[Testy a predstavenia - Test]
Offroadové erkové Adventure patria do terénu, a čo im zapasuje viac ako nekonečné balkánske rýchle „rally“ šotoliny? Aká je 1090 a čo dokáže offroadový superbike 1290 R? Presne na tieto otázky som v okolí Zadaru hľadal odpovede.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Miro Lacko, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia
Úvodom len veľmi stručne: ako isto viete, KTM pre rok 2017 predstavila dokopy päť Adventure modelov. 1050 narástla na 1090 a po novom nie je žiadnou „škrtenou“ verziou, a je dostupná aj v R prevedení. No a 1190 takisto prevzala väčší motor, pomenovanie Super Adventure a hrdí sa najnovšími technológiami a výkonom, ktorý len ťažko hľadá konkurenciu...
Vopred upozorňujem, že celý tento test bude len o offroad jazde. Koniec koncov, len nedávno sme boli vyskúšať obe cestné S verzie 1090 a 1290 na Sicílii. Ak vás zaujímajú tieto stroje a ich schopnosti na ceste, a chcete si viac prečítať o ich výbave, pozrite si test:
27.02.2017 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 32826 Strany: 4 [Testy a predstavenia - Test]
KTM vytasila do boja päticu adventure bikov a my sme dostali pozvanie vyskúšať dva z nich v okolí najväčšej sopky v Európe. Počasie nám pripravilo mnoho prekvapení s nízkymi teplotami, snehom, i dažďom. Ako si s nimi poradili oranžoví turisti, si môžete pozrieť v tomto teste.
Pre rýchly prehľad vám poskytnem základný popis výbavy a teda aj rozdielov medzi dvoma offroadovými Adventurami. Spoločný majú plne nastavitelný podvozok na 21/18 palcových vypletaných kolesách. Na rozdiel od Super Adventure S teda podvozok nie je elektronický, čo je pre offroadové zameranie len výhodou. Vidlica má ale oddelené funkcie, takže útlm aj kompresiu si nastavíš bez náradia a zvrchu vidlice.
KTM CEE sa tentoraz naozaj vytiahla a pozvala novinárov zo strednej Európy na Balkán. Trate pre nás pripravili ostrieľaní rally jazdci Jirka Vepřek a Lukáš Černý, ktorí sú úspešnými pretekármi na množstve rally pretekov a niekoľkokrát si prešli aj Rally Intercontinental na trase pôvodného afrického Dakaru, s cieľom v hlavnom meste Senegalu. Obaja boli naviac aj našimi sprievodcami počas celého dňa. Trasa cca 200 km bola celá v teréne, asfalt naozaj len sem tam, nutný presun cez mesto, dedinu či most.
Terén boli hlavne šotolinové a kamenisté cesty, aké sú pre Balkán typické, no nechýbalo ani červené blato, mláky, či trocha piesku. Okrem toho sme vyrazili aj do pohoria Velebit na kraji národného parku Paklenica, a prešli sme aj cez miesto, kde sa nakrúcala scéna z posledného dielu filmu Winnetou. Bol to klasický kamenistý horský priesmyk so serpentínami, a aj jazda po náhornej plošine s nádhernými výhľadmi. Niekedy sa jazdilo pomalšie, napríklad v lesoch s množstvom zákrut, ale často to boli aj rýchle „vypaľováky“, kde sa dala prekračovať aj rýchlosť 100 km/h. Jednoducho, skvelé rally terény, aké na Slovensku alebo v Čechách takmer ani nemáme.
Priaznivci KTM od ukončenia produkcie 990 Adventure „nariekali“, že nie je v ponuke naozaj rozumný offroad adventure bike s rozumnou cenou, výkonom, aj schopnosťami. 1190 Adventure R tú síce bola, ale cenou niekde inde a navyše pre mnoho ľudí bolo 150 koní do terénu buď priveľa alebo zbytočnosť.
