozrejme nie je problém a má aj garáž. Motorky tam pekne vošli. Za ubytko chcel 70€ bez raňajok. Raňajky bývajú všade väčšinou za doplatok 5-8€ a dostanete croisant s marmeládou alebo nejaké sladké pečivo, kávu alebo čaj. A toto ja práve nemusím. Raňajky sme si teda robievali sami. V pekárni sme si kúpili čerstvé bagety a salámu s paštétami sme mali ešte z domu. Majiteľ nám ponúkol večeru čo bolo asi obedové menu a ostalo, ale bolo to chutné. Dali sme pár pív, slivovičku, prebrali ďalší deň a zaspávali s nádejou, že zajtra už uvidíme Atlantik.
Pondelok – 22.06.2009
Saint Loup – Bourges – Blois – Le Mans – Argentan – Caen – Bayeux – Grandcamp Maisy – 760 km
O ôsmej si dávame nekompromisný budíček a štartujeme smer Normandia. Raňajky si dávame asi po hodinke jazdy na odpočívadle na nekonečne dlhých rovinkách. Prechádzame francúzskym vidiekom medzi bledohnedými kravami a zelenou trávičkou. Odpočívadlá sú krásne. Sú tu čisté lavičky, stolíky a niekde aj s takým núdzovým záchodom na stojáka. Francúzsky vidiek je naozaj krásny. Idete po dlhých rovných cestách bez hustej premávky kamiónov, sem tam sa rozšíria na štyri pruhy. Po bokoch vidíte krásne zámky a veľa iných pamiatok, na ktoré sme my bohužiaľ nemali čas.
Po ceste si všímam, ako mi stále slzí voda na zrkadlo. Už od Álp, ale stále som si myslel, že je to voda ešte z tých lejakov. Neskôr zisťujem, že mi slzí vrchný okrasný kryt na brzdovej kvapaline. Po neustálom slzení ho obaľujem izolačkou, cez ktorú to naďalej aj tak presakuje ale nie až tak. Pri najbližšom servise dolievam kvapalinu a takto už docválam až domov. Vchádzame do Le Mans s istotou, že slávny okruh nájdeme krásne vyznačený značkami a nebudeme blúdiť. Popravde povedané sme poblúdili dosť a až na tretíkrát nachádzame tú správnu cestu. Dáme si fotečku pred vstupnou branou pri múzeu, ale na hlavný okruh sa nedostávame, lebo sme netušili, kade tam máme vojsť. Tak sme len počuli, ako tam jazdia superšporty a išli sme sa previesť okolo okruhu po cestách, kde sa jazdí 24-hodinovka, ale mimo pretekov je sprístupnená pre všetkých. Tak sme aspoň trošku pocítili asfalt okruhu Le Mans, kde jazdí veľa motorkárov. Jeden típek na HD-čku sa prilepil na mňa a s hrmotom jeho a mojich výfukov sa vytešoval z jazdy, až mu to nakoniec na konci okruhu skapalo.
Le Mans |
Po vymotaní sa z centra pokračujeme ďalej s malými zastávkami na vystretie chrbtice a dotankovanie. Cesta nám ubieha bez problémov s premávkou alebo počasím, až na slzenie mojej brzdovej kvapaliny. Za Caen si v Mac Donalde dávame výdatnú večeru s odhodlaním dosiahnuť brehy Atlantiku. Pokračujeme rýchlostnou cestou nakoľko sa už stmieva a chceme dosiahnuť cieľ ešte za svetla. Do oblasti Normandie prichádzame za šera okolo 23. hodiny medzi domčeky pripomínajúce odľahlé farmy na lazoch. Pár domov sme prešli za hrmotu výfukov, kde sme nenašli okrem dobytka ani nohy. Všetko pozamykané, nikde nič. Rozmýšľame, či si niekde na pastvine len tak rozložíme stan alebo skúsime nájsť ubytovanie. Rozhodli sme sa ísť priamo do mestečka na pobreží s nádejou, že určite budú mať voľné miesto. Po prejdení centra, ktoré pripomínalo hororový film, prechádzame prázdnymi ulicami bez pohybu ľudí a za svišťania vetra od oceánu sme nenašli voľné ani jedno miesto.
