Anketa:
Motoslalom už v septembri - pozvánka na 3. dunajskostredský motoslalom.
ZdieľaťPridané: 03.09.2014 Autor: Andrej Bartoš
Čitatelia: 3172 [Šport - Ostatné]
Prvú septembrovú nedeľu sa v Dunajskej Strede uskutoční už tretí pretek v motoslalome. Dunajská Streda je naším jediným mestom, kde sa pretek koná. Ambíciou organizátorov je ale pretek postupne rozšíriť do ďalších miest republiky až na úroveň majstrovstiev republiky.
Zábava pre každého? Celkom nie. Skôr pre tých, čo hľadajú adrenalín, súťaž aj dobrú partiu. Motoslalom - motogymkhana je dôkazom toho, že atmosféra preteku sa nemusí spájať len s vysokými rýchlosťami, profesionálnou pretekárskou technikou, sponzormi a rizikom. Kto má chuť, motorku a trochu času, môže pretekať.
![]() |
Jarka. Prišla, pozrela a perfektne odjazdila |
V Japonsku sa motogymkhana na úrovni národných majstrovstiev jazdí už dvadsať rokov, v USA tak isto a v Európe sú najďalej Nemci, Angličania, Poliaci a Česi. U našich západných susedov beží tento rok už tretia sezóna majstrovstiev Českej republiky. Na rok 2015 sú naplánované majstrovstvá Európy v Holandsku. Pomaly, ale iste si motogymkhana podmaňuje Európu a postupne sa tento šport dostáva aj k nám.
V Dunajskej Strede na tom už pracujeme, organizujeme pravidelné tréningy na motokárovej dráhe a v nedeľu 7. septembra prídeme už po tretí krát pretekať na parkovisko na Viedenskej ceste. Sekundy budeme naháňať v preteku GP8 a Motogymkhane.
![]() |
Takto jazdil víťaz minulého preteku |
Od prvého preteku 10. mája tohoto roku, sa vytvára stabilná partia "skalných". Mnohí z tých čo raz vyskúšali, ostali. Len škoda, že veľa jazdcov sa príde iba pozrieť a nenaberú odvahu skúsiť, prípadne sa aj zúčastniť preteku.
![]() |
Ani blížiaca sa šesťdesiatka nemusí byť prekážkou |
Pravidlá sú popísané na www.motoslalom.sk, prípadné nejasnosti môžeme upresniť cez facebook Motoslalom Andrej Bartoš. Zatiaľ každý kto vyskúšal motogymkhanu, či už začiatočník alebo skúsený biker potvrdili, že technika ich jazdy sa obohatila o nové skúsenosti. Málokto si uvedomuje, že najmenšiu prax máme pri ovládaní motocykla v malých rýchlostiach. Veď kto z nás si nacvičoval prudké vyhýbanie, núdzové brzdenie, alebo otočku s malým priemerom? A práve o tom je motogymkhana. O zručnosti v ovládaní motorky v relatívne malých rýchlostiach.
Príď si skúsiť motoslalom do Dunajskej Stredy, zabavíš sa a kto vie - možno pri slalome už ostaneš.
Pridané: 03.09.2014 Autor: Andrej Bartoš Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!