Pred rokom prišla 1050, ale pre mnohých nepochopiteľne zameraná na asfalt a nie do terénu, a tak nečudo, že vody v tomto segmente rozvírila Africa Twin. No pre rok 2017 KTM vytasila poctivú offroadovo zameranú 1090 Adventure R.
Už keď som skúšal jej cestnú verziu na Sicílii, bol som spokojný s motorom. Výkon tak akurát, aby si ho jazdec užil, aby to bola i zábava v dvojke na ceste, a zároveň aj taký, že ho nemusí brutálne krotiť trakčná kontrola. I keď, paradoxne, takúto možnosť dnes už ani nemáme... Trakčnú kontrolu sme neustále vypínali, čo je cez menu dosť otravné. Trakčná síce funguje pomerne OK, je to asi aj dobrá „záchranná brzda“ na ceste, možno za dažďa a v offroad režime dodá istotu aj menej skúsenému jazdcovi. Keď sme pri tom, v offroad režime umožňuje preklz zadného kolesa až o 100 % oproti tomu prednému. No ale ak v teréne jazdiť vieš a chceš si to užiť naplno, tak trakčnú si určite budeš vypínať.
Podobné je to so systémom ABS. Ten sme prepínali aspoň do režimu offroad, kedy ABS funguje iba na prednom kolese (a povoľuje väčší preklz), a zadok si môžeš veselo dobrzďovať do šmyku podľa potreby. Ak ťa nebaví neustále vypínanie trakčnej a ABS, je tu riešenie v podobe tzv. „dongle“, ktoré sa pod sedlom pripojí do motorky a tá si potom zapamätá tebou zvolené nastavenie – vypnutie systémov - aj po vypnutí motora. Niektoré testované biky túto užitočnú vecičku veru mali. Ja by som ju v prípade modelov R pribalil rovno k motorke. Keď je dongle v motorke, po zapnutí sa objaví hláška „Not Legal“ - jednoducho dnes už ABS musí byť v rámci legislatívy po zapnutí aktivované.
Jazdný režim sme využívali väčšinou offroad, ktorý obmedzuje krivku výkonu na 100 koní. Krútiak ale zostáva zachovaný. Výkon sa tiež lepšie dávkuje, nemá až taký ostrý nábeh, takže je to myslím dobrá voľba. Na druhej strane aj s plným výkonom 125 koní sa dalo na 1090 pekne jazdiť.
Len čo sme sa vymotali zo Zadaru, už odbáčame na prvú šotolinku a začínam tušiť, čo nás celý deň čaká. Náš sprievodca Lukáš hneď ťahá poriadne za plyn a dvíha sa kúdol prachu. Idem do stupačiek, a prvé čo si uvedomujem je, že riadidlá by mohli byť trochu vyššie. Potom ale točím poriadne plynom a myšlienky sú niekde úplne inde. O motore by asi len blázon mohol povedať, že má výkonu málo. Riadidlá sú poriadne široké a KTM sa krásne vedie po rozbitej kamenistej prašnej ceste. Čakal som pozvoľné rozjazdenie, ale už na prvom úseku prekračujem 100 km/h.
Ako to býva v takýchto terénoch, nie je problém to rozgúľať, oveľa náročnejšie je na tomto povrchu brzdiť. To si overujem veľmi rýchlo, keď sa z nenápadnej ľavej za kríkami vykľulo esíčko a potrebujem spomaliť. Motorka pláva na „hrachovom“ povrchu, zadok lieta, ale nejako to nespomaľuje. Treba len chladnú hlavu a poriadne potiahnuť aj prednú brzdu. Ja som zvyknutý v teréne jazdiť úplne bez ABS, a na toto offroadové som si musel predsa len trochu zvyknúť. Tak teda poriadne pribrzdiť a potom to naklopiť v stupačkách doľava, pomôcť si plynom a blízke stretnutie s betónovym stĺpom vedľa cesty sa nekonalo... Uff, toto celé prebehlo asi na prvých 10 km našej trasy. :-) Aklimatizácia ako sa patrí.
Podvozok je tak ako býva zvykom fantastický, a aj plne nastaviteľný. Nám ho naklikali do režimu Sport, čo bolo fajn hlavne na rýchlych 100+ km/h úsekoch. Motorka nešla na dorazy, ale niektoré šupy boli naozaj tvrdé. V takej rýchlosti sa proste nedá na 100 % vyhnúť každej skale trčiacej v ceste.
Toto bol aj asi hlavný problém, ktorý trápil obe motorky. Bezdušové kolesá jednoducho vedia pri veľkých nárazoch podfukovať a z nižším tlakom potom dostávajú tvrdé rany aj disky. A veru niektorým novinárom sa podarilo aj niektorý ten disk hlavne na predku mierne pokrstiť. Otázka bezdušoviek je jasná – pri motorke aj na cestu s takýmito výkonmi a rýchlosťami je bezdušovka voľbou bezpečnosti. Zanietený offroad jazdec siahne po tvrdých enduráckych užších offroad ráfikoch, pripravených na duše a halter (prípadne mousse).
Aj preto som skúsil poobede mäkšie nastavenie. Naklikali sme tak jednu 1090 a môžem povedať, že rozdiel bol výrazný. Upravili sme len predok a jazda bola komfortnejšia, motorka bola istejšia napríklad v pomalších ostrých zákrtutách, kde až tak neodskakoval predok. Na rýchlom vypaľováku som ale jazdil s očami na stopkách, aby som netrafil nejaký nezbedný veľký balvan. Je ale fajn, že podvozok má široké možnosti nastavenia a každý si môže nájsť to svoje. Tiež je fajn, že nastavovanie na prednej vidlici je oddelené, a tak útlm aj kompresiu naklikáš hore na vidlici aj za jazdy rukou a bez náradia. Zadný tlmič je typu PDS, teda s progresívnym tlmením. V hornej časti zdvihu sa pridáva do práce ďalší piestik a zvyšuje tlmenie. Funguje perfektne. Ak by som mal ale silou mocou kritizovať, povedal by som, že zdvihy mohli byť na R-ku aj 250 mm. 220 nie je málo, podobne alebo menej má konkurencia, ale keď je to už takto Race zameraná KTM, tak by to nebolo na škodu. Zároveň by ale stúpala aj výška sedla, a to už by mohol byť pre mnohých jazdcov problém.
A keď sme pri kritike, musím spomenúť ďalšiu slabú stránku – a to extrémne malý rejd. Pri rýchlom lietaní na šotolinách to vôbec neprekáža, ale akonáhle potrebuješ čosi technickejšieho, tak otrava. My sme sa pri fotení často otáčali a vykrútiť sa na šotoline, i keď širokej na šírku dvoch áut, bola naozaj robota. Práve toto je vec, čo z 1090 robí skôr rally bike ako veľké enduro. Jednoducho KTM má rada ísť rýchlo a rovno a je v tom kurva dobrá, to mi verte – dovolím si povedať aj bezkonkurenčná. Akonáhle ale treba trochu toho „nášho“ endurka, niekde pomedzi stromy, zatočiť do potoka, jemne s plynom preskákať mokré korene a prudko zatočiť do výjazdu, je trochu neohrabaná.
KTM zostala pri 1090 R povedal by som „pri starom“. Motorka veľmi pripomína svoju väčšiu predchodkyňu 1190 R. Samozrejme je trochu cítiť nižší výkon motora, ale v teréne je to úplne bezpredmetné. Inak je to takmer identická motorka, rámom, dizajnom, posedom, postojom aj prístrojovkou. Tú ale aj tak v teréne nemáš absolútne čas sledovať :-) Hlavné pozitívum vidím v race duši stroja, ak si palič, dokážeš na tejto motorke neskutočné veci. Na druhej strane pre mnohých jazdcov nemusí byť je agresívny športový potenciál po chuti, a nebudú ho vedieť naplno využiť. Jednoducho Ready to race motorka, ktorá podľa mňa potrebuje aj podobne naladeného jazdca.
Keď sme pri tom, ak ťa zaujíma čo 1090 Adventure R dokáže, tak mám info, že tento rok sa na nej chystá jeden blázon menom Chris Birch na extrém enduro preteky Romaniacs. To bude asi riadny masaker.
Bez debaty najväčším konkurentom novej 1090R je Africa Twin. Obe motorky sú v mnohých parametroch veľmi podobné - rovnaký rozmer kolies (Africa má dušové), takmer identické zdvihy, rovnaká svetlá výška, hmotnosť, plne nastaviteľný podvozok, ABS, trakčná, mapy, offroad režimy, antihop v sérii. KTM vyniká hlavne výkonom motora, keďže ponúka takmer o 30 koní a 10 Nm krútiaku viac. Afrika má zas jedinečnú možnosť voľby automatizovanej prevodovky. No a potom je tu cena, Afrika je viac ako o tisícku lacnejšia, a dokonca i s automatom sa cenovo vlezie pod KTM. A aké sú podľa mňa? KTM je rýchla, agresívna na ceste i v teréne, s malým rejdom, ale nie je veľmi obratná pri enduro-trialovom jazdení po prekážkach. Afrika je prívetivejšia, slabšia, zato veľmi obratná a jednoduchšia na ovládanie. Kým KTM požaduje skúsenejšieho pilota, Africa možno poskytne lepší zážitok v teréne i menej skúsenému jazdcovi. Obe motorky sú vskutku vydarené, takže výber bude ťažký, rozhodne asi to, ktorá ti lepšie sadne do ruky.
Ďalší evidentný konkurent je BMW F 800 GS, prípadne verzia Adventure. BMW už dlhšie tento model neinovovala, tak trochu zaostáva výkonom ale aj podvozkom, dobre je na tom s hmotnosťou, cenou a tiež voliteľnou elektronikou vrátane elektrického podvozku Dynamic ESA. BMW ale chystá prekopané malé GS, tak možno o rok bude už situácia iná. Konkurenta nájdeme i na ostrovoch, Triumph Tiger 800 XCa sa výbavou najviac približuje 1090 R. Výkon trojvalca je niekde na úrovni Afriky, ale má priaznivú hmotnosť aj cenovku. A nakoniec spomeniem aj Suzuki V-Strom 1000 XT, ktorý prešiel na rok 2017 modernizáciou. Má podobný dvojvalcový motor s výkonom o 25 koní menším, len 19/17 kolesá, a malé zdvihy, čo ho smeruje viac k ceste a menej k agresívne offroad jazde. Má ale fajn výbavu a cenovku o dve tisícky nižšiu ako 1090 R.
kompletný offroad bike bez kompromisov, podvozok, akurátny výkon motora | malý rejd, pre niekoho nízke riadidlá, zdĺhavé vypínanie ABS a TC cez menu, zdvihy by mohli byť vyššie, ráfiky by mohli byť odolnejšie |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 1290 Super Adventure R, Konkurencia, Záver. Porovanie bikov, Videá, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Honda | BMW | Triumph | Suzuki |
Model: | 1090 Adventure R | CRF1000L Africa Twin | F 800 GS | Tiger 800 XCa | V-Strom 1000 XT |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2016 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 998 ccm | 798 ccm | 799 ccm | 1037 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 8500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9300 ot. | 100.6 k (74.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 109 Nm / 6500 ot. | 98 Nm / 6000 ot. | 83 Nm / 5750 ot. | 79 Nm / 7850 ot. | 101 Nm / 4000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | 12:1 | 12.0:1 | 11.3:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 92 x 75.1 mm | 82 x 75.6 mm | 74 x 61.9 mm | 100 x 66 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 220 mm | 230 mm | 230 mm | 220 mm | 160 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm | 220 mm | 215 mm | 215 mm | 160 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvoj kotúčová (ABS) | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 310 mm | 300 mm | 308 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-R21 | 90/90-21 54 V | 90/90-21 | 110/80-R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 256 mm | 265 mm | 255 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 150/70-R18 | 150/70-R17 69 V | 150/70-17 | 150/70-R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 207 kg | 208 kg | 191 kg | 190 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg | 214 kg | 221 kg | 232 kg | |
Výška sedla: | 890 mm | 870 mm | 880 mm | 840 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1575 mm | 1578 mm | 1545 mm | 1555 mm |
Dĺžka: | 2335 mm | 2320 mm | 2215 mm | 2285 mm | |
Šírka: | 875 mm | 945 mm | 865 mm | 865 mm | |
Výška: | 1475 mm | 1350 mm | 1390 mm | 1410 mm | |
Svetlá výška: | 250 mm | 250 mm | 165 mm | ||
Objem nádrže: | 23 l | 18.8 l | 16 l | 19 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.6 l/100km | 4.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 251 km | cca 266 km | ||
Servisný interval: | 15 000km | 12000 km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | ||||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | nie |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | nie | nie | áno, v sérii | nie | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | za príplatok | |||
El. Podvozok: | nie | nie | za príplatok | nie | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | |||
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | plne nastaviteľný podvozok | V sérii: podvozok WP, padacie rámy, ochr. motora, centrálny stojan, automaticky vypínateľné smerovky | 12V zásuvka | |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 2/2017: 13 990 EUR | Cena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur | Cena 05/2017 11 150,-EUR | Cena 05/2017 13 060,-EUR | Cena 9/2017: 11 990 eur |
Ak vám niekedy napadlo, či potrebovala nová rada 1290 zmeniť označenie na Super Adventure, tak vám môžem rovno povedať, že áno. Veď komu inému ako KTM by mohlo napadnúť postaviť na báze beštie zvanej Super Duke motorku do terénu? Označenie Super je na mieste, a to hlavne kvôli motoru.
Motor je neskutočný, famózny, návykový. 160 koní a 140 Nm... To hľadá konkurenciu len ťažko. A to všetko zabalené v podobnom, naozaj agresívnom offroad balení ako 1090R. Majú spoločný podovozok, rovnaké zdvihy, rozmery kolies, tlmiče, rám, ergonómiu i s možnosťou prispôsobenia... Ale Super Adventure R je naviac vybavená hlavne spomínaným motorom a potom najnovšími elektrovychytávkami: LED svetlom s denným i svietením do zákrut, bezkľúčový štart, farebnou prístrojovkou, tempomatom, bluetooth konektivitou, atď atď.
Po presadnutí z menšej sestry je rozdiel hneď cítiť, hlavne trochu nárast hmotnosti a pocit „mohutnosti“. To sa však mení po rozbehu. V pravačke je schovaná beštia, ktorá aj v offroad mape má viac ako 100 Nm už tesne nad 2000 otáčkami, a to je, vám poviem, masaker. To je pravá rukoväť doslova dávkovačom driftov. Ja sám som veľakrát písal, že načo je komu taký výkon do terénu. Vážení páni a dámy, presne na toto! Na cesty ako na Balkáne, na nekonečné šotoliny a brutálne výjazdy a zrýchlenie, ktoré zažiješ len na takejto prekoňovanej beštii.
1290 je na tom, čo sa týka nastavovania elektroniky, trochu lepšie. Pridali jej tzv. favorites, to znamená, že môžeš tlačidlám hore a dole priradiť rýchly skok do určitého nastavenia. My sme to mali nastavené na ABS a trakčnú, takže vždy keď som vysadol na 1290, ktorá nemala „dongle“, tak som rýchlo spravil potrebné vypnutie TC a ABS. Za toto rozhodne KTM palec hore, lebo nepoznám väčšiu otravu ako celý deň jazdiť v teréne a po každom vypnutí motora „blúdiť“ v menu a vypínať.
