Anketa:
Perm-36, Rusko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Perm-36 (tiež známy ako ITK-6) bol sovietsky tábor nútených prác. Nachádza sa v blízkosti obce sú Kuchino, 100 km severovýchodne od o mesta Perm v Rusku.
Perm-36 bol v prevádzke viac ako 40 rokov. Bol založený v roku 1943. V roku 1946 bol premiestnený na aktuálne miesto. Do roku 1953 slúžil ako typický tábor na ťažbu dreva aké boli v celej krajine. V roku 1972 bol tábor premenený na najkrutejší politický tábor v krajine a bol v prevádzke až do roku 1988. Bolo tu zriadenie osobitného režimu, ktoré bolo jediné svojho druhu v krajine kde boli uväznení politickí väzni a uzavretí dvadsaťštyri hodín denne. Po prepustení ale pokračovali ale v intelektuálnom boji proti režimu a ideológií. Všetci, boli odsúdený na 10 rokov.
V tábore Perm-36 žilo podľa BBC okolo tritisíc väzňov za Stalina a ďalších tisíc za Brežneva. Ako pracovný tábor pre disidentov fungoval až do konca 80. rokov. V jeho budovách žili okrem iných aj známi ruskí disidenti Vladimir Bukovskij či Sergej Kovaľov. Posielali tam nacionalistov z Ukrajiny či pobaltských krajín.
Články:
Fotogaléria:
14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

14.07.2016 - erbe

Detaily:
Krajina: | Rusko |
Región: | Perm |
Typ: | Múzeum |
Pridal: | erbe 15.07.2016 (13:09) |
Poloha: | N 58.268 E 57.432 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6031 |
Nadmorská výška: | 115.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Z hlavného ťahu Perm - Chusovoy odbočka na dedinu Kuchino.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!