Začali sme jazdiť okolím mesta bez nádeje, že sa niekde ubytujeme. Na motorkách nám svietili rezervy, takže na dlhší výjazd do okolia sme už nemysleli. Našli sme tabuľku označujúcu kemp, ale len pre kempové vozidlá, nie pre stany. Neskôr nachádzame oficiálny kemp pre stany, ktorý bol naša posledná nádej mimo stanovania v divočine. Do kempu prichádzame za jemného hrmotu okolo polnoci. Kemp neoplotený bez známky života, akurát tam vidíme pár stanov a prípojky na elektrinu. Nakoľko je polnoc a už máme toho naozaj dosť po necelých 800 km začíname rozkladať stan. Aspoň sme ho konečne využili a nebral som ho zbytočne. Zrazu z tmy pribehne tetuška s baterkou a začne na nás po francúzsky niečo mlieť. Samozrejme jej nerozumieme ani slovo a po chvíli to vzdáva a stráca sa v tme. Asi nám hovorila niečo o poriadku v kempe a cenníku prenocovania nakoľko sa furt usmievala a hovorila „vi, vi“.
Tatko ostal sedieť na motorke bez pohybu a nevedel z nej zosadnúť. Až teraz sme si uvedomili závažnosť situácie, že je naozaj zle. Po postavení stanu sme tatka pomaly vysadili zo sedla a po štyroch docválal do stanu za ukrutných bolesti. Brácho sa mu snažil natrieť kríže medveďou emulziou a rozmasírovať ho, aby mu to povolilo. Zaspávame s trpkým pocitom, či to tatka do rána prejde. Zaspával vo veľkých bolestiach a my s bráchom sme tú noc ani poriadne nespali. Poviem vám bola to jedna z mojich najhorších nocí života. Vonku svišťal vietor o plachty motoriek a stanu a ja som stále rozmýšľal nad tým, čo budeme robiť, ak to tatkovi do rána nepovolí. Obával som sa toho najhoršieho, že je to koniec nášho mototripu. Myslím, že to bol aj prvý večer bez zakončenia tradičnou slivovicou.
Utorok – 23.06.2009
Grandcamp Maisy – Utah Beach – Omaha Beach – Climetiere U.S.A. – Caen – Argentan – Houdan – 340 km
Precitnutie do nášho „dňa D“ bolo príjemné. Tatkovi kríže povolili a nám sa neskutočne uľavilo. Vyliezame zo stanu, aby sme pozreli, kde sme to vlastne zakotvili v noci. Slniečko sa o nás opiera plnou silou a vyzerá to na ďalší krásny deň. Po rannej hygiene v hlavnej budove, kde boli celkom slušné čisté sprchy a toalety, balíme celú výstroj. V búdke u vedúceho vyplácame nocľah: smiešnych 16 € za všetko. Trošku s ním debatujeme rukami nohami. Porozdával nám prospekty o bojoch, ktoré tu zúrili a pofotil sa s nami aj keď s tatkom v tom skoro nemeckom looku sa moc nechcel fotiť. Ešte stále tu majú v pamäti, čo sa tam udialo.
Dávame fotku pri rannom pokojnom oceáne, po prílive a začíname dnešnú túru po stopách „dňa D“. Prvá pláž vylodenia bola Utah beach. Cestou si fotíme pamätníky, ktoré sú asi v každej dedine. Všade vejú obrovské vlajky spojencov, keďže sa tam nachádzame v období tesne po výročí „dňa D“. Dorážame na Utah Beach a dávame si raňajky v miestnom fast foode, ktorý má všetky bagety pomenované podľa názvov, aké im asi vymysleli americkí vojaci. Za 16€ dostanete obrovskú bagetu plnú mäsa a hranoliek. Poviem vám som jedák, ale mal som čo robiť, aby som ju celú zjedol. Po sýtych raňajkách si prezrieme múzeum, pláž, tanky, delá, pomníky a nostalgicky pospomíname, aké to tu asi bolo. Odchádzame do hlavného cieľa našej trasy Omaha Beach. Po ceste zastavujeme v menších múzeách zbraní a pozostatkoch na „deň D“. Prichádzame do cieľa. Neviem, ale z tých filmov som si predstavoval, že to tu bude vyzerať trošku inak ako obrovská dlhá pláž, kde nie je v podstate nič akurát časť nemeckého bunkra dostrieľaná guľometmi a jeden veľký pamätník na dátum 6. 6.1945.
Hlavný pamätník na deň D |
V našom cieli strávime asi hodinku fotením, kávičkou a kupovaním suvenírov. Po rozlúčení sa s Omahou sa presúvame na veľký vojenský cintorín, ktorý sme nechceli určite vynechať. Všetky pamätné miesta sú dobre značené tabuľami, takže nie je kde zablúdiť. Po zaparkovaní vchádzame do obrovského areálu, kde krásnu zelenú trávu lemuje nespočetné množstvo bielych krížov.
Cintorín padlých vojakov |
Samozrejme nie každý, čo tu padol, tu má svoj kríž, ale veľa mien je napísaných na stenách pamätníkov. Sú tu vyobrazené aj útoky, akým smerom postupovali spojenecké jednotky pri vyloďovaní. Zaujímavosťou je tmavý bazén v strede cintorína, ktorý má v sebe tmavočervenú až čiernu vodu. Má to pripomínať farbu Atlantiku po masakri na spojencov. Na takomto mieste vám prebehnú hlavou rôzne myšlienky. Bola to naša posledná zastávka na pobreží. Odtiaľto sa už začíname vracať domov bez nejakého určeného cieľa. Akurát si chceme ešte pozrieť Paríž. Ubytovávame sa asi 50 km pred predmestím Paríža v mestečku Houdan, v hotelíku u Marokáncov. Chceli sme sa ubytovať skôr, ale domáca nám nechcela urobiť cenu a tu sme sa dohodli za 60€ bez raňajok, s tým, že majú aj garáž pre motorky. Garáž bola veľmi zaujímavá. Vbehli sme im skoro do kuchyne, ale hlavne že motorky boli pod strechou. V malej izbe plánujeme zajtrajší prejazd Parížom a najlepšiu trasu na Nemecko. Švajčiarsku sa chceme vyhnúť, nakoľko sú top ekologická krajina dbajúca na predpisy ohľadom emisií a hluku. Naše rúry by ich asi moc nepotešili. Všetci traja sme dosť unavení. Tatka ešte trošku pobolieva chrbát, tak dáme pár pív na izbe a ideme spať.
Streda – 24.06.2009
Houdan – Paríž – Chalons en Champagne – Verdun – Saarbrucken – Walshausen – 639 km
O deviatej sadáme za slnečného rána do sediel a cez zápchy sa predierame pomedzi autá do centra Paríža. Zaparkujeme rovno pod Eiffelovou vežou. Motorky tu majú vyhradené parkovanie na max. 2 hodiny grátis. Prejdeme peši ponad Seinnou, aby sme sa odfotili s dominantou Paríža, kde po ceste počujeme konečne aj slovenčinu. Kto z vás bol už takto dlho vonku vie, ako to človeka poteší počuť svoju rodnú reč. Nakúpili sme suveníry a dali sme si kopček zmrzliny za 7€. Už sa pomaly začínam tešiť domov na normálne ceny, pivo a stravu.
Príjazd do Paríža |
Absolvujeme povinnú jazdu okolo víťazného oblúka, cez veľký kruhový objazd pre šťastie a za „Šanzelizé“ sa snažíme opustiť centrum. Vymotávame sa niečo vyše hodiny, lebo navigačný nás ťahá aj 2 krát na to isté miesto, ale nakoniec nájdeme správny smer. Nebol by problém vyjsť na diaľnicu smer Metz. To je tam všetko dobre značené, ale my cestujeme cestami 1. a 2. triedy, tak preto tie zmätky. Cesty mimo diaľnic sú v celom Francúzsku veľmi kvalitné, preto skoro nikto nepoužíva drahé diaľnice. Skoro súbežne s nimi idú tie, po ktorých ideme aj my. Na niektorých úsekoch sa rozšíria do štyroch pruhov akoby ste išli po diaľnici.
Na odpočívadle si dávame olovrant, keď prefrčí okolo slovenský tirák. Myslím, že bol s trnavskou značkou. Všimol si nás a pekne nám zatrúbil. Bol to prvý motorizovaný Slovák od talianskych hraníc. Za mestom Sarreguemines sa lúčime s Francúzskom a vstupujeme do Nemecka. Rýchlostné limity sú tu také isté okrem ciest mimo obce, kde ja max. 100 km/h a neobmedzené rýchlosti sú len na diaľniciach, ktoré my aj tak nevyužívame. Odkláňame sa od hlavnej cesty a ideme cestou 2. a 3. triedy. Prechádzame cez nemecký vidiek s nádejou, že nájdeme pravý nemecký penzión s poriadnym pivom a jedlom. V prvom sme neuspeli. Akurát dnes mali zatvorené. Ale po pár kilometroch nachádzame ďalší, ktorý má hneď vedľa ubytovania pivný sklad sudov, fľašiek a prívesov na grilovanie kureniec. Má síce voľnú len dvojposteľovú izbu, ale my už máme dnes za sebou toho hodne, tak berieme aj tú dvojku za 50€ s raňajkami. Ja budem spať na karimatke na zemi v spacáku. Hlavné je, že už sme odstavili motorky a ideme na pravú nemeckú večeru. Kopa „schnitzlov“, hranoliek, šalátu a hlavne kvalitného a oproti Francúzsku lacného kvasinkového piva za 2€ / polliter. Po perfektnej večeri, pivečku a pár „schnapsoch“ zaspávame, ako v bavlnke, napriek tomu, že ja spím na zemi.
Štvrtok – 25.06.2009
Walshausen – Stuttgart – Regensburg – Cham – Folmava – Domažlice – Zavlekov – 480 km
Počasie nesklamalo ani dnes. Víta nás krásne ráno, ale domáci nám vravel, že hlásia popoludní dažde a búrky, tak nám to trošku ubralo na nálade. Po dobrých raňajkách musím zhodiť predný okrasný lem blatníka, pretože sa mi zlomil na jednom mieste. Začalo to tak, že som stratil niekde asi ešte vo Francúzku jeden „šrób“ z blatníka, ale nevenoval som tomu pozornosť a išiel ďalej bez neho, čo sa ukázalo ako chyba. Držiak dostával veľké otrasy, čo vytrhlo poistný „šrób“, ktorý ho držal vpredu na špici blatníka a neskôr sa zlomil. Nič vážneho sa nestalo. Balím ho medzi svoju bagáž, doma ho dám zvariť a nahodím ho späť.
Trasu nám zvolil navigačný systém podľa možnosti čo najkratšiu. Na Čechy mimo diaľnic, tak ideme sem tam cestičkami, kde nie je ani nohy, ale vôbec nám to neprekáža. Akurát vo veľkých mestách sú zápchy, v ktorých sa motáme. Prestávku si dávame len pri tankovaní, inak nestojíme. Asi 100 km pred českými hranicami obliekame prvýkrát od rakúskeho moknutia nepremoky a vbiehame do dažďov. Nie silných, sú to skôr prehánky, ktoré sa striedajú so slnkom. Takýmto počasím prekračujeme česko-nemeckú hranicu a za Domažlicami si začíname hľadať ubytovanie. Stále prší a je aj dosť chladno. Takisto sme už dosť unavení. Zastavujeme pri prvom penzióne, kde nemajú kuchyňu, tak pokračujeme ďalej na Klatovy. V Závlekove hneď pri ceste zastavujeme v penzióne so slušnou izbou aj garážou pre moto. Kvôli našim motorkám majiteľ vyparkoval svoje auto. Ubytovanie aj s raňajkami stojí 900 Kč. Dávame si jednotnú, chutnú večeru od pani domácej, zalievame ju pivečkami so slivovicou a okolo 23:00 h zaspávame, samozrejme unavení.