No ale potom je tu ešte jedna divná vec, ktorá má hodne zaskočila. Doteraz si KTM vždy držali zvolenú palivovú mapu a robila to i 1090 R. 1290 však mala vo zvyku sa z mne nepochopiteľných dôvodov prepnúť sama do režimu Street. Prvýkrát som zostal „vygúľaný“ keď sme fotili jednu zákrutu, ja som presadol a chcel si hodne pridať a znenazdajky som vystrúhal otočku o 180 stupňov a pozeral som sa tam, odkiaľ som prišiel. Odhalil som to ale neskôr, keď sme čakali na pomalších jazdcov, a len tak som klábosil s Luákšom a práve som mu hovoril ako neskutočne tá 1290 ide, a zrak mi mimovoľne zablúdil na prístrojovku so zvoleným režimom Street – teda plných 160 koní, s vypnutou trakciu a ABS v teréne... Zvyšok dňa som si na to dal pozor, a potvrdilo sa mi, že si sama mapu prepína. Že sa automaticky zapnú bezpečnostné systémy ako TC a ABS chápem – to je prínos k bezpečnosti, ale že sa slabšia offroad mapa sama prepne na plnú – to mi veľmi ako bezpečnostná funkcia nepripadá...
Na druhej strane, vďaka tomu som si zajazdil pár nádherných úsekov so 160 koňmi. Hlavne ku koncu dňa (chalani ani neviem prečo chceli sedlať radšej 1090-tky) som na 1290 lietal za Lukášom, ktorý už presedlal na svoj rally špeciál a zjavne dostal chuť si zajazdiť trochu rýchlejšie. Ak by sa to neprepínalo, tak by som možno ani nedostal odvahu to pokúšať. Čo vám poviem, ani na Super Duke R si na ceste úplne nevypínam trakčnú, lebo mám rešpekt.
No a ako sa jazdí so 160 besnými koňami v teréne? Úprimne, v nejakom tom našom lesnom enduro teréne sú ti naprd. Ale takto na Balkáne na tých vypaľovákoch, to je niečo neskutočné. Také „prdy“ čo to dáva, to zrýchlenie na ktoromkoľvek kvalte. Čistý masaker. Treba ale povedať, že zadná guma bola po dni jazdenia otrhaná ako adventný kalendár deň pred vianocami.
A čo zvyšok stroja? V porovnaní s 1090 je cítiť mierne vyššiu hmotnosť už po prvom vysadnutí. Akonáhle sa ale rozbehneš, je to zabudnuté. Obe motorky sú si veľmi podobné, ale prekvapivo 1290 sa mi zdala nejako stabilnejšia. Neviem, či je to rozložením hmotnosti, že je trochu ťažšia na predok, ale ten bol akosi istejší. Celkovo ale toho majú viac spoločného ako rozdielneho. Rejd je malý na oboch rovnako, obe vedia byť výbušné a agresívne, a obe si to radi valia terénom hlavne rýchlo. 1290 má navyše ten neskutočný motor, potom prístrojovku a bohatšiu elektroniku. V teréne to ale nie sú veci podstatné.
Ak mám byť úprimný, myslím si, že priamy konkurent pre beštiu 1290 R na trhu ani nie je. Žiadny iný výrobca nepostavil svoje cestovné enduro tak agresívne zamerané do terénu. Ak sa ale máme niekam pozrieť, tak začnem u Talianov s Ducati Multistrada 1200 Enduro, ktorá ponúka skoro identický výkon a krútiak, rovnako z dvojvalcového véčka. Ducati má však nižšie zdvihy (ale semiaktívny podvozok), menšie kolesá, vyššiu hmotnosť (treba ale povedať, že má 30-litrovú nádrž) a cenovku o tri tisícky vyššiu. Obvyklý konkurent BMW R 1200 GS je pre rok 2017 dostupný aj vo verzii Rally, ktorá má o 2 cm vyššie zdvihy - teda porovnateľné s 1290 R. Inak je to, podobne ako Ducati, motorka viac zameraná na cestu, má kardan, menší výkon, vyššiu hmotnosť, ale možnosť bohatej voliteľnej výbavy. Cena začína na pohľad nižšie, ale s porovnateľnou výbavou porastie. Na záver spomeniem Triumph Tiger 1200 Explorer XCx s trojvalcom, ktorý je výkonovo tak v strede, má rovnako kardan a podobné rozmery kolies, semiaktívny podvozok, trochu nadváhu, ale na druhej strane naozaj lákavú cenu.
