Anketa:
Test KTM 1090 Adventure a 1290 Super Adventure S na Sicílii 1/4
ZdieľaťPridané: 27.02.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 31658 [Testy a predstavenia - Test]
KTM vytasila do boja päticu adventure bikov a my sme dostali pozvanie vyskúšať dva z nich v okolí najväčšej sopky v Európe. Počasie nám pripravilo mnoho prekvapení s nízkymi teplotami, snehom, i dažďom. Ako si s nimi poradili oranžoví turisti, si môžete pozrieť v tomto teste.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Marco Campelli, Sebas Romero Black&RAD, Tomáš Hajduch - Awia
Video: KTM a Tomáš Hajduch - Awia
Keď štyri modely a 150 kobýl bolo málo
KTM mala doteraz štvoricu adventure bikov a zdalo sa, že by si mal dokázať vybrať každý. Od sezóny 2017 to už však neplatí, KTM nahodila do vôd potenciálnych zákazníkov až päť návnad: 2 x 1090 Adventure a 3 x nové 1290 Super Adventure. My sme dostali možnosť na Sicílii vyskúšať 1090 a 1290 vo verzii S – teda cestnejšie zamerané verzie. Ale už teraz prezradím, že by sme mali začiatkom sezóny otestovať v teréne aj obe R-kové verzie.
04.10.2016 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 16134 [Novinky - Predstavujeme]
Intermot 2016: KTM offroad Adventure ofenzíva 1090 & 1290 ADVENTURE R 2017
KTM vytasila do boja offroadovo zameraných Adventure a to hneď dvojicou modelov.
Sicília nás privívítala mierne nevľúdnym počasím, husté mraky zakryli aj výhľad na mejestátnu sopku Etna, a tesne po príchode na hotel sa spustil dážď. Predpoveď na deň jazdenia bola taká aprílová, teplota od 5 do 15 ° C, polooblačno, prehánky, dážď, búrky... Priam ideálne podmienky na test adventure bikov...
Video: KTM 1090 Adventure a 1290 Super Adventure S 2017 test na Sicílii
1090 Adventure – nová vstupenka do oranžového Adventure sveta
Keď prišla na trh 1050, bol som mierne sklamaný dvomi vecami - orientáciou na cestu a nižším výkonom. Obe sú dnes už minulosťou. Nové 1090 KTM vytasila v plnom výkone 125 koní z litrového motora a naviac hneď v dvoch verziách – cestnejšej Adventure a do terénu zameranej R. Zákazník si tak môže vybrať čo je mu bližšie, a minuloročná novinka Hondy – Africa Twin tak dostáva dvoch slušných konkurentov – ale o tom neskôr.
1090 vychádza z modelov 1190 a preberá od nich veľa vecí ako predný svetlomet, kapotáž, systém nastavovania plexi, prístrojovku a podobne. Motor so zdvihovým objemom 1050 cm3 má ale teraz výkon 92 kW – 125 koní. KTM napriek tomu sľubuje aj verziu 35 kW pre vodičáky A2.Vo výbave nájdeme trakčnú kontrolu, jazdné režimy (Sport, Street, Rain, za príplatok Offroad) antihop spojku, LED denné svietenie, ABS (offroad mód za príplatok), držiaky kufrov a kryty rukovätí. Podvozok zostáva rovnaký ako pri 1050, teda vpredu je vidlica WP s priemerom „iba“ 43 mm a nie je plne nastaviteľná. Vzadu je kompaktnejší tlmič. Kolesá sú z ľahkých zliatin v rozmere 19 palcov vpredu / 17 palcov vzadu. Priaznivá zostáva výška sedla, len 850 mm a najnižšia hmotnosť z celej rodinky.
1290 SuperAdenture S – športový adventure bike
Nové veľké edvenčre po novom nesú nové označenie číselne 1290 s názvom Super Adventure. Na výber je až trojica modelov – do terénu zamerané R, na turistiku T a na športové cestovanie model S. Všetky majú motor pôvodom zo Super Duke so zdvihovým objemom 1301 a výkonom naladeným na 118 kW, teda zúrivých 160 koní a 140 Nm. Samozrejmosťou je antihop spojka asistovaná motorom (výkon motora uzatvára spojku – použitie slabších prítlačných pružín). Verzie S a T jazdia na kolesách z ľahkých zliatin 19 / 17 palcov a sú vybavené semiaktívnym podvozkom WP, ktorý dynamicky upravuje nastavenie podľa jazdných okolností – sleduje zdvihy tlmičov vpredu a vzadu a tiež údaje z akcelerometra. Samozrejmosťou je náklonovo citlivé ABS, aj trakčná kontrola a voliteľné jazdné režimy.