Piatok – 26.06.2009
Zavlekov – České Budejovice – Český Krumlov – Trebon – Slavonice – Znojmo – Valtice – Kúty – Gajary – Bratislava – 444Km
Posledné ráno našej cesty začína v príjemnom poloblačnom počasí. Trasu sme si naplánovali tak, aby sme do večera prišli domov. Do trasy sme zaradili Český Krumlov, v ktorom sa pomotáme asi hodinku prechádzkou cez historické centrum. Je tam mnoho turistov a naozaj je tu čo pozerať. Keby sme nemali za sebou skoro dva týždne cesty, určite by sme tu strávili aj viac času. Odporúčam si tu urobiť zastávku, ak pôjdete po Čechách.
Centrum v Českom Krumlove |
Najbližšia trasa sa ukazovala cez Rakúsko, na Záhorie a potom na Blavu, ale my sme si zvolili cesty českou stranou tesne popri rakúskej hranici. Vôbec sme to neoľutovali. Je to veľmi pekná trasa presne vhodná na turistiku, bez hustej premávky, ktorá sa zhustí len pri Znojme. Cestou si dávame chutný obedík z domácej kuchyne. Vo Valticiach dotankovávame poslednú plnú nádrž a o 17:15 h prechádzame našu hranicu. Ideme odprevadiť tatka do Gajar, kde si dávam u suseda hneď opraviť zlomený okrasný lem blatníka. Je to majster vo fachu. Ani nie po 5 minútach to mám hotové a nahadzujem ho naspäť na motorku. Okolo 20:00 h prichádzam šťastne do Blavy. V garáži poumývam motorku, doma poobjímam frajerku, prebalím pár vecí a ráno už štartujem na Honda – Shadow zraz späť do Čiech. Tento zraz som nechcel vynechať.
Záver
Prešli sme 4894 km za 11 dní. Videli sme kus Európy a veľa krásnych miest. Spoznali sme, ako sa kde jazdí a aké sú cesty. Čo raz vaše oči uvidia vám nenahradia žiadne fotky ani videá. Okrem jednej vypálenej žiarovky a presakovania brzdovky cez okrasný kryt sme nemali žiadne poruchy. Dá sa povedať, že za to presakovanie som si mohol sám nesprávnou montážou. Strata „šróbu“ a demontáž okrasného lemu boli len drobnosti. Ako som spomínal v úvode, cestu sme načmárali v zime prstom po mapách a ubytovanie sme nemali nikde vopred dohodnuté. Nakoľko sme cestu absolvovali v júni a ešte neboli dovolenky, tak sa nejaký penzión, hotel alebo kemp vždy našiel. Informácie o krajinách, kadiaľ sme prechádzali som si prečítal na internete a z článkov na motoride. Tankovanie v Taliansku a Francúzsku odporúčam do 20:00 h. Potom už nájdete väčšinou len pumpy na kartu. Všetky fotky boli robené mobilom, lebo som ho mal stále po ruke. Foťák sa mi nechcelo stále vybaľovať. Kto by mal akékoľvek otázky môže ma kontaktovať. Ak budem vedieť, rád poskytnem informácie. Týmto článkom chcem hlavne poďakovať aj za brata nášmu tatkovi, že nás priviedol späť do sediel motoriek a na takúto nezabudnuteľnú dovolenku. Ďakujeme Tatko!
Tento rok sa chystáme na sever spoznať Škandináviu. Tak dúfam, že všetko dobre dopadne a budem môcť pridať ďalší článok.
Náklady na cestu:
- Benzín pre 3 motorky 848€
- Ubytovanie pre 3osoby 775€
- Strava a pitie pre 3osoby – to už si nikto nepamätá ale cca. 700€
Pridané: 12.03.2010 Autor: MAKOSHADOW Zdieľať