neskutočný výkon motora, parádny podvozok a brzdy, elektrovýbava so všetkým čo ti len napadne | malý rejd, pre niekoho nízke riadidlá, zdvihy by mohli byť vyššie, ráfiky by mohli byť odolnejšie |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Ťažké rozhodovanie – kerú vezmem za ženu? Videá, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Ducati | BMW | Triumph |
Model: | 1290 Super Adventure R | Multistrada 1200 Enduro | R 1200 GS | Tiger 1200 Explorer XCx |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | L-kový dvojvalec DVT (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 1301 ccm | 1198.4 ccm | 1170 ccm | 1215 ccm |
Max. výkon: | 160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot. | 160.1 k (117.7 kW) / 9500 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. | 137.4 k (101.0 kW) / 9300 ot. |
Max. krútiaci moment: | 140 Nm / 6750 ot. | 136 Nm / 7500 ot. | 125 Nm / 6500 ot. | 121 Nm / 6400 ot. |
Kompresný pomer: | 13.1 : 1 | 12,5 : 1 | 12.5:1 | 11.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 108 x 71 mm | 106 x 67.9mm | 101.0 x 73.0 mm | 85 x 71.4 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 220 mm | 200 mm | 190 mm | 190 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm | 200 mm | 200 mm | 194 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 305 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 120/70 R19 | 120/70-ZR19 | 110/80 R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 265 mm | 276 mm | 282 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 170/60 R17 | 170/60-ZR17 | 150/70 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 217 kg | 225 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 254 kg | 244 kg | 267 kg | |
Výška sedla: | 890 mm | 870 mm | 850 mm | 837 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1530 mm | 1507 mm | 1530 mm |
Dĺžka: | 2190 mm | 2207 mm | 2248 mm | |
Šírka: | 1000 mm | 953 mm | 962 mm | |
Výška: | 1495 mm | 1450 mm | 1410 mm | |
Svetlá výška: | 250 mm | |||
Objem nádrže: | 23 l | 30 l | 20 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | |||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 4.96 l/100km | 6.1 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 302 km | cca 245 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km | 10 000km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | za príplatok | ||
El. Podvozok: | nie | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | za príplatok | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | v sérii plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | vypletané kolesá | za príplatok vypletané kolesá | elektronicky nastaviteľné plexi, semi-aktívny povozok WP, náklonové ABS a trakčná, vypletané kolesá |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 2/2017: 16 750 eur | Cena 02/2017 19 790,00 € Touring pack (hliníkové bočné kufre 85L, vyhrievané rukoväte, taška na volant) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, čierny, hliníkový kryt vodného čerpadla, hliníkový kryt spojkovej nádržky a nádržky prednej brzdy) Urban pack (hliníkový zadný kufor 38L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryt vodného chladiča, kryt olejového chladiča, padací rám, kryt zadného brzdového kotúča, spodný kryt reťaze) | Cena 05/2017: 15 100 EUR | Cena 05/2017: 16 260 EUR |
Pôvodne som si myslel, že ak pôjdeme do terénu, tak 1090 R bude jasný víťaz. Pravda je ale taká, že rozdiely medzi nimi sú malé. 1090 nie je až o toľko ľahšia alebo na pocit obratnejšia. V tomto si budeme musieť počkať hádam na menšiu dvojvalcovú 800, ktorú KTM azda čoskoro prinesie. 1090 Adventure R je skvelá voľba a určite aj voľba z rozumu, má všetko čo je potrebné, jazdí veľmi podobne ako jej väčšia sestra a má priaznivejšiu cenu.
No a 1290 Super Adventure R je tu potom pre naozajstného blázna, jazdca, ktorý chce všetko alebo nič! Mal by to byť riadny pilot, aby tejto kočke doprial v teréne to, čo má ona rada. Na ceste je to navyše maskovaný superbike a je pripravená i na turistiku. Hypoteticky, ak by som si mal vybrať a nemusel som hľadieť na cenu, tak by som poprosil jednu 1290 R zabaliť a zhodiť ma s ňou niekam na Saharu...
Trasa výjazdu
Maslenički most (cestný)
Pamatník Pierre Brice - miesto kde zastrelili Winnetoua
Vodopád na rieke Zrmanja
Servisný interval | 15 000 km |
Spotreba | 6 l/100 km |
Objem nádrže | 23 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 330 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 km/h | 2.500 ot. (4 st.) / 3.500 ot. / 5.000 ot. |
Cena motorky | 13 990 eur |
Konfigurátor s prílušenstvom
Servisný interval | 15 000 km |
Spotreba | 5,5l - 7,4 l / 100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 23 l (model T 30l) |
Dojazd | 300+ km |
Cena motorky | 16 750 EUR |
Konfigurátor s prílušenstvom
Travel Pack (HHC, MSR, Quickshifter+, KTM MY RIDE) | 687,54 EUR |
Touring balík (3x kufor + tankvak) | 1572,72 EUR |
Comfort balík (vyhrievané sedla, rukoväte, GPS držiak) | 652,14 EUR |
Padacie rámy | 284,28 EUR |
Ochrana motora | 274,44 EUR |
Akrapovič Slip-On | 963,00 EUR |
Hill-Hold Control | 178,80 EUR |
KTM MY RIDE | 97,38 EUR |
Quickshifter+ | 392,46 EUR |
Vyhrievané rukoväte | 195,78 EUR |
Držiak GPS | 67,92 EUR |
Alarm | 323,64 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Miro Lacko, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia
Redaktora na test pozvala spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM a prilbách Touratech Aventuro Carbon, čižmy Touratech Destino.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 1090 Adventure | 1090 Adventure R | 1290 Super Adventure R | 1290 Super Adventure S | 1290 Super Adventure T |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 1050 ccm | 1301 ccm | 1301 ccm | 1301 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 8500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 107 Nm / 5750 ot. | 109 Nm / 6500 ot. | 140 Nm / 6750 ot. | 140 Nm / 6750 ot. | 140 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | 13.0:1 | 13.1 : 1 | 13.1 : 1 | 13.1 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 103 x 63 mm | 108 x 71 mm | 108 x 71 mm | 108 x 71 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 185 mm | 220 mm | 220 mm | 200 mm | 200 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 220 mm | 220 mm | 200 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 90/90-21 | 90/90-21 | 120/70-19 | 120/70-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 267 mm | 268 mm | 268 mm | 268 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 150/70-18 | 150/70-18 | 170/60-17 | 170/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | 207 kg | 217 kg | 215 kg | 215 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | ||||
Výška sedla: | 850 mm | 890 mm | 890 mm | 860 mm | 860 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1580 mm | 1580 mm | 1560 mm | 1560 mm |
Svetlá výška: | 220 mm | 250 mm | 250 mm | 220 mm | 220 mm |
Objem nádrže: | 23 l | 23 l | 23 l | 23 l | 30 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.5 l/100km | 5.6 l/100km | 5.6 l/100km | 5.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 313 km | cca 308 km | cca 308 km | cca 401 km |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km | 15 000km | 15 000km | 15 000km |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | nie | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | nie | nie | nie | áno, v sérii | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | |||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | ||
Vyhrievané sedlo: | áno, v sérii | ||||
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP | plne nastaviteľný podvozok | v sérii plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. | v sérii nosiče kufrov, kryty rukovätí. |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 12 790 eur | Cena 2/2017: 13 990 EUR | Cena 2/2017: 16 750 eur | Cena 2/2017: 16 190 EUR | Cena 2/2017: 17 950 eur |
Pridané dňa: 05.06.2017 Autor: Awia