Noviniek je neúrekom: v sérii nájdeme bezkľúčové zapaľovanie, pričom v KTM mysleli aj na situáciu, že sa vybije batéria v kľúči a pridali špeciálny čip, ktorý i bez batérie dokáže motorku odomknúť. Zámok riadenia a nádrže je teda elektrický, kľúč budete potrebovať iba ku kufrom alebo na odomknutie sedla. Vo výbave je ďalej tempomat, systém kontroly tlaku pneumatík, imobilizér, skrinka na mobil so zabudovanou USB zásuvkou a 12V zásuvka.
Na prvý pohľad zaujme aj nový predný LED svetlomet. Je to kompletný LED svetlomet, s denným svietením po obvode, stretávacím a diaľkovým svetlom v hornej časti a svietením do zákrut. Toto svietenie je citlivé na náklon a pozostáva z troch segmentov na každej strane. Pri náklone sa zapína najprv horný a so zväčšujúcim sa náklonom i ďalšie segmenty, ktoré osvetľujú zákrutu na danej strane. Dobre je vymyslené chladenie celého svetla, keď v strede je hliníkový pás, ktorý funguje ako chladič a odvádza teplo – svetlomet tak nepotrebuje chladenie ventilátormi.
Nová je plne farebná TFT prístrojovka. Displej má uhlopriečku 6,5 palca a je zakrytý odolným Gorila sklom. Prístrojovka sa dá prispôsobovať, programovať tlačidlá rýchleho vstupu a tiež voliť informácie, ktoré má zobrazovať. Prístrojovka sa automaticky prepína medzi denným a nočným režimom a ovláda sa z ľavej rukoväte podsvieteným štvorsmerovým ovládačom. Nová je aj technológia KTM MY RIDE (za príplatok) – spojenie prístrojovky prostredníctvom bluetooth s mobilom a tiež s dvomi prilbami. Toto umožňuje počúvať hudbu a tiež prijímať alebo odmietať telefonické hovory.
V KTM prepracovali aj uchytenie predného okulára s nastavením a zafixovaním ložísk krku riadenia ako na ostatných modeloch značky. Sacie potrubie má teraz novú vstupnú mriežku a viacero komôrok na zabránenie nasatiu vody do sania. Nové sú nosiče kufrov s novým systémom „plávajúcich“ bočných kufrov, ktorý prispieva k lepšej stabilite. Nové je nastavenie výšky plexi, ktoré sa teraz ovláda jednoducho aj jednou rukou pootočením ovládača aj za jazdy.
Sériová výbava 1290 je vskutku bohatá, za príplatok je k dispozícii Travel Pack, ktorý obsahuje Quickshifter+ (rýchloradenie hore aj dole bez spojky), KTM MY RIDE, Motor slip regulation (elektronika zamedzuje blokovaniu zadného kolesa po prudkom podradení / ubraní plynu) a asistent rozbehu do kopca.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: V sedle KTM 1090 a 1290, Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 27.02.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Prvé info - KTM 1290 Super Adventure S a 1090 na Sicílii - Awia
- Prvá oficiálna fotografia KTM 1290 Super Adventure - zeON
- Porovnávačka: 4x KTM Adventure 2015 Ľubľana – Test rodinky úžasných alebo testovačka hrou - Awia
- Ku KTM 1290 Super Adventure S prichádza verzia R - Herghott
- KTM 1290 Super Adventure S - moja recenzia - nevo
- V sedle KTM 1190 Adventure R 2013 do Mariazellu - aká je verzia R vs. Adventure? - Awia
- KTM 1290 SuperAdventure 2015 - S(A)nehuľka na steroidoch - datadive
- KTM 1050 Adventure 2015 - Oranžový mix chutí - zeON
- Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku - Awia
- KTM 390 Adventure 2020 - najmenší dobrodruh z rodiny - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora