ISSN 1336-6491 | Online: 2517 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29865
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17644)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Kostol svätej Alžbety (Muľa), Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Kostol svätej Alžbety, Slovensko - Bod záujmu

Rarita európskeho významu

Bola to prvá stavba v terajšom Rakúsko-Uhorsku, ktorá svojou železobetónovou konštrukciou podľa mnohých odborných vyjadrení predbehla v stavebníctve francúzsku a taliansku techniku sakrálnych stavieb až o dvadsať rokov. Kostol považovaný za stavebnú raritu európskeho významu postavila spoločnosť baróna Pittela na základe projektovej dokumentácie Istvána Medgyaszyho, ktorý pomáhal v Paríži aj pri výstavbe Eiffelovej veže. Kostol má osemuholníkový tvar. Obvod strechy zdobí osem plastík – anjelov. Miestna legenda hovorí, že keď unavení talianski majstri ťahali hore toho posledného, lano sa roztrhlo a padajúca socha zabila dvoch ľudí. Vonkajšie priečelie kostola zdobí veľká maľba svätej Alžbety. Interiér s oltárom je v štýle secesnej novogotiky. Kým kostol dnes slúži miestnym na modlenie, pre turistov je príťažlivou a vyhľadávanou kultúrnou pamiatkou, ktorú chodia obdivovať nielen Slováci, ale i Maďari, Belgičania a Švajčiari.

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Banskobystrický Kraj
Typ:Kostol
Pridal:robai 14.08.2016 (08:50)
Poloha:N 48.192 E 19.523
Približná poloha:nie
Čitatelia:7691
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Kúpalisko / Autokemping Dolná Strehová, SlovenskoKemping8.3 km SZ
2.Salaš Sklabiná, SlovenskoReštaurácia12.6 km Z
3.Hotel Róza, Dolné Strháre - Koprovnica, SlovenskoHotel13.7 km SZ
4.Hrad Modrý Kameň, SlovenskoHrad15.2 km Z
5.Cesta z Modrého Kameňa, SlovenskoPriesmyk17.0 km SZ
6.Zbrojnica, Halič okr. Lučenec, SlovenskoReštaurácia18.4 km S
7.Haličský zámok, SlovenskoHrad18.7 km S
8.Moto areál, Fiľakovské Kľačany, SlovenskoMotokrosová trať19.8 km SV
9.Kaplnka Sedembolestnej Panny Márie, Galamba pri Fiľakove, SlovenskoKostol20.0 km V
10.Camping & Glamping, Plachtinské Lazy, SlovenskoKemping20.9 km Z

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »