Anketa:
Bosnianske pyramídy, Bosna a Hercegovina - Bod záujmu - Tip na Výlet
Najstaršie a najvyššie pyramídy sveta (min.25 000 rokov). www.piramidasunca.ba, objaviteľ Semir Osmanagič, Bosna/USA, objavené v 2005, archeologický prieskum na vlastnú päsť robia dobrovoľníci z celého sveta. Nijaká podpora od štátu, nezáujem akoby niekomu vadilo že sa musia prepísať dejiny.
Články:
Fotogaléria:
11.08.2013 - 124ivan

11.08.2013 - 124ivan

11.08.2013 - 124ivan

11.08.2013 - 124ivan

Detaily:
Krajina: | Bosna a Hercegovina |
Región: | Sarajevo |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | 124ivan 14.08.2013 (10:37) |
Poloha: | N 43.985 E 18.171 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 18293 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
30km od Sarajeva severne pri dialnici.
Adresa, Kontakt:
Visoko, ubytovanie motel Piramida Sunca, alebo hotel Džale, v hoteli Ďžale 10EUR/osoba/noc.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Výjazd na Pyramídu Mesiaca, Bosna a Hercegovina | Zaujímavosť | 2.9 km JV |
2. | Motel EURO 2000, Bosna a Hercegovina | Penzión | 14.8 km V |
3. | Vrelo bosne - prameň rieky Bosna, Bosna a Hercegovina | Prameň | 19.7 km JV |
4. | Vodopád Skákavac, Bosna a Hercegovina | Vyhliadka | 21.6 km V |
5. | Guesthouse hill Sarajevo, Bosna a Hercegovina | Privát | 24.4 km JV |
6. | Hostel Plaza, Sarajevo, Bosna a Hercegovina | Hotel | 25.0 km JV |
7. | Penzion Sebilj a Lion, Bosna a Hercegovina | Penzión | 25.1 km JV |
8. | Trasa Zavidoviči - Olovo, Bosna a Hercegovina | Trasa | 25.4 km SV |
9. | Opustená bobová dráha v Sarajeve, Bosna a Hercegovina | Zaujímavosť | 26.9 km JV |
10. | Kozija ćuprija, Bosna a Hercegovina | Pamiatka | 27.1 km JV |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!